DROPS / 131 / 2

Garden of Diamonds by DROPS Design

Strikket DROPS sjal med bølgemønster i ”Lace”

DROPS Design: Modell nr LA-002
Garngruppe A
---------------------------------------------------------
Lengde midt bak: ca 73 cm
Bredde: ca 160 cm
Materialer: DROPS Lace fra Garnstudio
100 g f.nr 0100, natur

DROPS RUNDP NR 3,5 (80) cm - OBS! Les om strikkefastheten under.
STRIKKEFASTHETEN:
Dette plagg skal fuktes og strekkes i mål etterpå så strikkefastheten er ikke så viktig men for å få en fornemmelse om det strikkes for løst / fast strikk en glattstrikket prøve på p 3,5 og få ca 23 m x 30 p på 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

Kommentarer (85)

70% Alpakka, 30% Silke
fra 40.00 kr /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 40.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 40.00 kr /50g
Arb strikkes frem og tilbake på rundp for å få plass til alle m. Legg opp 3 m på rundp 3,5 med Lace. Sett 1 merketråd i den 2.m (midtm - markerer midt bak på sjalet). Strikk 1 p slik (= retten): 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r = 5 m. NB! På neste p strikkes kastene vridd rett, dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor fremre, for å unngå hull. Videre strikkes det rett på hver p samtidig som det økes 4 m på hver p fra retten slik: strikk 2 m i den nest ytterst m i hver side og lag et kast på hver side av m med merketråden (kastene strikkes fortsatt vridd). Fortsett slik til det er 29 m på p. Videre strikkes det slik fra retten: X.1, M.1 A (= 4 m), M.1 C (= 5 m) og X.2, 1 m glstrikk (= midtm), X.3, M.1 A (= 4 m), M.1 C (= 5 m) og X.4.
Når rapporten er strikket 1 gang i høyden er det 45 m på p. Videre strikkes det slik: X.1, M.1 A, M.1 B (= 8 m) gjentas til det gjenstår 6 m (dette m-antallet varierer etter hvilken rad av X.1-X.4 som strikkes) før midtm som strikkes M.1 C og X.2, 1 m glstrikk, X.3, M.1 A, M.1 B gjentas til det gjenstår 9 m (dette m-antallet varierer etter hvilken rad av X.1-X.4 som strikkes) på p som strikkes M.1 C og X.4. Fortsett slik til M.1 er strikket totalt 20 ganger i høyden - de økte m strikkes løpende inn i M.1. Det er nå 349 m på p, 174 m på hver side av midtm. Strikk 4 p glstrikk SAMTIDIG som det fortsettes med kant m i rille og økninger på hver p fra retten som før = 357 m, 178 m på hver side av midtm. Nå strikkes det slik fra retten: 4 kantm i RILLE - se forkl over - 1 kast, 2 rett, 10 ganger M.2, 2 rett før midtm, 1 kast, midtm, 1 kast, 2 rett, 10 ganger M.2, 2 rett, 1 kast, 4 kantm rille. NB! De økte m i sidene og midt bak strikkes i glstrikk til M.2 er strikket ferdig. Når M.2 er strikket 1 gang i høyden strikkes 1 p rett fra vrangen. Fell av løst med rettm med 2 tråder.

STREKKING:
Legg sjalet i lunkent vann til det er gjennomvått. Press forsiktigt ut vannet fra sjalet – det må ikke vris, deretter rulles sjalet i et håndkle og klemmes for å fjerne mere vann - sjalet vil nå bare være litt fuktigt.
Legg sjalet på gulvteppe eller madrass – trekk det forsiktigt ut i mål og bruk knappenål til å feste med. La det tørke. Gjenta prosessen når plagget er blitt vasket.

= ta 1 m løst av p som om den strikkes rett, 1 r, løft den løse m over
= vrang fra retten, rett fra vrangen
= ta 1 m løst av p som om den strikkes rett, 2 r sm, løft den løse m over
= 2 vr sm

Francine 09.05.2019 - 11:32:

Je ne comprends pas comment un losange peut toujours être complet de part et d'autre du milieu du fait des augmentations en X2 et X3. Comment faut-il faire pour celà ? Merci de votre réponse. Cordialement

DROPS Design 09.05.2019 kl. 13:58:

Bonjour Francine, quand les diagrammes X.1 à X.4 sont tricotés 1 fois en hauteur, reprenez tous les diagrammes dès le 1er rang: X.1 sur les 4 premières m, M.1A sur les 4 m suivantes, répétez M.1B jusqu'à ce qu'il reste 6 m avant la m centrale, tricotez M.1C, X.2, la maille centrale, puis tricotez l'autre côté du châle de la même façon en commençant par X.3 et en terminant par X.4 - les augmentations de chaque côté et au milieu se tricotent d'abord en jersey (= 8 premiers rangs de X.1 à X.4) puis en point fantaisie M.1 (= on a suffisamment de mailles pour 1 motif de M.1B entre M.1A et M.1C de chaque côté du châle. Bon tricot!

Christina 23.04.2019 - 13:05:

Danke vielmals!!!!

Christina 16.04.2019 - 11:14:

Hallo, Zwei Fragen: *wenn ich die Umschläge verschränkt anstricke, entstehen ja kaum Löcher, aber das Muster lebt doch von den Löchern! *wenn am Beginn die Rückreihen rechts gestrickt werden, entstehen ja Krausrippen. Am Bild ist das Spitzerl aber glatt....? Freu mich auf die Klärung! Danke!

