DROPS / 147 / 19

Jane by DROPS Design

Strikket DROPS tøffel med 1 tråd ”Big Fabel” eller 2 tråder "Fabel". Str 35 - 43

Stikkord: hullmønster, tøfler,
  • Jane / DROPS 147-19 - Strikket DROPS tøffel med 1 tråd ”Big Fabel” eller 2 tråder Fabel. Str 35 - 43
DROPS Design: Modell nr bf-014
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: ca 22 - 24 - 27 cm
Materialer: DROPS BIG FABEL fra Garnstudio
100-100-200 g f.nr 109, cerise

Eller bruk:
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
100-100-150g f.nr 109, cerise

DROPS RUNDP (60 cm) NR 4,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 23 p glstrikk med 1 tråd Big Fabel eller 2 tråder Fabel på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Instruksjoner

MØNSTER: Se diag A.1. Diagrammet viser alle p i mønsteret sett fra retten.

Det økes 1 m på hver side av de 13 midterste m ved å lage 1 kast, på neste p strikkes kastene vridd (dvs strikk i bakre del av buen) for å unngå hull. De økte m strikkes i glstrikk.
--------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt bak, det startes øverst og strikkes nedover.
Legg opp 49-53-57 m på p 4,5 med 1 tråd Big Fabel eller 2 tråder Fabel. Strikk 4 riller over alle m – se forkl over. Videre strikkes det slik - fra retten: 1 m rille, 17-19-21 m glstrikk, A.1 (= 13 m), 17-19-21 m glstrikk, 1 m rille. Fortsett dette mønsteret – SAMTIDIG på 1.p økes det 1 m på hver side av de 13 midterste m – LES ØKETIPS! Gjenta økningen på hver p (dvs det økes både fra retten og fra vrangen) totalt 15-17-20 ganger = 79-87-97 m. Strikk 1 p etter siste økning. Nå måler arb ca 9-10-11 cm. Fortsett med riller over alle m - SAMTIDIG etter 3 riller, felles 1 m på beg av de neste 6 p (dvs 3 m felles i hver side) = 73-81-91 m. Når det er strikket totalt 6 riller felles det løst av.

MONTERING:
Sy sømmen under foten og opp langs midt bak – sy kant i kant i ytterste ledd av ytterste m, slik at det ikke blir en tykk søm under foten.

Strikk 2 like tøfler.

Diagram

symbols = r fra retten, vr fra vrangen
symbols = vr fra retten, r fra vrangen
symbols = 1 kast mellom 2 m
symbols = ta 1 m løst av p som om den strikkes rett, 2 r sammen, løft den løse m over
symbols = 2 r sammen
symbols = ta 1 m løst av p som om den strikkes rett, 1 r, løft den løse m over

Kommentarer / Spørsmål (65)

country flag Joan Taylor 21.04.2021 - 00:48:

I have done the four ridges and then the first increase row but after that the instructions are scant. Do we still knit the 19 stitches and then increase? This way you will have more than 13 stitches in the middle. It would have been helpful if you had worked us through the first few rows after the first one because it leaves too many questions. Do we still use wool over when purling as it doesn’t fit right or knitting into the back of the stitch. The details of this pattern is missing.

user icon DROPS Design 21.04.2021 kl. 07:39:

Hi Joan, You increase either side of pattern A.1, so the middle stitches remain the same number. You increase by making a yarn over, both when working the right and wrong side; the yarn overs are then purled/knitted twisted on the subsequent row. Hope this helps and happy knitting!

country flag Lena Holum 25.01.2019 - 19:26:

Jeg strikker str 38/40. Hvis man skal øke 2 m på retten og 2 m på vrangen totalt 17 gngr blir det totalt 68 m (4 x 17) i tillegg til de 53 man legger opp. Det blir 121 m, ikke 87. Det går derimot opp hvis man øker 2 m pr 2 rader. Dette er forvirrende.

user icon DROPS Design 30.01.2019 kl. 14:59:

Hei Lena. Du øker 1 maske på hver side av de 13 midterste maskene (= 2 masker) totalt 17 ganger. 17 x 2 = 34 masker økt. Du hadde 53 masker på pinnen fra før = 87 masker på pinnen. God fornøyelse

country flag Magda Rosario 12.08.2016 - 02:25:

