DROPS / 169 / 20

Erica Singlet by DROPS Design

Strikket DROPS topp i ”Cotton Light” med hullmønster og A-fasong. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr cl-063
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-400-450-450-500-550 g f.nr 02, hvit

DROPS PINNE NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 13.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 98kr. Les mer.

Se diag A.1 til A.7. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten.

FELLETIPS-1 (gjelder i sidene på bolen):
Det felles innenfor 2 kant-m i rille. Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik etter 2 kant-m: Strikk 2 rett sammen.
Fell slik før 2 kant-m: Start 2 m før kant-m, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.

FELLETIPS-2 (gjelder ermhullene):
Det felles innenfor 2 kant-m i rille. Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik etter 2 kant-m: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik før 2 kant-m: Start 2 m før kant-m og strikk 2 rett sammen.
----------------------------------------------------------

TOPP:
Arb strikkes frem og tilbake på p i 2 deler.

BAKSTK:
Legg opp 111-117-129-141-147-159 m på p 4 med Cotton Light. Første p strikkes slik fra retten: 2 kant-m i RILLE – se forkl over, strikk mønster etter diag A.1 til det gjenstår 3 m på p, strikk 1.m i A.1 og avslutt med 2 kant-m i rille - NB: På 7.p i A.1 strikkes siste m før kant-m rett (fra retten).
Når A.1 er ferdig strikkes neste p slik fra retten: 2 kant-m i rille, strikk mønster etter diag A.2A over de neste 18-21-27-33-36-42 m (= 6-7-9-11-12-14 rapporter à 3 m), strikk A.3 (=11 m), sett 1 merke (= merke A), strikk mønster etter diag A.4 over de neste 48 m (= 6 rapporter à 8 m), strikk 1.m i A.4, sett 1 merke (= merke B – det er nå 49 m mellom merkene), strikk A.3 (= 11 m), strikk mønster etter diag A.2B over de neste 18-21-27-33-36-42 m og avslutt med 2 kant-m i rille. Fortsett mønsteret slik. NB: A.2 og A.3 fortsetter nå videre oppover på utsiden av merke A og B opp til ermhullet. Mellom merke A og B strikkes det nå hullborder og maske-antallet mellom merkene vil variere videre oppover.
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!
MØNSTER (gjelder maskene mellom merke A og B):
Når A.4 er strikket 1 gang i høyden strikkes det mønster etter diag A.5 slik (maskene før merke A og etter merke B fortsetter som før): Strikk A.5A (= 12 m), gjenta A.5B over de neste 24 m (= 2 rapporter à 12 m) og avslutt med A.5C (= 13 m).
Når A.5 er strikket 1 gang i høyden strikkes det mønster etter diag A.4 igjen på samme måte som sist. Deretter strikkes A.1 SAMTIDIG som det på siste p fra retten felles 4 m jevnt fordelt i Str S + M + L + XL og økes 2 m jevnt fordelt i Str XXL + XXXL (mellom merke A og B) = 45-45-45-45-51-51 m mellom merkene. På neste p fra retten strikkes A.6 slik: Strikk A.6A (= 4 m), gjenta A.6B over de neste 36-36-36-36-42-42 m (= 6-6-6-6-7-7 rapporter à 6 m) og avslutt med A.6C (= 5 m). Etter A.6.strikkes A.1 igjen SAMTIDIG som det på siste p fra retten felles 4-4-4-4-2-2 m jevnt fordelt = 41-41-41-41-49-49 m mellom merkene. Etter A.1 strikkes A.4 igjen SAMTIDIG som det på siste p fra retten økes 2 m i Str XXL + XXXL = 41-41-41-41-51-51 m mellom merkene. Deretter strikkes A.7 slik: Strikk A.7A (= 5 m), gjenta A.7B over de neste 30-30-30-30-40-40 m (= 3-3-3-3-4-4 rapporter à 10 m) og avslutt med A.7C (= 6 m). På siste p fra retten i A.7 felles det 2 m jevnt fordelt i Str XXL + XXXL (det felles ingen m i de øvrige str) = 41-41-41-41-49-49 m. Etter A.7 gjentas vekselvis A.4 og A.1 opp til halsfellingen.

FELLING I SIDENE:
SAMTIDIG når arb måler 6 cm felles det 1 m i hver side – LES FELLETIPS-1. Gjenta fellingen på hver 6.-6.-6.-4.-4.-4.cm totalt 6-6-6-9-9-9 ganger – NB: De m som ikke går opp i mønsteret ut mot siden når det felles strikkes i glstrikk. Etter fellingene i sidene er det 12-15-21-24-27-33 m tilbake i A.2 i hver side.

ERMHULL:
Når arb måler 39-40-41-42-43-44 cm strikkes det 2 riller over de ytterste 14-17-23-26-29-35 m i hver side (dvs over alle m på utsiden av A.3 i hver side - de øvrige m strikkes som før). Deretter felles de ytterste 4-6-6-8-10-14 m på beg av de 2 neste p av til ermhull. Fortsett mønsteret mellom merke A og B som forkl over, fortsett A.3 på utsiden av merke A og B som før og strikk riller over de ytterste 10-11-17-18-19-21 m i hver side. SAMTIDIG felles det nå til ermhull i hver side på hver 2.p (dvs på hver p fra retten) slik – LES FELLETIPS-2: Fell 1 m totalt 7-8-12-13-16-18 ganger.

