DROPS / 157 / 18

Shining Star by DROPS Design

Hæklet DROPS jakke i ”Merino Extra Fine” med hulmønster og sjalskrave. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr me-069
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
550-650-700-750-800-900 g f.nr 08, lys beige

DROPS HÆKLENÅL nr 5 – eller den nål du skal bruge for at få 14 st på 10 cm i bredden eller A.2 på 7,5 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (154)

Garnet til denne opskrift koster fra 341kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st erstattes første st med 3 lm.

MØNSTER:
Se diag A.1-A.3.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 83-87-93-101-111-121 lm på hæklenål 5 med Merino Extra Fine.
Derefter hækles der således fra retsiden: Hækl A.1 – se forkl, over de første 8 lm, OBS: 1.st erstattes med 3 lm – se HÆKLEINFO, A.2 over de næste 12-12-12-12-24-24 lm, A.3 over de næste 5 lm, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 lm, A.1, A.2, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 lm, A.1, A.2 over de næste 12-12-12-12-24-24 lm og A.3.
Derefter repeteres A.z i højden til færdig mål.

OBS: På 1.række i A.z (= fra vrangen) hækles der således: Hækl A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), 1 fm i næste m, A.3, A.2, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), 1 fm i næste m, A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden og A.1. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Når arb måler ca 45-46-47-48-49-50 cm - afpas så der afsluttes med 2.række i A.z - klip tråden. Videre hækles der ærmer således: Hækl 29 løse lm, start fra vrangen og fortsæt A.3, A.2 og A.1 og st over rygstk som før og afslut med 31 løse lm, vend arb. Nu hækles der 1.række af A.1-A.3 over lm fra retsiden, Samtidig med at der fortsættes med mønster over rygstk som før (dvs der hækles 4.række af A.z over disse m) således:

Hækl 1 st i hver af de første 6 lm, A.1 over de næste 8 lm, A.2 2 gange i bredden (dvs sidste A.2 hækles over de sidste 5 lm, derefter hækles resten af A.2 over A.1), hækl A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden som før, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 st, A.1, A.2, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 st, A.1, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, videre hækles A.2 2 gange i bredden (dvs den første A.2 hækles over A.3 og de næste 6 lm), A.3 over de næste 5 lm og 1 st i hver af de sidste 6 lm. Fortsæt dette mønster til arb måler ca 62-64-66-68-70-72 cm – sørg for at der afsluttes med en række fra vrangen. Videre hækles hver skulder/ærme færdig for sig således:

HØJRE SKULDER/ÆRME:
Hækl 6 st, A.1 1 gang og A.2 3-3-3-3-4-4 gange, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 st. Vend og hækl mønster som før. Fortsæt således til arb måler totalt 64-66-68-70-72-74 cm, sørg for at der afsluttes med en hel rapport af A.z. Klip og hæft tråden.

VENSTRE SKULDER/ÆRME:
Hækl den venstre skulder/ærme på samme måde men spejlvendt, der hækles A.1 i stedet for A.3 i starten af rækken.

HØJRE FORSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 63-65-70-74-81-86 lm (inkl 3 lm til at vende med) på hæklenål 5 med Merino Extra Fine. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-9-9 lm (= forkant), A.1 over de næste 8 lm, A.2 over de næste 12 lm, A.3 over de næste 5 lm, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 lm, A.1 over de næste 8 lm, A.2 over de næste 12-12-12-12-24-24 lm, A.3 over de sidste 5 lm. Derefter repeteres A.z i højden til færdig mål.

OBS: På 1.række i A.z (= fra vrangen) hækles der således: A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), 1 fm i næst m, A.3, A.2, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-9-9 st.

Når arb måler ca 45-46-47-48-49-50 cm - afpas så der afsluttes med 2.række i A.z klippes tråden. Nu hækles der 29 løse lm til ærme og der fortsættes som på rygstk. Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm, sørg for at der afsluttes med en hel rapport af A.z (dvs sidste række er fra retsiden) - klip tråden. Hækl sjalskrave.

