DROPS Extra / 0-1080

Cheer by DROPS Design

Hæklet DROPS hue og pandebånd med flag i ”Merino Extra Fine”

Tags: flag, huer, pandebånd,

DROPS Design: Model nr me-079
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
HUE:
Størrelse: Dame: S/M – M/L – L/XL. Herre: (S/M – L/XL)
Passer hovedmål: ca 54/56 – 56/58 – 58/60 – (57/59 – 59/62) cm.
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
150 g f.nr 11, rød
50 g f.nr 30, sennep
50 g f.nr 02, sort

PANDEBÅND:
Størrelse: Dame: S/M – M/L – L/XL. Herre: (S/M – L/XL)
Passer hovedmål: ca 54/56 – 56/58 – 58/60 – (57/59 – 59/62) cm.
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
50 g f.nr 11, rød
50 g f.nr 01, natur
50 g f.nr 27, marineblå

DROPS HÆKLENÅL nr 3 - eller den nål du skal bruge for at få 22 fm x 22 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 248kr. Læs mere.
2 FM SAMMEN:
* Stik nålen ind i næste m, hent tråden *, gentag fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 m på nålen.

STRIBEFARVER (gælder hue):
1.-2.RÆKKE: Sennep.
3.RÆKKE: Rød.
4.-5.RÆKKE: Sort.
Der hækles videre med rød.

STRIBEFARVER (gælder pandebånd):
1.-2.RÆKKE: Natur.
3.RÆKKE: Marineblå.
4.-5.RÆKKE: Natur.
Der hækles videre med rød.

TIPS VED TRÅDSKIFT:
For at få et pænt farveskift hækles sidste fm på rækken således: Stik nålen ind i sidste m, hent tråden, slå om med den nye farve og træk den gennem alle m på nålen. Fortsæt til næste række med den nye farve.

HÆKLEINFO:
På beg af hver omg med fm hækles 1 lm. Omg afsluttes med 1 km i lm på beg af omg.
----------------------------------------------------------

HUE:
Der hækles først et rektangel frem og tilbage fra hjørne til hjørne, derefter hækles der en top rundt.

Hækl 3 lm på nål 3 med rød.
1.RÆKKE (= retsiden): Hækl 2 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i sidste lm = 3 fm. Vend.
2.RÆKKE (= vrangen): Hækl 1 lm, 2 fm i første fm, 1 fm i forreste led af næste fm, 2 fm i sidste fm = 5 fm. Vend.
3.RÆKKE (= retsiden): Hækl 1 lm, 2 fm i første fm, 1 fm i bagerste led af hver fm til der er 1 fm tilbage på forrige række, 2 fm i sidste fm. Vend.
4.RÆKKE (= vrangen): Hækl 1 lm, 2 fm i første fm, 1 fm i forreste led af hver fm til der er 1 fm tilbage på rækken før, hækl 2 fm i sidste fm. Vend.
Gentag 3. og 4.række til arb måler 19-21-23-(21-23) cm langs hver kortside – afpas så næste række hækles fra vrangen. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Nu hækles der videre med ind- og udtagninger således:
1.RÆKKE (= vrangen): Hækl 1 lm, 2 FM SAMMEN – læs forkl over (= 1 indtagning), 1 fm i forreste led af hver fm til der er 1 fm tilbage på forrige række, hækl 2 fm i sidste fm (= 1 udtagning). Vend.
2.RÆKKE (= retsiden): Hækl 1 lm, 2 fm i første fm (= 1 udtagning), 1 fm i bagerste led af hver fm til der er 2 fm tilbage på forrige række, hækl 2 fm sammen (= 1 indtagning). Vend.
Gentag 1. og 2.række - SAMTIDIG når der er hæklet totalt 10 rækker fra indtagningen startede hækles der striber (1.række med striber = vrangen) – læs STRIBEFARVER OG TIPS VED TRÅDSKIFT. Fortsæt således til arb måler 47-49-51-(50-53) cm målt langs siden med udtagningerne.

