DROPS / 144 / 16

Sparkle by DROPS Design

Heklet DROPS lystrekk i Bomull-lin

DROPS Design: Modell nr l-111
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Mål: Tilpass til ditt eget glass.
Materialer:
DROPS BOMULL-LIN fra Garnstudio
150 g f.nr 03, lys beige

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for at 1.-4.omg skal bli ca 5 cm i diameter.

Silkebånd til å knyte rundt toppen av glasset.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: dekorasjon, jul, kjøkken,

HEKLEINFO 1: På beg av de omg hvor det hekles fm erstattes første fm med 1 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg.

HEKLEINFO 2: På beg av de omg hvor det hekles dbl-st erstattes første dbl-st med 4 lm. Hver omg avsluttes med 1
kjm i 4.lm på beg av omg.
----------------------------------------------------------

LYSLYKT:
Finn frem et gammelt syltetøyglass, hekle et trekk til å ha utenpå og bruk glasset som lyslykt.
Størrelsen på trekket tilpasses etter glasset underveis.

BUNNEN:
Hekle 6 lm og sett de til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: LES HEKLEINFO 1! Hekle 8 fm om ringen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm ut omg = 16 fm.
3.OMG: Hekle 1 lm, * 2 fm i første fm, 1 fm i neste fm *. Gjenta fra *-* ut omg = 24 fm.
4. OMG: Hekles som 3.omg, men hekle 1 fm mer mellom hver gang det hekles 2 fm i 1 fm = 32 fm.
Fortsett slik til du har en sirkel som er ca 1 cm mindre enn bunnen på glasset. Pass på at m-antallet er delbart med 4.
Videre hekles det 1 fm i hver fm på hver omg 2 eller 3 omg oppover kanten nederst på glasset.
Videre hekles det dbl-st grupper oppover slik:
1.OMG: Hekle 4 lm og 3 dbl-st i samme fm * hopp over 3 fm, i neste fm hekles 4 dbl-st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i 4.lm på starten av omg.
2.OMG: Hekle kjm over første st-gruppe, 4 lm, 3 dbl-st mellom 1. og 2. st-gruppe fra forrige omg. Videre hekles det 4 bdl-st mellom alle st-grupper fra forrige omg, avslutt ed 1 kjm i 4.lm på starten av omg.

KANT:
Hekle en kant øverst slik: * 4 lm, 4 dbl-st i første lm, 1 fm mellom de 2 neste dbl-st gruppene *. Gjenta fra *-* ut omg. Avslutt med 1 kjm i første lm på omg. Tre ett silkebånd inn mellom dbl-st gruppene på den nest siste omgangen og knyt en sløyfe.