DROPS / 131 / 11

Sweet Caroline by DROPS Design

Settet består av: Strikkede DROPS skjerf og lue med hullmønster i ”Alpaca”

DROPS design: Modell nr Z-573-574
Garngruppe A
---------------------------------------------------------
SKJERF:
Mål:
Bredde: ca 25 cm
Lengde: ca 160 cm
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
150 g f.nr 9020, lys-lys grå

DROPS PINNE NR 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS PINNE NR 4,5 - til patent

LUE:
Passer hodemål: 54/56 cm
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
100 g f.nr 9020, lys-lys grå

DROPS RUNDP OG SETTP NR 3,5 (60 cm) - eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønster sett fra retten.
PATENT (frem og tilbake på p):
1.p: 1 m rille, * 1 r, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m, avslutt med 1 r, 1 m rille.
2.p: 1 m rille, * 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang, strikk kastet og den løse m r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m, avslutt med 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang, 1 m rille.
3.p: 1 m rille, * strikk kastet og den løse m r sm, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang, gjenta fra *-* til det gjenstår 3 m, strikk kastet og den løse m r sm, 1 m rille.
Gjenta 2. og 3.p oppover.
VRANGBORD:
1.p: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 r.
2.p: Rett over rett og vrang over vrang.
Gjenta 2.p oppover.
---------------------------------------------------------

SKJERF:
Skjerfet består av 2 like deler som syes sammen på midten til slutt. Legg opp 57 m på p 3,5 med Alpaca og strikk 2 RILLER - se forkl over. Neste p strikkes fra retten slik: 4 m rille, 1 gang M.1A, 2 ganger M.1B, 1 gang M.1C, 4 m rille. Fortsett slik til arb måler ca 72 cm, avslutt pent i forhold til mønsteret. På neste p økes det ved å strikke * 2 rett, 1 kast *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m, strikk 1 rett = 85 m. Nå strikkes det 4 cm VRANGBORD - se forkl over - se til at det er strikket 1 p fra vrangen til slutt. Deretter byttes det til p 4,5 og det strikkes 10 p PATENT - se forkl over. Fell av LØST på neste p, kastene felles av som rett. Strikk en del til på samme måte.

MONTERING:
Sy de to delene sammen i ytterste ledd av ytterste m lengs oppleggskanten. Skjerfet måler nå ca 160 cm.

LUEN:
Arb strikkes rund på rundp og settp herifra og opp. Legg opp 120 m på rundp 3,5 med Alpaca og strikk 5 cm vrangbord. Neste omg strikkes i glstrikk samtidig som det økes 36 m jevnt fordelt = 156 m. Deretter strikkes det 13 ganger M.2. NB! Etter hver rapport av M.2. i høyden forskyves mønsteret 1 m til høyre. Strikk M.2 totalt 3 ganger i høyden. Strikk 1 omg glstrikk. * På neste omg felles det ved å strikke alle m 2 og 2 sammen. Bytt over til settp etter behov. Strikk 2 cm glstrikk *, gjenta fra *-* 1 gang til = 39 m. Fell på neste omg ved å strikke alle m 2 og 2 sammen, avslutt med 1 rett = 20 m. Tråkle tråden gjennom de resterende m, snurp sammen, og fest godt.

= ta 1 m løst av p som om det strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over
= ta 1 m løst av p som om det strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over