DROPS / 157 / 18

Shining Star by DROPS Design

Hæklet DROPS jakke i ”Merino Extra Fine” med hulmønster og sjalskrave. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr me-069
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
550-650-700-750-800-900 g f.nr 08, lys beige

DROPS HÆKLENÅL nr 5 – eller den nål du skal bruge for at få 14 st på 10 cm i bredden eller A.2 på 7,5 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 263.45kr. Læs mere.

Instruktioner

HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st erstattes første st med 3 lm.

MØNSTER:
Se diag A.1-A.3.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 83-87-93-101-111-121 lm på hæklenål 5 med Merino Extra Fine.
Derefter hækles der således fra retsiden: Hækl A.1 – se forkl, over de første 8 lm, OBS: 1.st erstattes med 3 lm – se HÆKLEINFO, A.2 over de næste 12-12-12-12-24-24 lm, A.3 over de næste 5 lm, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 lm, A.1, A.2, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 lm, A.1, A.2 over de næste 12-12-12-12-24-24 lm og A.3.
Derefter repeteres A.z i højden til færdig mål.

OBS: På 1.række i A.z (= fra vrangen) hækles der således: Hækl A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), 1 fm i næste m, A.3, A.2, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), 1 fm i næste m, A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden og A.1. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Når arb måler ca 45-46-47-48-49-50 cm - afpas så der afsluttes med 2.række i A.z - klip tråden. Videre hækles der ærmer således: Hækl 29 løse lm, start fra vrangen og fortsæt A.3, A.2 og A.1 og st over rygstk som før og afslut med 31 løse lm, vend arb. Nu hækles der 1.række af A.1-A.3 over lm fra retsiden, Samtidig med at der fortsættes med mønster over rygstk som før (dvs der hækles 4.række af A.z over disse m) således:

Hækl 1 st i hver af de første 6 lm, A.1 over de næste 8 lm, A.2 2 gange i bredden (dvs sidste A.2 hækles over de sidste 5 lm, derefter hækles resten af A.2 over A.1), hækl A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden som før, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 st, A.1, A.2, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 st, A.1, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, videre hækles A.2 2 gange i bredden (dvs den første A.2 hækles over A.3 og de næste 6 lm), A.3 over de næste 5 lm og 1 st i hver af de sidste 6 lm. Fortsæt dette mønster til arb måler ca 62-64-66-68-70-72 cm – sørg for at der afsluttes med en række fra vrangen. Videre hækles hver skulder/ærme færdig for sig således:

HØJRE SKULDER/ÆRME:
Hækl 6 st, A.1 1 gang og A.2 3-3-3-3-4-4 gange, A.3, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 st. Vend og hækl mønster som før. Fortsæt således til arb måler totalt 64-66-68-70-72-74 cm, sørg for at der afsluttes med en hel rapport af A.z. Klip og hæft tråden.

VENSTRE SKULDER/ÆRME:
Hækl den venstre skulder/ærme på samme måde men spejlvendt, der hækles A.1 i stedet for A.3 i starten af rækken.

HØJRE FORSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 63-65-70-74-81-86 lm (inkl 3 lm til at vende med) på hæklenål 5 med Merino Extra Fine. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-9-9 lm (= forkant), A.1 over de næste 8 lm, A.2 over de næste 12 lm, A.3 over de næste 5 lm, 1 st i hver af de næste 4-6-9-13-6-11 lm, A.1 over de næste 8 lm, A.2 over de næste 12-12-12-12-24-24 lm, A.3 over de sidste 5 lm. Derefter repeteres A.z i højden til færdig mål.

OBS: På 1.række i A.z (= fra vrangen) hækles der således: A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), 1 fm i næst m, A.3, A.2, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-9-9 st.

Når arb måler ca 45-46-47-48-49-50 cm - afpas så der afsluttes med 2.række i A.z klippes tråden. Nu hækles der 29 løse lm til ærme og der fortsættes som på rygstk. Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm, sørg for at der afsluttes med en hel rapport af A.z (dvs sidste række er fra retsiden) - klip tråden. Hækl sjalskrave.

