DROPS / 144 / 18

Queen of Diamonds by DROPS Design

Rillestrikket DROPS teppe i 2 tråder ”Alpaca” med ruter

DROPS Design: Modell nr z-630
Garngruppe A + A
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 100 cm x 140 cm
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
650 g f.nr 2020, lys camel eco
50 g f.nr 618, lys beige eco
50 g f.nr 6736, blå/lilla
50 g f.nr 2925, orangemelert
50 g f.nr 607, lys brunmelert eco
50 g f.nr 5565, vinrød
50 g f.nr 6360, blå
50 g f.nr 6834, blå/turkis/rosa
50 g f.nr 2923, oker
50 g f.nr 7233, gulgrønn
50 g f.nr 7815, grønn/turkis
50 g f.nr 3770, mørk rosa
50 g f.nr 100, natur eco
50 g f.nr 4434, lilla/fiolett

DROPS PINNE NR 5 - eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 33 p rillestrikk på 10 x 10 cm med 2 tråder Alpaca (1 rute måler ca 20 x 20 cm).
DROPS HEKLENÅL NR 7 - til montering og heklekant.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: pledd, rute,

RUTER:
RUTE 1 = 1 tråd 2020 + 1 tråd 6360.
RUTE 2 = 1 tråd 2020 + 1 tråd 7815.
RUTE 3 = 1 tråd 2020 + 1 tråd 3770
RUTE 4 = 1 tråd 2020 + 1 tråd 0607
RUTE 5 = 1 tråd 2020 + 1 tråd 5565
RUTE 6 = 1 tråd 2020 + 1 tråd 7233
RUTE 7 = 1 tråd 2020 + 1 tråd 6736
RUTE 8 = 1 tråd 0618 + 1 tråd 100
RUTE 9 = 1 tråd 2020 + 1 tråd 2923
RUTE 10 = 1 tråd 2020 + 1 tråd 2925
RUTE 11 = 1 tråd 2020 + 1 tråd 4434
RUTE 12 = 1 tråd 2020 + 1 tråd 6834
Strikk 3 stk av hver rute - men kun 2 stk av RUTE 12 = totalt 35 ruter.

ØKETIPS:
Det økes 1 m på beg av hver p slik: Strikk 1 r, lag 1 kast, strikk r p ut. På neste p strikkes kastet vridd r (dvs i bakre del av m).

FELLETIPS:
Det felles 1 m på beg av hver p ved å strikke de første 2 m på p r sammen.
----------------------------------------------------------

RUTE:
Hele ruten strikkes frem og tilbake i riller - dvs det strikkes r på hver p. Legg opp 3 m på p 5 med 2 tråder Alpaca - LES RUTER. Strikk 1 p r, på neste p økes det 1 m på beg av p - LES ØKETIPS. Gjenta økningen på beg av hver p til det blir 47 m på p. Strikk 1 p r, på neste p felles det 1 m på beg av p - LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på beg av hver p til det blir 3 m igjen på p. Strikk 1 p r tilbake, ta 1 m løs av p, strikk 2 m rett sammen, løft den løse m over, klipp trådene og trekk de gjennom den siste m.

MONTERING:
Plasser rutene som det vises i diag. Rutene hekles sammen først på langs og deretter på tvers. Legg 2 og 2 ruter oppå hverandre, og hekle de sammen med 3 tråder lys camel eco på nål 7 slik: Hekle 1 fm øverst i hjørnet gjennom ytterste m på begge ruter, * 2 lm, hopp over ca 2 cm, 1 fm gjennom ytterste m på begge ruter *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 fm i hjørnet på begge ruter. NB: Pass på at det blir pene overganger mellom hver rute når rutene hekles sammen på langs.
Hekle 1 kant rundt hele teppet med 3 tråder lys camel eco på nål 7 slik: Hekle 1 fm øverst i hjørnet på teppet, * 2 lm, hopp over ca 2 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 1.fm. Pass på at kanten ikke strammer!

Diagram

= rute 1