DROPS / 128 / 34

It's June by DROPS Design

Strikket DROPS kort jakke med raglanfelling i ”Merino Extra Fine”. Str S - XXXL.

DROPS design: Modell nr ME-036
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
F.nr 15, lys grågrønn:
200-250-250-300-300-350 gr.

DROPS RUNDP (80 cm) NR 3,5 - eller den p du må ha for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) NR 3 – til riller.
DROPS PERLEMORKNAPP NR 521:
1 stk i alle str.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 39.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 39.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 156kr. Les mer.

1.p: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.p: r over vr og vr over r. Gjenta 2.p.
ØKETIPS: Strikk 2 m i 1 m.
KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = fell 3. og 4.m fra midt foran r sm, lag 1 kast.
FELLETIPS (gjelder raglan):
Fell slik fra retten: Start 2 m før m med merketråd: 2 rett sm, 1 r (merketråden sitter i denne m), ta 1 m løst av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løst m over.
STRIKKETIPS:
Dersom strikkefastheten ikke stemmer i høyden og det strikkes for stramt vil raglanfellingen bli for kort og ermhullet for lite. Dette kan justeres ved å strikke 1 ekstra p uten felling med jevne mellomrom mellom fellingene.
--------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran. Legg opp 168-188-204-224-252-280 m (inkl 5 stolpem i hver side) på rundp 3. Strikk 2 RILLER – se forkl over! Bytt til rundp 3,5. Videre strikkes neste p slik fra retten: Strikk PERLESTRIKK – se forkl over - over de 5 første m, glattstrikk til det gjenstår 5 m, avslutt med 5 m perlestrikk. De 5 m perlestrikk i hver side = stolper. Stolpene strikkes i perlestrikk til ferdig mål. Fortsett med glattstrikk over de resterende m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 4 cm settes det 2 merketråder i arb, etter 42-47-51-56-63-70 m inn fra hver side (bakstk = 84-94-102-112-126-140 m). På neste p fra retten økes det 1 m på hver side av merketråden i hver side - LES ØKETIPS! Gjenta økningen på hver 2.-2.-2.-2.-3.-3.cm totalt 4 ganger = 184-204-220-240-268-296 m. Når arb måler 13-14-14-15-17-17 cm strikkes det riller over 12 m i hver side med start fra retten (= 6 m på hver side av merketråden i hver side), de resterende m strikkes som før. Når det er strikket 3 rillep over de 12 m i hver side felles de midterste 8 m av til ermhull på neste p fra vrangen (disse felles av med rett fra vrangen) = 168-188-204-224-252-280 m. Arb måler nå ca
14-15-15-16-18-18 cm.

BÆRESTK:
1.p fra retten strikkes slik: Strikk over høyre forstk som før (de 2 m rille i hver side av ermhullet fortsettes i rille oppover), legg opp 50-54-58-62-66-70 nye m over ermhullet, strikk glattstrikk over bakstk, legg opp 50-54-58-62-66-70 nye m over det andre ermhullet, strikk over det venstre forstk som før = 268-296-320-348-384-420 m.
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE! Neste p strikkes slik fra vrangen: 5 stolpem i perlestrikk, glattstrikk som før over venstre forstk, riller over de nye m + 2 m rille i hver side av de nye m som før, glattstrikk over bakstk, riller over de nye m + 2 m rille i hver side av de nye m som før, glattstrikk til det gjenstår 5 m, avslutt med 5 stolpem i perlestrikk. Fortsett slik. Når det er strikket totalt 3 riller over de nye m til erme, strikkes det 1 p rett fra retten som før SAMTIDIG som det økes 14-14-14-12-12-12 m jevnt fordelt over de nye m – LES ØKETIPS! (= 64-68-72-74-78-82 m på hvert erme. Sett 1 merketråd i første og siste m av de nye m til erme slik at det blir 62-66-70-72-76-80 m mellom merketrådene på hvert erme (= 4 merketråder)) = 296-324-348-372-408-444 m. Strikk 1 p vrang fra vrangen med 5 stolpem i perlestrikk mot midt foran i hver side som før (de 2 m rille i hver side av de nye m strikkes i glattstrikk herfra). På neste p fra retten felles det til raglan i hver av de 4 overgangene mellom bol og ermer (dvs 8 fellinger pr fellep) - LES FELLETIPS OG STRIKKETIPS! Gjenta fellingen på hver p fra retten totalt 22-24-26-26-27-29 ganger. SAMTIDIG når arb måler 23-24-25-25-26-27 cm settes de ytterste 14-16-16-20-22-24 m på beg av de 2 neste p på en tråd til hals etter at de er strikket. Videre felles det til hals på beg av hver p i hver side slik: 3 m 2 ganger. Videre felles det 1 m på beg av hver p til arb måler 32-34-36-38-40-42 cm fra skulderen og ned (det felles forbi raglanfellingen på forstk i hver side). Arb måler da ca 28-30-32-33-35-37 cm målt fra midt bak i nakken og ned. Etter alle fellinger til raglan og hals er det ca 70-120 m tilbake på p.

