DROPS / 173 / 20

Slate Rose by DROPS Design

Hæklet og filtet firkantet DROPS siddeunderlag i ”Eskimo”.

DROPS Design: Model nr ee-560
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
Mål før filtning: ca 53 x 53 cm.
Mål efter filtning: ca 36 x 36 cm.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
100 g f.nr 02, sort
50 g f.nr 14, mørk grå
50 g f.nr 46, mellemgrå
50 g f.nr 53, lys grå
50 g f.nr 01, natur

OBS: Hvis siddeunderlaget hækles ensfarvet vil der gå 200 g Eskimo.

DROPS HÆKLENÅL nr 7 – eller den nål du skal bruge for at få 10 st på 10 cm i bredden. En rude måler ca 21 x 21 cm før filtning.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 89.7kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER:
Se diag A.1 og A.2. Diag A.2 viser hvordan omg starter og slutter.

FARVER:
1.OMG: mellemgrå
2.OMG: sort
3.OMG: natur
4.OMG: lys grå
5.OMG: natur
6.OMG: sort
7.OMG: mørk grå
8.OMG: mellemgrå
9.OMG: lys grå
10.OMG: natur
11.OMG: mellemgrå
12.OMG: sort
13.OMG: mørk grå
14.OMG: sort

FARVESKIFT:
Når der skal skiftes farve hækles der således: Før sidste gennemtræk af sidste m på nålen, skiftes farve, træk den nye farve igennem den sidste m på nålen. Klip og hæft trådene undervejs.
----------------------------------------------------------

SIDDEUNDERLAG:
Hækl 4 lm på nål 7 med mellemgrå og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm. LÆS FARVER og FARVESKIFT. Derefter hækles diag A.1 (A.1 gentages totalt 4 gange rundt) - A.2 viser hvordan omg starter og slutter. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

FILTNING:
Læg siddeunderlaget i vaskemaskinen med et vaskemiddel uden enzymer og optisk blegemiddel sammen med et håndklæde. Vask på 40 grader med almindelig centrifugering uden forvask. Efter vask formes siddeunderlaget mens det stadigvæk er vådt. Senere vaskes det på almindelig uldprogram.

= fm mellem 2 st
= halv-st mellem 2 st/om lm-bue
= st om lm-ring/lm-bue
= dbl-st om lm-bue/i halv-st
= hækl 3 dbl-st sm i fm/om lm-bue således: Hækl 1 dbl-st men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl 1 dbl-st til, men vent med sidste gennemtræk (= 3 m på nålen), hækl 1 dbl-st til, men ved sidste gennemtræk, trækkes tråden gennem alle m på nålen
= hækl 2 halv-st sm således: * Slå om, stik nålen ind gennem næste m, hent tråden *, gentag fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle 5 m på nålen.
= hækl 2 halv-st sm, men hækl om lm/lm-bue
= omg starter med 1 lm, afslut omg med 1 km i første lm
= omg starter med 2 lm, afslut med 1 km i 2.lm
= omg starter med 3 lm, afslut med 1 km i 3.lm
= omg starter med 4 lm, afslut med 1 km i 4.lm
= 4 lm, 1 km

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 173-20) for mål og udregninger.

Nina Ullen 14.08.2018 - 19:30:

Har inte sett om någon annan har fått samma problem i varv 6 och 8. Först är det tre luftmaskor en fastmaska sen tre luftmaskor. Så långt är jag med. Men sen kommer det tre luftmaskor och en fm typ i luften. På varv 8 liknande med 3 luftmaskor ocjhdå två fm i ”luften”.

DROPS Design 23.08.2018 kl. 12:03:

Hei Nina. Fastmaskene er heklet om luftmaskebuen rett under (fra forrige omgang), som forklart i symbolforklaringen. På omgang 6 hekler du slik: 3 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaskebuen, 3 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaskebuen osv. Vedlagt er en video av hvordan å hekle om en luftmaskebue. God fornøyelse.

Anna-Karin 12.03.2017 - 17:07:

Hej! Har ni något förslag på hur man kan lägga till ett eller två varv för att göra sittdynan lite större?

DROPS Design 13.03.2017 kl. 11:50:

Hej Anna-Karin. Jeg ville gentage de sidste to omgange en gang til og saa tage ud paa samme maade

Anna 26.10.2016 - 11:02:

Hej, hur stor är sittdynan före och efter tovning?

DROPS Design 26.10.2016 kl. 12:35:

Hej Anna. Se överst i opskriften: Mått före tovning: ca 53 x 53 cm. Mått efter tovning: ca 36 x 36 cm.

Anikjl 17.10.2016 - 14:22:

Ohh merci merci pour votre aide et gentillesse je vais noter ts sa tbnaprem à vs!!!!:-*!!!

Anikjl 17.10.2016 - 08:54:

Bonjour voilà c est pour la grille diagramme A1que je suis entrain de faire c pour savoir si je compte le 1 ier rang que je monte en chainette et si ya bien 14 rang sur le diagramme ou si y a 15 rang si je compte le rang de chainette?? Par contre est se que je dois bien faire 4 rangs à chaque rangs?? Suis desolée pr toutes cest questions mais comme je debute au crochet!!en vous remerciant bcp pr tous et à bientot tbn lundi!!:-*! ces est questions P

DROPS Design 17.10.2016 kl. 11:02:

Bonjour Anikjl, le diagramme A.1 a 14 rangs + le rond de ml. Vous devez répéter 4 fois le diagramme en largeur, par ex au 1er rang: A.1 = 3 B, on le répète 4 fois = on a 12 B à la fin du 1er tour. Bon crochet!

Anikjl 12.10.2016 - 16:30:

Rebonjour desolée de vs ennuyer encore mais voilacomme je debute au crochet je narrive pas à bien à déchiffré le diagramme jai essayé mais bon!! Vous n auriez pas en explication écrite ou+ simple??? Merci pr votre aide et patience!!à bientot!!:-*!

Anikjl 12.10.2016 - 13:34:

Merci bcp pr votre rapide reponse bnaprem à vs!!:-*!

Anikjl-0-0--! 12.10.2016 - 10:51:

Bonjour jaimerais faire ces dessus de chaises mais avec des crochets numero 15 en laine azurite qui se tricote en 3 4 est ce possible?je les fais avec le crochet num 10 ça donne assez bien?ou je fais en essai?merci et tbn mercredi!!:-)!

DROPS Design 12.10.2016 kl. 11:20:

Bonjour Anikjl, nous sommes en mesure de proposer des modèles gratuits grâce à nos fils à tricoter vendus à travers le monde. Vous comprendrez ainsi volontiers que nous ne puissions que vous recommander de contacter le magasin où vous avez acheté votre laine pour toute assistance complémentaire, votre magasin DROPS pourra vous apporter aide & conseils. Bon crochet!

Beate 29.09.2016 - 21:27:

I nest siste rad(13) leser jeg det som at det er 3 og 3 lm, men det ser ikke ut som de festes i forrige rad på noen måte. Skal det være fm som fester rad 13 til rad 12?

DROPS Design 12.10.2016 kl. 15:58:

Hej Beate. Du afslutter rad 12 med 1 kjm i förste lm. Du starter rad 13 med 4 lm og afslutter med 1 kjm i 4. lm.

Kommentere opskrift DROPS 173-20