Lyrah by DROPS Design

Strikket tunika med lommer og bærestykke i perlestrikk i DROPS Merino Extra Fine. Til barn i størrelser fra 3 til 12 år

DROPS design: Modell nr ME-002-bn
Garngruppe B
---------------------------------------------------------
300-350-400-450-550 gr farge nr 17, cerise

DROPS RUNDP (60 og 80 cm) nr 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (60 og 80 cm) nr 3,5 - til riller.
DROPS HEKLENÅL nr 3,5 - til picotkant.
---------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 162kr. Les mer.

Instruksjoner

PERLESTRIKK:
1.OMG: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.OMG: r over vr og vr over r. Gjenta 2.omg.
PICOTKANT:
Hekle på nål 3,5 med Merino slik: 1 fm i første m, * 3 lm, 1 st i første lm, hopp over 1 cm, fest med 1 fm *, gjenta fra *-*. Når det hekles rundt avsluttes det med 1 kjm i første fm (istedenfor og hekle siste fm).
---------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg opp 198-210-228-234-240 m på rundp 3,5 med Merino. Strikk 1 omg r, 1 omg vr, 1 omg r, 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr. Bytt til rundp 4 og fortsett med glstrikk.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 32-36-39-43-46 cm, strikkes neste omg slik: * 4 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* hele omg rundt = 165-175-190-195-200 m. Neste omg strikkes slik: * 3 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* = 132-140-152-156-160 m. Bytt til rundp 3,5. Strikk 1 omg vr, 1 omg r, 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr. Bytt tilbake til rundp 4, strikk 1 omg rett, deretter fortsettes det med PERLESTRIKK til ferdig mål – se forkl over! SAMTIDIG når arb måler 37-41-45-49-53 cm, strikkes neste omg slik: Fell 6 m til ermhull, strikk 60-64-70-72-74 m (= forstk), fell 6 m til ermhull, strikk ut p (= bakstk). For- og bakstk strikkes ferdig for seg.

BAKSTK:
= 60-64-70-72-74 m. Fortsett med perlestrikk frem og tilbake på p – SAMTIDIG felles det til ermhull på beg av hver p: 1 m 4-4-5-5-5 ganger i hver side = 52-56-60-62-64 m. Når arb måler 48-53-58-63-68 cm, felles de midterste 18-20-24-26-28 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg.
Videre felles det på hver p fra halsen: 1 m 2 ganger = 15-16-16-16-16 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 50-55-60-65-70 cm.

FORSTK:
= 60-64-70-72-74 m. Fell til ermhull som på bakstk. Når arb måler 41-45-49-53-57 cm, felles de midterste 12-14-16-18-18 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det på hver p fra halsen: 2 m 1 gang og 1 m 3-3-4-4-5 ganger = 15-16-16-16-16 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 50-55-60-65-70 cm.

LOMME:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 18-18-20-20-22 m på rundp 4. Strikk perlestrikk i 9-9-10-10-11 cm. Videre strikkes det 1 p rett fra retten og 1 p rett fra vrangen, fell deretter av med r fra retten. Hekle PICOTKANT – se forkl over, langs begge sider og i nederkant av lommen (ikke langs avfellingskanten). Lag 2 like lommer.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.
Hekle PICOTKANT – se forkl over, rundt ermhullene, langs hele halsringningen og nederst rundt bolen.
Plasser lommene på forstk, ca 12-13-14-15-16 cm fra oppleggskanten, og slik at det blir ca 10-11-12-14-15 cm mellom dem. Sy i ytterste perlestrikk-m innenfor heklekanten, slik at heklekanten ligger løs utenfor.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 24.09.2019
Ny garnmengde i str. 11/12 år
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
300-350-400-450-550 gr farge nr 17, cerise

Kommentarer / Spørsmål (17)

Caja Harsdorf 18.09.2019 - 16:29:

Jeg har aldrig fået svar på mit spørgsmål. Det første svar var overhovedet ikke relevant, og det næste, har I ikke svaret på. Dårlig servece

Caja Harsdorf 12.09.2019 - 20:54:

Når jeg har brugt 100 gr. og kun har 9 cm. , kan jeg jo kun få strikket 45 cm, og skal strikke 49 inden jeg skal begynde at tage ind, så der vil da være en manko. Jeg har lavet strikkeprøve inden start, og den passede perfekt, så det er ikke der det er galt. Når I ser på mønstret, kan I så ikke regne ud, hvor meget jeg skal bruge mere. Med venlig hilsen Caja harsdorf

DROPS Design 26.09.2019 kl. 15:57:

Hej Caja, Vi har lagt et nøgle til i den største størrelse. God fornøjelse!

