Mimi by DROPS Design

Strikket DROPS jentedukke i “Paris” med avtakbare klær.

DROPS Design: Modell nr w-018-bn
Garngruppe C
---------------------------------------------------------
Mål:
Høyde: ca 30 cm
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
100 g f.nr 61, lys fersken
50 g f.nr 06, sterk rosa
50 g f.nr 33, mellom rosa
En rest f.nr 39, pistasj
En rest f.nr 29, lys isblå
En rest f.nr 44, brun

DROPS SETTP NR 3,5 - eller det p nr du må bruke for å få 20 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
Tilbehør: Vatt til fyll.
---------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: leker,

Det økes 1 m ved å strikke 2 m i neste m slik: Strikk i fremre og bakre del av samme m.

FELLETIPS 1:
Fell 1 m ved å strikke 2 m r sammen.

FELLETIPS 2:
Det felles 1 m på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 2 m før merketråden, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, (merketråden), strikk neste 2 m r sm.

RILLE (frem og tilbake på p):
Strikk r på alle p.
---------------------------------------------------------

JENTEDUKKE:
Hele dukken strikkes rundt på settp. Benene og armene strikkes for seg, deretter strikkes alle delene sammen.

FOT OG BEN:
Arb strikkes i glstrikk rundt på settp nedenfra og opp. Legg opp 4 m med lys fersken på settp 3,5.
1.OMG: Øk 1 m i hver m - LES ØKETIPS = 8 m. NB: Sett 1 merketråd på beg av omg (= midt bak på foten), la merketråden følge med oppover.
2.OMG: Øk 1 m i hver m = 16 m.
3.OMG: Øk 1 m i 1.og siste m på omg = 18 m.
4.-8.OMG: Strikk r.
9.OMG: Strikk 5 r, fell 4 m over de neste 8 m - LES FELLETIPS 1 (= fellingen på fremre del av foten), 5 r = 14 m.
Strikk r over alle m i ytterligere 27 omg, arb måler ca 10 cm. Videre strikkes det truser slik: Bytt til mellom rosa og strikk 1 omg r. Neste omg strikkes slik: Strikk 10 r, fell av neste 2 m, strikk 2 r = 12 m igjen. Sett alle m på en tråd og fyll benet med vatt. Legg arb til side.
Legg opp og strikk 1 fot og ben til på samme måte, men den siste omg i mellom rosa strikkes slik: Strikk 2 r, fell av neste 2 m, strikk 10 r = 12 m igjen. Sett alle m på en tråd og fyll benet med vatt. Legg arb til side.

HÅND OG ARM:
Arb strikkes i glstrikk rundt på settp. Legg opp 4 m med lys fersken.
1.OMG: Øk 1 m i hver m = 8 m. NB: Sett 1 merketråd på beg av omg (= midt bak på hånden), la merketråden følge med oppover.
2.OMG: Øk 1 m i hver m = 16 m.
3.-7.OMG: Strikk r.
8.OMG: Strikk 4 r, fell 4 m over de neste 8 m - LES FELLETIPS 1 (= fellingen på fremre del av hånden), 4 r = 12 m.
Strikk r over alle m i ytterligere 21 omg, arb måler ca 9 cm. Deretter felles det på neste omg slik: Strikk 8 r, fell av neste 2 m, strikk 2 r = 10 m igjen. Sett alle m på en tråd og fyll hånden og armen med vatt. Legg arb til side.
Legg opp og strikk 1 hånd og arm til på samme måte, men den siste omg strikkes slik: Strikk 2 r, fell av neste 2 m, strikk 8 r = 10 m igjen. Sett alle m på en tråd og fyll hånden og armen med vatt. Legg arb til side.

KROPP:
= 12 m fra hvert ben. Sett m fra benene tilbake på settp, og strikk de sammen med fellingene mot hverandre med mellom rosa = 24 m på omg. NB: Omg starter og slutter på bakside. Videre strikkes det slik:
1.OMG: * 2 m, øk 1 m i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 32 m (8 økte m på omg).
2.OMG (og videre omg med partall): Strikk r.
3.OMG: * 3 m, øk 1 m i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 40 m.
5.OMG: * 4 m, øk 1 m i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 m.
6.-12.OMG: Strikk r.
13.og 14.OMG: Strikk vr.
På neste omg byttes det til lys fersken og det strikkes videre r i 12 omg. NB: Sett 1 merketråd midt i hver side av kroppen, la merketrådene følge med oppover. * Neste omg strikkes slik: Fell 1 m - LES FELLETIPS 2 - på hver side av hver merketråd (= 4 felte m på omg), strikk 1 omg r *. Gjenta fra *-* 1 gang til = 40 m. På neste omg felles det av slik: Fell av 1 m på hver side av hver merketråd, strikk frem til den 1.fellingen = 36 m igjen. Klipp ikke tråden.

