DROPS Extra / 0-1044

Mr. Fang by DROPS Design

DROPS Halloween: Heklet DROPS flaggermus i ”Cotton Merino”

Stikkord: dyr, halloween, leker,

DROPS Design: Modell nr cm-015
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Mål: Høyde: ca 16 cm
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
50 g f.nr 02, sort
En rest f.nr 01, natur
Tilbehør: Vatt til fyll og 2 binderser til vingene.

DROPS HEKLENÅL NR 2,5 – eller den nålen du må bruke for å få 24 fm på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

fra 24.00 kr /50g
DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 24.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 24kr. Les mer.
HEKLEINFO 1:
På beg av hver omg med fm, erstattes første fm med 1 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg.
Hver omg med halv-st beg med 2 lm (regnes ikke som 1 halv-st). Omg avsluttes med 1 kjm i 2.lm på beg av omg.

HEKLEINFO 2:
På beg av hver rad med fm, erstattes første fm med 1 lm.
Hver rad med st beg med 3 lm (regnes ikke som 1.st).

SAMMENHEKLING AV FM:
2 fm hekles sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag et kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.

FARGEBYTTE:
For å få penest overgang ved fargebytte hekles siste kjm på omg med den nye fargen slik: Stikk nålen inn i siste lm fra beg av omg, hent den nye tråden, lag et kast med den nye fargen og trekk den gjennom m på nålen.

SIKKERHETSTIPS:
Dersom små barn skal leke med flaggermusen, ikke bruk binders.
----------------------------------------------------------

FLAGGERMUS:
Arb hekles rundt nedenfra og opp. Trådene må festes og klippes underveis.

KROPPEN:
Hekle 3 lm på nål 2,5 med sort og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: LES HEKLEINFO! Hekle 8 fm om ringen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm omg rundt = 16 fm.
3.OMG: Hekle 1 fm i hver fm omg rundt.
4.OMG: Hekle vekselvis 2 og 1 fm i hver fm omg rundt = 24 fm.
5.OMG: Hekle * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 5 fm *, gjenta fra *-* 3 ganger til = 28 fm.
6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
Fortsett å hekle 1 fm i hver fm til arb måler ca 13 cm.

VENSTRE ØRE:
Arb hekles frem og tilbake med sort.
1.RAD: LES HEKLEINFO 2! Hekle 1 fm i hver av de første 5 fm, 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 5 fm = 12 fm. Snu.
2.RAD: Hekle 1 fm i hver av de første 6 fm, 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 5 fm = 13 fm. Snu.
3.RAD: Hekle 2 fm sm – LES SAMMENHEKLING AV FM, 1 fm i hver av de neste 4 fm, 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, hekle de neste 2 fm sm = 12 fm. Snu.
4.RAD: 2 fm sm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 3 fm, hekle de neste 2 fm sm = 11 fm. Snu.
5.RAD: 2 fm sm, 1 fm i hver av de neste 3 fm, 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 3 fm, hekle de neste 2 fm sm = 10 fm. Snu.
6.RAD: 2 fm sm, 1 fm i hver av de neste 2 fm, 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 3 fm, hekle de neste 2 fm sm = 9 fm. Snu.
7.RAD: 2 fm sm, 1 fm i hver av de neste 5 fm, hekle de neste 2 fm sm = 7 fm. Snu.
8.RAD: 2 fm sm, 1 fm i hver av de neste 3 fm, hekle de neste 2 fm sm = 5 fm. Snu.
9.RAD: 2 fm sm, 1 fm i neste fm, 2 fm sm = 3 fm. Klipp og fest tråden.

HØYRE ØRE:
Start å hekle på siste omg av kroppen etter første rad av venstre øre, men hopp over 3 fm før det startes på høyre øre. Hekle som venstre øre.

