DROPS / 146 / 38

Chrystal by DROPS Design

Strikket DROPS kosesokker i ”Karisma” med hullmønster. Str 35 - 43

DROPS Design: Modell nr u-697
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Sokkens høyde: 19-20-20 cm.
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
150 g i alle str f.nr 01, naturhvit

DROPS SETTP NR 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hullmønster, sokker, volang,
15.50 NOK

MØNSTER: Se diag A.1 og A.2.

FELLETIPS:
Fell slik før merket: 2 r sm.
Fell slik etter merket: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.

HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 8-9-9 m, ta neste m rett løs av p, 1 rett, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 8-9-9 m, ta neste m vrang løs av p, 1 vrang, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-8-8 m, ta neste m rett løs av p, 1 rett, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-8-8 m, ta neste m vrang løs av p, 1 vrang, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løs av til det gjenstår 10-10-12 m på p.
----------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 96-96-104 m på settp 3,5 med Karisma. Strikk etter A.1. Når A.1 er strikket ferdig er det 48-48-52 m på p. Fortsett med vrbord 2 r / 2 vr i 1 cm, på siste omg med vrbord økes det 0-0-2 m jevnt fordelt = 48-48-54 m. Deretter strikkes det etter A.2. Når A.2 er strikket ferdig strikkes det 1 omg der det felles 4-0-2 m jevnt fordelt = 44-48-52 m. Strikk 2 cm glstrikk, arb måler ca 14 cm. Nå beholdes de første 24-26-28 m på p til hæl og de siste 20-22-24 m settes på en tråd (= midt oppå foten). Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5½-6 cm. Sett 1 merke. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 11-12-13 m på hver side av hælen og de 20-22-24 m fra tråden settes tilbake på p = 52-56-62 m. Fortsett rundt med glstrikk – SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 første m etter 20-22-24 m oppå foten r sm og de 2 siste m før de 20-22-24 m oppå foten vridd r sm (dvs strikk i bakre m-buer istedenfor i fremre). Gjenta fellingen på hver 2.omg 3-3-4 ganger til (totalt 4-4-5 fellinger) = 44-48-52 m. Strikk videre til arb måler 18-20-22 cm fra merket på hælen (= ca 4-4-5 cm igjen).
Nå settes det 1 merke i hver side slik at det blir 22-24-26 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk - SAMTIDIG felles det til tå på hver side av begge merkene slik: 3 m før merket: 2 r sm, 2 r (merket sitter midt mellom disse 2), 2 vridd r sm (dvs strikk i bakre m-buer istedenfor i fremre). Fell på hver 2.omg totalt 3-3-4 ganger og deretter på hver omg totalt 6-7-7 ganger = 8 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Strikk en sokk til.

= ta 1 m løs av p, 1 rett, løft den løse m over
= 1 kast mellom 2 m
= ta 1 m løs av p, 2 m rett sammen, løft den løse m over