DROPS Extra / 0-721

Father Christmas by DROPS Design

Heklet DROPS julenisse i ”Nepal” til jul.

Stikkord: jul, leker, Nisse,

DROPS design: Modell nr NE-040
--------------------------------------------------------
Høyde: ca 35 cm.
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
50 gr f.nr 8903, sort
50 gr f.nr 206, lys beige mix
50 gr f.nr 3608, rød
50 gr f.nr 1101, hvit
50 gr f.nr 517, mellomgrå mix
50 gr f.nr 500, lys grå mix

DROPS Heklenål nr 3,5
DROPS TREKNAPP, NR 503: 2 stk.

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 138kr. Les mer.
--------------------------------------------------------

SAMMENHEKLING AV STAVER:
Hekle 2 st til 1 st: Hekle 1 st men vent med siste gjennomtrekning (= 2 tråder på nålen), hekle deretter neste st men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle m på nålen.

LØKKEMASKER:
Hekles fra vrangen.
Legg tråden i en løkke rundt den venstre pekefingen. Stikk nålen inn i fm fra forrige omg som en vanlig fm, men trekk begge trådene gjennom = 3 m på nålen. Slipp løkken av fingeren. Ta ett nytt kast rundt nålen og trekk gjennom alle m på nålen.

FARGER PÅ NISSEN:
Ben: 7 omg sort, 16 omg lys beige mix.
Arm: 4 omg lys beige mix, * 1 omg mellomgrå mix, 1 omg lys grå mix *, gjenta fra *-* til ferdig mål.
Bukseben + bukse: rød.
Bolen: * 1 omg mellomgrå mix, 1 omg lys grå mix *, gjenta fra *-* til ferdig mål.
Hode: 3 omg lys beige mix, 3 omg hvit, 6 omg lys beige mix.
Klaff, seler + lue: rød
Dusk: hvit
--------------------------------------------------------

JULENISSE:
Se forklaring på farger over.
Det hekles 2 ben, 2 armer og 2 bukseben.

Ben:
Hekle 4 lm og sett dem i en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 6 fm om ringen. Avslutt med 1 kjm i første fm.
2.omg: 1 lm, * 1 fm, 2 fm i neste m *. Gjenta fra *-* (= 9 fm rundt). Avslutt med 1 kjm i første lm.
3.-21.omg: 1 lm, 9 fm, avslutt med 1 kjm i første lm.
22.omg: 1 lm, 4 fm, 2 fm i neste fm, 3 fm, 2 fm i neste m (= 11 fm rundt). Avslutt med 1 kjm i første lm.
23.omg: 1 lm, hekle 2 fm i hver fm = 22 fm. Avslutt med 1 kjm i første lm. Klipp tråden og fest. Fyll i vatt.
Arm:
Hekle 1.-21.omg som ben, videre på neste omg felles 1 fm ved å hoppe over 1 m (= 8 fm på omg). Klipp tråden og fest. Fyll i vatt.
Bukseben:
Hekle 16 lm og sett dem i en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 1 fm i hver m. Avslutt med 1 kjm i første fm.
2.- 4.omg: 3 lm, 1 st i hver m. Avslutt med 1 kjm på beg av omg.
5.omg: 3 lm, 2 st i første m, 1 st i hver m omg rundt og avslutt med 2 st i siste m og 1 kjm på beg av omg = 18 st.
6.omg: 3 lm, 2 st i første m, 2 st i neste m, 1 st i hver m til det gjenstår 2 m, 2 m i hver av de siste 2 m og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 22 st.
Klipp tråden på det ene benet og fest den. På det andre benet skal tråden henge og brukes videre til sammenhekling av bena.
Bukse:
Legg bena inn i hvert sitt bukseben. Hekle 3 lm med tråden fra det ene buksebenet.
1.omg: Videre hekles bena fast til buksen ved at det hekles både gjennom buksen og benet. Hekle en omg st rundt det ene benet og videre rundt det andre benet og avslutt med 1 kjm i den 3.lm på bag av omg.
2.omg: 3 lm, 1 omg st samtidig som hver 4. st felles ved at 3. og 4. st hekles sammen - se forkl over = 33 st på omg. Avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
3.omg: 3 lm, 1 omg st samtidig som hver 3. st felles ved at 2. og 3. st hekles sammen = 22 st. Avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

