DROPS / 147 / 20

Stars by DROPS Design

Heklet DROPS grytekluter med stjernemønster i ”Paris”

DROPS Design: Modell nr w-488
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 21 x 21 cm.
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
100 g f.nr 33 mellom rosa
100 g f.nr 20 lys rosa

DROPS NÅL NR 4 - eller den nålen du må bruke for å få 9 stjerner på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: stjernemønster, tema: kjøkken, type oppskrift: gryteklut,

Hekle 43 lm på nål 4.
1.rad (retten): Hent opp 1 m i hver av de neste 5 lm med start i 2.lm fra nålen, gjør et kast og trekk gjennom alle 6 m, hekle 1 lm som lager et hull over de 6 m, * plukk opp 1 m i hullet, plukk opp 1 m i siden på den siste av de 6 m, plukk opp 1 m i samme lm som den siste av de 6 m ble plukket opp i, 1 m i hver av de neste 2 lm = 6 m på nålen, gjør et kast og trekk gjennom alle 6 m, 1 lm *, gjenta fra *-*. Hekle 1 hst i siste lm. Snu.
2.rad (vrangen): 2 lm (= hst), hekle 2 hst i hvert "stjernehull", avslutt raden med 1 hst i siste m. Snu. Det er nå 19 stjerner på raden og 1 hst i hver side.
3.rad: 3 lm, hent opp 1 m i 2. og 3. lm fra nålen, plukk opp 1 m i de første 3 m på raden = 6 m på nålen, gjør et kast og trekk gjennom alle 6 m, hekle 1 lm, * plukk opp 1 m i hullet, plukk opp 1 m i siden på den siste av de 6 m, plukk opp 1 m i samme m som den siste av de 6 m ble plukket opp i, plukk opp 1 m i hver av de neste 2 m = 6 m på nålen, gjør et kast og trekk gjennom alle 6 m, 1 lm *, gjenta *-*. Hekle 1 hst i siste m. Snu. Gjenta 2.rad og 3.rad 9 ggr til (total 10 ggr). Deretter hekles 2.rad 1 gang. Klipp og fest tråden.
Deretter hekles borden rundt med hempe slik: hekle en kjm i midten på en av sidene på grytekluten, så hekles 12 lm, videre hekles 1 fm i kanten i samme m som kjm, så hekles 2 lm, hopp over 1 cm, fortsett med * 1 fm i kanten, 2 lm, hopp over 1 cm * gjenta til første kjm. Deretter hekles 1 kjm i hver av de 12 lm til hempe. Avslutt med 1 kjm i første fm.