DROPS / 153 / 14

Verano by DROPS Design

Hæklet DROPS jakke i ”Cotton Merino” med hulmønster. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr cm-004
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
300-300-350-350 g f.nr 01, hvid

DROPS HÆKLENÅL nr 5 – eller den nål du skal bruge for at få 13 dbl-st på 10 cm i bredden, eller for at få 3 rapporter af A.2 på 10 cm i bredden.
DROPS PERLEMORKNAP NR 540: 5 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (93)

Garnet til denne opskrift koster fra 137.7kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
På beg af hver række med dbl-st erstattes første dbl-st med 4 lm.

MØNSTER:
Se diag A.1- A.5.

HÆKLETIPS:
1.RÆKKE i diag A.4 og A.5 hækles ikke på rygstk, men på forstk.

KNAPHUL:
Der lukkes ikke til knaphul, men knapperne syes på venstre forkant og lukkes mellem to dbl-st/ tredbl-st i højre forkant.
Sy knapperne i fra opslåningskanten således:
STR S/M: 12, 20, 28, 36 og 44 cm.
STR L/XL: 14, 22, 30, 38 og 46 cm.
STR XXL: 10, 20, 30, 40 og 50 cm.
STR XXXL: 12, 22, 32, 42 og 52 cm.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 83-95-108-120 lm på nål 5 med Cotton Merino. Første række hækles således (= vrangen): 1 fm i 2.lm fra nålen = 1 fm, 1 fm i hver af de næste 1-3-1-3 lm, * spring over 1 lm, 1 fm i hver af de næste 4 lm *, gentag fra *-* 16-18-21-23 gange = 66-76-86-96 fm.
Videre hækles således:
1.RÆKKE (= retsiden): Hækl A.1 1 gang, videre hækles A.2 til der er 8 fm tilbage (= 10-12-14-16 gange i bredden) og afslut med A.3 1 gang. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
2.RÆKKE (= vrangen): Vend arb og hækl A.3 1 gang, A.2 (= 10-12-14-16 gange i bredden), A.1 1 gang.
3.RÆKKE (= retsiden): Vend arb og hækl A.1 1 gang, A.2 (= 10-12-14-16 gange i bredden), A.3 1 gang.
Gentag 2. og 3.række til arb måler ca 29-28-28-29 cm - afpas så der afsluttes med 3.række (= retsiden). Klip tråden.

Videre hækles der således: * Hækl 10-5-5-5 løse lm, start fra vrangen og fortsæt A.3, A.2 og A.1 over rygstk som før og afslut med 10-5-5-5 løse lm, vend arb. Videre hækles der således:
1.RÆKKE (= retsiden): Hækl 5 lm, i 10.lm fra nålen hækles 2 dbl-st + 2 lm + 2 dbl-st (= 1 rapport af A.1), hækl A.2 2-1-1-1 gange (den sidste rapport af A.2 hækles om de 2 lm i A.1 fra forrige række). Fortsæt med A.2 totalt 10-12-14-16 gange over hele rygstk som før, og afslut rækken således: Hækl A.2 om de 2 lm i A.3 fra forrige række, fortsæt med A.2 1-0-0-0 gang, og derefter A.3, sidste m er i 1.lm fra forrige række. Klip tråden og vend arb *, I str L/XL – XXL – XXXL gentages *-* 1 gang til, Samtidig med at der nu hækles 2 ekstra rapporter af A.2 over bagstykket. Dvs at der hækles 1 ekstra rapport af A.2 over den nye rapport fra forrige række i hver side af arb = totalt 16-18-20 rapporter af A.2 i str L/Xl – XXL – XXXL. OBS! I str S/M gentages ikke *-*, men der fortsættes som forkl under:
Hækl 13-13-13-13 løse lm, start fra vrangen og fortsæt med A.2 i lm-buen fra A.3 på forrige række, A.2 over ærmerne og rygstk som før, og A.2 i lm-buen i A.1 på forrige række og afslut med 13-13-13-13 løse lm. Videre hækles der således:
1.RÆKKE (= retsiden): Hækl A.1 og A.2 1 gang over de nye m. Fortsæt med A.2 over ærmerne og bagstykket som før og afslut med 1 rapport af A.2 og A.3. Fortsæt dette mønster til arb måler ca 49-51-55-57 cm - afpas så der afsluttes med en række fra vrangen.
Videre hækles hver skulder færdig for sig således:

HØJRE SKULDER:
Hækl A.1 1 gang, og A.2 totalt 5-6-6-7 gange, derefter hækles 2. række af diag A.4 – LÆS HÆKLETIPS! Vend og hækl 3.række af A.4, og fortsæt rækken med A.2 og A.1 som før. Fortsæt således til arb måler totalt 52-54-58-60 cm. Klip tråden.

VENSTRE SKULDER:
Hækl den venstre skulder på samme måde men modsat, og der hækles A.3 i stedet for A.1 og 2.række af A.5 i stedet for A.4.
Start med 2.række af A.5 midt på rækken, så der bliver 4-4-6-6 rapporter af A.2 i bredden til hals.

