DROPS Extra / 0-1019

Pembe by DROPS Design

Heklet DROPS zebra-lue i ”Eskimo” med øreklaffer. Str 1-8 år

DROPS Design: Modell nr ee-128-bn
Garngruppe E
----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 år
Passer hodemål på ca: 49-51-52-53 cm
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
100 g i alle str i f.nr 01, natur
100 g i alle str i f.nr 02, sort
50 g i alle str i f.nr 04, lilla

DROPS HEKLENÅL NR 6 – eller den nål du må bruke for å få 12 halv-st i bredden x 9 halv-st i høyden på 10 x 10 cm.
DROPS KNAPP NR: 536, 2 stk til øyne.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

alder/str: 12-18m (80/86cm), 2år (92 cm), 3-4år (98/104cm), 5-6år (110/116cm), 7-8år (122/128cm), mønster/teknik: striper, tema: dyr, karneval, type oppskrift: luer,

Halv-st: Første halv-st på omg/rad erstattes med 2 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i 2.lm på beg av omg.

HEKLE 2 HALV-ST SAMMEN:
* Lag 1 kast, stikk nålen i neste m, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle m på nålen.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arb hekles ovenfra og ned. Hekle 4 lm med sort på nål 6 og sett de sammen til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: LES HEKLETIPS! Hekle 8 halv-st om ringen.
2.OMG: Hekle 2 halv-st i hver halv-st omg rundt = 16 halv-st. Bytt til natur.
3.OMG: Hekle 1 halv-st i første halv-st, * 2 halv-st i neste halv-st, 1 halv-st i neste halv-st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 2 halv-st i siste halv-st = 24 halv-st. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
4.OMG: Hekle 1 halv-st i hver av de første 2 halv-st, * 2 halv-st i neste halv-st, 1 halv-st i hver av de 2 neste halv-st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 2 halv-st i siste halv-st = 32 halv-st. Bytt til sort.
5.OMG: Hekle 1 halv-st i hver av de første 3 halv-st, * 2 halv-st i neste halv-st, 1 halv-st i hver av de 3 neste halv-st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 2 halv-st i siste halv-st = 40 halv-st.
6.OMG: Hekle 1 halv-st i hver av de første 4 halv-st, * 2 halv-st i neste halv-st, 1 halv-st i hver av de 4 neste halv-st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 2 halv-st i siste halv-st = 48 halv-st.
Herfra hekles det og økes forskjellig i de forskjellige størrelsene. Bytt til natur.
7.OMG:
STR 1/2 - 3/4: Hekle 1 halv-st i hver halv-st, MEN øk samtidig jevnt fordelt 4-6 halv-st på omg = 52-54 halv-st.
STR 5/6 – 7/8: Hekle 1 halv-st i hver av de første 5 halv-st, * 2 halv-st i neste halv-st, 1 halv-st i hver av de 5 neste halv-st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 2 halv-st i siste halv-st = 56 halv-st.
8.OMG:
STR 1/2 - 3/4 - 5/6: Hekle 1 halv-st i hver halv-st omg rundt = 52-54-56 halv-st.
STR 7/8: Hekle 1 halv-st i hver halv-st, MEN øk samtidig jevnt fordelt 2 halv-st på omg = 58 halv-st.
Økningen er nå ferdig i alle størrelser og det er 52-54-56-58 halv-st på omg. Bytt til sort og hekle videre med 1 halv-st i hver halv-st omg rundt, det byttes mellom sort og natur som før. Hekle slik til arb måler ca 17-18-19-20 cm fra toppen, avpass etter en hel stripe. Nå settes det 2 merker i arb for å markere hvor øreklaffene skal starte. Sett første merket i den 6.-5.-6.-6.masken fra starten av omg, videre settes det andre merket i den 35.-37.-38.-39. masken fra starten av omg.

ØREKLAFF:
Øreklaffen hekles frem og tilbake med start fra retten ved det ene merket. Bruk heklenål 6 og sort eller natur, slik at stripene fortsetter videre nedover hele øreklaffen. * Hekle 1 halv-st i hver av de neste 12-13-13-14 halv-st *, gjenta fra *-* 1-2-3-3 rader. Deretter hekles det slik: Hekle andre og tredje halv-st sammen – LES HEKLE 2 HALV-ST SAMMEN, videre 1 halv-st i hver halv-st frem til de siste 3 halv-st og hekle 2 halv-st sammen og avslutt med 1 halv-st i siste m = 10-11-11-12 halv-st. Hekle striper som før og fortsett på samme måte med å felle 2 halv-st for hver rad til det gjenstår 2-3-3-4 halv-st. Klipp og fest tråden. Hekle en øreklaff til på samme måte med starte fra retten ved det andre merket.

KANT:
Hekle en kant rundt luen med lilla. Bruk heklenål 6 og start midt bak på luen med 1 lm. Hekle 1 fm i hver halv-st midt foran og bak, langs øreklaffene hekle det slik: *1 fm, 1 lm og hopp frem ca 1 cm *, gjenta fra *-* og pass på at kanten ikke strammer. Avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg. Klipp og fest tråden.

ØRER:
Bruk heklenål nr 6 og natur.
1.RAD: Hekle 8 lm, hekle 1 halv-st i den 3.lm fra nålen. Hekle videre i lm-raden slik: 1 halv-st i hver av de neste 2 lm, 1 st i hver av de neste 2 lm, hekle 6 st om den siste lm. Roter arb og hekle videre i undersiden av lm-raden slik: 1 st i hver av de neste 2 lm, 1 halv-st i hver av de siste 3 lm. Snu arb.
2.RAD: Bytt til sort og hekle 2 lm, hekle 1 halv-st i hver av de neste 3 halv-st, 1 st i hver av de neste 2 st, 2 st i hver av de neste 6 st, 1 st i hver av de neste 2 st og avslutt med å hekle 1 halv-st i hver av de siste 3 halv-st. Klipp og fest tråden. Hekle 1 øre til på samme måte. Hekle deretter 2 ører til, MEN helt i sort (= baksiden av ørene). Legg en del med natur ovenpå en del i sort og hekle 1 fm i hver fm rundt kanten gjennom begge lag. På tuppen hekles det 3 lm, 1 st i den 3.lm før det hekles videre med 1 fm i hver fm rundt hele. Klipp og fest trådene.

MULE:
Hekle 12 lm med heklenål 6 og sort.
1.RAD: Hekle 1 halv-st i den 3.lm fra nålen og hekle videre 1 halv-st i hver lm = 2 lm og 10 halv-st.
2.RAD: Hekle 2 lm, hekle sammen de første 2 halv-st, hekle 1 halv-st i hver st til det gjenstår 2 halv-st, hekle disse sammen = 2 lm og 8 halv-st.
3.RAD: Hekle 2 lm, hekle sammen de første 2 halv-st, hekle 1 halv-st i hver halv-st til det gjenstår 2 halv-st, hekle disse sammen = 2 lm og 6 halv-st. Klipp og fest tråden.

MONTERING:
Broder 2 små prikker med natur midt på mulen. Sy mulen fast midt foran på luen. Sy fast 2 knapper til øyne på oversiden av mulen foran på luen. Sy et øre fast på hver side av hode.