DROPS / 161 / 40

North Shore by DROPS Design

Strikket DROPS tøfler i ”Eskimo” med riller og hullmønster. Str 35 - 42

DROPS Design: Modell nr ee-523
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/39 - 40/42
Fotens lengde: 22 - 24 - 26 cm
Materialer: 
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
200 g i alle str i f.nr 31, pastellblå

DROPS RUNDP (40, 60 eller 80 cm) NR 6 - eller den p du må bruke for å få 13 m x 26 p rillestrikk på 10 x 10 cm. Mønsterstrikk: 13 m x 17 p på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: hullmønster, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker, tøfler,

----------------------------------------------------------

Legg opp 39 m (inkl 1 kant-m i hver side) på rundp 6 med Eskimo. Strikk 1 p vrang (1.p = retten). Strikk 1 p rett. Neste p strikkes slik med start fra retten: 1 kant-m RILLE – se forkl over, A.1A (= 7 m), A.1B (= 12 m) over de neste 24 m, A.1C (= 6 m), avslutt med 1 kant-m rille. Strikk A.1 1 gang i høyden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Deretter strikkes det 5 riller – SAMTIDIG som m-ant justeres til 37-39-41 m på første p.

FOTEN:
Videre strikkes det frem og tilbake på p slik: Strikk 1 p rett (= retten). Strikk de første 14-14-15 m i rille og sett m på en tråd, øk 1 m, strikk de neste 9-11-11 m i glstrikk, øk 1 m, strikk de siste 14-14-15 m og sett disse 14-14-15 m på en tråd, klipp tråden. Videre strikkes det glstrikk med 1 kant-m rille i hver side over de resterende 11-13-13 m. Når overstykket måler 7-8½-10 cm felles 1 kant-m i hver side fra vrangen = 9-11-11 m, sett m på 1 tråd. Klipp tråden. Videre strikkes arb i riller frem og tilbake til ferdig mål. Strikk neste p slik (= retten): Strikk m fra trådene SAMTIDIG som det strikkes opp 12-14-16 m på hver side av overstykket innenfor 1 kant-m = 61-67-73 m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Sett 1 merketråd midt foran på tåen. Når arb måler 2 cm strikkes 2 m r sm på hver side av merketråden. Gjenta fellingen på hver 2.p – SAMTIDIG som når arb måler 4-4-5 cm strikkes 2 m r sm innenfor 1 kant-m i hver side av arb, gjenta fellingen i siden på hver 2.p (= totalt 4 m felt på hver 2.p). Fell av når arb måler 5-5-6 cm. Strikk en tøffel til på samme måte.

MONTERING:
Sy sømmen under foten i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk. Sy sammen midt bak innenfor 1 kant-m i hver side.

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= 2 rett sm
= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.
= ta 1 m løs av p, strikk 2 m rett sm, løft den løse m over