HØJRE FORSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 45-52-58-64 lm på nål 5 med Cotton Merino. Første række hækles således (= vrangen): 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver af de næste 4-1-2-3 lm, * spring over 1 lm, 1 fm i hver af de næste 4 lm *, gentag fra *-* totalt 7-9-10-11 gange, og afslut med 1 fm i hver af de næste 4 lm = 37-42-47-52 fm.
1.RÆKKE (= retsiden): 4 lm (modsvarer 1 dbl-st), 1 dbl-st i hver af de næste 3 fm (= 4 dbl-st til forkant) OBS: forkanten hækles med hver 2. række dbl-st og tredbl-st! Videre hækles A.2 totalt 5-6-7-8 gange, afslut med A.3 1 gang.
Gentag dette mønster, med 4 dbl-st/ tredbl-st til kant mod midt foran til arb måler ca 29-28-28-29 cm – tilpas efter bagstykket og afslut med en række fra retsiden. Klip tråden.
Videre hækles der 10-5-5-5 løse lm til ærme og der fortsættes som på rygstk. Når arb måler 42-44-46-48 cm hækles der således på 1.række fra vrangen: Mønster som før til der er 3 rapporter tilbage af A.2 og 4 dbl-st. Hækl mønster efter diag A.5 over disse m. Vend, og hækl A.5 tilbage, fortsæt rækken ud med mønster som før. Fortsæt således frem og tilbage til arb måler totalt 52-54-58-60 cm. Klip tråden.

VENSTRE FORSTK:
Hækl som højre, men spejlvendt. Der hækles efter diag A.1 i stedet for A.3, og når halslukningen starter hækles der efter A.4 i stedet for A.5.

MONTERING:
Læg forstk ovenpå rygstk og hækl skuldrene sammen således: * 1 fm gennem begge lag, 3 lm, spring over 2 dbl-st *, gentag fra *-*. hækl sammen i siderne således: 1 fm, * 3 lm, 1 fm om lm-buen på næste række *, gentag fra *-*. hækl sammen under ærmerne således: * 1 fm i lm i næste dblst-gruppe, 3 lm *, gentag fra *-* og afslut med 1 fm.
Sy knapperne på venstre forkant, og knap mellem to dbl-st/ tredbl-st i højre forkant.

HALSKANT:
Der hækles en halskant således med start fra vrangen:
1.RÆKKE: Sy tråden med 1 fm yderst, * 3 lm, spring over ca 2 cm, 1 fm *, gentag *-* rundt om hele halskanten. Vend arb.
2.RÆKKE: 4 lm, 3 dbl-st om første lm-bue, * 3 dbl-st om næste lm-bue*, gentag *-* langs med hele rækken, og afslut med 1 dbl-st i første lm på forrige række. Vend arb.
3.RÆKKE: * 3 lm, spring over 3 dbl-st, 1 fm mellem de næste to dblst-grupper *, gentag *-* langs hele rækken. Vend arb.
4.RÆKKE: 2 lm, 1 fm om første lm-bue, * 2 lm, 1 fm om næste lm-bue *, gentag *-* langs hele rækken. Klip tråden og hæft.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 29.01.2014
DROPS HÆKLENÅL NR 5 – eller den nål du skal bruge for at få 13 dbl-st på 10 cm i bredden, eller for at få 3 rapporter af A.2 på 10 cm i bredden. MONTERING: .....Hækl sammen under ærmene således: * 1 fm i lm i næste dbl-st-gruppe, 3 lm *, gentag fra *-* og afslut med 1 fm. .....
HALSKANT: ... 3.RÆKKE: * 3 lm, spring over 3 dbl-st, 1 fm mellem de næste to dbl-st-grupper *, gentag *-* langs hele rækken. Vend arb
Opdateret online: 28.08.2014
Nye diagrammer: A.4 og A.5

= Start på denne række når der lukkes af til hals på højre side bagpå = retsiden
= Start på denne række når der lukkes af til hals på venstre side bagpå. OBS! rækken startes med km frem til lm-buen.

Lisanne 26.03.2019 - 22:39:

Ik ben aanbeland bij de laatste toer van het achterpand. Ik heb net de toer gedaan die begon en eindigd met 13 losse. Moet ik hierna nogmaals 5 losse haken voor A1? Als ik dat doe dan kom ik na A1 en A2 1x te hebben gedaan uit op het dubbelstokje van de vorige rij, klopt dat?

DROPS Design 10.04.2019 kl. 09:33:

Dag Lisanne,

Nee je hoeft niet nogmaals 5 lossen te haken, maar na de 13 lossen keer je het werk en begin je gelijk met A.1 (A.1 begint dan wel weer met 4 lossen, de kruisjes in de eerste toer in het telpatroon, laten de steken van de vorige toer zien.)

Leny 09.06.2018 - 19:34:

Ik heb de delen met de verkeerde kanten op elkaar aan elkaar gehaakt. Kan niet zeggen dat ik dat mooi vind. Er komt dan een soort richel van de lossen boven op te liggen. De onderkant vind ik een stuk mooier. In het voorbeeld wordt eerst in de ene kant een vaste gehaakt en dan in andere pand, is dit de manier of haak je de vaste met de twee panden tegelijkertijd tijd?

