DROPS / 131 / 11

Sweet Caroline by DROPS Design

Settet består av: Strikkede DROPS skjerf og lue med hullmønster i ”Alpaca”

DROPS design: Modell nr Z-573-574
Garngruppe A
---------------------------------------------------------
SKJERF:
Mål:
Bredde: ca 25 cm
Lengde: ca 160 cm
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
150 g f.nr 9020, lys-lys grå

DROPS PINNE NR 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS PINNE NR 4,5 - til patent

LUE:
Passer hodemål: 54/56 cm
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
100 g f.nr 9020, lys-lys grå

DROPS RUNDP OG SETTP NR 3,5 (60 cm) - eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

Kommentarer (89)

100% Alpakka
fra 34.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 34.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 34.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 170kr. Les mer.
Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønster sett fra retten.
PATENT (frem og tilbake på p):
1.p: 1 m rille, * 1 r, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m, avslutt med 1 r, 1 m rille.
2.p: 1 m rille, * 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang, strikk kastet og den løse m r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m, avslutt med 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang, 1 m rille.
3.p: 1 m rille, * strikk kastet og den løse m r sm, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang, gjenta fra *-* til det gjenstår 3 m, strikk kastet og den løse m r sm, 1 m rille.
Gjenta 2. og 3.p oppover.
VRANGBORD:
1.p: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 r.
2.p: Rett over rett og vrang over vrang.
Gjenta 2.p oppover.
---------------------------------------------------------

SKJERF:
Skjerfet består av 2 like deler som syes sammen på midten til slutt. Legg opp 57 m på p 3,5 med Alpaca og strikk 2 RILLER - se forkl over. Neste p strikkes fra retten slik: 4 m rille, 1 gang M.1A, 2 ganger M.1B, 1 gang M.1C, 4 m rille. Fortsett slik til arb måler ca 72 cm, avslutt pent i forhold til mønsteret. På neste p økes det ved å strikke * 2 rett, 1 kast *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m, strikk 1 rett = 85 m. Nå strikkes det 4 cm VRANGBORD - se forkl over - se til at det er strikket 1 p fra vrangen til slutt. Deretter byttes det til p 4,5 og det strikkes 10 p PATENT - se forkl over. Fell av LØST på neste p, kastene felles av som rett. Strikk en del til på samme måte.

MONTERING:
Sy de to delene sammen i ytterste ledd av ytterste m lengs oppleggskanten. Skjerfet måler nå ca 160 cm.

LUEN:
Arb strikkes rund på rundp og settp herifra og opp. Legg opp 120 m på rundp 3,5 med Alpaca og strikk 5 cm vrangbord. Neste omg strikkes i glstrikk samtidig som det økes 36 m jevnt fordelt = 156 m. Deretter strikkes det 13 ganger M.2. NB! Etter hver rapport av M.2. i høyden forskyves mønsteret 1 m til høyre. Strikk M.2 totalt 3 ganger i høyden. Strikk 1 omg glstrikk. * På neste omg felles det ved å strikke alle m 2 og 2 sammen. Bytt over til settp etter behov. Strikk 2 cm glstrikk *, gjenta fra *-* 1 gang til = 39 m. Fell på neste omg ved å strikke alle m 2 og 2 sammen, avslutt med 1 rett = 20 m. Tråkle tråden gjennom de resterende m, snurp sammen, og fest godt.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 12.02.2013
under LUEN:
...NB! Etter hver rapport av M.2. i høyden forskyves mønsteret 1 m til høyre. Strikk M.2 totalt 3 ganger i høyden....

= ta 1 m løst av p som om det strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over
= ta 1 m løst av p som om det strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over
= 2 rett sammen

Kommentarer (89)

Legg inn en kommentar!

Donna 29.07.2018 - 18:28:

So sorry to ask, what I assume is, an elementary question: Since your chart lines are not numbered, do they start at the bottom left as RS and proceed up through the finished pattern?

DROPS Design 29.07.2018 kl. 19:57:

Dear Donna, read charts from bottom RIGHT corner and go to the left, line by line (ass if you knit). All rows are seen from RS. Happy crafting!

Asma 29.12.2016 - 08:36:

Bonjour, pourriez-vous avoir la gentillesse de me répondre, merci!

