DROPS / 172 / 46

Aredhel by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Andes” med hette og a-fasong. Str S - XXXL.

Stikkord: hette, jakker,
DROPS Design: Modell nr an-040
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
1100-1100-1300-1400-1500-1700 g f.nr 7130, sjøgrønn

DROPS RUNDP (80 cm) NR 8 – eller det p.nr du må bruke for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) NR 7 – til rillekanter.
DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 540: 2 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

fra 29.00 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 29.00 kr /100g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 29.00 kr /100g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 319kr. Les mer.

Alle fellinger skjer fra retten! Det felles innenfor 1 rett og 1 kant-m i rille.
Fell slik når det gjenstår 2 m før 1 rett og 1 kant-m rille: Strikk 2 rett sammen.
Fell slik etter 1 kant-m rille og 1 rett: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.

ØKETIPS:
Alle økninger skjer fra retten!
Det økes innenfor 1 kant-m i rille og 1 rett ved å lage 1 kast om p. På neste p strikkes kastet vridd vrang slik at det ikke blir hull.

MÅLETIPS-1 (gjelder for- og bakstk):
For riktige proporsjoner på jakken gjøres lengdemålene når arb ligger flatt. Pga tyngden i garnet vil arb sige med ca 10 cm på hele lengden i forhold til målene på målskissen.

MÅLETIPS-2 (gjelder erme):
Pga tyngden i garnet gjøres lengdemålene når arb holdes opp.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre forstk slik (fra retten): Strikk 3 m, fell av 2 m til knapphull, strikk p ut. På neste p legges det opp 2 nye m over de felte m.
Fell til knapphull når arb måler:
Str S: 56 og 70 cm
Str M: 57 og 72 cm
Str L: 58 og 74 cm
Str XL: 59 og 76 cm
Str XXL: 60 og 78 cm
Str XXXL: 61 og 80 cm
----------------------------------------------------------

BAKSTK:
Pga m-antallet strikkes arb frem og tilbake på rundp.
Legg opp 60-64-70-76-82-88 m på rundp 7 med Andes. Strikk 3 RILLER - se forkl over. Bytt til rundp 8 og strikk glstrikk med 5 m rille i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 18 cm legges det opp 1 kant-m i hver side = 62-66-72-78-84-90 m. Fortsett med glstrikk med 1 kant-m i rille i hver side. Når arb måler 19 cm felles det 1 m i hver side (= 2 m felt) – LES FELLETIPS og MÅLETIPS-1. Fell i hver side på hver 7.-7.-8.-8.-8.-8.cm totalt 6 ganger = 50-54-60-66-72-78 m. SAMTIDIG når arb måler 48-49-50-51-52-53 cm strikkes det slik: Strikk A.1 over alle m med 1 kant-m i hver side (kant-m strikkes videre i rille). Når A.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes arb ferdig med glstrikk med vr ut (kant-m strikkes i rille). Når arb måler 60-61-62-63-64-65 cm felles det av 1 kant-m i hver side = 48-52-58-64-70-76 m. Når arb måler 76-78-80-82-84-86 cm felles de midterste 14-14-14-16-16-16 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det av 1 m på neste p fra halsen = 16-18-21-23-26-29 m tilbake på skulderen. Fell alle m løst av når arb måler 78-80-82-84-86-88 cm. Gjenta på den andre skulderen.

HØYRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 35-37-40-43-46-49 m (inkl 8 stolpe-m mot midt foran) på rundp 7 med Andes. Strikk 3 riller. Bytt til rundp 8 og strikk neste p slik fra retten: 8 m rille (= stolpe), glstrikk til det gjenstår 5 m, strikk 5 m rille. Fortsett slik med glstrikk og riller. Når arb måler 18 cm strikkes det videre slik – fra retten: 8 m rille, glstrikk over de resterende m, legg opp 1 kant-m på slutten av p (kant-m strikkes i rille) = 36-38-41-44-47-50 m. Når arb måler 19 cm felles det i siden som på bakstk, fell totalt 6 ganger = 30-32-35-38-41-44 m. SAMTIDIG når arb måler 48-49-50-51-52-53 cm strikkes det slik: Strikk 8 m rille, A.1 over de resterende m (kant-m i rille). Når A.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes arb ferdig med glstrikk med vr ut (stolpen og kant-m fortsetter i riller).
SAMTIDIG når arb måler 56-57-58-59-60-61 cm starter fellingen til KNAPPHULL – se forkl over. Når arb måler 60-61-62-63-64-65 cm felles det av 1 kant-m i siden = 29-31-34-37-40-43 m.
Når arb måler 72-74-76-78-80-82 cm settes de ytterste 9-9-9-10-10-10 m mot midt foran på 1 tråd til hals (for å unngå å klippe tråden, strikkes m før de settes på tråden). Videre felles det av til hals på beg av hver p fra halsen slik: Fell av 2 m 1 gang og deretter 1 m 2 ganger = 16-18-21-23-26-29 m tilbake på skulderen. Fell alle m løst av når arb måler 78-80-82-84-86-88 cm.

VENSTRE FORSTK:
Legg opp og strikk som høyre forstk, men speilvendt. Det felles ikke til knapphull på venstre forstk.

Strikk opp ca 46 til 58 m rundt halsen (inkl m på trådene foran) på rundp 7 med Andes. Strikk 1 p rett fra vrangen der det økes jevnt fordelt til 66-68-70-72-74-76 m (det økes ikke over stolpene). Strikk 2 riller. Bytt til rundp 8. Videre strikkes det glstrikk med 8 m rille i hver side, frem og tilbake over alle m til hetten måler ca 30-31-32-33-34-35 cm. Bytt til rundp 7. Strikk 2 riller over alle m. Fell av. Legg hetten dobbelt og sy den sammen med maskesting på toppen.

ERME:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 22-22-24-24-26-26 m (inkl 1 kant-m i hver side) på rundp 7 med Andes. Strikk 3 riller, deretter strikkes A.1 over alle m. Strikk A.1 1 gang i høyden. Bytt til rundp 8 og strikk glstrikk med 1 kant-m i rille i hver side. Når arb måler 8-8-8-8-10-8 cm økes det 1 m i hver side - LES ØKETIPS (= 2 m økt) og MÅLETIPS-2. Øk på hver 5.-4.-4.-3½.3.-3.cm totalt 9-10-10-11-11-12 ganger = 40-42-44-46-48-50 m. Fell av når arb måler 51-50-49-48-45-44 m (NB! Kortere mål i større str pga bredere skuldervidde). Strikk ett erme til.

MONTERING:
Sy i ermene. Sy undererms- og sidesømmene innenfor 1 kant-m, la de nederste 18 cm på bolen stå igjen = splitt. Sy i knappene på venstre forstk.

Kommentarer / Spørsmål (22)

ALEX 27.10.2019 - 12:03:

Bonjour Je viens de découvrir le site qui me plait; J'ai un souci au niveau de la lecture (santé) des explications. Quand je souhaite tricoter un modèle je cherche une vidéo que je suis du début à la fin du modèle. Avez-vous sur le site un moyen d'obtenir les modèle de votre catalogue en vidéo. Merci Bien cordialement

DROPS Design 04.11.2019 kl. 12:27:

Bonjour Alex, nous avons effectivement quelques vidéos qui montrent en vidéo comment réaliser un ouvrage du début à la fin, mais il s'agit de petits ouvrages. Pour vous aider, vous trouverez sous chaque modèle les vidéos montrant les techniques utilisées dans le modèle. Pour toute assistance complémentaire, merci de bien vouloir contacter votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Marie Godbold 06.09.2019 - 05:34:

I would take that beautiful sweater all the way to my ankles am 6 feet tall

Alexandra 09.03.2019 - 16:16:

Hej, det står på höger fram i slutet att man ska maska av 2m 1 gång och sedan 1m 2ggr hur menas det är jag ska göra ? Maskar jag av 2m tillsammans 1 gång och 1 m för sig 2ggr?