Annick 30.05.2018 - 09:32:

Très beau mais explications pas du tout claires, Heureusement dans les commentaires j’ai trouvé les photos des augmentations sous les bras, la phrase : ne pas répéter *-*pour taille s et m mais continuer ci dessous porte à confusion, il aurait fallu marquer ne pas répéter *-* pour taille s et m. Merci de bien vouloir en prendre note, mis à part cela j’aime votre site et je le recommande très souvent.

Dana 25.05.2018 - 20:44:

Könnten Sie bitte das Zusammennähen näher erklären? Vielen Dank!

DROPS Design 28.05.2018 kl. 08:20:

Liebe Dana, die verschiedenen Teilen werden zusammengehäkelt, wie man z.B. Vierecke zusammenhäkeln - siehe dieses Video. Viel Spaß beim häkeln!

Katharine 22.05.2018 - 23:04:

On the back to do the shoulder do you just crochet all the way across the back if not how many stitches do you do across and where do you start

DROPS Design 23.05.2018 kl. 08:21:

Dear Katharine, on the right shoulder you work over the first sts only: A.1, A.2 5-6-6-7 times in width and finish row with 2nd row in A.4. Turn and work 3rd row of A.4, and continue A.2 and A.1 as before. Continue working A.1,A.2 and A.4 until piece measures 52-60 cm (see size) and fasten off. Work Left shoulder from WS: A.3, repeat A.1 5-6-6-7 times and finish with A.5 (= there are 4-6 repetitions of A.2 unworked for neckline on mid back). Happy crocheting!

Leny 22.05.2018 - 22:22:

Voor de schouder staat er, haak A1 en dan A2 6 keer. Haak dan 2e toer van A4, moet je dan nog 2 patroontjes en een half patroontje haken . Dus 1 A1, 6 A2, 2 A4 + een halve? =9 en een halve patroon?

DROPS Design 03.06.2018 kl. 20:19:

Dag Leny, Ja, dat klopt inderdaad. In de tweede toer van A4 staat ook 2,5 patroontjes aangegeven.

Leny 18.05.2018 - 18:29:

Tot zover gesnapt, maar de 13 lossen, waar begin ik dan. In de 10e vanaf de haaknaald??????

Leny 14.05.2018 - 22:51:

Hoe vaak moet je af hechten en de 5 lossen aanhaken? 2 x?? En met de 13 lossen, waar begin je weer het patroontje, in de 10 e losse?

DROPS Design 16.05.2018 kl. 16:57:

Dag Leny, Op het eind van de 1e alinea van het achterpand staat 'hecht af' Daarna begin je met de volgende alinea met de 5 lossen. Aan het eind van die toer haak je 5 lossen, keer je het werk en begin je met TOER 1, dus opnieuw 5 lossen, dan vervolg je de toer zoals beschreven in het patroon, en aan het eind van TOER 1 haak je het laatste dubbele stokje in de eerste lus van de vorige toer. Dan knip je de draad weer af en keer je het werk. Voor maat L/XL herhaal je wat tussn de *-* staat in het patroon. Dat betekent dat je nog een keer de draad af moet knippen en opnieuw moet beginnen met 5 lossen.

Leny 12.05.2018 - 21:20:

Ik heb op het Franse instructie filmpje gezien. Daar lijkt het erop dat er 10 lossen worden gemaakt. Is dat dan de meerdering in 1 x? Zoals jij verteld zijn het 5 lossen, moet dit dan 2 x? Komen er in totaal 2 patroontjes bij aan elke kant?

DROPS Design 14.05.2018 kl. 18:53:

Hallo Leny, Dat klopt; je haakt 5 lossen, dan keer je het werk en dan weer 5 lossen. Hoeveel patroontjes er in elke maat bij komen heb ik niet uitgerekend, maar als je het zo doet (met die 2 keer 5 lossen) moet het goed komen

Leny 10.05.2018 - 22:27:

Hoeveel patroontjes krijg je voor maat L/XL na het meerderen van de mouwen? Ik snap niet gied hoe je moet meerderen, misschien als ik weet hoeveel patroontjes je moet krijgen wordt het wat duidelijker

DROPS Design 12.05.2018 kl. 16:57:

Hallo Leny, Uit mijn hoofd weet ik zo niet hoeveel patroonherhalingen je hebt. Maar als het werk 28 cm meet, hecht je af en dan begin je met een nieuwe draad en haak je eerst 5 lossen. Dan begin je met haken op de verkeerde (de lossen laatje gewoon hangen, daar haak je op de volgende toer nieuwe herhalingen op) en haak je gewoon zoals eerst A.3, een aantal herhalingen van A.2 en dan A.1, maar je eindigt nu weer met 5 lossen en dan keer je het werk. Laat even weten of deze uitleg helpt, of dat er iets anders is wat onduidelijk is.

Kommentere opskrift DROPS 153-14