DROPS / 146 / 38

Chrystal by DROPS Design

Strikket DROPS kosesokker i ”Karisma” med hullmønster. Str 35 - 43

Stikkord: hullmønster, sokker, volang,

DROPS Design: Modell nr u-697
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Sokkens høyde: 19-20-20 cm.
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
150 g i alle str f.nr 01, naturhvit

DROPS SETTP NR 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 14.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 14.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 66kr. Les mer.
MØNSTER: Se diag A.1 og A.2.

FELLETIPS:
Fell slik før merket: 2 r sm.
Fell slik etter merket: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.

HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 8-9-9 m, ta neste m rett løs av p, 1 rett, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 8-9-9 m, ta neste m vrang løs av p, 1 vrang, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-8-8 m, ta neste m rett løs av p, 1 rett, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-8-8 m, ta neste m vrang løs av p, 1 vrang, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løs av til det gjenstår 10-10-12 m på p.
----------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 96-96-104 m på settp 3,5 med Karisma. Strikk etter A.1. Når A.1 er strikket ferdig er det 48-48-52 m på p. Fortsett med vrbord 2 r / 2 vr i 1 cm, på siste omg med vrbord økes det 0-0-2 m jevnt fordelt = 48-48-54 m. Deretter strikkes det etter A.2. Når A.2 er strikket ferdig strikkes det 1 omg der det felles 4-0-2 m jevnt fordelt = 44-48-52 m. Strikk 2 cm glstrikk, arb måler ca 14 cm. Nå beholdes de første 24-26-28 m på p til hæl og de siste 20-22-24 m settes på en tråd (= midt oppå foten). Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5½-6 cm. Sett 1 merke. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 11-12-13 m på hver side av hælen og de 20-22-24 m fra tråden settes tilbake på p = 52-56-62 m. Fortsett rundt med glstrikk – SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 første m etter 20-22-24 m oppå foten r sm og de 2 siste m før de 20-22-24 m oppå foten vridd r sm (dvs strikk i bakre m-buer istedenfor i fremre). Gjenta fellingen på hver 2.omg 3-3-4 ganger til (totalt 4-4-5 fellinger) = 44-48-52 m. Strikk videre til arb måler 18-20-22 cm fra merket på hælen (= ca 4-4-5 cm igjen).
Nå settes det 1 merke i hver side slik at det blir 22-24-26 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk - SAMTIDIG felles det til tå på hver side av begge merkene slik: 3 m før merket: 2 r sm, 2 r (merket sitter midt mellom disse 2), 2 vridd r sm (dvs strikk i bakre m-buer istedenfor i fremre). Fell på hver 2.omg totalt 3-3-4 ganger og deretter på hver omg totalt 6-7-7 ganger = 8 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Strikk en sokk til.

= ta 1 m løs av p, 1 rett, løft den løse m over
= 1 kast mellom 2 m
= ta 1 m løs av p, 2 m rett sammen, løft den løse m over

Kommentarer (29)

Legg inn en kommentar!

Sophie Trahan 16.12.2015 - 22:36:

Do we work pattern A1 from bottom up or top down?

DROPS Design 17.12.2015 kl. 10:28:

Dear Mrs Trahan, diagrams are read from bottom up starting at the bottom corner on the right side towards the left on every round - read more about diagrams here. Happy knitting!

Kemmers Mireille 16.02.2015 - 12:24:

Superbe modèle, très bien explqué

Andi 29.01.2015 - 16:28:

Dieses Modell habe ich bereits mit 2 verschiedenen Wollsorten gestrickt (flauschige und glatte Wolle) und beide Paare sehen toll aus! Allerdings habe ich auch jeweils die Fersen nach 'meinem' Muster gestrickt ;-)

Jeanne 29.12.2014 - 17:16:

In the supply list it shows that it takes 50g of the uni color and 50g of the mix but when does the pattern change yarns? Also, would this yarn be a good choice for knitting them as knee length socks? Would it have enough stretch to stay up on the leg, or would a different yarn be stretchier for the leg part? Thank you. This is a lovely pattern!

DROPS Design 30.12.2014 kl. 14:13:

Dear Jeanne, these socks require 150 g one colour Karisma - was your question about another pattern or do I misunderstand your question ? Happy knitting!

Birgit 14.12.2014 - 18:02:

Ich habe diese Socken gestrickt. Die Ferse sieht nicht hübsch aus und sitzt nicht sehr gut am Fuß. Hab´s aufgemacht und nochmal gestrickt. Das Muster im Schaft sieht hübsch aus und kommt gut zur Geltung. Als Ergänzung habe ich ein Satinbänd durch das obere Lochmuster gezogen. Echte Mädchensocken.

Ilva 30.07.2014 - 09:57:

Per cortesia potreste spiegarmi la parte centrale(triangolini neri) del diagramma A2? Non riesco a capire. Grazie a chiunqe mi spiegherà in italiano , magari c' è anche il video ma non l' ho trovato. Buongiorno

DROPS Design 30.07.2014 kl. 10:49:

Buongiorno Ilva. In questo video trova spiegato il punto corrispondente al triangolino nero. Ci riscriva se ha ancora difficoltà. Buon lavoro!

Carol 01.02.2014 - 00:12:

After the pattern A1- I have only 42 stitches left instead of 48. Was there a correction to this pattern?

DROPS Design 01.02.2014 kl. 16:22:

Dear Carol, A.1 (= 8 sts) is worked a total of 12 times around = 96 sts. On last round A.1, you should get 4 sts in each repeat x 12 times around = 48 sts. Happy knitting!

Ronna 22.03.2013 - 14:37:

These are adorable!

Lisa 16.03.2013 - 11:47:

På str med 96 masker repeteres det 12 ganger siden hver mønsterrapport er på 8 masker. Da feller du 24 masker 2 ganger, og sitter igjen med 48 m.

Gunn Tove 16.03.2013 - 09:53:

Jeg legger opp 96 masker og følger mønster A.1. Når dette er gjort sitter jeg igjen med 40 masker... Har prøvd det to ganger og har også regnet, det repeteres med 13 ganger, og da felles det 26 masker pr gang. 26 masker 2 ganger er 52, og 96 minus 52 er 44. Her må noe være feil.

Kommentér oppskrift DROPS 146-38