Nu hækles der videre med indtagninger i hver side således:
1.RÆKKE: Hækl 1 lm, 2 fm sammen, 1 fm i forreste led fra vrangen/i bagerste led fra retsiden af hver fm til der er 2 fm tilbage på forrige række, hækl 2 fm sammen. Vend.
Gentag 1.række til der er 1 fm tilbage. Klip tråden – lad tråd enden være ca 40 cm lang til montering. Sy kortsiderne sammen.

Nu hækles der rundt på toppen af huen således (starten af 1. stribe = øverst på huen:
1.OMG: Læs HÆKLEINFO! Hækl 1 fm i hver række. Herfra hækles der i bagerste led af fm.
2.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de næste 4 fm, 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg ud (der hvor fm-antal ikke går op på omg hækles der 1 fm i hver fm i slutningen af omg).
3., 4., 6., 7. og 9.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
5.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de næste 3 fm, 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg ud,
8.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de næste 2 fm, 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg ud.
10.OMG: Hækl * 1 fm i næste fm, 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg ud.
11.OMG: Hækl * 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg ud. Klip tråden og sy sammen i toppen, hæft tråden.
----------------------------------------------------------

PANDEBÅND:
Arb hækles frem og tilbage fra hjørne til hjørne.

Hækl 3 lm på nål 3 med rød.
1.RÆKKE (= retsiden): Hækl 2 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i sidste lm = 3 fm. Vend.
2.RÆKKE (= vrangen): Hækl 1 lm, 2 fm i første fm, 1 fm i forreste led af næste fm, 2 fm i sidste fm = 5 fm. Vend.
3.RÆKKE (= retsiden): Hækl 1 lm, 2 fm i første fm, 1 fm i bagerste led i hver af fm til der er 1 fm tilbage på forrige række, 2 fm i sidste fm. Vend.
4.RÆKKE (= vrangen): Hækl 1 lm, 2 fm i første fm, 1 fm i forreste led af hver fm til der er 1 fm tilbage på rækken før, hækl 2 fm i sidste fm. Vend.
Gentag 3. og 4.række til arb måler ca 8 cm langs hver kortside – afpas så næste række hækles fra vrangen. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Nu hækles der videre med indtagninger og udtagninger således:
1.RÆKKE: (= vrangen) Hækl 1 lm, 2 FM SAMMEN – læs forkl over (= 1 indtagning), 1 fm i forreste led af hver fm til der er 1 fm tilbage på forrige række, hækl 2 fm i sidste fm (= 1 udtagning). Vend.
2.RÆKKE: (= retsiden) Hækl 1 lm, 2 fm i første fm (= 1 udtagning), 1 fm i bagerste led af hver fm til der er 2 fm tilbage på forrige række, hækl 2 fm sammen (= 1 indtagning). Vend.
Gentag 1. og 2.række - SAMTIDIG når der er hæklet totalt 10 rækker fra indtagningen startede hækles der striber (1.række med striber = vrangen) – læs STRIBEFARVER OG TIPS VED TRÅDSKIFT. Fortsæt således til arb måler 47-49-51-(50-53) cm målt langs siden med udtagninger.

Nu hækles der videre med indtagninger i hver side således:
1.RÆKKE: Hækl 1 lm, 2 fm sammen, 1 fm i forreste led fra vrangen/bagerste led fra retsiden af hver fm til der er 2 fm tilbage på forrige række, hækl 2 fm sammen. Vend.
Gentag 1.række til der er 1 fm tilbage. Klip tråden – lad tråd enden være ca 30 cm lang til montering. Sy kortsiderne sammen og hæft tråden.

HÆKLEKANT:
Hækl en kant langs begge åbninger med start fra midt bagpå således: Hækl 1 fm i første række, 2 lm, spring over 1 række, * 1 fm i næste række, 2 lm, spring over 1 række *, gentag fra *-* omg ud, afslut omg med 1 km i første fm.

Kommentarer (1)

Antonia 15.02.2015 - 11:31:

Gracias me ayudan mucho sigan haci

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1080