HALS:
Når arb måler ca 50-50-54-54-54-54 cm – avpass etter en hel rapport av A.1 eller A.4, felles de midterste 31-31-31-31-37-37 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fortsett A.3 som før med 5-5-5-5-6-6 kant-m i rille mot halsen og 3-3-5-5-3-3 kant-m i rille mot ermhullet. Strikk videre til arb måler 56-58-60-62-64-66 cm og fell av. Gjenta på den andre skulderen.

FORSTK:
Legg opp og strikk som bakstk.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy sidesømmene – sy kant i kant med 1 sting i hver m slik at sømmen blir flat.

= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over
= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over

Kommentarer (21)

Legg inn en kommentar!

Esther 17.06.2017 - 09:00:

Hallo, in het patroon lees ik, brei tussen markeerders A en B kanten randen. Wordt daar mee bedoelt kantsteken??

DROPS Design 17.06.2017 kl. 20:26:

Hoi Esther, Excuses, er stond een typefout. Er moet staan: kantrand. Ik heb het aangepast. Veel haakplezier!

Brita Skyborg-Møller 19.04.2017 - 09:13:

Kan den strikkes på rundp?

DROPS Design 26.04.2017 kl. 16:24:

Hej Brita, Ja det kan den godt, men vi kan desværre ikke hjælpe dig med at skrive opskriften om, så hvis du kan det selv så er det helt fint :) God fornøjelse!

Chad Parmalee 10.09.2016 - 16:52:

In pattern blocks 6 and 7, how do the repeats work when the sk2p is partially in the stitches outside the repeat? (ex. A6A, B, C 3rd and 7th rows; A7A, B, C 9th and 15th rows)

DROPS Design 12.09.2016 kl. 08:54:

Dear Mrs Parmalee, On these row, work the last st from diagram A (= A.6A/A.7A) tog with the first 2 sts in next repeat of diagram B, then work the last st in diag. B tog with first st of next diagram B and at the end of row, tog with the first st of diagram C. Happy knitting!

Nancy Goldberg 18.06.2016 - 05:19:

How do we know how much ease there is in the pattern? Does this answer hold for all patterns or is each one different? Not sure what size to choose especially if in between sizes given Thank you

DROPS Design 20.06.2016 kl. 08:39:

Dear Mrs Goldberg, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart with all measurements in cm, taken flat from side to side. Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size - read more here<. Happy knitting!

Annette 28.03.2016 - 21:45:

Jeg synes ikke rigtig maskeantallet passer. Jeg har købt det rigtige garn og slået 147 masker op til en str. xxl. I følge diagrammet skulle det passe med 70 cm i forstykket - det passer ikke, forstykket er 87 cm. bredt i en xxl - det er et helt villatelt - blot til orientering.

DROPS Design 31.03.2016 kl. 09:56:

Hej, Hvis du har 21 m på 10 cm så bliver arbejdet også 70 cm i bredden. 147/2,1 = 70 cm. God fornøjelse!

Gunda Poll 10.02.2016 - 09:17:

Einfach fantastisch, diese Kollektion, wo soll ich nur anfangen, eins schöner als das andere, herrlich, danke, tausendmal danke!!!

DieAnne 01.02.2016 - 10:31:

Wenn ich am Vorder- und Rückteil jeweils an beiden Rändern eine der Randmaschen abziehe, könnte ich das Top dann bis zum Armausschnitt in Runden stricken? (Ich bin faul und habe gern möglichst wenige Nähte.)

DROPS Design 07.02.2016 kl. 13:26:

Theoretisch ist das möglich, aber vielleicht kommen Sie dann mit dem Muster und den Seitenabnahmen durcheinander, das Muster ist ja nicht ganz einfach. Vielleicht geben Sie sich besser einen Ruck und nehmen die Nähte in Kauf, es sind ja auch nicht viele. :-)

Mandy Cabot 29.01.2016 - 19:49:

Echoing the first comment, where are the diagrams for this pattern? Please advise, as I have already purchased the yarn.

DROPS Design 01.02.2016 kl. 09:11:

Dear Mrs Cabot, diagrams and chart measurements are now visible. Happy knitting!

Irene Johnston 28.01.2016 - 17:29:

The charts aren't included with the pattern. Am I looking in the wrong place?

DROPS Design 01.02.2016 kl. 09:11:

Dear Mrs Johnston, diagrams and measurement chart are now visible. Happy knitting!

Bonny 19.01.2016 - 11:04:

Ich kann es kaum erwarten,diese Anleitung zu stricken.Ist wirklich wunderschön luftig und doch wirkt es ganz fein und ich werde es mit Seide stricken.

Kommentér oppskrift DROPS 169-20