DROPS / 165 / 18

Winter Melody Cardigan by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Lima” med hullmønster, nordisk mønster og raglan. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr li-065
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
450-500-550-550-600-650 g f.nr 9010, lys grå
100-100-100-100-100-100 g f.nr 5610, brun

DROPS SETTP OG RUNDP (60 eller 80 cm) NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS KNAPP HVIT (Buet) NR 521: 7-7-7-7-8-8 stk.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 16.00 kr /50g

Se diag A.1 til A.4. Diag viser alle p/omg i mønsteret sett fra retten.

RAGLAN:
Det felles 2 m i hver overgang mellom bol og ermer.
Fell slik fra retten:
Start 3 m før merket og strikk slik: 2 rett sammen, 2 rett (merket sitter midt mellom disse 2 m), ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik fra vrangen:
Start 3 m før merket og strikk slik: 2 m vridd vrang sammen, 2 vrang, 2 m vrang sammen.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = strikk 2.og 3.m fra midt foran rett sammen og lag deretter 1 kast. Fell til knapphull når arb måler:
STR S: 13, 20, 27, 34, 41, 48 og 55 cm.
STR M: 13, 20, 27, 34, 41, 49 og 57 cm.
STR L: 13, 20, 27, 35, 43, 51 og 59 cm.
STR XL: 13, 21, 29, 37, 45, 53 og 61 cm.
STR XXL: 13, 20, 27, 34, 41, 48, 55 og 63 cm.
STR XXXL: 13, 20, 27, 34, 41, 49, 57 og 65 cm.
---------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran.
Legg opp 221-235-263-277-305-347 m med lys grå på rundp 4 (inkl 5 stolpem i hver side, stolpen strikkes alltid i lys grå og i RILLE – se forkl over). Strikk 1 rille. Videre strikkes det slik – fra retten: 5 m rille, A.1 over de neste 210-224-252-266-294-336 m, avslutt med første m i A.1 og 5 m rille. Strikk A.1 1 gang i høyden, på siste p i A.1 justeres m-ant til 191-201-221-241-271-301 m. Videre strikkes det slik: 5 m rille, A.2 over de neste 180-190-210-230-260-290 m, avslutt med den første m i A.2 og 5 m rille. Strikk A.2 1 gang i høyden, på siste p felles det 10-8-4-0-6-12 m jevnt fordelt = 181-193-217-241-265-289 m. Videre strikkes det slik: 5 m rille, A.3 over de neste 168-180-204-228-252-276 m, avslutt med de 3 første m i A.3 og 5 m rille. Sett 2 merketråder i arb, 48-51-57-63-69-75 m inn fra hver side (bakstk = 85-91-103-115-127-139 m). Fortsett med A.3, SAMTIDIG når arb måler 12 cm felles det 1 m på hver side av hver merketråd (= 4 m felt), gjenta fellingen på hver 2.cm 4 ganger til = 161-173-197-221-245-269 m. (NB! Pga fellingen vil ikke A.3 stemme i siden, men pass på at hullene stemmer i forhold til mønsteret). Når arb måler 26 cm økes det 1 m på hver side av hver merketråd (= 4 m økt). Gjenta økningen på hver 3.-3.-3.-4.-4.-4.cm 4 ganger til, de økte m strikkes fortløpende inn i A.3 = 181-193-217-241-265-289 m.
Når arb måler 41-42-43-44-45-46 cm felles det av til ermhull i hver side slik: Strikk til det gjenstår 4 m før første merketråd i siden, fell de neste 8 m av, strikk til det gjenstår 4 m før merketråden i den andre siden, fell de neste 8 m av og strikk ut p. Det er nå 77-83-95-107-119-131 m på bakstk og 44-47-53-59-65-71 m på hvert forstk. Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 48-48-48-48-60-60 m på settp 4 med lys grå. Strikk 2 RILLER – se forkl over, deretter strikkes det glstrikk til arb måler 8 cm. Sett 1 merke på beg av omg = midt under ermet. Fortsett med A.3. Når arb måler 9 cm økes det 2 m midt under ermet, de økte m strikkes fortløpende inn i A.3. Øk på hver 4.-3.-2½.-2.-3.-2½.cm 9-12-14-16-12-14 ganger til = 68-74-78-82-86-90 m. Når arb måler ca 49-49-48-48-47-47 cm (avpass slik at det avsluttes på samme sted i A.3 som på bolen) felles de midterste 8 m under ermet av til ermhull = 60-66-70-74-78-82 m tilbake på omg. Legg arb til side og strikk et erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt av m til ermhull = 285-309-341-373-405-437 m. Sett 1 merke i alle overgangene mellom bolen og ermene (= 4 merker). Fortsett med A.3 som før, på neste p fra retten starter fellingen til RAGLAN – se forkl over (= 8 m felt). Gjenta fellingene på hver 2.p 22-22-22-23-24-25 ganger til og deretter på hver p 0-3-5-6-7-8 ganger - SAMTIDIG når det er felt til raglan 2-2-3-3-4-4 ganger (det er nå 269-293-317-349-373-405 m på p) strikkes neste p fra retten slik: (NB! Pilen i diagrammet viser midten på A.4. Tell deg ut fra midten når du begynner å strikke mønster på forstk/ermer og bakstk slik at mønsteret blir likt i hver side på hver del): 5 m rille, A.4 over de neste 34-37-42-48-53-59 m, fell til raglan som før – maskene i raglanen strikkes alltid med lys grå, A.4 over de neste 50-56-58-62-64-68 m, fell til raglan, A.4 over de neste 67-73-83-95-105-117 m, fell til raglan, A.4 over de neste 50-56-58-62-64-68 m, fell til raglan, A.4 over de neste 34-37-42-48-53-59 m, avslutt med 5 m rille. Fortsett med A.4 og raglan. Når mønsteret er strikket ferdig fortsettes det med glstrikk i lys grå og raglan som før. Etter alle fellinger til raglan er det 101-101-117-133-149-165 m tilbake på p. Strikk 2 riller over alle m, på første p felles det 10-10-16-28-40-52 m jevnt fordelt = 91-91-101-105-109-113 m. Fell av.