HALSKANT:
Det strikkes opp ca 120-132-136-156-168-180 m fra retten på rundp 3 (inkl m på trådene). Strikk 1 p rett fra vrangen. Neste p strikkes rett fra retten SAMTIDIG som det felles 10-12-14-16-18-20 m jevnt fordelt og det felles til 1 KNAPPHULL på samme p - se forkl over. Fortsett i riller. Fell av når det er strikket totalt 5 riller i høyden. Sy i knappen i halskanten øverst på venstre stolpe.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 09.05.2011
JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran. Legg opp 168-188-204-224-252-280 m (inkl 5 stolpem i hver side) på rundp 3. Strikk 2 RILLER – se forkl over! Bytte til rundp 3,5. Videre strikkes neste p slik fra retten:

Kommentarer / Spørsmål (19)

Silvia 29.03.2020 - 23:40:

Quando si iniziano le diminuzione nel raglan bisogna continuare a m legaccio le 2 m prima delle nuove maglie? Una delle due farà parte della diminuzione e quindi mi chiedo se bisogna aggiungerle quando si fanno le diminuzioni. Grazie

DROPS Design 30.03.2020 kl. 12:49:

Buongiorno Silvia. Dal ferro precedente a quello in cui si inizia a diminuire per il raglan, le maglie ai lati delle maglie aumentate vengono lavorate a maglia rasata. Buon lavoro!

Yen 01.07.2017 - 13:37:

Hi, Would you be able to give me some explanation regarding the formation of the sleeves ? I'm at the "yoke" and I am having a really bad time trying to cast on 50 new stitches over the 8 stitches of the armhole .... it seems to be way too tight and I can't maneuver the needle ! please help me, I'm going crazy here ! Do I need to cast on a different set of needle or something ?

DROPS Design 03.07.2017 kl. 00:54:

Dear Yen, the extra 50 stitch you are casting on, forms the sleeve. It is only thight and not the easiest to handle the needles in the first couple of rows, then it gradually gets easier. It might help, if you use a longer circular needle, and pull the cable out a little bit, just before and after the sleeve stitches (much like with the magic loop method). I hope this helps. Happy Knitting!

Zabeth 27.02.2017 - 16:41:

Voilà, je viens de le finir. J'ai mis quelques photos sur mon blog zazaetczaiguilles.eklablog.com si cela peut aider les autres tricoteuses! Il y a juste un petit hic, je pense que la boutonnière est réalisée trop tôt, du coup elle se retrouve un peu loin du haut de la bordure d'encolure.

Zabeth 14.02.2017 - 15:52:

Oui, merci, c'est ce que j'avais fait de toute façon. Après avoir mis les 14 m en attente de l'encolure, puis faire les 2x3 diminutions, puis rabattre 1 m au début à ch. rg, cela veut dire qu'il n'y aura plus de m pour le raglan de ch. côté!

DROPS Design 14.02.2017 kl. 16:59:

Bonjour Zabeth, tout à fait, comme il est indiqué, je cite: "(rabattre après les diminutions du raglan des devants de chaque côté), c'est-à-dire que vous continuez ces diminutions pour l'encolure même si elles empiètent sur le raglan. Bon tricot!

Zabeth 11.02.2017 - 12:48:

J'ai l'impression qu'il y a une erreur, je cite : "tricoter au point mousse sur 1.... suivant sur l'envers" si on commence le rang des 12 m point mousse sur l'endroit, ce qui est spécifié ci-dessous et que l'on tricote 6 rangs ainsi, on se retrouve forcément sur l'endroit, donc il n'est pas possible de rabattre les 8m centrales de ces 12 m sur un rang envers!! Comment fait-on alors?

DROPS Design 13.02.2017 kl. 09:56:

Bonjour Zabeth, on tricote 6 rangs avec 12 m au point mousse aux marqueurs en commençant sur l'endroit (= 3 côtes mousse aux marqueurs), au rang suivant sur l'endroit, tricotez toutes les mailles à l'endroit, et au rang suivant sur l'envers, rabattez les 12 m à l'end sur l'envers. Bon tricot!

Erna Van Cleef 24.04.2016 - 22:46:

Het is mij niet duidelijk hoeveel steken er nog op de naald moeten overblijven vooraleer aan de halsboord te beginnen. Tusen de 70 en 120 is wel erg vaag. Ik brei maat L, heb de vereiste 36 cm schouderhoogte bereikt en heb nog steeds meer steken op mijn naald over dan ik moet opnemen voor de halsboord. Nochtans klopt de stekenverhouding.

DROPS Design 25.04.2016 kl. 12:39:

Hoi Erna. Je moet tussen de 70 en 120 st over hebben - zoals er staat in het patroon. Voor L zou ik inschatten zo rond de 95 st over (zo een beetje in het midden). Het beste is om het vestje even aan te doen en zien hoe het bevalt.

Marga 26.06.2015 - 19:01:

Ik snap de raglan niet, moet je nu eerst minderen en dan averechts voor de mindering ribbels breien zodat de mindering op het pand zit? Op de foto zie je zo'n mooie dikke ribbel maar dat lukt niet.

DROPS Design 03.07.2015 kl. 14:09:

Hoi Magda. Je mindert aan beide zijkanten van de ribbelsteken (die markeren elk overgang tussen de panden/mouwen = raglan) zoals beschreven onder TIP MINDEREN

Drops Design France 01.09.2011 - 11:47:

Si vous avez besoin d'aide, nous vous demandons de bien vouloir vous adresser au magasin où vous avez acheté votre laine. Lorsque vous achetez le fil original Garnstudio, soyez assurée d'avoir acheté votre laine auprès d'un magasin qui vous donnera toute l'aide requise, également par téléphone ou par mail. Vous pouvez également vous adresser au forum DROPS.

Jeannine 31.08.2011 - 04:36:

Je voudrais savoir comment le rétrécir comme il faut car le tour du boléro est bien trop grand pour arriver a faire un beau collet Merci

La Zette 10.07.2011 - 20:38:

Les explications étaient très claires, j'ai eu de nouveau beaucoup de plaisir... pour moi, il est juste un peu trop court... mais idéal pour porter sur une tenue d'été. Merci pour cet ouvrage

Kommentér oppskrift DROPS 128-34

It's June

Elisabeth, France

It's June

Elisabeth, France