SJALSKRAVE:
Hækl sjalskrave frem og tilbage med start fra retsiden således: Hækl 1 st i hver af de 6-6-8-8-10-10 første st, 1 st i første st på A.1, * 3 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* 2 gange til, 1 st i næste st, * 3 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* 2 gange til, 1 st i sidste st i A.3, 0-0-0-1-1-1 st i næste st = 27-27-29-30-32-32 st.
Så hækles der forkortede rækker over forkant-m således:
1.RÆKKE (vrangen): 5 fm, 5 halv-st, 17-17-19-20-22-22 st
2.RÆKKE (retsiden): Hækl 1 st i hver af de næste 27-27-29-30-32-32 m.
Gentag disse 2 rækker til arb måler ca 10 cm inderst på det smalleste – sørg for at der afsluttes med 2.række (retsiden).
Klip og hæft trådene.

VENSTRE FORSTK:
Hækl som højre, men spejlvendt. Der hækles efter diag A.3 i stedet for A.1 på starten af rækken. Når arb måler 45-46-47-48-49-50 cm, sørg for at der afsluttes med 2.række i A.z, hækles der som før over forstk fra vrangen, derefter hæles 31 løse lm til ærme. Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm, sørg for at der afsluttes med en hel rapport af A.z (dvs sidste række er fra retsiden), hækles sjalskraven. OBS: Man behøver ikke klippe tråden.

MONTERING:
Læg forstk ovenpå rygstk og hækl skuldrene sammen således: 1 fm gennem begge lag, * 3 lm, 1 fm i næste lm-bue *, gentag fra *-* langs hele skulderen/ærme og afslut med 1 fm. Hækl sammen i siderne således: 1 fm, * 3 lm, 1 fm om lm-buen på næste række *, gentag fra *-* langs hele siden og afslut med 1 fm. Hækl sammen under ærmerne således: * 1 fm i lm i næste lm-bue, 3 lm *, gentag fra *-* og afslut med 1 fm. Hækl kraven sammen midt bagpå således: 1 fm, *1 lm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*. Sy kraven til halsen!

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 19.08.2014
HØJRE FORSTK: (skal være st, ikke lm)
.... OBS: På 1.række i A.z (= fra vrangen) hækles der således: A.3, A.2 1-1-1-1-2-2 gange i bredden, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 2-4-7-11-4-9 st, 3 lm (erstatter 1 st), A.3, A.2, A.1, 3 lm (erstatter 1 st), 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-9-9 st.
Opdateret online: 24.09.2014
Montering: helt nederst
....Hækl kraven sammen midt bagpå således: 1 fm, *1 lm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*. Sy kraven til halsen!
Opdateret online: 22.01.2016
.

Diagram

= 1 lm
= 1 km i m
= 1 km om lm-buen
= 1 st om lm-buen
= 1 st i m
= hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m, men nu trækkes sidste omslag gennem alle 3 m på nålen
= hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m men nu trækkes sidste omslag gennem alle 4 m på nålen

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 157-18) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (175)

Sarah Walker 29.05.2020 - 22:18:

I am not sure, is this pattern referring to a tunisian hook?

DROPS Design 30.05.2020 kl. 00:56:

Dear Sara, no, this pattern is regular crochet and not tunisian. I hope this helps. Happy Crafting!

Fabienne 25.05.2020 - 18:05:

Bonjour a 72cm du dos je n n'arive pas a comprendre comment on fait pour continuer les épaules Manche droite et Manche gauche faut t il rabattre des mailles et combien au milieu ?en sachant que je fait le modèle en xxxl merci d d'avence.

DROPS Design 26.05.2020 kl. 09:07:

Bonjour Fabienne, à 72 cm (et après 1 rang sur l'envers), vous tournez l'ouvrage et continuez chaque épaule l'une après l'autre en ne crochetant que les mailles de la manche et de l'épaule, ainsi vu sur l'endroit: 6 B, 1 fois A.1 et 4 fois A.2, A.3, 11 B - laissez les autres mailles du rang non crochetées et continuez jusqu'à 74 cm. Crochetez ensuite le côté gauche de la même façon en commençant par la manche: 6 B, 1 fois A.3 et 4 fois A.2, A.1, 11 B. Les mailles non crochetées entre les 2 épaules/manches seront pour l'encolure dos. Bon crochet!

Alina Kavanina 07.04.2020 - 08:21:

Is the "1 dc in next st" misplaced in the NOTE for the RIGHT FRONT PIECE? It says to work "3ch, 1 dc in next st, 1 tr in each of the next 2 tr, 3 ch (replace 1 tr)" I guess it should be the same as for the BACK PIECE, where the NOTE says to work "3 ch, 1 tr in each of the next 2 tr, 3 ch (replace 1 tr), 1 dc in next st" - this makes sence.

