DROPS / 130 / 7

Summer Flowers by DROPS Design

Heklede DROPS sitteunderlag i ”Paris”. Settet består av: DROPS 1-rutes sitteunderlag og 4-ruters sitteunderlag

DROPS design: Modell nr W-413
--------------------------------------------------------
Mål: ca 38 cm x 38 cm.
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio

1-RUTES SITTEUNDERLAG:
100 gr f.nr 17, naturhvit
50 gr f.nr 58, støvrosa
50 gr f.nr 26, mørk beige
50 gr f.nr 60, mørk gammelrosa
50 gr f.nr 59, lys gammelrosa
50 gr f.nr 61, lys fersken

4-RUTERS SITTEUNDERLAG:
100 gr f.nr 17, naturhvit
50 gr f.nr 58, støvrosa
50 gr f.nr 26, mørk beige
50 gr f.nr 60, mørk gammelrosa
50 gr f.nr 59, lys gammelrosa
50 gr f.nr 61, lys fersken

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 - eller den nålen du må bruke for at 1 rute skal måle ca 16 x 16 cm etter 8.omg.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: rute, tema: blomst, type oppskrift: sitteunderlag,

FARGESTRIPER:
Etter 9.omg på 1-rute sitteunderlag hekles det: * 1 omg mørk beige, 1 omg naturhvit, 4 omg lys fersken, 1 omg lys gammelrosa, 1 omg mørk gammelrosa, 2 omg mørk beige, 2 omg naturhvit *. Gjenta fra *-* til ønsket mål.
--------------------------------------------------------

1-RUTES SITTEUNDERLAG:
Hekle 6 lm på nål 4,5 med mørk beige og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 3 lm (= 1 st), hekle 15 st om ringen avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Klipp tråden. HUSK HEKLEFASTHETEN!
2.OMG: Bytt til naturhvit. Hekle 5 lm (= 1 st + 2 lm), * 1 st i neste st, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 15 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 16 st med 2 lm mellom hver.
3.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 3 lm (= 1 st), 1 st + 3 lm + 2 st om samme lm-bue, * (1 lm, 1 fm om neste lm-bue), gjenta fra (-) totalt 3 ganger, 1 lm, om neste lm-bue (= hjørnet) hekles det: 2 st + 3 lm + 2 st *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, gjenta fra (-) totalt 3 ganger, avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Klipp og fest tråden.
4.OMG: Bytt til støvrosa og start med 1 kjm om 3-lm-buen i første hjørne. Hekle 3 lm (= 1 st), 1 st + 3 lm + 2 st om samme lm-bue, * (2 lm, 1 fm om neste lm-bue), gjenta fra (-) totalt 4 ganger, 2 lm, om neste lm-bue (= hjørnet) hekles det 2 st + 3 lm + 2 st *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, gjenta fra (-) totalt 4 ganger, avslutt med 2 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
5.OMG: Hekle kjm til beg av lm-buen i hjørnet, 3 lm (= 1 st), 2 st + 2 lm + 3 st om samme lm-bue, * (2 lm, 1 st om neste lm-bue), gjenta fra (-) totalt 5 ganger, 2 lm, om neste lm-bue (= hjørnet) hekles det 3 st + 2 lm + 3 st *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, gjenta fra (-) totalt 5 ganger, avslutt med 2 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Klipp og fest tråden.
6.OMG: Bytt til mørk gammelrosa og start med 1 kjm om 2-lm-buen i første hjørne. Hekle 3 lm (= 1 st), 2 st + 2 lm + 3 st om samme lm-bue, * (2 lm, 1 st om neste lm-bue), gjenta fra (-) totalt 6 ganger, 2 lm, om neste lm-bue (= hjørnet) hekles det 3 st + 2 lm + 3 st *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, gjenta fra (-) totalt 6 ganger avslutt med 2 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
7.OMG: 3 lm (= 1 st), 1 st i hver av de 2 neste st, * om lm-buen i hjørnet hekles det 2 st + 2 lm + 2 st, 1 st i hver av de 3 neste st, (2 st om neste lm-bue), gjenta fra (-) totalt 6 ganger, 1 st i hver av de 3 neste st *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor 1 st i hver av de 3 neste st) = 24 st langs hver side og 2 lm i hvert hjørne.
8.OMG: Bytt til naturhvit og hekle: 1 lm, * 1 fm, 2 lm, hopp over 1 stav, * gjenta fra *-* omg rundt (se til det kommer en fm i hvert hjørne) - avslutt med 1 kjm i første fm.
9.OMG: 3 lm, deretter hekles 2 st i hver lm-bue og i fm i hvert hjørne hekles: 2 st, 1 lm, 2 st. Avslutt omg med 1 kjm i den 3.lm.
Gjenta 8. og 9.omg til ønsket mål - se FARGESTRIPER over. Klipp og fest tråden. Sy evt sitteunderlaget fast til en pute.

