DROPS / 157 / 18

Shining Star by DROPS Design

Hæklet DROPS jakke i ”Merino Extra Fine” med hulmønster og sjalskrave. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr me-069
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
550-650-700-750-800-900 g f.nr 08, lys beige

DROPS HÆKLENÅL nr 5 – eller den nål du skal bruge for at få 14 st på 10 cm i bredden eller A.2 på 7,5 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (145)

Garnet til denne opskrift koster fra 341kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st erstattes første st med 3 lm.

MØNSTER:
Se diag A.1-A.3.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 83-87-93-101-111-121 lm på hæklenål 5 med Merino Extra Fine.
Derefter hækles der således fra retsiden: Hækl A.1 – se forkl, over de første 8 lm, OBS: 1.st erstattes med 3 lm – se HÆKLEINFO, A.2 over de næste 12-12-12-12-24-24 lm, A.3 over de næste 5 lm, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 lm, A.1, A.2, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 lm, A.1, A.2 over de næste 12-12-12-12-24-24 lm og A.3.
Derefter repeteres A.z i højden til færdig mål.

OBS: På 1.række i A.z (= fra vrangen) hækles der således: Hækl A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), 1 fm i næste m, A.3, A.2, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), 1 fm i næste m, A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden og A.1. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Når arb måler ca 45-46-47-48-49-50 cm - afpas så der afsluttes med 2.række i A.z - klip tråden. Videre hækles der ærmer således: Hækl 29 løse lm, start fra vrangen og fortsæt A.3, A.2 og A.1 og st over rygstk som før og afslut med 31 løse lm, vend arb. Nu hækles der 1.række af A.1-A.3 over lm fra retsiden, Samtidig med at der fortsættes med mønster over rygstk som før (dvs der hækles 4.række af A.z over disse m) således:

Hækl 1 st i hver af de første 6 lm, A.1 over de næste 8 lm, A.2 2 gange i bredden (dvs sidste A.2 hækles over de sidste 5 lm, derefter hækles resten af A.2 over A.1), hækl A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden som før, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 st, A.1, A.2, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 st, A.1, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, videre hækles A.2 2 gange i bredden (dvs den første A.2 hækles over A.3 og de næste 6 lm), A.3 over de næste 5 lm og 1 st i hver af de sidste 6 lm. Fortsæt dette mønster til arb måler ca 62-64-66-68-70-72 cm – sørg for at der afsluttes med en række fra vrangen. Videre hækles hver skulder/ærme færdig for sig således:

HØJRE SKULDER/ÆRME:
Hækl 6 st, A.1 1 gang og A.2 3-3-3-3-4-4 gange, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 st. Vend og hækl mønster som før. Fortsæt således til arb måler totalt 64-66-68-70-72-74 cm, sørg for at der afsluttes med en hel rapport af A.z. Klip og hæft tråden.

VENSTRE SKULDER/ÆRME:
Hækl den venstre skulder/ærme på samme måde men spejlvendt, der hækles A.1 i stedet for A.3 i starten af rækken.

HØJRE FORSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 63-65-70-74-81-86 lm (inkl 3 lm til at vende med) på hæklenål 5 med Merino Extra Fine. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-9-9 lm (= forkant), A.1 over de næste 8 lm, A.2 over de næste 12 lm, A.3 over de næste 5 lm, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 lm, A.1 over de næste 8 lm, A.2 over de næste 12-12-12-12-24-24 lm, A.3 over de sidste 5 lm. Derefter repeteres A.z i højden til færdig mål.

OBS: På 1.række i A.z (= fra vrangen) hækles der således: A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), 1 fm i næst m, A.3, A.2, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-9-9 st.

Når arb måler ca 45-46-47-48-49-50 cm - afpas så der afsluttes med 2.række i A.z klippes tråden. Nu hækles der 29 løse lm til ærme og der fortsættes som på rygstk. Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm, sørg for at der afsluttes med en hel rapport af A.z (dvs sidste række er fra retsiden) - klip tråden. Hækl sjalskrave.

SJALSKRAVE:
Hækl sjalskrave frem og tilbage med start fra retsiden således: Hækl 1 st i hver af de 6-6-8-8-10-10 første st, 1 st i første st på A.1, * 3 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* 2 gange til, 1 st i næste st, * 3 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* 2 gange til, 1 st i sidste st i A.3, 0-0-0-1-1-1 st i næste st = 27-27-29-30-32-32 st.
Så hækles der forkortede rækker over forkant-m således:
1.RÆKKE (vrangen): 5 fm, 5 halv-st, 17-17-19-20-22-22 st
2.RÆKKE (retsiden): Hækl 1 st i hver af de næste 27-27-29-30-32-32 m.
Gentag disse 2 rækker til arb måler ca 10 cm inderst på det smalleste – sørg for at der afsluttes med 2.række (retsiden).
Klip og hæft trådene.

