DROPS / 169 / 20

Erica Singlet by DROPS Design

Strikket DROPS topp i ”Cotton Light” med hullmønster og A-fasong. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr cl-063
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-400-450-450-500-550 g f.nr 02, hvit

DROPS PINNE NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Se diag A.1 til A.7. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten.

FELLETIPS-1 (gjelder i sidene på bolen):
Det felles innenfor 2 kant-m i rille. Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik etter 2 kant-m: Strikk 2 rett sammen.
Fell slik før 2 kant-m: Start 2 m før kant-m, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.

FELLETIPS-2 (gjelder ermhullene):
Det felles innenfor 2 kant-m i rille. Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik etter 2 kant-m: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik før 2 kant-m: Start 2 m før kant-m og strikk 2 rett sammen.
----------------------------------------------------------

TOPP:
Arb strikkes frem og tilbake på p i 2 deler.

BAKSTK:
Legg opp 111-117-129-141-147-159 m på p 4 med Cotton Light. Første p strikkes slik fra retten: 2 kant-m i RILLE – se forkl over, strikk mønster etter diag A.1 til det gjenstår 3 m på p, strikk 1.m i A.1 og avslutt med 2 kant-m i rille - NB: På 7.p i A.1 strikkes siste m før kant-m rett (fra retten).
Når A.1 er ferdig strikkes neste p slik fra retten: 2 kant-m i rille, strikk mønster etter diag A.2A over de neste 18-21-27-33-36-42 m (= 6-7-9-11-12-14 rapporter à 3 m), strikk A.3 (=11 m), sett 1 merke (= merke A), strikk mønster etter diag A.4 over de neste 48 m (= 6 rapporter à 8 m), strikk 1.m i A.4, sett 1 merke (= merke B – det er nå 49 m mellom merkene), strikk A.3 (= 11 m), strikk mønster etter diag A.2B over de neste 18-21-27-33-36-42 m og avslutt med 2 kant-m i rille. Fortsett mønsteret slik. NB: A.2 og A.3 fortsetter nå videre oppover på utsiden av merke A og B opp til ermhullet. Mellom merke A og B strikkes det nå hullborder og maske-antallet mellom merkene vil variere videre oppover.
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!
MØNSTER (gjelder maskene mellom merke A og B):
Når A.4 er strikket 1 gang i høyden strikkes det mønster etter diag A.5 slik (maskene før merke A og etter merke B fortsetter som før): Strikk A.5A (= 12 m), gjenta A.5B over de neste 24 m (= 2 rapporter à 12 m) og avslutt med A.5C (= 13 m).
Når A.5 er strikket 1 gang i høyden strikkes det mønster etter diag A.4 igjen på samme måte som sist. Deretter strikkes A.1 SAMTIDIG som det på siste p fra retten felles 4 m jevnt fordelt i Str S + M + L + XL og økes 2 m jevnt fordelt i Str XXL + XXXL (mellom merke A og B) = 45-45-45-45-51-51 m mellom merkene. På neste p fra retten strikkes A.6 slik: Strikk A.6A (= 4 m), gjenta A.6B over de neste 36-36-36-36-42-42 m (= 6-6-6-6-7-7 rapporter à 6 m) og avslutt med A.6C (= 5 m). Etter A.6.strikkes A.1 igjen SAMTIDIG som det på siste p fra retten felles 4-4-4-4-2-2 m jevnt fordelt = 41-41-41-41-49-49 m mellom merkene. Etter A.1 strikkes A.4 igjen SAMTIDIG som det på siste p fra retten økes 2 m i Str XXL + XXXL = 41-41-41-41-51-51 m mellom merkene. Deretter strikkes A.7 slik: Strikk A.7A (= 5 m), gjenta A.7B over de neste 30-30-30-30-40-40 m (= 3-3-3-3-4-4 rapporter à 10 m) og avslutt med A.7C (= 6 m). På siste p fra retten i A.7 felles det 2 m jevnt fordelt i Str XXL + XXXL (det felles ingen m i de øvrige str) = 41-41-41-41-49-49 m. Etter A.7 gjentas vekselvis A.4 og A.1 opp til halsfellingen.

FELLING I SIDENE:
SAMTIDIG når arb måler 6 cm felles det 1 m i hver side – LES FELLETIPS-1. Gjenta fellingen på hver 6.-6.-6.-4.-4.-4.cm totalt 6-6-6-9-9-9 ganger – NB: De m som ikke går opp i mønsteret ut mot siden når det felles strikkes i glstrikk. Etter fellingene i sidene er det 12-15-21-24-27-33 m tilbake i A.2 i hver side.

ERMHULL:
Når arb måler 39-40-41-42-43-44 cm strikkes det 2 riller over de ytterste 14-17-23-26-29-35 m i hver side (dvs over alle m på utsiden av A.3 i hver side - de øvrige m strikkes som før). Deretter felles de ytterste 4-6-6-8-10-14 m på beg av de 2 neste p av til ermhull. Fortsett mønsteret mellom merke A og B som forkl over, fortsett A.3 på utsiden av merke A og B som før og strikk riller over de ytterste 10-11-17-18-19-21 m i hver side. SAMTIDIG felles det nå til ermhull i hver side på hver 2.p (dvs på hver p fra retten) slik – LES FELLETIPS-2: Fell 1 m totalt 7-8-12-13-16-18 ganger.

HALS:
Når arb måler ca 50-50-54-54-54-54 cm – avpass etter en hel rapport av A.1 eller A.4, felles de midterste 31-31-31-31-37-37 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fortsett A.3 som før med 5-5-5-5-6-6 kant-m i rille mot halsen og 3-3-5-5-3-3 kant-m i rille mot ermhullet. Strikk videre til arb måler 56-58-60-62-64-66 cm og fell av. Gjenta på den andre skulderen.

FORSTK:
Legg opp og strikk som bakstk.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy sidesømmene – sy kant i kant med 1 sting i hver m slik at sømmen blir flat.

= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over
= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over