DROPS Design 29.12.2016 kl. 14:45:

Bonjour Asma, vous trouverez la réponse ci-dessous. Merci pour votre patience, bon tricot!

Asma 23.12.2016 - 14:31:

Bonjour,pour l'echarpe est ce qu'on tricote les 4 points mousse de chaque cote lorsqu'on tricote les 2 cm de cotes Merci

DROPS Design 29.12.2016 kl. 13:22:

Bonjour Asma, les côtes anglaises vont se tricoter juste avec 1 m lis au point mousse de chaque côté (elles sont mentionnées dans l'explications des côtes anglaises). Bon tricot!

Asma 19.12.2016 - 13:18:

Bonjour, faut-il tricoter les 4 point mousse tout le long de l'echarpe? merci

DROPS Design 19.12.2016 kl. 16:18:

Bonjour Asma, tout à fait, on tricote les diagrammes comme indiqué avec 4 m point mousse de chaque côté (= au début et à la fin de chaque rang). Bon tricot!

Chometon Laura 20.11.2016 - 10:46:

Bonjour Doit on joindre ou tricoter en a/r svp ?

DROPS Design 21.11.2016 kl. 09:53:

Bonjour Mme Chometon, le bonnet se tricote en rond, d'abord sur l'aiguille circulaire, puis sur les aiguilles doubles pointes quand on commence les diminutions et qu'il n'y a plus suffisamment de mailles pour la circulaire. Bon tricot!

Donatella 03.01.2016 - 14:14:

Grazie, sono stupita della Vostra efficienza: rispondete anche la domenica! Sto imparando molte cose nuove grazie a Voi, e la differenza nella lavorazione si nota, eccome se si nota! Un saluto da Donatella S.

Donatella 02.01.2016 - 11:45:

1) quale metodo uso per l'avvio maglie della sciarpa? (partenza dal centro) 2) non riesco di conseguenza a capire le istruzioni di CONFEZIONE sempre relative alla sciarpa Grazie (il filato ALPACA è bellissimo!)

DROPS Design 03.01.2016 kl. 13:01:

Buongiorno Donatella. Per l’avvio delle m può seguire il metodo presentato nel video sotto. Per la cucitura: una volta terminate le due parti della sciarpa, dovrà mettere vicino la parte iniziale di entrambe le parti e cucirle, maglia con maglia, in modo che la cucitura sia il più possibile piatta. Buon lavoro!

Sandra 16.06.2015 - 11:22:

Danke für die schnelle Antwort. Ich interpretiere das Diagramm so, dass ich die erst Runde mit Muster stricke, die zweite Runde glatt rechts, dann wieder eine Runde mit Muster und dann immer so weiter. Also das M2 insgesammt 20 Runden hat.

DROPS Design 16.06.2015 kl. 11:29:

Ja, Sie haben 100%-ig richtig interpretiert, genau so machen Sie es! :-) Viel Spaß beim Stricken und gutes Gelingen!

Sandra 15.06.2015 - 22:16:

Hallo, ich habe eine Frage zur Mütze. Stricke ich bei den Diagrammen jede zweite Reihe glatt rechts? Oder ignoriere ich diese Reihen da es ja keine Rückreihen gibt? Danke schon mal für die Hilfe.

DROPS Design 16.06.2015 kl. 11:16:

Sie müssen immer alle R des Diagramms stricken, auch in Runden. Stellen Sie sich vor, dass in Runden jede Rd eine Hin-R ist, also auch die Rück-R. Oder interpretieren Sie die Symbole so, dass das weiße Kästchen "glatt rechts in R und glatt rechts in Rd" bedeutet.

Hellingrath 25.11.2014 - 07:56:

Hallo, habe eine Frage zum Diagramm M2 muss ich bei der letzten Reihe die letzte und die erste Masche stricken um diese Verschiebung des Musters zu erreichen?

DROPS Design 03.12.2014 kl. 08:58:

Am besten orientieren Sie sich an den Umschlägen, die ja immer genau übereinander liegen müssen, dann erkennen Sie, an welcher Stelle Sie die 3 M zusammenstricken müssen.

Kommentér oppskrift DROPS 131-11