Also, how many times do I repeat the A1 diagram?

user icon DROPS Design 14.08.2016 kl. 12:06:

Dear Magda, you only repeat it once.

country flag Magda Rosario 12.08.2016 - 02:18:

When do I start increasing? The instructions indicate to increase on the rs and ws, when do I do that? Are these increases for the sides of the slipped? And where do I increase? Thank you for your help.

user icon DROPS Design 14.08.2016 kl. 12:10:

Dear Magda, you start increasing in the first row. The increases are for the sides of the slippers and you have to increase before and after working A1 on each side.

country flag Eva Jansson 09.03.2016 - 21:40:

Enligt bild på mönstret ska det vara 2 bårder med hålmönster men kan inte hitta det i mönstret. Har stickat som det står men får bara ett mönster. Undrar även om hur omslaget i diagrammet ska stickas från avigsidan, rät eller avig?

user icon DROPS Design 10.03.2016 kl. 10:07:

Hej Eva, du bør hinna med mönstret 2 ggr innan du fortsätter med rätstickat över alla m. Omslaget i diagrammet stickas som vanligt så du får ett litet hål. Lycka till!

country flag Nathalie 25.09.2015 - 17:01:

Bonjour, j'ai des problèmes avec les augmentations en jetés. Dans ce modèle, les jetés se trouvent toujours à la frontière entre des mailles endroit et des mailles envers ou inversement. J'ai beau tricoter les jetés torse au rang suivant, quand je regarde l'endroit de l'ouvrage, du côté gauche du motif en v renversé, il n'y a pas de trou mais du côté droit du motif, il y a des énormes trous. Ce n'est donc pas du tout symétrique et c'est affreux. Pouvez-vous m'aider ?

user icon DROPS Design 25.09.2015 kl. 18:07:

Bonjour Nathalie, la vidéo ci-dessous montre comment tricoter un jeté torse au rang suivant (la 1ère fois en "normal" et la 2ème fois version "torse", essayez éventuellement le de faire moins lâche. Vous pouvez également tout à fait utiliser une autre méthode pour augmenter si vous préférez. Bon tricot!

country flag ALLAIN Cindy 22.06.2015 - 18:33:

Bjr, je viens de finir le diagramme mais je n'ai qu'un seul "V" et non deux comme sur la photo du chausson, dois je quand même commencer le point mousse et les diminutions ? Ou faut il répéter deux fois le diagramme ? Merci d'avance, c'est la 1ère fois que j'utilise un diagramme, après avoir recommencer 4 fois je penses avoir compris, mais j'ai l'impression qu'il me manque une partie !! Cindy

user icon DROPS Design 22.06.2015 kl. 18:43:

Bonjour Cindy, c'est exact, vous devez continuer en répétant le diagramme et en continuant les augmentations comme avant, en arrêtant 1 rang après la dernière augmentation, votre ouvrage doit mesurer 9-10-11 cm (cf taille), vous continuez ensuite au point mousse. Bon tricot!

country flag Nadine S 04.03.2015 - 15:57:

J'ai réalisé de modèle en Alaska, facile, rapide et tellement joli !

country flag Tracey 10.12.2014 - 20:57:

Hej! Enligt beskrivningen så ska man sticka 1m i rätst och 19 m i slätstickning och efter det göra ett omslag som på nästa varv stickas i bakre maskbågen. på både höger och vänster sida av 13 m i mitten på arbetet. Men jag får bara den fina vridna "sömmen" att luta från höger till vänster och inte från vänster till höger utan där hamnar det på baksidan (aviga sidan) Vad gör jag för fel? Tacksam för svar

user icon DROPS Design 01.12.2015 kl. 11:41:

Hej Tracey, Jo om du gör begge omslagen från rätsidan, bör det hamna på rätsidan.... eller forstår jag inte vad du menar kanske?

Tatiana 08.12.2014 - 17:34:

And YO between 2 sts from the diagram, how it must be done from the WS? As knit or purl? If purl, so I do not have the last knit st.

user icon DROPS Design 09.12.2014 kl. 08:58:

Dear Tatiana, the YO between 2 sts in diagram will be purled on next row (in front of loop to make hole), only YO's made for increase are worked into back of loop. Happy Knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 147-19