4-RUTERS SITTEUNDERLAG:
HEKLERUTE-1:
Det hekles totalt 2 stykker av Heklerute-1.
Hekle 6 lm på nål 4,5 med mørk gammelrosa og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm. 1.OMG: 3 lm (= 1 st), hekle 15 st om ringen og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 16 st. HUSK HEKLEFASTHETEN!
2.OMG: 4 lm (= 1 st + 1 lm), * 1 st i neste st, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 15 ganger og avslutt med 1 kjm 4.lm på beg av omg = 16 st med 1 lm mellom hver. Klipp tråden.
3.OMG: Bytt til farge støvrosa. Hekle 3 lm (= 1 st), * 2 st om neste lm, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* totalt 15 ganger og avslutt med 2 st om siste lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Klipp tråden.
4.OMG: Bytt til lys gammelrosa. Hekle 1 lm, 1 fm i samme m, * 5 lm, 1 kjm i 5.lm fra nålen, hopp over 2 st, 1 fm i neste st, 2 lm, hopp over 2 st, 1 fm i neste st, 3 lm, hopp over 2 st, 1 fm i neste st, 2 lm, hopp over 2 st, 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt omg med 1 kjm i første fm på beg av omg (istedenfor 1 fm i neste st).
5.OMG: Hekle kjm til beg av første 5-lm-bue, 3 lm (= 1 st), 4 st + 3 lm + 5 st om samme lm-bue, * 1 fm om 2-lm-buen, 5 st om 3-lm-buen, 1 fm om 2-lm-buen, 5 st + 3 lm + 5 st om 5-lm-buen *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 1 fm om 2-lm-buen, 5 st om 3-lm-buen, 1 fm om 2-lm-buen og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Klipp og fest tråden.
6.OMG: Bytt til naturhvit og start med 1 kjm i første hjørne med 3 lm. Hekle 1 lm (= 1 fm), 3 lm, og 1 fm om samme lm-bue, * 5 lm, hopp over 5 st, 1 st i fm, 3 lm, hopp over 2 st, 1 fm neste st, 3 lm, hopp over 2 st, 1 st i neste fm, 5 lm, i hjørnet (3-lm-buen) hekles det: 1 fm + 3 lm + 1 fm *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt omg med 1 kjm i 2.lm på beg av omg (istedenfor 1 fm + 3 lm + 1 fm i hjørnet).
7.OMG: 3 lm, 2 st + 2 lm + 3 st om samme lm-bue (= hjørnet), * 5 st om 5-lm-buen, 3 st om hver av 3-lm-buene, 5 st om 5-lm-buen, i hjørnet (3-lm-buen) hekles det: 3 st + 2 lm + 3 st *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor 3 st + 2 lm + 3 st i hjørnet). Klipp tråden.
8.OMG: Bytt til mørk beige. Hekle 3 lm (= 1 st), 1 st i hver av de 2 neste st, * i hjørnet (2-lm-buen) hekles det 3 st + 2 lm + 3st, videre hekles det 1 st i hver av de 22 neste st *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, i hjørnet hekles det 3 st + 2 lm + 3 st, videre hekles det 1 st i hver av de 19 neste st, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 25 st langs hver side og 2 lm i hvert hjørne. Klipp tråden. Fest alle tråder.

