DROPS / 165 / 33

Lady Lace by DROPS Design

Hæklet DROPS nederdel i ”Merino Extra Fine” med stang-m og hulmønster, hæklet ovenfra og ned. Str S-XXXL

DROPS Design: Model nr me-084
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
550-650-700-750-850-900 g f.nr 07, lys brun

DROPS HÆKLENÅL nr 4 - eller den nål du skal bruge for at få 18 st x 9 rækker på 10 x 10 cm. A.2 = ca 3 cm i bredden.
DROPS LOOP (inka) KNAP, nr 531: 4 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 241.45kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
I beg af hver række med st erstattes første st med 3 lm.
I beg af hver række med fm erstattes første fm med 1 lm.
I beg af hver omg med st, erstattes første st med 3 lm. Omg afsluttes med 1 km i 3.lm i beg af omg.
I beg af hver omg med fm, erstattes første fm med 1 lm. Omg afsluttes med 1 km i 1.lm i beg af omg.

MØNSTER:
Se diag A.1-A.5. A.4 viser hvordan omg starter og slutter.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 st ud ved at hækle 2 st i samme st. OBS: Der tages ud skiftevis på højre og venstre side af mærkerne (set fra retsiden)
----------------------------------------------------------

NEDERDEL:
Arb hækles frem og tilbage ovenfra og ned til efter slidsen i siden, derefter hækles der rundt.
Hækl 153-169-190-211-227-248 lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 4 med Merino Extra Fine. Første række hækles således: 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st), 1 st i hver af de næste 2-4-4-4-6-6 lm, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de næste 6 lm *, gentag fra *-* 20-22-25-28-30-33 gange til = 130-144-162-180-194-212 st. Nu hækles der frem og tilbage med 1 st i hver st - læs HÆKLEINFO! HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når der er hæklet totalt 4 rækker i højden sættes der 6 mærker i arb således: Hækl 10-12-13-15-17-19 st, sæt et mærke, derefter sættes der 5 mærker med 22-24-27-30-32-35 st imellem. Der er nu 10-12-14-15-17-18 st tilbage efter sidste mærke. På næste række tages der 1 st ud før alle mærker - læs UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningerne på hver 2.række/omg 2-3-4-4-6-6 gange til, SAMTIDIG når der er hæklet totalt 9 rækker i højden slutter slidsen i siden og arb hækles rundt med omg start i siden. Derefter tages der ud på hver 3.omg 2 gange til i alle str = 160-180-204-222-248-266 st. Fortsæt med 1 st i hver st.
Når arb måler totalt 30-31-32-33-34-35 cm hækles der 1 omg med 1 st i hver st, Samtidig med at der tages 4-2-2-2-0-6 st ud jævnt fordelt = 164-182-206-224-248-272 st. Nu fortsættes der med mønster således: Hækl A.1 over de første 5 st, derefter hækles A.2 25-28-32-35-39-43 gange i bredden, A.3 over de resterende 9 st. På 8.omg i A.Z (= st-omg) tages der 18-18-18-24-24-24 st ud jævnt fordelt = 182-200-224-248-272-296 st. Fortsæt at hækle A.Z som før, men A.2 hækles nu 28-31-35-39-43-47 gange i bredden. Når A.Z er hæklet 1 gang i højden hækles A.Y over A.Z. Derefter hækles A.X over A.Y. På 2.omg i A.X tages der 18 st ud jævnt fordelt i alle str = 200-218-242-266-290-314 st. Fortsæt at hækle A.X som før, men A.2 hækles nu 31-34-38-42-46-50 gange i bredden. Nu hækles A.Z over A.X. På 8.omg i A.Z tages der 18 st ud jævnt fordelt i alle str = 218-236-260-284-308-332 st. Fortsæt at hækle A.Z som før, men A.2 hækles nu 34-37-41-45-49-53 gange i bredden. Når A.Z er hæklet 1 gang i højden hækles A.Y over A.Z totalt 2-2-3-3-4-4 gange i højden. Derefter hækles A.X over A.Y. På sidste omg i A.X tages der 23-21-13-21-13-5 st ud jævnt fordelt = 241-257-273-305-321-337 st. Nu hækles der en kant således: Hækl A.5 totalt 15-16-17-19-20-21 gange i bredden. (A.4 viser hvordan omg starter og slutter). Når A.5 er hæklet 1 gang i højden klippes og hæftes tråden. Arb måler ca 75-76-79-80-83-84 cm.

KNAPHULS-LØKKE:
Langs den side af åbningen som sidder på forstk hækles der knaphuls-løkker således (start nederst): 2 fm om første st, 3 lm, spring over 1 st, * hækl 2 fm om næste st, 3 lm, spring over 1 st *, gentag fra *-* 2 gange til og afslut med 2 fm om sidste st øverst, vend og hækl tilbage således: 1 fm i hver fm og 3 fm i hver lm-bue.

KNAPTILLÆG:
Langs den anden side af åbningen hækles der 5 rækker med fm frem og tilbage (på 1.række hækles der 2 fm om hver st = 18 fm), klip tråden. Sy knapperne på knaptillægget.

