DROPS / 157 / 18

Shining Star by DROPS Design

Hæklet DROPS jakke i ”Merino Extra Fine” med hulmønster og sjalskrave. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr me-069
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
550-650-700-750-800-900 g f.nr 08, lys beige

DROPS HÆKLENÅL nr 5 – eller den nål du skal bruge for at få 14 st på 10 cm i bredden eller A.2 på 7,5 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (161)

Garnet til denne opskrift koster fra 241.45kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st erstattes første st med 3 lm.

MØNSTER:
Se diag A.1-A.3.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 83-87-93-101-111-121 lm på hæklenål 5 med Merino Extra Fine.
Derefter hækles der således fra retsiden: Hækl A.1 – se forkl, over de første 8 lm, OBS: 1.st erstattes med 3 lm – se HÆKLEINFO, A.2 over de næste 12-12-12-12-24-24 lm, A.3 over de næste 5 lm, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 lm, A.1, A.2, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 lm, A.1, A.2 over de næste 12-12-12-12-24-24 lm og A.3.
Derefter repeteres A.z i højden til færdig mål.

OBS: På 1.række i A.z (= fra vrangen) hækles der således: Hækl A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), 1 fm i næste m, A.3, A.2, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), 1 fm i næste m, A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden og A.1. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Når arb måler ca 45-46-47-48-49-50 cm - afpas så der afsluttes med 2.række i A.z - klip tråden. Videre hækles der ærmer således: Hækl 29 løse lm, start fra vrangen og fortsæt A.3, A.2 og A.1 og st over rygstk som før og afslut med 31 løse lm, vend arb. Nu hækles der 1.række af A.1-A.3 over lm fra retsiden, Samtidig med at der fortsættes med mønster over rygstk som før (dvs der hækles 4.række af A.z over disse m) således:

Hækl 1 st i hver af de første 6 lm, A.1 over de næste 8 lm, A.2 2 gange i bredden (dvs sidste A.2 hækles over de sidste 5 lm, derefter hækles resten af A.2 over A.1), hækl A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden som før, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 st, A.1, A.2, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 st, A.1, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, videre hækles A.2 2 gange i bredden (dvs den første A.2 hækles over A.3 og de næste 6 lm), A.3 over de næste 5 lm og 1 st i hver af de sidste 6 lm. Fortsæt dette mønster til arb måler ca 62-64-66-68-70-72 cm – sørg for at der afsluttes med en række fra vrangen. Videre hækles hver skulder/ærme færdig for sig således:

HØJRE SKULDER/ÆRME:
Hækl 6 st, A.1 1 gang og A.2 3-3-3-3-4-4 gange, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 st. Vend og hækl mønster som før. Fortsæt således til arb måler totalt 64-66-68-70-72-74 cm, sørg for at der afsluttes med en hel rapport af A.z. Klip og hæft tråden.

VENSTRE SKULDER/ÆRME:
Hækl den venstre skulder/ærme på samme måde men spejlvendt, der hækles A.1 i stedet for A.3 i starten af rækken.

HØJRE FORSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 63-65-70-74-81-86 lm (inkl 3 lm til at vende med) på hæklenål 5 med Merino Extra Fine. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-9-9 lm (= forkant), A.1 over de næste 8 lm, A.2 over de næste 12 lm, A.3 over de næste 5 lm, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 lm, A.1 over de næste 8 lm, A.2 over de næste 12-12-12-12-24-24 lm, A.3 over de sidste 5 lm. Derefter repeteres A.z i højden til færdig mål.

OBS: På 1.række i A.z (= fra vrangen) hækles der således: A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), 1 fm i næst m, A.3, A.2, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-9-9 st.

Når arb måler ca 45-46-47-48-49-50 cm - afpas så der afsluttes med 2.række i A.z klippes tråden. Nu hækles der 29 løse lm til ærme og der fortsættes som på rygstk. Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm, sørg for at der afsluttes med en hel rapport af A.z (dvs sidste række er fra retsiden) - klip tråden. Hækl sjalskrave.

SJALSKRAVE:
Hækl sjalskrave frem og tilbage med start fra retsiden således: Hækl 1 st i hver af de 6-6-8-8-10-10 første st, 1 st i første st på A.1, * 3 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* 2 gange til, 1 st i næste st, * 3 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* 2 gange til, 1 st i sidste st i A.3, 0-0-0-1-1-1 st i næste st = 27-27-29-30-32-32 st.
Så hækles der forkortede rækker over forkant-m således:
1.RÆKKE (vrangen): 5 fm, 5 halv-st, 17-17-19-20-22-22 st
2.RÆKKE (retsiden): Hækl 1 st i hver af de næste 27-27-29-30-32-32 m.
Gentag disse 2 rækker til arb måler ca 10 cm inderst på det smalleste – sørg for at der afsluttes med 2.række (retsiden).
Klip og hæft trådene.

