DROPS / 128 / 34

It's June by DROPS Design

Strikket kort DROPS jakke med raglanindtagning i ”Merino Extra Fine”. Str S - XXXL.

Tags: boleroer, raglan,

DROPS design: Model nr ME-036
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
F.nr 15, lys grågrøn:
200-250-250-300-300-350 gr.

DROPS RUNDP (80 cm) nr 3,5 - eller den p du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) nr 3 – til retstrik.
DROPS PERLEMORKNAP nr 521:
1 stk i alle str.

Garnet til denne opskrift koster fra 87.8kr. Læs mere.
1.p: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*.
2.p: r over vr og vr over r. Gentag 2.p.
UDTAGNINGSTIPS:
Strik 2 m i 1 m
KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik 3. og 4.m af fra midt foran r sm, slå om.
INDTAGNINGSTIPS (gælder raglan):
Tag ind således fra retsiden: Start 2 m før m med mærketråd: 2 ret sm, 1 r (mærketråden sidder i denne m), tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løst m over.
STRIKKETIPS:
Hvis strikkefastheden ikke stemmer i højden og der strikkes for stramt vil raglanindtagningen blive for kort og ærmegabet for lille. Dette kan justeres ved at strikke 1 ekstra p uden indtagning med jævne mellemrum mellem indtagningerne.
--------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran. Slå 168-188-204-224-252-280 m op (inkl 5 forkantm i hver side) på rundp 3. Strik 4 p retstrik – se forkl over! Skift til rundp 3,5. Videre strikkes næste p således fra retsiden: Strik PERLESTRIK – se forkl over - over de 5 første m, glatstrik til der er 5 m tilbage, slut af med 5 m perlestrik. De 5 m perlestrik i hver side = forkanter. Forkanterne strikkes i perlestrik til færdig mål. Fortsæt i glatstrik over de resterende m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 4 cm sættes der 2 mærketråde i arb, efter 42-47-51-56-63-70 m ind fra hver side (rygstk = 84-94-102-112-126-140 m). På næste p fra retsiden tages der 1 m ud på hver side af mærketråden i hver side - læs UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningen på hver 2.-2.-2.-2.-3.-3.cm totalt 4 gange = 184-204-220-240-268-296 m. Når arb måler 13-14-14-15-17-17 cm strikkes der retstrik over 12 m i hver side med start fra retsiden (= 6 m på hver side af mærketråden i hver side), de resterende m strikkes som før. Når der er strikket 3 retstriksp over de 12 m i hver side lukkes de midterste 8 m af til ærmegab på næste p fra vrangen (disse lukkes af med ret fra vrangen) = 168-188-204-224-252-280 m. Arb måler nu ca 14-15-15-16-18-18 cm.

BÆRESTK:
1.p fra retsiden strikkes således: Strik over højre forstk som før (de 2 m retstrik i hver side af ærmegabet fortsættes i retstrik opover), slå 50-54-58-62-66-70 nye m op over ærmegabet, strik glatstrik over rygstk, slå 50-54-58-62-66-70 nye m op over det andet ærmegab, strik over det venstre forstk som før = 268-296-320-348-384-420 m.
LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES VIDERE! Næste p strikkes således fra vrangen: 5 forkantm i perlestrik, glatstrik som før over venstre forstk, retstrik over de nye m + 2 m retstrik i hver side af de nye m som før, glatstrik over rygstk, retstrik over de nye m + 2 m retstrik i hver side af de nye m som før, glatstrik til der er 5 m tilbage, slut af med 5 forkantm i perlestrik. Fortsæt således. Når der er strikket totalt 6 p retstrik over de nye m til ærme, strikkes der 1 p ret fra retsiden som før Samtidig med at der tages 14-14-14-12-12-12 m ud jævnt fordelt over de nye m – læs UDTAGNINGSTIPS! (= 64-68-72-74-78-82 m på hvert ærme. Sæt 1 mærketråd i første og sidste m af de nye m til ærme så der bliver 62-66-70-72-76-80 m mellem mærketrådene på hvert ærme (= 4 mærketråde)) = 296-324-348-372-408-444 m. Strik 1 p vrang fra vrangen med 5 kantm i perlestrik mod midt foran i hver side som før (de 2 m retstrik i hver side af de nye m strikkes i glatstrik herfra). På næste p fra retsiden tages der ind til raglan i hver af de 4 overgange mellem ryg- og forstk og ærmer (dvs 8 indtagninger pr indtagningsp) - læs INDTAGNINGSTIPS OG STRIKKETIPS! Gentag indtagningen på hver p fra retsiden totalt 22-24-26-26-27-29 gange. SAMTIDIG når arb måler 23-24-25-25-26-27 cm sættes de yderste 14-16-16-20-22-24 m i beg af de 2 næste p på en tråd til hals efter at de er strikket. Luk derefter af til hals i beg af hver p i hver side således: 3 m 2 gange. Videre lukkes der 1 m af i beg af hver p til arb måler 32-34-36-38-40-42 cm fra skulderen og ned (der lukkes forbi raglanindtagningen på forstk i hver side). Arb måler da ca 28-30-32-33-35-37 cm målt fra midt bagpå i nakken og ned. Efter alle indtagninger til raglan og hals er der ca 70-120 m tilbage på p.