KANT:
Hækl en kant øverst i livet på nederdelen således fra retsiden: Hæft tråden med 1 km yderst på knaptillægget, 1 lm, * 1 lm, spring over 1 lm, 1 fm i næste lm *, gentag *-* langs hele kanten i livet. Klip og hæft tråde.

SNOET SNOR:
Klip 2 tråde à 7 m. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i den ene ende så snoren holder sig snoet. Træk snoren op og ned i hver 2. st i den første række med st i livet, (træk eventuelt perler på snoren). Derefter laves der en kvast i hver ende ved at lave en knude ca 12 cm fra hver ende.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 22.09.2015
Rettelse: Rettet symbol på 4.række i A.3.

= 1 boble med 4 dbl-st: Hækl 1 dbl-st i næste st - men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl 1 dbl-st i hver af de næste 3 st på samme måde, træk tråden gennem alle 5 m på nålen
= omg med udtagning - se forkl i opskrift
= 1 fm om lm
= 2 st i samme m
= hækl 1 st i næste st - men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl 1 st i hver af de næste 2 st på samme måde, træk tråden gennem alle 4 m på nålen
= 7 st i samme lm/st
= Omg starter med 3 lm, og afsluttes med 1 km i 3.lm i starten af omg.
= Omg starter med 1 lm, og afsluttes med 1 km i 1.lm på omg.
= Omg starter med 4 lm, og afsluttes med 1 km i 4.lm på starten af omg.

Kommentarer (23)

Skriv din kommentar her!

Maj-Britt Larsen 07.07.2018 - 17:01:

Hvordan ved jeg om jeg skal hækle en S eller L ? jeg kan ikke hitte str. guide. :-)

Karin Bachert-Sedlak 28.05.2018 - 17:04:

In der Anleitung heißt es noch vor dem Muster: \"wenn insgesamt 4 R gehäkelt....\" , bzw. \"Nach insgesamt 9 R...\" Worauf bezieht sich insgesamt? Sollen im ersten Fall 4R hin- und zurück gehäkelt werden oder zähle ich die R von Beginn weg? Dh nur jeweils eine R hin und zurück? Im zweiten Fall: 9 R ab der ersten Zunahme? \r\nVielen lieben Dank für die Hilfe!\r\nKarin

DROPS Design 28.05.2018 kl. 17:07:

Liebe Frau Bachert-Sedlak, sie zahlen die Reihen von Anfang an, dh nach 4 Reihen bzw 9 Reihen von der Anschlagskante. Viel Spaß beim häkeln!

Sofia 13.09.2017 - 20:24:

Förstår inte början /slutet av varven i diagrammet. Det känns som mönstret får ett "stopp" istället för att det flyter runt

DROPS Design 14.09.2017 kl. 09:14:

Hej Sofia, jo det stämmer, man börjar om för varje varv, annars kan mönstret hamna lite snett. Lycka till!

Elin 06.01.2017 - 16:03:

Jag skulle vilja göra den här kjolen men så att slutlängden är 60 cm. Går det att anpassa mönstret?

DROPS Design 09.01.2017 kl. 15:09:

Hej Elin. Ja, det tror jeg sagtens kan lade sig göre. Jeg ville saa haekle delen överst (efter mönstret) laengere, men det er selvfölgelig op til dig og hvad du foretraekker :) God fornöjelse.

Irena P 19.08.2016 - 08:59:

Please recommend alternative cotton mix yarns so the skirt can be made for warmer countries . Thank you.

DROPS Design 19.08.2016 kl. 10:10:

Dear Irena P, click here for all alternative yarns. You'll find here more informations about alternative yarns. Remember your DROPS store will help you choosing a yarn, even per mail, telephone or on social media. Happy knitting!

Maria 06.04.2016 - 09:32:

A very nice skirt, easy to make, the only problem was that the model is too large. I have crocheted size S, I wear size L and when I was almost done, I have tried the skirt and it has fallen off me. So actually I had to crochet it twice, but it was worth it! :)

Kelly Barber 29.12.2015 - 16:24:

I love this skirt and have started the working on it. It's a very enjoyable pattern. My question is: I have been turning after each round of the double crochet section, but once I started the lace section, I have not been turning after each row join. Should I be continuing to turn? Thank you!

DROPS Design 02.01.2016 kl. 15:16:

Dear Mrs Barber, you work back and forth until the split on the side (for waist) is done, then continue in the round. Happy crocheting!

April Williams 03.11.2015 - 22:49:

There are no measurements to go with the sizes? I don't know which size to make.

DROPS Design 04.11.2015 kl. 09:20:

Dear Mrs Williams, you will find at the end of the pattern a measurement chart with all measurements for each size, taken flat from side to side (in cm). Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. read more about sizing here. Happy crocheting!

Maria Eklund 22.09.2015 - 10:39:

Jag tror, precis som Sandra från Nederländerna, att något är konstigt på varv 4 i stycke A.Z. Jag anpassade enligt eget huvud och virkade de fasta maskorna i föregående varvs stolpar.

Sandra Oosthoek 21.09.2015 - 21:14:

Het een veel nettere zijnaad. Daarvoor moet je dan wel de laatste twee meerderingen in de stokjes toeren overslaan, zodat je bv voor de maat L begint aan het patroon met 204 st.

Kommentere opskrift DROPS 165-33