VENSTRE FORSTK:
Hækl som højre, men spejlvendt. Der hækles efter diag A.3 i stedet for A.1 på starten af rækken. Når arb måler 45-46-47-48-49-50 cm, sørg for at der afsluttes med 2.række i A.z, hækles der som før over forstk fra vrangen, derefter hæles 31 løse lm til ærme. Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm, sørg for at der afsluttes med en hel rapport af A.z (dvs sidste række er fra retsiden), hækles sjalskraven. OBS: Man behøver ikke klippe tråden.

MONTERING:
Læg forstk ovenpå rygstk og hækl skuldrene sammen således: 1 fm gennem begge lag, * 3 lm, 1 fm i næste lm-bue *, gentag fra *-* langs hele skulderen/ærme og afslut med 1 fm. Hækl sammen i siderne således: 1 fm, * 3 lm, 1 fm om lm-buen på næste række *, gentag fra *-* langs hele siden og afslut med 1 fm. Hækl sammen under ærmerne således: * 1 fm i lm i næste lm-bue, 3 lm *, gentag fra *-* og afslut med 1 fm. Hækl kraven sammen midt bagpå således: 1 fm, *1 lm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*. Sy kraven til halsen!

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 19.08.2014
HØJRE FORSTK: (skal være st, ikke lm)
.... OBS: På 1.række i A.z (= fra vrangen) hækles der således: A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), A.3, A.2, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-9-9 st.
Opdateret online: 24.09.2014
Montering: helt nederst
....Hækl kraven sammen midt bagpå således: 1 fm, *1 lm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*. Sy kraven til halsen!
Opdateret online: 22.01.2016
.

Diagram

= 1 lm
= 1 km i m
= 1 km om lm-buen
= 1 st om lm-buen
= 1 st i m
= hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m, men nu trækkes sidste omslag gennem alle 3 m på nålen
= hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m men nu trækkes sidste omslag gennem alle 4 m på nålen

Evelyne 21.03.2019 - 16:10:

Bonjour, j'effectue actuellement ce modèle mais je suis perdue quant au milieu (a1a2a3) (?) (a1a2a3) pour la taille L je dois faire 9 B au 1rg, 7B au 2em rg et pour les rgs Suivants ? Le milieu indiqué dans le modèle ne correspond pas à la vidéo. Merci de m'aider car je n'obtiens pas le rendu qu'il faut.

DROPS Design 21.03.2019 kl. 16:12:

Bonjour Evelyne, au 1er rang de A.z seulement, on va crochetre 3 ml, 7 brides et 3 ml, aux autres rangs, on aura 9 brides. Les 3 ml qui encadrent ces 7 brides compensent la hauteur du motif sur ce rang - cf vidéo. Bon crochet!

Katherine Smith 06.03.2019 - 07:34:

Hello, I'm a bit confused about where the pattern says "Then finish each shoulder/sleeve separately as follows." Are these separate pieces (and if so, how long a foundation chain should I make for them)? Or are they worked into the back piece (and if so, from where)? I also noticed they only add 2 cm to the total length of the piece, and so I don't understand how they fit in with the piece as a whole. Are there pictures of the completed pieces before assembly, by any chance? Thank you

DROPS Design 06.03.2019 kl. 09:48:

Dear Mrs Smith, from now on you will continue the 2 missing cm for whole length on each shoulder/sleeve. Turn piece and work from RS the sts explained for RIGHT SHOULDER/SLEEVE for 2 cm (adjust after a whole repeat of A.z) and fasten off. Then work 2nd schoulder/sleeve the same way but reversed. In the middle of back piece you won't work over the middle stitches for neck on back piece. Happy crocheting!

Elize 06.03.2019 - 06:05:

Aftrer casting on 29 ch and work back piece and cast on 31ch, turn and work A1-A3 on the 31 ch, I keep on ending up with 3ch before backpiece, I did use 3ch in very beginning for the first dc of the cluster, can you please assist, I'm confussed, because you need to add 29 and 31 stitches and work A1-A3 over those ch but the diagram for A1-A3 only consist out of 25 ch, Thank you

DROPS Design 06.03.2019 kl. 09:57:

Dear Elize, at the beg of row the first 3 chains are for turning, so that you work over the 29 sts: 6 tr, A.1 over the next 8 ch, A.2 2 times in width (i.e. work last A.2 over the last 5 ch, then work the rest of A.2 over A.1) = 6+8+12+5 = 31 (with first 3 ch= 1st tr). And at the end of row: A.2 2 times in width (i.e. work the first A.2 over A.3 and the next 6 ch), A.3 over the next 5 ch and 1 tr in each of the last 6 ch = 6+12+5+6= 29 chains. Happy crocheting!