VENSTRE FORSTK:
Hækl som højre, men spejlvendt. Der hækles efter diag A.3 i stedet for A.1 på starten af rækken. Når arb måler 45-46-47-48-49-50 cm, sørg for at der afsluttes med 2.række i A.z, hækles der som før over forstk fra vrangen, derefter hæles 31 løse lm til ærme. Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm, sørg for at der afsluttes med en hel rapport af A.z (dvs sidste række er fra retsiden), hækles sjalskraven. OBS: Man behøver ikke klippe tråden.

MONTERING:
Læg forstk ovenpå rygstk og hækl skuldrene sammen således: 1 fm gennem begge lag, * 3 lm, 1 fm i næste lm-bue *, gentag fra *-* langs hele skulderen/ærme og afslut med 1 fm. Hækl sammen i siderne således: 1 fm, * 3 lm, 1 fm om lm-buen på næste række *, gentag fra *-* langs hele siden og afslut med 1 fm. Hækl sammen under ærmerne således: * 1 fm i lm i næste lm-bue, 3 lm *, gentag fra *-* og afslut med 1 fm. Hækl kraven sammen midt bagpå således: 1 fm, *1 lm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*. Sy kraven til halsen!

Denne opskrift er blevet rettet. .

HØJRE FORSTK: (skal være st, ikke lm)
.... OBS: På 1.række i A.z (= fra vrangen) hækles der således: A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), A.3, A.2, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-9-9 st.
Opdateret online: 19.08.2014
Montering: helt nederst
....Hækl kraven sammen midt bagpå således: 1 fm, *1 lm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*. Sy kraven til halsen!
Opdateret online: 24.09.2014
.
Opdateret online: 22.01.2016

Diagram

= 1 lm
= 1 km i m
= 1 km om lm-buen
= 1 st om lm-buen
= 1 st i m
= hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m, men nu trækkes sidste omslag gennem alle 3 m på nålen
= hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m men nu trækkes sidste omslag gennem alle 4 m på nålen

Kommentarer (145)

Skriv din kommentar her!

Carol 13.04.2018 - 20:48:

After row 2 do you still have to chain 3 before doing either 4 or 6 dc. In row 5 does the pattern stitch (graph) replace one of the dc at either end of the stitch sequence.

DROPS Design 16.04.2018 kl. 08:38:

Dear Carol, the 3 ch in 2nd rown in diagram (= 1st row in A.z) will be worked only on this row ro replace 1st dc - see video. Happy crocheting!

Pearl B. Spodick 01.04.2018 - 17:09:

If the instructions are available for left-handed crocheters, I'm very interested as a self-taught crocheter. Usually I just do the instructions and it comes out fine.

DROPS Design 01.04.2018 kl. 18:55:

Dear Pearl, we are sorry, but we don't have instrucions for left handed crafters. Each of us knits/crochet differently, and that is especially true for left handed persons. Some works like the mirror image of right handed work, others use special movements and/or tricks to make it work for them. However, it does not matter as long as it comes out looking as it should. Happy Crocheting!

Sharon Hunt 28.02.2018 - 16:49:

This is such a lovely pattern. I hope to make it soon.

Jean 27.02.2018 - 03:32:

Can the pattern be written out instead of having to follow the graph.

DROPS Design 27.02.2018 kl. 09:07:

Dear Jean, we are sorry, but most of our patterns comes in charts /diagrams. It is well worth to learn how to read charts, they are visually more helpful. Also, don't forget that you can always ask for help to make sense of the patterns in person in the store you bought your DROPS pattern from. Happy crafting!

Maida 16.02.2018 - 13:00:

Ich glaube Sie verstehen mich falsch. Im Video ist deutlich zu sehen dass nach der kleinsten Größe gearbeitet wird. in der allerersten Reihe werden nach A3 4 Stb gemacht und in der 2 Reihe (erste Reihe von A.z) werden 2 Stb gemacht. So wie es auch in der Anleitung steht. Aber in den nächsten Reihen sind es wieder 4 Stb und das ist eben in der Anleitung nirgends zu sehen.

DROPS Design 16.02.2018 kl. 21:39:

Liebe Maida, die Einteilung mit den 4 Stb zwischen den Musterrapporten bleibt die ganze Zeit gleich, nur in der 1. R von A.Z werden das erste und das letzte dieser 4 Stb durch jeweils 3 Lm ersetzt. In den nachfolgenden Reihen von A.Z sind es dann wieder 4 Stb, so wie es für die allererste Reihe beschrieben ist.