HEKLERUTE-2:
Det hekles totalt 2 stykker av Heklerute-2.
Hekle 6 lm på nål 4,5 med lys fersken og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: Hekle 16 fm om ringen, avslutt med 1 kjm i første fm.
2.OMG: 6 lm (= 1 st + 3 lm), * hopp over 1 fm, 1 st i neste fm, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 8 st med 3 lm mellom hver.
3.OMG: 1 lm, videre hekles det slik om hver lm-bue: 1 fm, 1 halv-st, 3 st, 1 halv-st og 1 fm, avslutt omg med 1 kjm i lm på beg av omg = 8 blader. Klipp tråden.
4.OMG: Bytt til lys gammelrosa. Hekle 7 lm, * 1 fm mellom de 2 neste bladene, 6 lm *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger, avslutt omg med 1 kjm i 1.lm på beg av omg = 8 lm-buer.
5.OMG: 1 lm, videre hekles det slik om hver lm-bue: 1 fm, 1 halv-st, 5 st, 1 halv-st og 1 fm, avslutt omg med 1 kjm i lm på beg av omg = 8 blader. Klipp og fest tråden.
6.OMG: Bytt til naturhvit og start med 1 kjm i 2.st på første blad, 1 lm, * 6 lm (= hjørnet), hopp over 2 st, 1 fm i neste st på samme blad, 5 lm, 1 fm i 2.st på neste blad, 4 lm, hopp over 2 st, 1 fm i neste st på samme blad, 5 lm, 1 fm i 2.st på neste blad *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt med 1 kjm i 1.lm på beg av omg (istedenfor 1 fm i 2. st på neste blad).
7.OMG: 1 kjm om 6-lm-buen, 3 lm (= 1 st), 3 st + 4 lm + 4 st om samme lm-bue (= hjørnet), * (4 lm, 1 fm om neste lm-bue), gjenta fra (-) totalt 3 ganger, 4 lm, i hjørnet hekles det 4 st + 4 lm + 4 st *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, gjenta fra (-) totalt 3 ganger og avslutt med 4 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
8.OMG: Hekle 3 lm (= 1 st), 1 st i hver av de 3 neste st, * i hjørnet hekles det 3 st + 2 lm + 3 st, 1 st i hver av de 4 neste st, 2 st om neste lm-bue, 3 st om hver av de 2 neste lm-buene, 2 st om neste lm-bue, 1 st i hver av de 4 neste st *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor 1 st i hver av de 4 neste st) = 24 st langs hver side og 2 lm i hvert hjørne. Klipp tråden. Fest alle trådene.

MONTERING:
Det er nå heklet totalt 4 ruter.
Legg rutene i en firkant. Hekle rutene sammen med natur ved å hekle gjennom 2 og 2 ruter av gangen slik: *1 fm, 2 lm, hopp over ca 1 cm *, gjenta fra *-*.

AVSLUTNINGSKANT:
Avslutningskanten hekles rundt arb, dvs om alle 4 ruter.
1.OMG: Bruk naturhvit. Hekle 1 lm, * 1 fm, 2 lm, hopp over 1 fm *. Gjenta fra *-* omg rundt (se til at det kommer 1 fm i hvert hjørne), avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg. Klipp og fest tråden.
2.OMG: Bytt til lys fersken. Hekle 3 lm, deretter hekles 2 st i hver lm-bue og i fm i hvert hjørne hekles: 2 st, 1 lm, 2 st. Avslutt omg med 1 kjm i den 3.lm.
3.OMG: Hekle 3 lm, deretter hekles 2 st i hver lm-bue, i lm i hvert hjørne hekles det 2 st, 1 lm, 2 st. Avslutt omg med 1 kjm i den 3.lm på beg av omg. Klipp og fest tråden. Sy evt sitteunderlaget fast til en pute.