DROPS Extra / 0-1020

Swirl N Twirl by DROPS Design

Strikket DROPS lue i ”Alaska” med spiralmønster. Str 1-12 år

DROPS Design: Modell nr x-032-bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/2 - 3/4 - 5/6 - 7/9 - 10/12 -år
Passer hodemål: 49 - 51 - 52 - 53 - 54 cm
Materialer:
DROPS ALASKA fra Garnstudio
100-100-100-100-100 g f.nr 58, sennep
Og bruk en rest av 02, natur til pong pong

DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 4,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 23 p glattstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: luer, spiral,

1 rille = 2 p rett. Strikk alle p rett.

SPIRALMØNSTER:
Strikk * 5-6-5-5-6 m rett, 2 m vrang *, gjenta fra *-* rundt. Mønsteret går over 7-8-7-7-8 m og maskeantallet på arb er delbart med 7-8-7-7-8 + 1. Når det strikkes rundt vil mønsteret automatisk forskyve seg 1 maske mot høyre på hver omg og lage et spiralmønster.

FELLETIPS:
Det felles 1 m før hver merketråd. Strikk til 2 m før merketråden, løft neste m løst av som om den skulle strikkes rett, strikk 1 m rett, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

LUE:
Legg opp 78-81-85-85-89 m på rundp 4,5 med sennep og strikk 4 RILLER – se forkl over, frem og tilbake på p. Deretter settes arb sammen og strikkes videre rundt etter SPIRALMØNSTER – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Strikk til arb måler ca 11-13-13-14-16 cm. NB! Ikke strekk i arb når det måles, luen trekker seg litt sammen i høyden og bredden pga mønsteret. Deretter felles det samtidig som det strikkes spiralmønster slik:
* Strikk 1 m rett, strikk 2 m rett sammen, strikk 2-3-2-2-3 m rett, 2 m vrang *, gjenta fra *-* omg rundt =67-71-73-73-78 m.
Strikk 2 omg spiralmønster med 4-5-4-4-5 m rett, 2 m vrang.
* Strikk 1 m rett, 2 m rett sammen, 1-2-1-1-2 m rett, 2 m vrang *, gjenta fra *-* omg rundt = 56-61-61-61-67 m.
Strikk 2 omg spiralmønster med 3-4-3-3-4 m rett og 2 m vrang.
*Strikk 1 m rett, 2 m rett sammen, 0-1-0-0-1 m rett, 2 m vrang *, gjenta fra *-* omg rundt = 45-51-49-49-56 m.
Strikk 1 omg spiralmønster med 2-3-2-2-3 m rett og 2 m vrang.
På neste omg strikkes alle m rett - SAMTIDIG som det settes 5 merker i arb slik: Sett første merke på starten av omg, videre settes de neste 4 merkene med 9-10-10-10-11 m mellom hvert merke. Det er 9-11-9-9-12 m mellom første og siste merke. Videre strikkes det rett SAMTIDIG som det felles 1 m før hvert merke - LES FELLETIPS, fell på hver andre omg totalt 3-4-4-4-4 ganger = 30-31-29-29-36 m. Deretter felles det på hver omg 3-3-3-3-4 ganger = 15-16-14-14-16 m. På neste omg strikkes det 1-0-0-0-0 m rett, deretter 2 og 2 m rett sammen omg rundt = 8-8-7-7-8 m igjen på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de siste maskene, snurp sammen og fest godt. Sy sammen rillene i siden nederst på luen, sy i ytterste ledd av ytterste m.

PONG PONG:
Lag en pong pong på ca 10 cm i diameter med 1 tråd natur og 1 tråd sennep holdt sammen. Sy pong pongen fast på toppen av luen.