Donna 05.03.2019 - 16:57:

It is Donna again I did get the back worked now have a question about how the shawl collar attaches to the back piece .Do you work it with the front and then sew it to the back or is it someway worked into the back neck ?

DROPS Design 06.03.2019 kl. 08:50:

Dear Donna, collar is worked over the 6-8-10 sts mid front with short rows (different height of sts to get a curved shape) starting from WS on right front piece and from RS on left front piece, worked for 10 cm. Then sew both collar (right and left) tog then sew collar along neckline on back piece. Happy crocheting!

Donna 03.03.2019 - 20:41:

I am working with this pattern and I don't usually work with diagram patterns . I have got to the point where I don't know what I am suppose to do . Can you help me ? I have the Back worked to the area where you start sleeve .The pattern says cut yarn Then work sleeve as follows Please someone take a look at this pattern Drops 157-18 and tell me where I can understand what to do from here. Thanks

DROPS Design 04.03.2019 kl. 11:12:

Dear Donna, after you have cut the yarn, you will crochet new chains (=29 chains) for first sleeve, then work next row from WS over the sts on back piece as before, and crochet 31 chains for 2nd sleeve. Turn and work now 1st row in A.1-A.3 over the chains and continue over back piece as before (= 4th row in A.z). Happy crocheting!

Cindy Franklin 02.12.2018 - 14:44:

This is a very beautiful pattern but very confusing to read and follow....hope it turns out good as i do love the pattern.

DROPS Design 03.12.2018 kl. 10:48:

Dear Mrs Franklin, should you have any question, feel free to ask them here and remember you can contact your DROPS store - even per mail or telephone - for any individual assistance. Happy crocheting!

Barbara 01.12.2018 - 21:17:

I've complete sweater to shawl collar. Can you please give instructions on how to work this part of the pattern? Pattern states 30 dc, for my size, but then says work short rows over band, 20 sts. Repeat ROW 2 until 4" on the most narrow part. I'm confused and don't understand.

DROPS Design 03.12.2018 kl. 09:00:

Dear Barbara, you will work short rows so that the collar will be larger outwards and shorter innwards(towards shoulder), on row 1 (from WS) work 5 sc, 5 hd, 20 dc, turn and work 30 dc (row 2 = from RS), turn and repeat these 2 rows. The outside of collar will be higher/longer than the inside due to row 2. Continue repeating these 2 rows until the shorter side measures approx. 4" from the shoulder. Happy crocheting!

Vera 21.10.2018 - 18:07:

Hoi, ik begrijp de instructies om de delen aan elkaar te haken niet goed. In de beschrijving staat dat je de schouders met 1 v door beide lagen (panden) haakt, dan 3 l, dan 1 v in de vlg losse lus. Is die v ook door beide lagen dus door 2 losse lussen tegelijk van de 2 panden? Of is het zoals in de video van vierkanten samen haken 1 v in 1 laag, dan 3 l, dan 1 v in de volgende laag, dan weer 3 l en dan zigzaggen heen en weer tussen de panden? Alvast bedankt!

DROPS Design 24.10.2018 kl. 21:18:

Dag Vera,

In dit geval maak je geen 'zigzaggend' patroon, maar haak je steeds door beide lagen bij het in elkaar haken van de delen.,

Judith Matisons 06.10.2018 - 05:42:

Hello I would really like to tackle this pattern. My question is: After casting on and completing the first four lines of the pattern, the instruction says "Then repeat A.z vertically until finished measurements" What does A.z refer to please? Is it the entire pattern from A.1 to A.3?

DROPS Design 08.10.2018 kl. 08:00:

Dear Mrs Matisons, you should repeat A.1-A.2 and A.3 in width as before and repeat A.z (= the last 4 rows) in height. Happy crocheting!

Jacqueliene 05.09.2018 - 11:41:

Ik ben een beginnende haakster en snap het patroon wel maar ik zet 111 lossen op dan volg ik a1 a2 en a3 maar dan komen er stkjes tussen hoeveel moet ik er precies tussen doen ook 4 zoals in het filmpje want dan komt het niet uit bij mij hopelijk begrijpt u mijn vraag alvast bedankt

DROPS Design 06.09.2018 kl. 10:32:

Dag Jacqueline, Bij de beschrijving van het achterpand staat op een gegeven moment dat je 1 stk in elke van de volgende 4-6-9-13-6-11 lossen moet haken. In de video wordt de kleinse maat gehaakt, dus dan zijn het 4 stokjes. In jou geval moet je dan dus 2 stokjes haken.

Kommentere opskrift DROPS 157-18