DROPS / 137 / 10

Strawberry and Cream by DROPS Design

Stripete DROPS sjal i ”Alpaca Bouclé” og ”Cotton Viscose” strikket fra side til side

Stikkord: sidelengs, sjal, skjerf,

DROPS design: Modell nr AB-020
Garngruppe A og C
--------------------------------------------------------
Mål: Lengde ca 130 cm lang, bredde på det bredeste ca 48 cm
Materialer:
DROPS Alpaca Bouclé fra Garnstudio
50 gr f.nr 3250, lys gammelrosa
Og bruk: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
100 gr f.nr 28, lys rosa

DROPS PINNE NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få ca 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 3
--------------------------------------------------------

DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 31.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 31.00 kr /50g

*2 p Cotton Viscose, 2 p Alpaca Bouclé*. Gjenta fra *-*.

--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SKJERF:
Arb strikkes frem og tilbake på p, fra side til side - i striper LES STRIPER over.
Legg opp 6 m på p 5 med Alpaca Bouclé.
Strikk 3 p glstrikk frem og tilbake (1.p = vrangen). På 4.p (= retten) byttes det til Cotton Viscose og fortsettes med striper – SAMTIDIG som det økes det 1 m på slutten av p ved å strikke 2 m i siste maske. Gjenta økningen på hver 2.p oppover.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Fortsett stripene og økningen til det er 75 m på p. Strikk 3 p over de 75 m, deretter felles det 1 m på slutten av p (fra retten) ved å strikke de 2 siste m r sm. Gjenta fellingen på hver 2.p til det er 6 m på p. Strikk 4 p med Alpaca Bouclé. Fell av.

HEKLEKANT:
Hekle en kant rundt sjalet med 1 tråd Cotton Viscose med heklenål 3. NB! Pass på at kanten ikke strammer. Start på midten på den lengste siden. Stikk nålen ned i den ytterste masken av den midterste stripen i Cotton Viscose og fest tråden med 1 fm. Videre hekles det *4 lm, 2 st i den 3. lm fra nålen. 1 fm i neste stripe med Cotton Viscose.* Gjenta fra *-* helt frem til hjørnet.
Rundt hjørnet hekles det videre på samme måte men plasser 3 “buer” i spissen på hjørnet. Fortsett ned langs siden mot midt spissen slik: *4 lm, 2 st i den 3. lm fra nålen,
1 fm i neste stripe med Cotton Viscose.* Gjenta fra *-* frem til spissen, der avpasses det slik at det blir en hel bue nederst. Fortsett videre opp til hjørnet, hekle 3 buer og fortsett videre langs øvre kant og avslutt med 1 kjm i første fm på omgangen.

Katarina 27.05.2017 - 20:40:

Kan man ersätta garnet som behövs med ett garn som inte innehåller ull?

DROPS Design 29.05.2017 kl. 07:55:

Hei Katarina. Du kan velge et bommullsgarn fra sammen garngruppe som Alpaca Boucle (gruppe C eller brukt 2 tråder fra gruppe A), men du vil miste "boucle" effekten. Gå evnt. til: DROPS Garnkvaliteter God Fornøyelse!

Kirsten 30.11.2015 - 13:50:

Auch ich habe den Schal gestrickt. Sehr einfach und schnell. Allerdings empfehle ich ein anderes Garn zu verwenden als Cotton Viscose. Es eignet sich überhaupt nicht fürs Häkeln, da es sehr stark auffasert. Das hat mich selbst beim Stricken oft gestört.

Barbara Hopp 29.11.2015 - 14:00:

Ich habe den gestreiften Schal DROPS 137-10 gestrickt, er gefaellt mir sehr gut. Doch trotz Haekeln rollt sich die laengste Seite ein, was habe ich falsch gemacht? Barbara Hopp

DROPS Design 29.11.2015 kl. 22:34:

Sie haben nichts falsch gemacht, ein wenig rollt sich das Tuch ein, da es glatt rechts gestrickt ist. Sie können dem etwas entgegenwirken, indem Sie das Tuch anfeuchten und auf einer geeigneten Unterlage mit Stecknadeln feststecken, dann lassen Sie es trocknen, oder Sie legen es unter feuchte Tücher und lassen diese dann trocken.

Nathalie 08.08.2012 - 23:37:

Au temps pour moi, je viens de m'apercevoir de mon erreur... Je faisais en fait toutes mes augmentations sur l'envers du travail ! Désolée pour ma question qui n'a donc plus de sens...

Nathalie 08.08.2012 - 23:35:

Bonsoir, Je pense qu'il y a une erreur dans la partie "tricot" de cet ouvrage ; en effet, il est dit, pour diminuer les mailles, de tricoter ensemble les deux dernières mailles sur l'endroit du travail. Or, dans ce cas, la diminution ne sera pas du même coté que l'augmentation précédente, pour cela, il faudrait diminuer en tricotant ensemble les deux premières mailles sur l'endroit, ou les deux dernières sur l'envers, non ?

DROPS Design 09.08.2012 kl. 09:57:

Bonjour Nathalie, pour la 1ère partie, on augmente à la fin de chaque rang sur l'endroit (on tricote 2 fois la dernière m), pour la 2ème partie, on diminue à la fin de chaque rang sur l'endroit (on tricote les 2 dernières m ens à l'end). Bon tricot !

Nadia Hammoud 12.06.2012 - 00:51:

Je n'ai pas bien compris les explications. Les rayures, c'est 4 rangs de jersey ou 2? Et augmenter dans quel rang? Merci de me répondre avec vos explications.

DROPS Design 12.06.2012 kl. 13:20:

Bonjour Nadia, vous tricotez entièrement en jersey, vous commencez par 3 rangs Alpaca bouclé puis vous continuez en suivant les rayures telles qu'elles sont indiquées : *2 rangs Cotton Vicsose, 2 rangs Alpaca bouclé* soit 2 rangs de chaque qualité. Vous augmentez en tricotant 2 fois la dernière maille donc 1 augmentation (= 1 m en plus) à la fin de chaque rang sur l'endroit. Bon tricot !

DROPS Design 26.01.2012 - 13:43:

Ja, glatt over hele.

Torild 26.01.2012 - 13:13:

Skal hele skjerfet strikkes i glattstrikk??

Mariella 11.01.2012 - 15:11:

Mi piace questo scialletto/sciarpa

Halldora 11.01.2012 - 12:55:

Fin. Liknar sjalen Bactus.

Kommentér oppskrift DROPS 137-10