HALSKANT:
Der strikkes ca 120-132-136-156-168-180 m op fra retsiden på rundp 3 (inkl m på trådene). Strik 1 p ret fra vrangen. Næste p strikkes ret fra retsiden Samtidig med at der tages 10-12-14-16-18-20 m ind jævnt fordelt og der lukkes af til 1 KNAPHUL på samme p - se forkl over. Fortsæt i retstrik. Luk af når der er strikket totalt 5 retriller i højden. Sy knappen i halskanten øverst på venstre forkant.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 09.05.2011
JAKKE:
.... Slå 168-188-204-224-252-280 m op (inkl 5 forkantm i hver side) på rundp 3. Strik 4 p retstrik – se forkl over! Skift til rundp 3,5. Videre strikkes næste p således fra retsiden

Diagram

Yen 01.07.2017 - 13:37:

Hi, Would you be able to give me some explanation regarding the formation of the sleeves ? I'm at the "yoke" and I am having a really bad time trying to cast on 50 new stitches over the 8 stitches of the armhole .... it seems to be way too tight and I can't maneuver the needle ! please help me, I'm going crazy here ! Do I need to cast on a different set of needle or something ?

DROPS Design 03.07.2017 kl. 00:54:

Dear Yen, the extra 50 stitch you are casting on, forms the sleeve. It is only thight and not the easiest to handle the needles in the first couple of rows, then it gradually gets easier. It might help, if you use a longer circular needle, and pull the cable out a little bit, just before and after the sleeve stitches (much like with the magic loop method). I hope this helps. Happy Knitting!

Zabeth 27.02.2017 - 16:41:

Voilà, je viens de le finir. J'ai mis quelques photos sur mon blog zazaetczaiguilles.eklablog.com si cela peut aider les autres tricoteuses! Il y a juste un petit hic, je pense que la boutonnière est réalisée trop tôt, du coup elle se retrouve un peu loin du haut de la bordure d'encolure.

Zabeth 14.02.2017 - 15:52:

Oui, merci, c'est ce que j'avais fait de toute façon. Après avoir mis les 14 m en attente de l'encolure, puis faire les 2x3 diminutions, puis rabattre 1 m au début à ch. rg, cela veut dire qu'il n'y aura plus de m pour le raglan de ch. côté!

DROPS Design 14.02.2017 kl. 16:59:

Bonjour Zabeth, tout à fait, comme il est indiqué, je cite: "(rabattre après les diminutions du raglan des devants de chaque côté), c'est-à-dire que vous continuez ces diminutions pour l'encolure même si elles empiètent sur le raglan. Bon tricot!

Zabeth 11.02.2017 - 12:48:

J'ai l'impression qu'il y a une erreur, je cite : "tricoter au point mousse sur 1.... suivant sur l'envers" si on commence le rang des 12 m point mousse sur l'endroit, ce qui est spécifié ci-dessous et que l'on tricote 6 rangs ainsi, on se retrouve forcément sur l'endroit, donc il n'est pas possible de rabattre les 8m centrales de ces 12 m sur un rang envers!! Comment fait-on alors?

DROPS Design 13.02.2017 kl. 09:56:

Bonjour Zabeth, on tricote 6 rangs avec 12 m au point mousse aux marqueurs en commençant sur l'endroit (= 3 côtes mousse aux marqueurs), au rang suivant sur l'endroit, tricotez toutes les mailles à l'endroit, et au rang suivant sur l'envers, rabattez les 12 m à l'end sur l'envers. Bon tricot!

Erna Van Cleef 24.04.2016 - 22:46:

Het is mij niet duidelijk hoeveel steken er nog op de naald moeten overblijven vooraleer aan de halsboord te beginnen. Tusen de 70 en 120 is wel erg vaag. Ik brei maat L, heb de vereiste 36 cm schouderhoogte bereikt en heb nog steeds meer steken op mijn naald over dan ik moet opnemen voor de halsboord. Nochtans klopt de stekenverhouding.

DROPS Design 25.04.2016 kl. 12:39:

Hoi Erna. Je moet tussen de 70 en 120 st over hebben - zoals er staat in het patroon. Voor L zou ik inschatten zo rond de 95 st over (zo een beetje in het midden). Het beste is om het vestje even aan te doen en zien hoe het bevalt.

Marga 26.06.2015 - 19:01:

Ik snap de raglan niet, moet je nu eerst minderen en dan averechts voor de mindering ribbels breien zodat de mindering op het pand zit? Op de foto zie je zo'n mooie dikke ribbel maar dat lukt niet.

DROPS Design 03.07.2015 kl. 14:09:

Hoi Magda. Je mindert aan beide zijkanten van de ribbelsteken (die markeren elk overgang tussen de panden/mouwen = raglan) zoals beschreven onder TIP MINDEREN

Drops Design France 01.09.2011 - 11:47:

Si vous avez besoin d'aide, nous vous demandons de bien vouloir vous adresser au magasin où vous avez acheté votre laine. Lorsque vous achetez le fil original Garnstudio, soyez assurée d'avoir acheté votre laine auprès d'un magasin qui vous donnera toute l'aide requise, également par téléphone ou par mail. Vous pouvez également vous adresser au forum DROPS.

Jeannine 31.08.2011 - 04:36:

Je voudrais savoir comment le rétrécir comme il faut car le tour du boléro est bien trop grand pour arriver a faire un beau collet Merci

La Zette 10.07.2011 - 20:38:

Les explications étaient très claires, j'ai eu de nouveau beaucoup de plaisir... pour moi, il est juste un peu trop court... mais idéal pour porter sur une tenue d'été. Merci pour cet ouvrage

Anis 13.01.2011 - 23:59:

Auf diese Anleitung freu ich mich!

Kommentere opskrift DROPS 128-34