DROPS / 156 / 48

Peru by DROPS Design

Strikket DROPS poncho i 2 tråder ”Brushed Alpaca Silk” med riller. Str S - XXXL.

Stikkord: ponchoer,

DROPS Design: Modell nr as-024
Garngruppe C + C eller E
----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M – M/L - L/ XL - XXL /XXXL
Materialer:
DROPS BUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio
150-150-175-200 g f.nr 05, beige

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) NR 8 – eller det p.nr du må bruke for å få 11 m x 15 p glstrikk med 2 tråder på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) NR 7 – til hals.
----------------------------------------------------------

fra 25.50 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 25.50 kr /25g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 153kr. Les mer.

1.P: Rett fra retten
2.P: Vrang fra vrangen
3.P: Rett fra retten
4.P: Rett fra vrangen

MØNSTER-2:
1.P (= retten): Rett over alle m.
2.P (= vrangen): * 1 m rett, 1 m vrang *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 m rett.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb strikkes i to deler som sys sammen tilslutt. Hver del strikkes frem og tilbake på rundp.

1.DEL: Legg opp 45-51-55-59 m på rundp 8 med 2 tråder Brushed Alpaca Silk. De 2 første p strikkes slik: Strikk MØNSTER-2 over de første 17-19-21-23 m, 1 RILLE – se forkl over – over de resterende 28-32-34-36 m. Videre strikkes det slik fra retten: Mønster-2 over de første 17-19-21-23 m som før, MØNSTER-1 over de resterende 28-32-34-36 m. Fortsett mønsteret slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler ca 64-71-77-83 cm - avpass slik at neste p strikkes fra retten, strikk mønster-2 over de første 17-19-21-23 m som før, strikk 1 rille over de 28-32-34-36 m. Fell av. Arb måler ca 65-72-78-84 cm.

2.DEL: Legg opp og strikk som 1.del.

MONTERING:
Legg avfellingskanten på 1.del mot høyre langside på 2.del - nederst mot oppleggskanten og 41-46-50-54 cm oppover – pass på at det det ikke strekkes for mye i arb. Sy de 2 delene sammen med små pene sting. Deretter sys avfellingskanten på 2.del til høyre side på 1.del på samme måte.

HALS:
Det strikkes nå en halskant med et ”skjerf” på hver side av åpningen foran slik (skjerfene syes sammen midt bak tilslutt):
Sett 2 merker foran i halsen, ca 5-5-6-7 cm fra spissen midt foran og opp, målt langs hver side i halsen.
Legg LØST opp 45-49-54-58 m på rundp 7 med 2 tråder Brushed Alpaca Silk, videre strikkes det opp fra retten, ca 37 til 47 m rundt halsen (start ved det ene merket foran og avslutt ved det andre merket), deretter legges det LØST opp 45-49-54-58 nye m på slutten av p = ca 127-163 m. Strikk riller frem og tilbake til halskanten måler 7-7-8-9 cm. Nå strikkes det forkortede p slik at kanten blir høyere bak i nakken slik: Strikk 46-50-56-60 m, sett disse m på 1 tråd, strikk ut p, snu strikk 46-50-56-60 m, sett disse m på 1 tråd, strikk ut p, * snu strikk 4-5-5-6 m, sett disse m på 1 tråd, strikk ut p, snu arb, strikk 4-5-5-6 m, sett disse på 1 tråd og strikk ut p *, gjenta fra *-*, 2 ganger til. Nå settes m fra trådene tilbake på p og det fortsettes med riller frem og tilbake over alle m til halskanten måler ca 9-9-10-11 cm på det smaleste (dvs ytterst i hver side). Fell deretter løst av.
Legg de to ”skjerfene” over skuldrene og til midt bak slik at kortsidene møtes midt bak. Sy kortsidene sammen kant i kant i ytterste ledd av ytterste m. Halskanten ligger nå rundt ponchoens åpning.

Diagram

Gitte Egeberg 13.01.2019 - 11:21:

Jeg har som andre også problemer med starten. Kan det, for det første, blive med bogstavligt hvad jeg skal de 2 første pinde efter opslag? Kan det, for de andet, blive præciseret hvad jeg skal på 3. pind og om det er ret eller vrangsiden. Vh. Gitte

DROPS Design 16.01.2019 kl. 13:55:

Hei Gitte. Pinne 1 strikkes slik fra rettsiden: Alle masker strikkes rett på denne pinnen: Strikk MØNSTER-2 over de første 17-19-21-23 m (alle masker strikkes rett), så strikker du RETSTRIK over de resterende 28-32-34-36 m. Pinne 2 strikkes slik fra vrangsiden: strikk rett over de første 28-32-34-36 m (retstrik) og så strikkes MØNSTER-2 over de resterende 17-19-21-23 m (*1 rett, 1 vrang* gjenta dette). Pinne 3 strikkes fra rettsiden: du fortsetter med MØNSTER-2 over de første 17-19-21-23 m, men nå strikkes MØNSTER-1 over de maskene du strikket retstrik over på de 2 første pinnene. God fornøyelse.

