DROPS / 141 / 23

Veronica by DROPS Design

Strikket DROPS votter, lue og skjerf i ”Nepal” med strukturmønster, pongponger i ”Vienna”.

Stikkord: luer, sett, skjerf, votter,

DROPS Design: Modell nr ne-100
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
100 g f.nr 0500, lys grå
Og bruk:
DROPS VIENNA fra Garnstudio
50 g f.nr 21, natur

DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 4,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 23 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) NR 3,5 – til vrbord.

SKJERF:
Mål: Ca 26 cm bredt x 150 cm langt.
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
300 g f.nr 0500, lys grå
Og bruk:
DROPS VIENNA fra Garnstudio
50 g f.nr 21, natur

DROPS PINNE NR 5,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 16 m x 20 p glstrikk på 10 x 10 cm.

100 g f.nr 0500, lys grå

DROPS SETTP NR 4,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 23 p glstrikk med Nepal på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3,5 – til vrbord.

----------------------------------------------------------

fra 16.25 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 16.25 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 16.25 kr /50g
Se diag A-1 til lua og vottene og A-2 og A-3 til skjerfet. Diag viser 1 rapport av mønsteret.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arb strikkes rundt.
Legg opp 84 m på rundp 3,5 med Nepal. Strikk 1 omg rett og deretter 6 omg vrbord = 2 r / 2 vr. Bytt til rundp 4,5 og fortsett med diag A-1 (= 7 rapporter i rundt). HUSK PÅ STRIKKEFASHETEN! Når A-1 er ferdig er det 28 m tilbake på p, strikk 1 omg hvor alle m strikkes rett sammen 2 og 2 = 14 m. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og snurp sammen.

PONGPONG:
Lag 1 stor, tett pongpong med Vienna på ca 10 cm i diameter. Fest den i toppen av lua.
----------------------------------------------------------

SKJERF:
Arb strikkes i 2 deler frem og tilbake på p, og sys sammen på midten tilslutt.
Legg opp 5 m på p 5,5 med Nepal. Strikk og øk etter diag A-2 (1.p = vrangen). Når A-2 er ferdig er det 43 m på p og arb måler ca 20 cm. Fortsett slik (1.p = vrangen): 3 m riller, A-3 tre ganger i bredden, deretter strikkes første m av A-3 en gang til og de 3 siste m strikkes i riller. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Gjenta A-3 til arb måler ca 75 cm – avslutt etter en hel mønsterbord, strikk deretter 2 p rett over alle m. Legg arb tilside og strikk 1 del til helt lik.

MONTERING:
Sy de 2 delene sammen med maskesting.

PONGPONGER:
Lag 2 store, tette pongponger med Vienna på ca 8 cm i diameter. Fest 1 i hver ende av skjerfet.
----------------------------------------------------------

VOTT:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 36 m på settp 3,5 med Nepal, strikk 1 omg rett, forsett med vrbord = 2 r / 2 vr i 10 cm. Neste omg strikkes slik: * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-* ut omg. Bytt til settp 4,5 og fortsett med diag A-1 (= 3 rapporter rundt). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Sett 1 merke i første m på omg (= tommel-m). Når det er strikket 2 cm av A-1, starter økningen til tommel-kile. Det økes på hver side av tommel-m ved å lage 1 kast, på neste omg strikkes kastene vridd rett. Gjenta økningen på hver 2.omg 3 ganger til - øk på hver side av alle tommel-m hver gang, dvs at neste gang økes det på hver side av 3 m, deretter 5 m osv – de økte m strikkes i glstrikk. Etter alle økninger er det 9 tommel-m og 44 m totalt på p. Når det er strikket 6 cm av A-1, settes de 9 tommel-m på 1 tråd, på neste omg legges det opp 1 ny m over tråden = 36 m. Strikk til A-1 er ferdig, det er nå 12 m tilbake på p. Strikk 1 omg hvor alle m strikkes rett sammen 2 og 2 = 6 m. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og snurp sammen.

TOMMEL:
Sett m fra tråden over tommelkilen på settp 4,5 og plukk i tillegg opp 3 m i kanten på baksiden av tommelen = 12 m. Strikk glstrikk rundt i 5 cm, videre strikkes alle m rett sammen 2 og 2 = 6 m. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og snurp sammen.

Strikk 2 like votter.

----------------------------------------------------------
Poncho – se DROPS: 141-22
----------------------------------------------------------

= Boble: Strikk 4 m i 1 m ved å strikke annen hver gang foran og bak i m-buen, strikk 4 p glstrikk med vrangen ut frem og tilbake over de 4 m, m sitter nå på høyre p, løft andre m over første, tredje m over første og tilslutt fjerde m over første.

Michèle Bourdin.D 25.02.2019 - 13:36:

MERCI JE VAIS CHERCHER POUR LES COLORIS ET ESSAYER - BRAVO A VOUS ET L EQUIPE

Ida 26.11.2018 - 18:42:

Hej, jeg har svært ved at forstå hvad i mener med at jeg skal fortsætte med diag A-1 (=3 rapporter rundt). Mvh Ida

DROPS Design 03.12.2018 kl. 08:44:

Hei Ida. Du skal gjenta diagrammet rundt hele omgangen (= 3 ganger) slik at du får det samme mønsteret rundt hele votten. Antall rapporter betyr hvor mange ganger diagrammet skal gjentas. 1 rapport = diagrammet strikkes 1 gang. God fornøyelse

Myriam 27.05.2017 - 14:53:

Ik heb de muts volgens patroon gebreid maar die is wel heel kort! De breedte is wel goed,maar de hoogte is die van een kindermuts. Klopt het patroon wel?