SJALSKRAVE:
Hækl sjalskrave frem og tilbage med start fra retsiden således: Hækl 1 st i hver af de 6-6-8-8-10-10 første st, 1 st i første st på A.1, * 3 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* 2 gange til, 1 st i næste st, * 3 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* 2 gange til, 1 st i sidste st i A.3, 0-0-0-1-1-1 st i næste st = 27-27-29-30-32-32 st.
Så hækles der forkortede rækker over forkant-m således:
1.RÆKKE (vrangen): 5 fm, 5 halv-st, 17-17-19-20-22-22 st
2.RÆKKE (retsiden): Hækl 1 st i hver af de næste 27-27-29-30-32-32 m.
Gentag disse 2 rækker til arb måler ca 10 cm inderst på det smalleste – sørg for at der afsluttes med 2.række (retsiden).
Klip og hæft trådene.

VENSTRE FORSTK:
Hækl som højre, men spejlvendt. Der hækles efter diag A.3 i stedet for A.1 på starten af rækken. Når arb måler 45-46-47-48-49-50 cm, sørg for at der afsluttes med 2.række i A.z, hækles der som før over forstk fra vrangen, derefter hæles 31 løse lm til ærme. Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm, sørg for at der afsluttes med en hel rapport af A.z (dvs sidste række er fra retsiden), hækles sjalskraven. OBS: Man behøver ikke klippe tråden.

MONTERING:
Læg forstk ovenpå rygstk og hækl skuldrene sammen således: 1 fm gennem begge lag, * 3 lm, 1 fm i næste lm-bue *, gentag fra *-* langs hele skulderen/ærme og afslut med 1 fm. Hækl sammen i siderne således: 1 fm, * 3 lm, 1 fm om lm-buen på næste række *, gentag fra *-* langs hele siden og afslut med 1 fm. Hækl sammen under ærmerne således: * 1 fm i lm i næste lm-bue, 3 lm *, gentag fra *-* og afslut med 1 fm. Hækl kraven sammen midt bagpå således: 1 fm, *1 lm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*. Sy kraven til halsen!

Denne opskrift er blevet rettet. .

HØJRE FORSTK: (skal være st, ikke lm)
.... OBS: På 1.række i A.z (= fra vrangen) hækles der således: A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), A.3, A.2, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-9-9 st.
Opdateret online: 19.08.2014
Montering: helt nederst
....Hækl kraven sammen midt bagpå således: 1 fm, *1 lm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*. Sy kraven til halsen!
Opdateret online: 24.09.2014
.
Opdateret online: 22.01.2016

Diagram

= 1 lm
= 1 km i m
= 1 km om lm-buen
= 1 st om lm-buen
= 1 st i m
= hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m, men nu trækkes sidste omslag gennem alle 3 m på nålen
= hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m men nu trækkes sidste omslag gennem alle 4 m på nålen

Kommentarer (154)

Skriv din kommentar her!

Vera 21.10.2018 - 18:07:

Hoi, ik begrijp de instructies om de delen aan elkaar te haken niet goed. In de beschrijving staat dat je de schouders met 1 v door beide lagen (panden) haakt, dan 3 l, dan 1 v in de vlg losse lus. Is die v ook door beide lagen dus door 2 losse lussen tegelijk van de 2 panden? Of is het zoals in de video van vierkanten samen haken 1 v in 1 laag, dan 3 l, dan 1 v in de volgende laag, dan weer 3 l en dan zigzaggen heen en weer tussen de panden? Alvast bedankt!

Judith Matisons 06.10.2018 - 05:42:

Hello I would really like to tackle this pattern. My question is: After casting on and completing the first four lines of the pattern, the instruction says "Then repeat A.z vertically until finished measurements" What does A.z refer to please? Is it the entire pattern from A.1 to A.3?

DROPS Design 08.10.2018 kl. 08:00:

Dear Mrs Matisons, you should repeat A.1-A.2 and A.3 in width as before and repeat A.z (= the last 4 rows) in height. Happy crocheting!

Jacqueliene 05.09.2018 - 11:41:

Ik ben een beginnende haakster en snap het patroon wel maar ik zet 111 lossen op dan volg ik a1 a2 en a3 maar dan komen er stkjes tussen hoeveel moet ik er precies tussen doen ook 4 zoals in het filmpje want dan komt het niet uit bij mij hopelijk begrijpt u mijn vraag alvast bedankt

DROPS Design 06.09.2018 kl. 10:32:

Dag Jacqueline, Bij de beschrijving van het achterpand staat op een gegeven moment dat je 1 stk in elke van de volgende 4-6-9-13-6-11 lossen moet haken. In de video wordt de kleinse maat gehaakt, dus dan zijn het 4 stokjes. In jou geval moet je dan dus 2 stokjes haken.