MONTERING:
Sy åpningene under ermene. Sy knappene på venstre stolpe.

---------------------------------------------------------
Votter og lue:
Se DROPS 165-19 eller ”Relaterte mønstre” i oppskriften på nett.
---------------------------------------------------------

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 25.10.2016
Ny garnmangde:
DROPS LIMA fra Garnstudio
450-500-550-550-600-650 g f.nr 9010, lys grå

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen med lys grå
= 1 kast mellom 2 m
= 2 m rett sammen
= ta 2 m løs av p som om de skulle strikkes rett sammen, 1 rett, løft de 2 løse m over
= rett fra retten, vrang fra vrangen med brun

Maartje Van Onselen 31.01.2019 - 15:51:

Bij het telpatroon zie ik twee lege vakjes. Kunt u mijnzeggen welke symbolen daarin horen?

Denise Livingston 30.03.2018 - 19:57:

I do not understand how to knit vertically at the end of certain rows. Can you please help me with this. Thank you, Denise Livingston

DROPS Design 03.04.2018 kl. 07:59:

Dear Mrs Livingstone, when pattern says to repeat A.1 or A.2 one time vertically, just work diagram row ater row over all sts on the needle (except the 5 front band sts on each side). Start reading diagram from the bottom corner on the right side and read from the right towards the left from RS and from the left towards the right from RS. You can insert marker to mark each diagram and check pattern in each repeat. Happy knitting!

Birgit Drescher 19.11.2017 - 16:03:

Hej, (Min str) Slå 347 m op Strik 2 p retstrik. Forsæt således – fra retsiden: 5 m retstrik A1 over de næste 336 m afslut med første m i A1. og 5 retstrik. Strik A1 en gang i højden, på sidste p i A1 justeres m antallet til 301 m. Men der er da ikke nogle masker at justerer, de er jo taget ind på første pind i mønster A1, da der ikke er noget omslag til at opveje de masker der bliver taget ind. Er det mig der er helt forkert på den. MVH Birgit

DROPS Design 05.12.2017 kl. 14:54:

Hej Birgit, når du er færdig med A.1 har du taget 2x24 m ind. 347 - 48 m = 299 m. Du justerer nu til 301. God fornøjelse!

Ada 21.05.2017 - 22:23:

Ik heb het vest gebreid van garen drops Belle en effen. Het is prachtig geworden en draagt heerlijk!

Giovanna 18.01.2017 - 18:50:

Ciao volevo sapere se lo sprone può essere eseguito continuato, in tondo perché non amo le parti del raglan visibili. Mi sarebbe piaciuto un disegno non spezzato. Grazie

DROPS Design 18.01.2017 kl. 21:35:

Buonasera Giovanna. Nello sprone ci sono delle diminuzioni per il raglan, che andrebbero a modificare il motivo a jacquard. E’ per questo motivo che il disegno viene spezzato evidenziando le linee del raglan. Buon lavoro!

Ingeborg Heggelien 23.10.2016 - 20:14:

Jeg holder på å strikke denne jakken nå. Er veldig godt fornøyd med hvordan fremgangsmåten er forklart, supert! Og garnfargene er veldig fine. Men det blir for lite garn av den lys grå fargen ser jeg, 1-2 nøster faktisk, det er litt synd :-(

TALLEMANT 23.10.2016 - 15:45:

Die angegebene Menge reicht nicht aus. Es fehlten 2 Knäuel in grau. Es ist ärgerlich, denn ich musste nachbestellen, und habe dadurch zweimal Versand bezahlen müssen.... Sonst ist die Jacke schön, die Wolle auch, lässt sich auch wunderbar stricken. Nur unten rollt sich die Jacke, ich denke, dass mehr Reihen kraus rechts am Anfang richtig wären.

Ann Dorit Kammersgaard 04.04.2016 - 18:26:

Jeg har lige strikket denne cardigan. Desværre måtte jeg købe tre ekstra nøgler af den grå. Strikker jævnt, så det er meget med tre nøgler.

Rosine 13.12.2015 - 13:48:

Le modèle est très joli, mais la quantité indiquée en gris clair est insuffisante : en taille M, il faut 500 gr.

DROPS Design 14.12.2015 kl. 10:24:

Bonjour Rosine, aviez-vous bien le bon échantillon et conservé la tension indiquée de 21 m x 28 rangs jersey pour 10 x 10 cm? Merci.

Veronika Bäckström 09.10.2015 - 08:27:

Hej jag har försökt att börja på det här mönstret 6ggr och varje gång när jag kommer till tredje raden i A1 fattas det maskor. Så jag analyserade det hela och inser att det måste vara omslag i början och slutet av det första mönstervarvet? För att det ska stämma. Man gör ju en minskning i varje spets och om man inte gör omslagen fattas det mååånga maskor. Tänker jag rätt? Med vänlig hälsning Veronika

DROPS Design 09.10.2015 kl. 14:10:

Hej, Det är 14 m på första varvet i A.1, men pga minskningen på första varvet, har du bara 12 m på följande 11 varv (dvs 9 m mellan varje "spets") kom ihåg de 2 omslagen mellan varje spets från varv nr 3. Lycka till!

Kommentér oppskrift DROPS 165-18