HØYRE VINGE:
Arb hekles fem og tilbake med sort. Hekle 6 lm, 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i hver av de neste 2 lm = 3 st. Snu.
1.RAD: HUSK HEKLEINFO 2! 2 st i første st, * 2 lm, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* 1 gang til = 6 st og 4 lm. Snu.
2.RAD: 1 st i første st, 2 st i neste st, * 2 lm, 1 st i neste st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* 1 gang til = 9 st og 4 lm. Snu.
3.RAD: 2 st i første st, 1 st i hver av de neste 2 st, * 2 lm, 2 st i neste st, 1 st i hver av de neste 2 st *, gjenta fra *-* 1 gang til = 12 st og 4 lm. Snu.
4.RAD: 1 st i hver av de første 3 st, 2 st i neste st, * 2 lm, 1 st i hver av de neste 3 st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* 1 gang til = 15 st og 4 lm. Snu.
5.RAD: 2 st i første st, 1 st i hver av de neste 4 st, * 2 lm, 2 st i neste st, 1 st i hver av de neste 4 st *, gjenta fra *-* 1 gang til = 18 st og 4 lm. Snu.
Nå hekles det en kantrad slik: Hekle 7 lm, 1 fm i 3.lm fra nålen, 1 dbl-st i første st, 1 st i neste st, 1 halv-st i hver av de neste 2 st, 1 st i neste st, 1 dbl-st i neste st, * om neste lm hekles det slik: 1 dbl-st, 3 lm, 1 fm i 3.lm fra nålen og 1 dbl-st, hekle 1 dbl-st i neste st, 1 st i neste st, 1 halv-st i hver av de neste 2 st, 1 st i neste st, 1 dbl-st i neste st *, gjenta fra *-* 1 gang til, avslutt med 3 lm, 1 fm i 3.lm fra nålen, 1 dbl-st i samme st som siste dbl-st ble heklet i.

VENSTRE VINGE:
Hekle til og med første rad som høyre vinge.
2.RAD: Hekle 2 st i første st, 1 st i neste st, * 2 lm, 2 st i neste st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* 1 gang til = 9 st og 4 lm. Snu.
3.RAD: 1 st i hver av de første 2 st, 2 st i neste st, * 2 lm, 1 st i hver av de neste 2 st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* 1 gang til = 12 st og 4 lm. Snu.
4.RAD: 2 st i første st, 1 st i hver av de neste 3 st, * 2 lm, 2 st i neste st, 1 st i hver av de neste 3 st *, gjenta fra *-* 1 gang til = 15 st og 4 lm. Snu.
5.RAD: 1 st i hver av de første 4 st, 2 st i neste st, * 2 lm, 1 st i hver av de neste 4 st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* 1 gang til = 18 st og 4 lm. Snu.
Nå hekles det en kantrad på samme måte som høyre vinge.

ØYNE:
Hekle 3 lm på nål 2,5 med sort og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: HUSK HEKLEINFO! Hekle 8 halv-st om ringen, og bytt til hvit – LES FARGEBYTTE!
2.OMG: Hekle 1 kjm, 1 kjm i bakre ledd av hver fm omg rundt.
3.OMG: Hekle 2 fm i hver kjm = 16 fm.
Hekle et øye til på samme måte.

MUNN:
Hekle 6 lm på nål 2,5 med hvit. * Hekle 1 fm i 4.lm fra nålen, 1 halv-st i neste lm, 1 st i neste lm *, 11 lm, gjenta fra *-* 1 gang til.

MONTERING:
Sy på øyne og munn. Fyll hodet og ørene med vatt, deretter hekles hodet sammen på toppen slik: Hekle 1 fm i hver rad/fm gjennom begge lag, klipp og fest trådene. Sy fast vingene i hver side av kroppen. Brett ut 2 binderser og tre en gjennom toppen av hver vinge for å stive opp. LES SIKKERHETSTIPS!

Elena 29.05.2015 - 11:22:

Ich habe die Fledermaus mit derselben Maschenanzahl und vergrößerter Länge in Eskimo für meinen Sohn gehäkelt. Ergibt eine gut 30 cm große Kuschelfledermaus, die hier heiß geliebt wird. Vielen Dank für die tolle Anleitung.

Birgit Christensen 22.10.2014 - 14:55:

Hej jeg kan ikke få omg. 4 til at passe

DROPS Design 22.10.2014 kl. 15:54:

Hej Birgit, det skal vi få set på med det samme :)

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1044