Rebecca S Zander 22.08.2018 - 10:54:

Im having trouble with the number of dc between each section as you work rows az. I seem to be confused only in that part. Wouldnt ot be better to do a chart for the whole row including the dc sections between the repeats.

DROPS Design 03.09.2018 kl. 15:17:

Dear Mrs Zander, our customer are not used to read full diagrams that's why whe choose diagrams for the repeats and written explanations to the whole pattern. This video below shows how to crochet A.1, A.2 and A.3 with dc in between as in pattern, showing how to replace the first dc on 1st row in A.z from WS. Happy crocheting!

Linda 21.07.2018 - 08:46:

Ik begrijp niet waar ik moet beginnen met aanhaken als ik bij het onderdeel ‘sjaalkraag’ ben. Voor mij is de uitleg onduidelijk. Al gekeken bij andere patronen met sjaalkraag, maar daar is de beschrijving hetzelfde. Begin je middenachter bij het achterpand of aan het midden van het voorpand of nog ergens anders ? Ik loop steeds vast en moet het weer uithalen. Het komt er nl. niet zo uit te zien als op de tekening.

DROPS Design 22.07.2018 kl. 12:08:

Dag Linda, De sjaalkraag haak je aan beide voorpanden (niet aan het achterpand) en je hoeft de draad niet af te knippen voordat je begint aan de sjaalkraag. Je haakt a.h.w. een stukje bovenop het voorpand, maar dan niet over de hele breedte van het voorpand (dit kun je ook in de schematekening zien). Dit extra stuk maak je aan beide voorpanden en op het eind worden ze midden achter samengenaaid en aan de hals van het achterpand.

Zoe 31.05.2018 - 15:34:

Si eso es los que quiero saber. Las instrucciones no me dicen cuando tengo que meter los 13 puntos altos que dice el patron y despues al querer seguir las puntadas que siguen no encajan y se descompone el patron. Ojala' me explique' mejor ahora. Al seguir el patron no sigue como en el dibujo. Gracias

DROPS Design 10.06.2018 kl. 10:36:

Hola Zoe. Lo primero, cuando escribes una pregunta tienes que marcar la pestaña "pregunta", no "general". Los 13 puntos no están incluidos en el diagrama, se trabajan sobre los puntos de cadeneta entre los diagramas A.3 y A.1, pero están incluidos en el número total de puntos.

Zoe 25.05.2018 - 19:44:

Favor de decirme si existe una instruccion para el patron 157-18? El que ensenan aqui no tiene los 13 puntos que dice mi patron. Como los meto para seguir las instrucciones del patron 157-18 ? Gracias.

DROPS Design 29.05.2018 kl. 12:15:

Hola Zoe. ¿Puedes especificar tu pregunta? ¿Te refieres al diagrama? ¿Los 13 puntos altos (para la talla) que están entre los A.3 y A.1?

Zoe 25.05.2018 - 00:35:

I'm trying to make this sweater but how do I finish the first row? It says to do Az and I only have 11 chains left?

DROPS Design 25.05.2018 kl. 09:33:

Dear Zoe, you work A.1, A.2 and A.3 as stated before in width and work A.z in height (= there are 4 rows in A.z in height). Happy crocheting!

Lyn Buttineau 10.05.2018 - 15:06:

Why are the number of chains different when starting the sleeve extentions, 29 on the first side and 31 on the second side? Does this make one sleeve shorter than the other?

DROPS Design 11.05.2018 kl. 08:00:

Dear Mrs Buttineau, you beg next round with 1 dc in each of the first 6 ch but the 3 turning ch (= 1st dc) are already worked, so that you will start row with 1 dc in the 4th chain from hook (= 2 dc), and 1 dc in each of the next 4 chains (= 4 dc) = there are now 6 dc at the beg of round, including the 3 turning chains. At the end of row, finish with 1 dc in each of the last 6 chains. Happy crocheting!

Carol 13.04.2018 - 20:48:

After row 2 do you still have to chain 3 before doing either 4 or 6 dc. In row 5 does the pattern stitch (graph) replace one of the dc at either end of the stitch sequence.

DROPS Design 16.04.2018 kl. 08:38:

Dear Carol, the 3 ch in 2nd rown in diagram (= 1st row in A.z) will be worked only on this row ro replace 1st dc - see video. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 157-18