Maida 15.02.2018 - 20:15:

Nochmal ich. Tut mir Leid dass ich so viele Fragen habe. Mir kommt vor es fehlt ein Teil in der Anleitung. Und zwar immer die Stb zwischen den Diagrammen A1 bis A3. Im Video wird mit der kleinsten Größe gearbeitet: 1R. A1 - A3, 4 Stb, A1 - A3, ... 2R. A3 - A1, (laut schriftlicher Anleitung) 2 Stb in die mittleren Stb 3R. A1 - A3, (nur im Video zu sehen)1 Stb um den LM-Bogen, 2 Stb in die M, 1 Stb um den LM-Bogen 4R. A3 - A1,(nur im Video zu sehen) 4 Stb

DROPS Design 16.02.2018 kl. 09:31:

Liebe Maida, m Video wird es mit A.1 angefangen und A.3 enden (wie man die Diagramme häkelt) aber Sie müssen wie in der Anleitung häkeln, dh bei der 1. Reihe (= Rückreihe) von links nach rechts lesen, dh mit A.3 anfangen - und mit nur 2 Stb in der 1. Größe (4 Stb zwischen Diagramme werden in die 2. Größe gehäkelt). Viel Spaß beim häkeln!

Maida 14.02.2018 - 18:05:

Und zu der 2.R von A.z habe ich auch eine Frage. Im Video wird A1, A2, A3 gehäkelt. Dann im Mittelteil werden Stb gemacht. Woher bitte soll ich wissen wie und wie viele wenn es nirgends in der Anleitung steht was genau zwischen A3 und A1 zu machen ist?

DROPS Design 15.02.2018 kl. 08:58:

Liebe Maida, im Video gibt es 4 Stb, in der Anleitung häkeln Sie je nach der Größe 2-4-7-11-4-9 Stb 2 x insgesamt zwischen 2 Rapporte A.1-A.3. Viel Spaß beim häkeln!

Maida 14.02.2018 - 18:03:

Es geht nochmal um die 1.R. von A.z. Laut Video wird folgendes gemacht: A3, A2, A1, 3LM, 1 M überspringen, je 1 Stb in die nächsten 2 M, 3LM, FM (bzw KM) in die 2 zusammenabgemaschten Stb der Vorrunde? In der Anleitung steht es anders da, wovei es in der Anleitung mit der FM nach den 3 LM weniger Sinn ergibt.

DROPS Design 15.02.2018 kl. 08:56:

Liebe Maida, Anleitung wird korrigiert, nach A.1 und vor den 2-9 Stb (siehe Größe) am Anfang der Reihe häkeln Sie nur 1 Lm und keine fM vor den Stb. Bei der 1. Reihe wird dann vor A.3: 3 LM, 1 fM in die nächste Masche gehäkelt, dann 1 Km. Viel Spaß beim häkeln!

Maida 14.02.2018 - 10:53:

Hallo! ich versuche es nun mit dieser Anleitung und habe gleich ein paar Fragen. Im Anleitungsvideo für die Diagramme A1,A2,A3 werden für den Stern FM statt KM gemacht. Was ist nun richtig? Ich habe die erste Rückreihe (1 Reihe von A.z) nun beendet und will die zweite Reihe von A.z machen. Wiederhole ich hier immer wieder A1 bis A3 oder sind dazwischen noch andere Sachen zu beachten wie in den ersten beiden Reihen?

DROPS Design 14.02.2018 kl. 11:44:

Liebe Maida, es sollte 1 Kett-M sein, dh wie im Diagram (und nicht wie im Video). Beim A.z häkeln Sie wie zuvor: A.1, A.2 wiederholen und mit A.3 enden. Viel Spaß beim häkeln!

Monterrin Claudine 14.01.2018 - 13:53:

Bonjour, novice pour crocheter je me suis lancée dans ce modèle très joli (157-18). Dos : monter 29ml pour les manches je me raccroche au dos et continue sur celui-ci avec le rg4az, et à la fin je monte 31ml.Au retour sur ces 31ml je fais juste a1 et a3 du 1er rg ou de az. A la fin je ne vois comment faire avec mes 29 ml restantes

DROPS Design 15.01.2018 kl. 09:50:

Bonjour Mme Monterrin, à la fin du rang, continuez le point fantaisie comme avant sur ces 29 ml = on crochète le 1er rang de A.1-A.3 sur les 31 ml et le 4ème rang de A.z (= A.1 pour commencer le rang, on répète A.2 jusqu'à ce qu'il reste 5 des 29 ml et on termine par A.3. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS 157-18