DROPS Design 23.04.2019 kl. 10:27:

Liebe Christina, am Anfang vom Tuch stricken Sie krausrechts (mit den Umschlägen verschränkt) bis Sie 29 M haben. Dann stricken Sie die Diagramme wie beschrieben (= leeres Kästchen = 1 M glatt rechts, dh das Muster wird dann glatt rechts mit dem Lochmuster gestrickt), mit 3 Maschen kraus rechts auf beiden Seiten (= die 3 ersten Maschen in X.1 + die 3 letzten Maschenb in X.4). Viel Spaß beim stricken!

Cinzia 13.04.2019 - 07:43:

Buongiorno. Io vorrei utilizzare il punto M1 per fare una stola dritta (non uno scialle triangolare). Non riesco a capire come si sovrappongono le parti M1.A, M1.B e M1.C per ottenere il disegno corretto. Potete, per piacere, fornire uno schema con solo M1 senza gli X ripetuto in verticale 2 o 3 volte in modo da avere la guida per il disegno? Grazie Cordiali saluti Cinzia

DROPS Design 13.04.2019 kl. 09:09:

Buongiorno Cinzia, le parti di M.1 non si sovrappongono, ma in alcuni punti dello scialle si lavora M.1A poi delle ripetizioni di M.1B e alla fine M.1C. Purtroppo non possiamo soddisfare la sua richiesta riguardo lo schema, non ci è possibile fornire un'assistenza così personalizzata, ma può provare a riprodurlo su un foglio a quadretti. Buon lavoro!

Martina Oswaldbauer 20.01.2019 - 21:29:

Hallo, die Rückreihen (welche meist in den Strickschriften nicht extra aufgeführt wird) ist in dieser Anleitung dabei, oder? Und verstehe ich es richtig, dass beim Zurückstricken (dann quasi auf der Rückseite) jeweils drei rechte Maschen, dann lauter linke Maschen und am Ende der Rückreihe nochmal drei rechte Maschen gestrickt werden müssen? Danke schön mal.

DROPS Design 21.01.2019 kl. 12:19:

Liebe Frau Oswaldbauer, die Diagramme zeigen alle Reihen, dh die Hin sowie die Rückreihen. Die Hinreihen lesen Sie rechts nach links und die Rückreihen lesen Sie links nach rechts - wie im diagram gezeigt. Viel Spaß beim stricken!

Eeva Liisa Salonen 07.02.2018 - 07:34:

Kiitos nopeasta vastauksesta, , tuo auttoi paljon, mutta vielä unohtui yksi kysymys, oikealla välikerroksella, neulotaanko sinnekin neljän aina oikean silmukan jälkeen langankierto, samoin ennen ja jälkeen keskisilmukan, en saa menemään tekemälläkään kuviossa M2 silmukoita tasan? Olen tehnyt langankierron sielläkin, on ilmeisesti väärin?

DROPS Design 09.02.2018 kl. 14:12:

Hei, langankierrot tehdään jokaisella oikean puolen kerroksella reunoissa ja keskisilmukan molemmin puolin kuten aiemmin. Eli piirrokseen M.2 ei tehdä välikerroksella langankiertoja, vaan ne ovat mallikerran ulkopuolella.

Eeva Liisa Salonen 06.02.2018 - 15:23:

Kiitos edellisestä vastauksesta, nyt olen edennyt kuvioon M2, neulotaanko kaksi nurin yhteen silmukat välikerroksilla oikein vai nurin?

DROPS Design 06.02.2018 kl. 18:15:

Nämä silmukat neulotaan seuraavilla kerroksilla oikein oikealta puolelta ja nurin nurjalta puolelta.

Eeva Liisa Salonen 13.01.2018 - 13:04:

Mihin tulevat langankierrot Kerroksella 1 M1 neuleessa A, loppuun, vai B:n alkuun ja toinen B:n loppuun? En tahdo millään päästä mallineuleen alkua pidemmälle.

DROPS Design 15.01.2018 kl. 14:23:

Langankierrot tehdään siten, että 1 langankierto vastaa aina 1 kavennusta. Eli piirroksen A loppuun tulee 1 langankierto, samoin piirroksen B loppuun.

Sabine 09.07.2017 - 22:02:

Liebes Drops-Team, die Strickschrift zu M1 kann nicht stimmen. Ich stricke die Abnahmen genau nach Vorgabe, aber da sie immer in die gleiche Richtung gehen, können es keine "Diamanten" werden. Sieht zwar auch schön aus, ergibt aber keine Rauten. Viele Grüße Sabine

DROPS Design 10.07.2017 kl. 09:57:

Liebe Sabine, M1 stimmt schon, vergessen Sie nicht 1 Kästchen im Diagram = 1 Masche x 1 Reihe - mit M.1A anfangen (= 4 M), dann M1B wiederholen (= 7 M) und mit M1C enden (= 5 M), nach 2 Rapporte in der Höhe werden Sie sicher die "Diamanten" sehen. Viel Spaß beim stricken!

Barbara Mitchem 13.05.2017 - 23:43:

Hello. After the diamond repeats are completed, it says to work 4 rows in stockinette st ............and inc on every row from RS as before = 357 sts. There are two places where you inc so I am not sure which to do. The inc pattern that is used while working the original 29 sts onto the needle or the inc pattern used in the X.1, X.2, X3, X4 diamond pattern?

DROPS Design 14.05.2017 kl. 11:03:

Dear Barbara, in the 4 rows of stockinett, you should continue with the increase of 4 stitch in every other row, (one at the begining of the row, one at each side of the central stitch and one at the end of the row (In other words knit two stitches to the secont and the last stitch in both side of the shawl.) I hope this helped. Happy Knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 131-2