DROPS Design 14.03.2019 kl. 11:06:

Hej! Du ska maska av till hals på varje varv mot halsen (totalt 3 gånger). Den första gången maskar du av 2 maskor, den andra gången 1 maska och den tredje gången 1 maska. Lycka till!

Holly Gruendyke 28.10.2018 - 19:47:

Hi, A couple of questions: My measurements are CHEST--100 cm, WAIST--91 cm. HIPS--102 cm. Which size would be best for me? Also...I already have ESKIMO MIX 100% NEW WOOL---THICKNESS GROUP E (50 gm). How much yarn do I need and which pins should I use? Signed, 'A Newcomer'

DROPS Design 29.10.2018 kl. 00:26:

Dear Holly, as it depends on teh stíle and your preference on how much ase you like your swetaers with please use the schematica at the bottom of the pattern to decide which size to knit. Knitting a swatch can also help you decide which size of needles would be the best. For calculating how much of a different yarn would you need, please use the yarn converter here. Happy Knitting!

Maria 16.10.2018 - 13:52:

Posso usare ferri diritti?Grazie

DROPS Design 16.10.2018 kl. 14:12:

Buongiorno Maria. Il capo è lavorato avanti e indietro. Può quindi usare ferri dritti. Buon lavoro!

Annette 24.09.2018 - 09:57:

Wieviel Garn würde ich circa für dieses Model in Größe S/M ohne Kapuze brauchen? Vielen Dank und Liebe Grüße

DROPS Design 24.09.2018 kl. 11:21:

Liebe Annette, wir haben die Garnmenge für diese Jacke nur mit Kapuze und können leider nicht jeder unsere Anleitung nach jeder Anfrage anpassen. Gerne bekommen Sie weiter Hilfe von Ihrem DROPS Laden, auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim stricken!

Lucia Reyes 26.06.2018 - 18:58:

Hola, desde Chile muy triste porque sus lanas no son comercializadas acá... y tampoco encontré tiendas que las vendan y que hagan envíos hacia este rincón del mundo. Puede ser que sí hay una tienda que distribuya a Chile y que yo no haya encontrado? Espero sus comentarios! Saludos

DROPS Design 30.06.2018 kl. 19:04:

Hola Lucia. Aquí tienes la lista de las tiendas con envío internacional: https://www.garnstudio.com/findastore.php?s=w&cid=23

Laura 19.03.2018 - 08:45:

Hyvä ohje. Kaunis villatakki tuli. Hihat aika kapeahkot, eli tarkista neuloessa leveys.

Issabell 24.09.2017 - 18:27:

Der står sådan i opskriften : Når arb måler 18 cm slåes der 1 kantm op i hver side = 62-66-72-78-84-90 m. Fortsæt i glatstrik med 1 kantm retstrik i hver side. Når arb måler 19 cm tages der 1 m ind i hver side (= 2 m taget ind) Jeg er i tvivl om de 19 cm er incl. De først nævnte 18 cm, så man kun skal strikke 1 cm, eller om det er 18+19 cm det skal ende ud med at måle inden man begynder at tage ind igen.

DROPS Design 27.09.2017 kl. 09:27:

Hei Issabell. Når du har strikket 18 cm er du ferdig med de 5 rillene (spliten) og nå legges det opp en kantmaske (denne kantmasken skal brukes til å sy sammen i siden senere) og når du har strikket 1 cm til (altså 19 cm) begynner fellingene i siden. Alle fellinger skjer fra retten. Det felles innenfor 1 rett og 1 kant-m i rille. God Fornøyelse!

Maggie Munro 30.05.2017 - 17:35:

Does this come in a two needle pattern, I don't use circular needles.

DROPS Design 31.05.2017 kl. 08:18:

Dear Mrs Munro, each piece of the jacket is here worked back and forth on circular needle to have enough room for all sts. You can then use straight needle. Read more here about circular needles. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 172-46