DROPS / 137 / 30

Summer Rose by DROPS Design

Heklet DROPS pannebånd i ”Safran” med blomster

DROPS Design: Modell nr E-189
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Mål:
Bredde: ca 6 cm
Lengde: ca 44 cm (uten knytebånd)
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
50 g f.nr 18, naturhvit

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 - eller den nål du må bruke for å få 12 halvst og 12 lm-buer med Safran på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

8.00 NOK

HALVST-RAD:
Hver halvst-rad starter med 2 lm (ikke regnet som 1.halvst), hekle 1 halvst om 1.lm-bue, deretter 1 lm og 1 halvst om hver lm-bue, avslutt med 1 lm og 1 halvst om den 1.lm-bue fra forrige rad, snu arb.
---------------------------------------------------------

PANNEBÅND:
Arb hekles frem og tilbake sidelangs. Hekle 105 lm med Safran på nål 3,5, deretter 1 halvst i 5.lm fra nålen (= 1.halvst + 2 lm + 1 halvst), * hopp over 1 lm, 1 lm, 1 halvst i neste lm *, gjenta fra *-*, snu arb = 52 halvst og 51 lm-buer. Videre hekles HALVST-RAD - Les forkl over - til arb måler ca 4 cm i høyden, klipp ikke tråden.

HEKLEKANT:
Hekle 1 fm om 1.lm-bue på raden, * om neste lm-bue hekles 3 fm med 3 lm mellom hver fm, deretter 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* raden ut, klipp tråden og fest. Gjenta på andre side av pannebåndet.

KNYTEBÅND:
Hekle lm i ca 28 cm, fest båndet i et hjørne på pannebåndet med 1 kjm, deretter 1 kjm i hver lm tilbake, klipp tråden og fest. Gjenta i hvert hjørne på pannebåndet = 4 knytebånd.

BLOMST:
Arb hekles rundt med Safran på nål 3,5. Hekle 5 lm sett dem sammen til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: 1 lm, * 1 fm om ringen, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg = 6 fm og 6 lm-buer.
2.OMG: Hekle slik om hver lm-bue: 1 fm, 3 st, 1 fm. Avslutt omg med 1 kjm i 1.fm på beg av omg = 6 blader, snu arb - neste omg hekles fra blomstens bakside.
3.OMG: 1 lm, 1 fm rundt 1.fm fra 1.omg, * 4 lm, 1 fm om neste fm fra 1.omg *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger, avslutt med 4 lm og 1 kjm i 1.fm på beg av omg = 6 fm og 6 lm-buer, snu arb - neste omg hekles fra blomstens forside.
4.OMG : Hekle slik om hver lm-bue fra 3.omg: 1 fm, 5 st, 1 fm. Avslutt omg med 1 kjm i 1.fm på beg av omg = 6 blader, snu arb - neste omg hekles fra blomstens bakside.
5.OMG: 1 lm, 1 fm rundt 1.fm fra 3.omg, * 5 lm, 1 fm rundt neste fm fra 3.omg *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger, avslutt med 5 lm og 1 kjm i 1. fm på beg av omg = 6 fm og 6 lm-buer, snu arb - neste omg hekles fra blomstens forside.
6.OMG: Hekle slik om hver lm-bue: 1 fm, 7 st, 1 fm. Avslutt omg med 1 kjm i 1.fm på beg av omg = 6 blader, klipp og fest tråden.
Hekle 2 blomster til - men hekle bare 1.-4.OMG (= 2 mindre blomster). Sy blomstene fast på pannebåndet.