DROPS Design 09.04.2020 kl. 15:23:

Dear Mrs Kavanina, it looks like you are right, after A.1 (from WS) you don't crochet 1 dc (= last stitch in A.1) but directly the 3 chains to replace first tr after.A1, thanks for noticing. Happy crocheting!

Eileen 12.03.2020 - 21:58:

Are the instructions written out anywhere ? I love the Shining Star pattern, but I can not understand the diagrams at all. I will gladly purchase them if they are available.

DROPS Design 13.03.2020 kl. 08:41:

Dear Eileen, we only have diagrams to this pattern ; you will find how to read crochet diagrams here and this video shows how to work A.1 to A.3. Here is the list of DROPS stores where our yarns are available. Happy crocheting!

Kari Kunkes 01.10.2019 - 14:49:

Just a observation for those who crochet using American terms. The slip stitch in this pattern is actually a single crochet.

ASMA 21.09.2019 - 20:30:

Je n'ai pas compris comment tricoter les manches est ce que je tricote sur les 31 ml puis sur le dos et je termine sur les 29ml je n'ai pas compris 2 fois A1 ou 2 fois A1 2

DROPS Design 23.09.2019 kl. 09:11:

Bonjour Asma, vous commencez par la 1ère manche sur les 31 ml (= 1 bride dans la 4ème ml à partir du crochet car les 3 premières ml = 1ère bride, et 1 bride dans les 4 ml suivantes = 6 brides), puis A.1, 2 x A.2, crochetez ensuite les mailles du dos: 1 ou 2 fois A.2 (cf taille), A.3, 4-11 brides, A.1, A.2, A.3, 4-11 brides, A.1, 1 ou 2 fois A.1, 1 x A.2 au-dessus des dernières m du dos et 1 x A.2 au-dessus des 8 premières ml des 29 ml, 1 x A.3 et vous terminez par la 2ème manche (et 1 bride dans chacune des 6 dernières des 29 ml). Bon crochet!

Miep Van Grieken 15.09.2019 - 00:13:

Bij de maten XXL en XXXL is het aantal opgezette lossen niet goed opgegeven. Bij beide maten moeten er met 12 lossen meer begonnen worden. Jammer dat dit niet goed uitgerekend is.

Miep Van Grieken 14.09.2019 - 23:55:

Bij de maten XXL en XXXL is het aantal opgezette lossen niet goed opgegeven. Bij beide maten moeten er met 12 lossen meer begonnen worden. Jammer dat dit niet goed uitgerekend is.

Virginie 08.08.2019 - 09:21:

Bonjour, J'ai fini le dos et le devant côté droit de la veste en taille L. Je ne comprends pas comment crocheter le col châle. Le col se travaille-t-il uniquement sur le côté droit ou se continue t-il sur le dos et sur le côté gauche? A quel endroit se commence t-il? Et doit-on faire la même chose côté gauche? Merci pour votre réponse

DROPS Design 08.08.2019 kl. 10:09:

Bonjour Virginie, pour faire le col châle du devant droit, commencez sur l'endroit de l'ouvrage en crochetant les 27-27-29-30-32-32 premières brides comme indiqué, puis continuez en rangs raccourcis (les mailles des différentes hauteur vont former d'elles-mêmes l'arrondi du col châle) pendant 10 cm (côté épaule) soit jusqu'à la moitié de l'encolure dos environ. Vous ferez ensuite le col châle du devant gauche de la même façon (en crochetant les dernières mailles sur l'endroit cette fois - et le rang des ms se fera sur l'endroit au lieu de sur l'envers). Assemblez ensuite le dernier rang des 2 cols puis le côté du col le long de l'encolure dos. Bon crochet!

Barbara Nuttmann 15.07.2019 - 21:23:

My question was ask above but not answered! I’m doing szL.. I got first row with 9dc..then first row A.z, when I get to 9dc the only way to make it balance is ch3 sk 1 stitch, 7dc, ch3, sk one stitch, slip stitch??? Then..what do I do when I get to this solid area on rows a.z 2,3,4???

DROPS Design 16.07.2019 kl. 09:18:

Dear Mrs Nuttmann, in size L you will have on row 1 in A.z: 3 ch, 7 dc, 3 ch (see NOTE in pattern) as you worked, then on next rows in A.z you will have again 9 dc - the 3 ch from row 1 replace the first and the last of the 9 dc. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 157-18