DROPS / 172 / 46

Aredhel by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Andes” med hette og a-fasong. Str S - XXXL.

Stikkord: hette, jakker,

DROPS Design: Modell nr an-040
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
1100-1100-1300-1400-1500-1700 g f.nr 7130, sjøgrønn

DROPS RUNDP (80 cm) NR 8 – eller det p.nr du må bruke for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) NR 7 – til rillekanter.
DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 540: 2 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

fra 44.00 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 44.00 kr /100g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 44.00 kr /100g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 495kr. Les mer.

Alle fellinger skjer fra retten! Det felles innenfor 1 rett og 1 kant-m i rille.
Fell slik når det gjenstår 2 m før 1 rett og 1 kant-m rille: Strikk 2 rett sammen.
Fell slik etter 1 kant-m rille og 1 rett: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.

ØKETIPS:
Alle økninger skjer fra retten!
Det økes innenfor 1 kant-m i rille og 1 rett ved å lage 1 kast om p. På neste p strikkes kastet vridd vrang slik at det ikke blir hull.

MÅLETIPS-1 (gjelder for- og bakstk):
For riktige proporsjoner på jakken gjøres lengdemålene når arb ligger flatt. Pga tyngden i garnet vil arb sige med ca 10 cm på hele lengden i forhold til målene på målskissen.

MÅLETIPS-2 (gjelder erme):
Pga tyngden i garnet gjøres lengdemålene når arb holdes opp.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre forstk slik (fra retten): Strikk 3 m, fell av 2 m til knapphull, strikk p ut. På neste p legges det opp 2 nye m over de felte m.
Fell til knapphull når arb måler:
Str S: 56 og 70 cm
Str M: 57 og 72 cm
Str L: 58 og 74 cm
Str XL: 59 og 76 cm
Str XXL: 60 og 78 cm
Str XXXL: 61 og 80 cm
----------------------------------------------------------

BAKSTK:
Pga m-antallet strikkes arb frem og tilbake på rundp.
Legg opp 60-64-70-76-82-88 m på rundp 7 med Andes. Strikk 3 RILLER - se forkl over. Bytt til rundp 8 og strikk glstrikk med 5 m rille i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 18 cm legges det opp 1 kant-m i hver side = 62-66-72-78-84-90 m. Fortsett med glstrikk med 1 kant-m i rille i hver side. Når arb måler 19 cm felles det 1 m i hver side (= 2 m felt) – LES FELLETIPS og MÅLETIPS-1. Fell i hver side på hver 7.-7.-8.-8.-8.-8.cm totalt 6 ganger = 50-54-60-66-72-78 m. SAMTIDIG når arb måler 48-49-50-51-52-53 cm strikkes det slik: Strikk A.1 over alle m med 1 kant-m i hver side (kant-m strikkes videre i rille). Når A.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes arb ferdig med glstrikk med vr ut (kant-m strikkes i rille). Når arb måler 60-61-62-63-64-65 cm felles det av 1 kant-m i hver side = 48-52-58-64-70-76 m. Når arb måler 76-78-80-82-84-86 cm felles de midterste 14-14-14-16-16-16 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det av 1 m på neste p fra halsen = 16-18-21-23-26-29 m tilbake på skulderen. Fell alle m løst av når arb måler 78-80-82-84-86-88 cm. Gjenta på den andre skulderen.

HØYRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 35-37-40-43-46-49 m (inkl 8 stolpe-m mot midt foran) på rundp 7 med Andes. Strikk 3 riller. Bytt til rundp 8 og strikk neste p slik fra retten: 8 m rille (= stolpe), glstrikk til det gjenstår 5 m, strikk 5 m rille. Fortsett slik med glstrikk og riller. Når arb måler 18 cm strikkes det videre slik – fra retten: 8 m rille, glstrikk over de resterende m, legg opp 1 kant-m på slutten av p (kant-m strikkes i rille) = 36-38-41-44-47-50 m. Når arb måler 19 cm felles det i siden som på bakstk, fell totalt 6 ganger = 30-32-35-38-41-44 m. SAMTIDIG når arb måler 48-49-50-51-52-53 cm strikkes det slik: Strikk 8 m rille, A.1 over de resterende m (kant-m i rille). Når A.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes arb ferdig med glstrikk med vr ut (stolpen og kant-m fortsetter i riller).
SAMTIDIG når arb måler 56-57-58-59-60-61 cm starter fellingen til KNAPPHULL – se forkl over. Når arb måler 60-61-62-63-64-65 cm felles det av 1 kant-m i siden = 29-31-34-37-40-43 m.
Når arb måler 72-74-76-78-80-82 cm settes de ytterste 9-9-9-10-10-10 m mot midt foran på 1 tråd til hals (for å unngå å klippe tråden, strikkes m før de settes på tråden). Videre felles det av til hals på beg av hver p fra halsen slik: Fell av 2 m 1 gang og deretter 1 m 2 ganger = 16-18-21-23-26-29 m tilbake på skulderen. Fell alle m løst av når arb måler 78-80-82-84-86-88 cm.

VENSTRE FORSTK:
Legg opp og strikk som høyre forstk, men speilvendt. Det felles ikke til knapphull på venstre forstk.