SKULDER OG HODE:
= 18 m fra bakside av kroppen, 18 m fra forside av kroppen, og 10 m fra hver arm. Sett m fra armene tilbake på settp. NB: Sett 1 merketråd midt på hver arm (etter 5 m = midt i siden), la merketrådene følge med oppover. Videre strikkes armene og kroppen sammen med ermhullsfellingene mot hverandre = 56 m på omg. Strikk 1 omg r.
* På neste omg felles det til skulder slik: Fell 2 m - LES FELLETIPS 2 - på hver side av hver merketråd (= 8 felte m på omg), strikk 1 omg r *. Gjenta fra *-* totalt 4 ganger = 24 m igjen på omg.
Deretter økes det til hodet slik: * Strikk 2 r, øk 1 m i neste m*, gjenta fra *-* omg rundt = 32 m, strikk 1 omg r. Neste omg strikkes slik: * Strikk 3 r, øk 1 m i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 40 m. Fortsett å strikke r i ytterligere 16 omg. Deretter felles det slik:
1.OMG: * Strikk 3 r, fell 1 m - LES FELLETIPS 1 *, gjenta fra *-* omg rundt = 32 m.
2.OMG (og videre omg med partall): Strikk r.
3.OMG: * Strikk 2 r, fell 1 m *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 m.
5.OMG: * Strikk 1 r, fell 1 m *, gjenta fra *-* omg rundt = 16 m. Fyll kroppen, skulderen, og hodet med vatt.
7.OMG: Strikk alle m 2 og 2 r sammen = 8 m, klipp tråden og trekk trådenden gjennom de 8 m, snurp sammen og fest godt.

MONTERING:
Brodere øyene foran på hodet med brun, og munnen med mellom rosa. Sy sammen åpningene under armene og mellom benene.

KJOLE:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 60 m med sterk rosa på settp 3,5.
1.OMG: Strikk r.
2.OMG: Strikk vr.
3.og 4.OMG: Strikk r.
5.og 6.OMG: Bytt til pistasjgrønn og strikk r.
7.og 8.OMG: Bytt til sterk rosa og strikk r. NB: Sett 1 merketråd på beg av omg, og 1 merketråd etter 30 m (= midt i hver side), la merketrådene følge med oppover.
9.OMG: Bytt til pistasjgrønn og strikk r - SAMTIDIG fell 1 m på hver side av hver merketråd - LES FELLETIPS 2 = 56 m (4 felte m på omg).
10.OMG: Strikk r.
11.og 12.OMG: Bytt til sterk rosa og strikk r.
Gjenta 9.-12.OMG 1 gang til (dvs det felles 2 m i hver side på 1.omg i pistasjgrønn) = 52 m. Videre fortsettes i sterk rosa slik: * Strikk 1 omg r - SAMTIDIG fell 1 m på hver side av hver merketråd = 48 m, strikk ytterligere 3 omg r *. Gjenta fra *-* 1 gang til = 44 m på omg. På neste omg felles det 1 m etter hver merketråd i hver side = 42 m igjen, strikk ytterligere 3 omg r. På siste omg strikkes det vr - SAMTIDIG felles alle m av.
Videre strikkes en skulderstropp slik: Strikk opp fra retten med sterk rosa slik: Hopp over 3 m fra 1.merketråden i siden, strikk i ytterste ledd av de neste 3 m, snu. Strikk r over disse 3 m til stroppen måler ca 15 cm, fell av. Strikk opp 3 m på samme måte fra den 6.m fra den andre merketråden (= 3 m igjen til 2.merketråden, 9 m mellom stroppene), snu. Strikk r til stroppen måler ca 15 cm, fell av. Stroppene knyttes bak i nakken på dukken.

HJERTE:
Strikk 1 hjerte frem og tilbake i RILLE - les forkl over - slik: Legg opp 1 m med mellom rosa på settp 3,5.
1.p: Strikk 2 m i denne m = 2 m. NB: Strikk stramt slik at hjertet får en fin form!
2.p: Øk 1 m i hver m = 4 m.
3.p: Strikk r.
4.p: Strikk r men øk 1 m i 1.m og øk 1 m i siste m på p = 6 m.
5.p: Strikk r.
6.p: Strikk r men øk 1 m i 1.m og øk 1 m i siste m på p = 8 m.
7.-10.p: Strikk r.
Neste p strikkes slik: Strikk de første 4 m 2 og 2 r sammen = 2 m på p, snu og fell av disse 2 m på neste p. Gjenta fellingen over de resterende 4 m, klipp og fest tråden. Sy hjertet på kjolen.

PANNEBÅND:
Strikk 1 pannebånd rundt slik: Legg opp 42 m med lys isblå på settp 3,5, strikk 1 omg r, deretter 1 omg vr - SAMTIDIG som det felles av.
Strikk 1 blomst frem og tilbake på sett p slik: Legg opp 15 m på settp 3,5 med mellom rosa.
1.p: Strikk * 1 r, lag 1 kast *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 r.
2.p: Strikk r over alle m (inkl kast) - SAMTIDIG som det felles av.
Snu arb til en spiral og sy fast i midten gjennom alle lag. Sy blomsten på pannebåndet.

----------------------------------------------------------
Guttedukke – se SmåDROPS: 23-24
----------------------------------------------------------