JustKarin 10.01.2019 - 19:41:

Ik kom er niet uit. Ik lees: de eerste twee toeren als volgt: de eerste 2 nld eerste 19 steken beginnen met Patroon 2 (P2). Dan 32 steken ribbel. (Dat is van de verkeerde kant na opzetten naar de goede kant?) De volgende nld aan de goede kant de eerste 19... Dat zou betekenen aan de andere kant van het werk...

DROPS Design 11.01.2019 kl. 10:01:

Dag JustKarin,

Je zet eerst op en dan begin je de eerste naald aan de goede kant. In die eerste naald brei je de eerste 19 steken in patroon en dan de rest van de steken in ribbelsteken. Op de 2e naald aan de verkeerde kant brei je eerst de ribbelsteken en op het eind de 19 steken in patroon.

Karin 07.01.2019 - 23:03:

Er wordt aangegeven dat dit garen in klasse C valt. In dezelfde klasse valt Drops Nepal. De atekenverhouding van het proeflapje klopt. Maar hoe kan ik van vier bollen van 75 meter een poncho breien die bestaat uit twee lappen van 50 51 steken en 71 cm? Dat kan nooit kloppen.

DROPS Design 09.01.2019 kl. 11:19:

Dag Karin,

Brushed Alpaca Silk gaat per bol van 25 gram en er zit 140 meter op een bol. Als je het garen wilt vervangen moet je kijken naar de looplengte; in plaats van 150 gram Brushed Alpaca Silk heb je dan 6x140 meter van een ander garen nodig. Op die manier kun je omrekenen hoeveel bollen je nodig hebt (DROPS Nepal gaat per 50 gram)

Siri N 03.01.2019 - 20:09:

Hvilken størrelse er det på ponchoen som modellen har?

DROPS Design 08.01.2019 kl. 14:50:

Hei Siri. Den er en S eller en M. Nederst i oppskrifen finner du en målskisse med alle plaggets mål i alle størrelser. God fornøyelse.

Marie Andree Garnodon 26.10.2016 - 10:40:

Merci beaucoup pour votre réponse rapide et très claire. Bonne journée !

Marie Andrée Garnodon 25.10.2016 - 23:25:

Je vous prie de ne pas tenir compte de ma question précédente. J'ai trouvé où se situe le problème: Je n'avais pas compris qu'il fallait faire 4 rangs en point fantaisie1pour 2 rangs de point fantaisie 2. Je dois tout recommencer. !!!!!!

DROPS Design 26.10.2016 kl. 09:30:

Bonjour Mme Garnodon, on tricote les 2 points fantaisie en même temps, soit le point fantaisie 2 sur les 21 premières m et le point fantaisie 1 sur les 34 dernières m (en taille L) en commençant le point fantaisie 1 par 1 côte mousse (= 2 rangs endroit). Le point fantaisie 2 se tricote sur 2 rangs (= 1 rang jersey, 1 rang 1 m end/1 m env) et le point fantaisie 1 se tricote sur 4 rangs (= 2 rangs jersey, 2 rangs point mousse), c'est-à-dire que l'on tricote 2x le point fantaisie 2 en hauteur pour 1 fois le point fantaisie 1 en hauteur). Bon tricot!

Marie Andree Garnodon 25.10.2016 - 22:58:

Pour assembler les 2 parties j'ai un problème: la partie en point fantaisie 2 est très distendue, donc plus longue que la partie en point fantaisie 1 qui doit s'y rattacher. Si je couds sur 50 cm il reste 45cm et non 14cm pour l’encolure. Comment faire pour que les dimensions soient respectées? Merci de votre réponse

DROPS Design 26.10.2016 kl. 09:27:

Bonjour Mme Garnodon, pensez à bien conserver la même tension pour les 2 points fantaisie pour que les mesures soient correctes. Bon tricot!

Barbara 10.02.2016 - 22:11:

Hello, I have finished the two parts and stiched them together,I would like to make the neck fully attached is this possible and how? Thank you!

DROPS Design 11.02.2016 kl. 10:19:

Dear Barbara, the video below shows how the collar is worked - this can inspire you to find a way to attach it fully. Happy knitting!

Stella Moreau 30.12.2015 - 18:23:

Bonjour je nai pas daiguille circulaire comment faire pour tricoter avec aiguille normal merci

DROPS Design 02.01.2016 kl. 15:40:

Bonjour Mme Moreau, le poncho se tricote entièrement en allers et retours sur aiguille circulaire pour avoir suffisamment de place pour y loger toutes les mailles. Vous pouvez tricoter sur aig. droites mais comme vos mailles seront plus serrées, veillez à bien conserver la bonne tension. Voir aussi ici. Bon tricot!

Tiffany 01.11.2015 - 20:30:

It took me ages to figure out this pattern but I got it after 4 goes. In the end I added 8 more stitches and am knitting it on size 5 needles.

Kommentér oppskrift DROPS 156-48