Strikk opp ca 46 til 58 m rundt halsen (inkl m på trådene foran) på rundp 7 med Andes. Strikk 1 p rett fra vrangen der det økes jevnt fordelt til 66-68-70-72-74-76 m (det økes ikke over stolpene). Strikk 2 riller. Bytt til rundp 8. Videre strikkes det glstrikk med 8 m rille i hver side, frem og tilbake over alle m til hetten måler ca 30-31-32-33-34-35 cm. Bytt til rundp 7. Strikk 2 riller over alle m. Fell av. Legg hetten dobbelt og sy den sammen med maskesting på toppen.

ERME:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 22-22-24-24-26-26 m (inkl 1 kant-m i hver side) på rundp 7 med Andes. Strikk 3 riller, deretter strikkes A.1 over alle m. Strikk A.1 1 gang i høyden. Bytt til rundp 8 og strikk glstrikk med 1 kant-m i rille i hver side. Når arb måler 8-8-8-8-10-8 cm økes det 1 m i hver side - LES ØKETIPS (= 2 m økt) og MÅLETIPS-2. Øk på hver 5.-4.-4.-3½.3.-3.cm totalt 9-10-10-11-11-12 ganger = 40-42-44-46-48-50 m. Fell av når arb måler 51-50-49-48-45-44 m (NB! Kortere mål i større str pga bredere skuldervidde). Strikk ett erme til.

MONTERING:
Sy i ermene. Sy undererms- og sidesømmene innenfor 1 kant-m, la de nederste 18 cm på bolen stå igjen = splitt. Sy i knappene på venstre forstk.

Laura 19.03.2018 - 08:45:

Hyvä ohje. Kaunis villatakki tuli. Hihat aika kapeahkot, eli tarkista neuloessa leveys.

Issabell 24.09.2017 - 18:27:

Der står sådan i opskriften : Når arb måler 18 cm slåes der 1 kantm op i hver side = 62-66-72-78-84-90 m. Fortsæt i glatstrik med 1 kantm retstrik i hver side. Når arb måler 19 cm tages der 1 m ind i hver side (= 2 m taget ind) Jeg er i tvivl om de 19 cm er incl. De først nævnte 18 cm, så man kun skal strikke 1 cm, eller om det er 18+19 cm det skal ende ud med at måle inden man begynder at tage ind igen.

DROPS Design 27.09.2017 kl. 09:27:

Hei Issabell. Når du har strikket 18 cm er du ferdig med de 5 rillene (spliten) og nå legges det opp en kantmaske (denne kantmasken skal brukes til å sy sammen i siden senere) og når du har strikket 1 cm til (altså 19 cm) begynner fellingene i siden. Alle fellinger skjer fra retten. Det felles innenfor 1 rett og 1 kant-m i rille. God Fornøyelse!

Maggie Munro 30.05.2017 - 17:35:

Does this come in a two needle pattern, I don't use circular needles.

DROPS Design 31.05.2017 kl. 08:18:

Dear Mrs Munro, each piece of the jacket is here worked back and forth on circular needle to have enough room for all sts. You can then use straight needle. Read more here about circular needles. Happy knitting!

Lou 13.11.2016 - 09:14:

Bonjour, je suis au niveau du dos où il est demandé de continuer en jersey envers. Cela veut t-il dire que les V du jersey doivent ce trouvez sur l'envers du travail et laisser apparaître l'autre coté du jersey qui ressemble un peu au point mousse sur l'endroit? Aidez moi svp Autre question l'augmentation au début (1 jeté pour les mailles lisières) laisse paraître un trou est ce normal? Peut t-on augmenter autrement? Cordialement

DROPS Design 14.11.2016 kl. 10:16:

Bonjour Lou, quand vous tricotez en jersey endroit, vous tricotez à l'end sur l'endroit et à l'env sur l'envers (= les petits "V" sont sur l'extérieur). Quand vous tricotez en jersey envers, vous tricotez à l'env sur l'endroit et à l'end sur l'envers (les petits "V" seront maintenant sur l'envers). Les augmentations avec les jetés forment de petits trous qui s'estompent en général, mais vous pouvez tout à fait augmentez comme il vous plaît. Bon tricot!

Karin 12.10.2016 - 14:04:

Hej,där det står när man ska mäta så står det rätstickning på oket,men på mönstret ska man sticka slätstickning med avigsidan utåt,vad gäller?

DROPS Design 12.10.2016 kl. 15:30:

Hej Karin. Du skal sticka slätstickning med avigsidan utåt. Vi fjerner lige det med rätstickning i mönstret. Tak for besked.

Asma 12.08.2016 - 14:45:

رائع جدا وعملي اشكركم جزيل الشكر على مجهوداتكم

Antje Schupp 05.08.2016 - 17:03:

Gaaanz süß, kann ich mir gut vorstellen zu stricken und Andes ist eine so schöne Wolle, wenn man mal die schnelle Lust hat. Trotz simplem Grundkonzept: Ärmel mit Form SIND einfach schöner als gerade angesetzte. Das kann ich mir allerdings mittlerweile selbst ausrechnen... Also danke für die süße Jacke!

Zabeth 27.06.2016 - 09:34: zazaetczaiguilles.ek ...

Superbe veste, je craque. La coupe un peu empire, coupée sous la poitrine, sa capuche, les petites fentes côté, tout y est. Le choix va être difficile pour la saison automne/hiver, tout est beau.

Lydia Dekens 24.06.2016 - 17:07:

Wauw, would maked this one as soon as possible when the patron is out, nice and warm for autum/winter.

Beatriz Silva 24.06.2016 - 16:58:

Agrada-me o modelo , sendo adequado a outras cores

Kommentér oppskrift DROPS 172-46