DROPS Design 29.05.2017 kl. 13:23:

Hallo Myriam, Het patroon klopt. Vanaf hier kan ik helaas niet goed kijken wat er eventueel mis is gegaan tijdens het breien. Heb je een proeflapje gemaakt? En komt de stekenverhouding overeen? Lees eventueel nog eens goed de beschrijving door; misschien ontdek je waar het evt. mis is gegaan.

Lina Thorne 21.01.2017 - 14:19:

Bonjour, Pour les moufles, pour les augmentations du pouce, sa dit de placer un marqueur dans la 1ère maille du tour. Est-ce avant et après cette maille qu'on fait les augmentations ? Qu'en est-il avec le dessin A1, il me manque 1 maille pour arrivé... Est-ce que vous auriez une vidéo explicative ? Est-ce la même procédure pour les 2 mains ? Merci de votre aide Lina

DROPS Design 23.01.2017 kl. 09:36:

Bonjour Mme Thorne, on augmente pour le pouce de chaque côté de la 1ère m du pouce (= avant la 1ère m du tour et après cette maille). Les augmentations pour le pouce se tricotent en jersey. La vidéo ci-dessous montre comment faire les augmentations standard pour un pouce. Les 2 moufles sont ici identiques. Bon tricot!

Lina Thorne 19.12.2016 - 03:05:

Bonjour, je viens de commencer le bonnet donc je suis dans le motif A1... Si je me fis au patron, ça ne vas pas avec la photo... À partir de la ligne 13 c'est comme si la 14 et la 15e se tricotais aussi à l'envers mais sur la photo c'est à l'endroit... et ça semble être une erreur dans les motifs A3 aussi. Est-ce que vous pourriez vérifier ? Merci beaucoup :)

DROPS Design 19.12.2016 kl. 10:01:

Bonjour Mme Thorne, le bonnet se tricote en rond, ainsi au rang 13 de A.1, on tricote toutes les mailles à l'envers (= cases noires), et aux 2 rangs suivants, on tricote toutes les mailles à l'endroit (= cases blanches), puis on continue par un petit damier de 2 m end/2 m env sur 2 rangs 3 fois au total. Les 2 diagrammes sont tout à fait correct. Bon tricot!

Carpentier Fanny 08.12.2016 - 12:03:

Bonjour, pouvez vous m'aider svp. Le 1er dessin du diagramme A3 ne fonctionne pas , j'ai des lignes diagonale à la place des carrés étant donné qu'il faut tricoter la 1 ère m de A3 encore une fois. Donc à chaque rang ça décale le dessin vu que l'on tricote une maille en plus.

DROPS Design 08.12.2016 kl. 13:21:

Bonjour Mme Carpentier, vous répétez 3 fois en largeur les 12 m de A.3 puis vous tricotez la 1ère m de A.3 (= 1 m jersey end aux rangs 1-3, puis 1 m end aux rangs 4-5, 1 m env aux rangs 5-6 etc). Sur l'envers, tricotez d'abord la 1ère m de A.3 puis lisez le diagramme A.3 de gauche à droite. Bon tricot!

Birgitte Heen 04.11.2016 - 10:34:

Hej. Jeg kan desværre ikke printe selve mønstret korrekt ud. Side 4 og 5 volder mig problemer. Har prøvet flere gange. Det bliver kun lidt af topppen og lidt nederst på A-2 og kun 13 rækker af mønster A-1 og A-3. Hvad gør jeg? Kan I hjælpe mig? Mønstret er jo så sødt og jeg vil gerne strikke sættet. Mvh Birgitte

DROPS Design 04.11.2016 kl. 14:54:

Hej Birgitte. Jeg kan printe uden problemer, saa jeg tror det kan vaere din printindstillinger der gör det. Pröv evt fra en anden browser eller pc.

Margaret 02.11.2016 - 14:12:

Please help me with A3. I have watched the video several times and correlated the stitches writing them on my printed pattern, but I can't seem to get past Row 4. Your video indicates ending row 4 with P2, K2. However, row 4 on my piece ends with P2 and 3 remaining stitches. I have looked at the previous comments regarding the 43 stitches, but it doesn't make sense.

DROPS Design 02.11.2016 kl. 15:49:

Dear Margaret, when working A.3 you will work the white squares in stocking st = K from RS and P from WS and the black dot in reverse stocking st = P from RS and K from WS. 1st row in A.3 is worked from WS = P from Ws, then row 2 = K from RS, row 3 P from WS, row4: K2,P2,K2,P2 ..., row5: K over K and P over P, row 6: P2,K2... Row 7: K over K and P over P etc... Happy knitting!

Margaret 01.11.2016 - 10:05:

Thank you so much, I can stop practising now. It makes perfect sense. I'm learning all the time.

Margaret 31.10.2016 - 16:07:

Hello! Please help me with the 'Bobble' stitch in A3. (i) Do I work the 4 stitches into a purl or knit stitch? I assume it is a purl stitch. (ii) If there is a yarn over between each loop, that is effectively increasing the number of stitches, so how many stitches should there be on the needle? The diagram explanations refer to only 4 stitches. I can achieve 4 stitches if I don't include the 'yarn over'. (iii) What does 'reverse stocking stitch' mean? Thank you, Margaret

DROPS Design 31.10.2016 kl. 16:33:

Dear Margaret, the video below shows how to work A.3, ie from time code 10:00 how to work the bobble. You will work 4 times same st, work front and back loop of same st 2 times in total = 4 sts in one. Then work 4 rows stocking st on these 4 sts and psso the 3 sts one by one until 1 st remain. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 141-23