DROPS / 130 / 42

A Weekend in New England by DROPS Design

Heklet DROPS teppe i ”Fabel”.

DROPS design: Modell nr FA-153
--------------------------------------------------------
Mål:
Bredde: ca 86 cm
Lengde: ca 140 cm
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
350 gr f.nr 100, natur
200 gr f.nr 623, rose mist
200 gr f.nr 655, wooden rose

DROPS HEKLENÅL NR 4 - eller den nålen du må ha for å få 22 st på 10 cm i bredden.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: rute, type oppskrift: pledd,

FARGER:
RUTE-1:
1.omg = 100, 2.omg = 100, 3.omg = 655, 4.omg = 100, 5.omg = 623, 6.omg = 623 og 7.omg = 100.
RUTE-2:
1.omg = 655, 2.omg = 655, 3.omg = 100, 4.omg = 623, 5.omg = 100, 6.omg = 100 og 7.omg = 655.
RUTE-3:
1.omg = 623, 2.omg = 623, 3.omg = 100, 4.omg = 655, 5.omg = 100, 6.omg = 100 og 7.omg = 623.
RUTE-4:
1.omg = 655, 2.omg = 655, 3.omg = 623, 4.omg = 100, 5.omg = 655, 6.omg = 655 og 7.omg = 100.
--------------------------------------------------------

RUTE:
Hekle 10 ruter av hver fargekombinasjon = totalt 40 Ruter.

Hekle 8 lm på nål 4 med Fabel - se FARGER over - og sett dem til 1 ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: Hekle 4 lm (= 1 dbl-st), 5 dbl-st om ringen, 3 lm, * 6 dbl-st om ringen, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, avslutt med 1 kjm i den 4.lm på beg av omg (= 4 stavblader og 4 lm-buer).
2.omg: * 5 lm, videre hekles det 1 dbl-st i hver av de 6 dbl-st fra forrige omg, men vent med siste gjennomtrekk til alle er heklet (= 7 løkker på nålen), nå trekkes tråden gjennom alle løkkene, 5 lm, 1 kjm rundt lm-buen, 5 lm, 1 kjm rundt samme lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger (= 4 stavblader og 4 lm-buer). Bytt farge og vend arb.
3.OMG: 4 lm, om lm-buen (5 lm fra forrige omg) hekles det (2 dbl-st, 1 lm, 3 dbl-st, 2 lm, 3 dbl-st, 1 lm, 3 dbl-st), 1 fm på toppen av bladet, * om neste lm-bue hekles (3 dbl-st, 1 lm, 3 dbl-st, 2 lm, 3 dbl-st, 1 lm, 3 dbl-st), 1 fm på toppen av neste blad *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 kjm i 4.lm på beg av omg (= 8 små lm-buer (1 lm) og 4 hjørne-buer (2 lm) rundt på omg). Klipp tråden. Bytt farge og vend arb.
4.OMG: Hekle 4 lm, i fm på toppen av bladet hekles (2 dbl-st, 2 lm, 3 dbl-st), * i neste lille lm-bue hekles 1 fm, deretter i hjørnebuen hekles (6 dbl-st, 2 lm, 6 dbl-st) og i neste lille lm-bue hekles det 1 fm, i fm på toppen av bladet hekles (3 dbl-st, 2 lm, 3 dbl-st) *. Gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 fm i neste lille lm-bue, deretter i hjørnebuen hekles det (6 dbl-st, 2 lm, 6 dbl-st), 1 fm i neste lille lm-bue og 1 kjm i 4.lm på beg av omg. Klipp tråden. Bytt farge og vend arb.
5.OMG: Hekle 3 lm, videre hekles det st omg rundt. NB! i dbl-st og fm fra forrige omg hekles det i m, i lm fra forrige omg hekles det om lm. I hjørnebuene hekles det (2 st, 2 lm, 2 st) og i 2 lm hekles det 1 st. Avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Tot 100 st + 2 lm i hvert hjørne.
6.OMG: Som 5 omg. Tot 116 st + 2 lm i hvert hjørne. Bytt farge.
7.OMG: Som 5.omg. Tot 132 st + 2 lm i hvert hjørne.

MONTERING:
NB! det kan være lurt å dampe litt på hver enkelt rute før montering.
Plasser rutene med 5 ruter i bredden og 8 rader i lengden. Hekle rutene sammen med natur - rutene hekles først sammen på langs og deretter på tvers. Legg 2 ruter vrang mot vrang og hekle sammen fra retten slik: 1 fm om hjørnet på første rute, 2 lm, 1 fm om hjørnet på neste rute, 2 lm, 1 fm i neste m på første rute, 2 lm, 1 fm i neste m på andre rute, 2 lm, 1 fm i neste m på første rute, 2 lm, 1 fm i neste m på andre rute osv, avslutt når det er heklet 1 fm i siste hjørne på begge rutene, klipp og fest tråden. NB! Pass på at det blir pene overganger mellom hver rute når rutene hekles sammen på langs.

HEKLET KANT:
Hekle en avsluttende kant rundt hele teppet på nål 4 med natur - start i et hjørne og hekle fra retten. Start med å hekle 3 lm, videre hekles det 1 st i hver m, i hjørnene hekles det (2 st, 2 lm, 2 st), og pass også på at det blir heklet tilstrekkelig med st i overgangene mellom 2 og 2 ruter slik at kanten ikke strammer inn. Avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Klipp og fest tråden.