Caja Harsdorf 11.09.2019 - 12:01:

Jeg er begyndt at strikke denne model str. 11/12 år. Har købt 500 gr. garn merino extra fine. Strikkefastheden passer. Jeg har allerede brugt 100 gr. og har kun strikket 9 cm. Hvor meget mere skal jeg bruge. Jeg har strikket mange drops opskrifter, og aldrig tidligere oplevet, at garnmængden ikke har passet Med venlig hilsen Caja Harsdorf

DROPS Design 12.09.2019 kl. 10:06:

Hej Caja, Vi har ikke hørt at garnforbruget ikke skulle stemme... man tager ret så mange masker ind, når man kommer lidt op i mønsteret. Stemmer din strikkefasthed også i højden? Sig endelig til hvis du skulle få brug for mere, da skal vi få rettet garnforbruget.

Barbara Künzi 15.12.2018 - 11:01:

Danke für diese tolle Anleitung! Ich habe Probleme mit dem Röcklirand, er krangelt immer noch etwas hoch. Ich habe ihn flach gemacht, mit Stecknadeln versehen und ein feuchtes Tuch darauf trocknen lassen. Es ist nun viel besser, aber noch nicht gut. Nochmals das Gleiche machen, oder haben Sie einen anderen Tipp? Besten Dank und freundliche Grüsse Barbara Künzi

DROPS Design 17.12.2018 kl. 09:42:

Liebe Frau Künzi, Sie können den Rock mit Stecknadeln auf einer geeigneten Unterlage spannen, anfeuchten (z.B. mit einer Sprühflasche für Blumen) und trocknen lassen, danach entfernen Sie die Stecknadeln, dann sollte sich der Rand nicht mehr rollen. Viel Spaß beim spannen!

Mamina 30.11.2018 - 06:19:

Bonjour ce modèle peut il se tricoter avec 2 aiguilles ?puis je avoir les explications? merci

DROPS Design 30.11.2018 kl. 08:34:

Bonjour Mamina, vous trouverez ici quelques informations pour ajuster un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Soheila Dashti 20.12.2016 - 09:53:

Hej! Jag förstår inte mig på den delen av förklaring. Alltså vad/hur man gör ? *4rm, 2rm tills* - ska man minska?

DROPS Design 20.12.2016 kl. 15:33:

Hej Soheila. Ja, du skal gentage: strik 4 r, strik 2 r samen (altsaa du strikker over 6 m og strikker de sidste 2 sammen = 5 m

Evelyne 22.06.2016 - 14:26:

Ik kan niet met een rondbreinaald breien; is het mogelijk dit patroon om te zetten in een patroon voor twee gewone breinaalden? Want het ziet er zo leuk uit dat ik het echt graag zou willen breien!

DROPS Design 23.06.2016 kl. 12:33:

Hoi Evelyne. Wij hebben niet de mogelijkheid om een patroon aan te passen naar individuele wensen, maar kijk hier hoe je een patroon kan omzetten

Maria 06.04.2016 - 07:34:

Guten tag Ich stricke im Moment diese Tunika für meine kleine. Es ist mein zweites Strickprojekt und macht mir große Freude. Vielen Dank! Nun habe ich eine Frage zu den Abnahmen bei vorder- und Rückenteil: Werden diese nur bei den Hinreihen oder auch den Rückreihen gemacht? Vielen Dank für Ihre Antwort Maria

DROPS Design 06.04.2016 kl. 09:37:

Liebe Maria, ketten Sie jeweils am Anfang der Reihe ab, also in Hin- und Rückreihen.

Elisabeth 14.11.2015 - 21:49:

Bonjour, je suis entrain de tricoter cette jolie petite robe. c'est la première fois que j'utilise des aiguilles circulaires pour tricoter un modèle en rond. Je me questionne car mon tricot roule, je suis pourtant à 8cm de hauteur. Est ce normal? Merci de me répondre car je perds un peu la motivation pour continuer.

DROPS Design 16.11.2015 kl. 09:32:

Bonjour Elisabeth, pensez à bien vérifier et à conserver votre tension - une bordure au crochet est faite à la fin et permettra de bien finir la robe. Vous pourrez ensuite la bloquer (la faire sécher à plat avec des épingles pour bien maintenir). Votre magasin DROPS saura également vous donner des astuces. Bon tricot!

Catherine 09.03.2014 - 19:44:

Serait-il possible d'avoir les explications pour la taille 2 ans? Merci

DROPS Design 10.03.2014 kl. 09:06:

Bonjour Catherine, ce modèle ne commence qu'à partir de la taille 3/4 ans. Retrouvez ici robes/tuniques en taille layette, ce modèle par ex. existe en taille 2 ans il peut vous servir de base. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS Children 22-10