Bolen:
Omg starter midt bak.
1.omg: Det hekles gjennom hele m i de 6 første m, kun gjennom innerste ledd på de neste 10 m og gjennom hele m på de siste 6 m. SAMTIDIG hekels det 2 fm i hver 2.st = 33 fm.
2.-10.omg: 1 lm, 1 fm i hver m, avslutt med 1 kjm i første lm.
11.omg: 1 lm, hekle 1 fm, hopp over 1 fm, 1 fm i hver av de neste 11 fm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste m, hopp over 1 fm, 1 fm i neste m, hopp over 1 fm, 1 fm i hver av de 11 neste fm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste m, hopp over 1 fm og fest med 1 kjm på beg av omg = 26 fm.
12.omg: 1 lm, hekle 1 fm, hopp over 1 fm, 1 fm i hver av de neste 8 fm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste m, hopp over 1 fm, 1 fm i neste m, hopp over 1 fm, 1 fm i hver av de 8 neste fm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste m, hopp over 1 fm og fest med 1 kjm på beg av omg = 20 fm.
13.omg: Nå hekles armene fast på kroppen slik: 1 lm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, legg armen dobbelt opp på genseren, hekle 4 fm gjennom både armen og genseren, deretter hekles 1 fm i hver av de neste 4 fm (= foran), videre hekles den andre armen inn på samme måte som den første, hekle 1 fm i hver av de siste 4 fm, avslutt med 1 kjm i 1.lm.
14.omg: 1 lm, 1 fm i hver m, hopp over hver 5.fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg = 16 fm.
15.omg: 1 lm, 1 fm i hver m, avslutt med 1 kjm i første lm.
Hode:
1.omg: 1 lm, 16 fm rundt, avslutt med
1 kjm i første lm.
2.omg: 1 lm, * 1 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm, avslutt med 1 kjm i første lm.
3.omg: 1 lm, * 2 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm, avslutt med 1 kjm i første lm. Snu arb. Neste omg hekles fra vrangen.
4.omg: 1 lm, 1 LØKKEMASKE – se forkl over – i hver m, avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg.
5.omg: 1 lm, 1 fm i hver m, avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg.
6.omg: 1 lm, 1 Løkkem i hver m, avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg. Snu arb. Videre hekles det fra retten igjen.
7.omg: 1 lm, 1 fm i hver av de neste 16 m, i neste m hekeles det nese ( 1 fm, 3 lm, 1 st i den 1. av de 3 lm, 1 fm), 1 fm i hver m omeg ut og 1 kjm i lm på beg av omg.
8.omg: 1 lm, 1 fm i hver m (nb! over nesen hekles det 1 fm mellom de 2 fm) og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg.
9.omg, 1 lm, 1 fm i hver fm SAMTIDIG som det hoppes over hver 5.fm = 24 fm og avslutt med 1kjm i lm på beg av omg.
10.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg.
11.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm SAMTIDIG som det hoppes over hver 4.fm = 18 fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg.
12.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg.
Klipp og fest tråden. Fyll nissen.
Lue:
Hekle 26 lm på nål 3,5 og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: 1 lm, 1 fm i hver lm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg = 26 fm.
2.omg: 1 lm, 1 fm i hver av de neste 4 fm, hopp over 1 fm, * 1 fm i hver av de neste 3 fm, hopp over 1 fm *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 fm og 1 kjm i lm på beg av omg = 20 fm.
3.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg.
4.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm SAMTIDIG som det hoppes over 2 fm jevnt fordelt og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg = 18 fm.
Nå hekles hode og luen sammen ved at det hekles både gjennom hodet og luen.
5.-7.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg.
8.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm SAMTIDIG som det hoppes over hver 6.fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg = 15 fm.
9.- 11.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg.
12.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm SAMTIDIG som det hoppes over hver 5.fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg = 12 fm.
13.og 14.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg.
15.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm SAMTIDIG som det hoppes over hver 3.fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg = 8 fm.
16.og 17.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg.
18.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm SAMTIDIG som det hoppes over hver 2.fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg = 4 fm.
19.omg: 1 lm, 1 fm i hver fm og avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg. Klipp tråden, denne skal brukes til å sy fast dusken.
Klaff:
Hekle 1 fm i hver av de 10 m midt foran (hekle i ytterste ledd) hvor det tidligere kun er hekelt i innerste ledd. * Snu arb. Hekle 3 lm, videre hekles det 1 st i hver m *. Gjenta fra *-* totalt 4 ganger. Klipp og fest tråden.
Seler:
Hekle 28 lm på nål 3,5 med rød. Snu arb. Hekle 1 st i den 4.lm fra nålen. Videre hekles det 1 st i hver lm. Klipp og fest tråden. Hekle 1 sele til på samme måte.

MONTERING:
Lag en dusk med hvit på ca 2,5 cm i diameter. Fest i toppen på luen.
Bruk litt sort til å lage små øyne.
Sy fast selene på ryggen og legg dem i kryss og over skuldrene frem og oppå klaffen. Sy 1 knapp i hver side gjennom både klaffen og selen. Fest tråden godt. Klipp opp løkkemaskene.

Kommentarer (3)

Birgit Werth 03.12.2014 - 19:06:

Hallo, fehlt bei dem Nikolaus die Beschreibung wie der Bart gefertigt wird, oder habe ich etwas übersehen. Ich finde den Nikolaus richtig süß. Wünsche allen eine schönes Weihnachtszeit und ich bin immer wieder von den Anleitungen begeistert! Vielen Dank und ganz liebe Grüße

DROPS Design 03.12.2014 kl. 21:55:

Die Beschreibung des Bartes steckt in den Schlaufenmaschen - diese bilden den Bart, sie werden am Ende aufgeschnitten. Sie müssen beim Kopf dafür die Farbabfolge (wie unter FARBEN über der eigentlichen Anleitung beschrieben) beachten - die ersten 3 R mit hellbeige mix, dann die 4.-6. R mit weiß, wobei die 4. und die 6. R mit Schlaufen-M gehäkelt werden und den Bart bilden, die letzten 6 R des Kopfes dann wieder mit hellbeige mix. Viel Spaß mit dem Nikolaus!

Goossens Martine 09.11.2014 - 13:26:

Heel correcte beschrijving! Het resultaat is gewoon prachtig. Bedankt voor dit patroontje.

Stefanie Engelhardt 09.11.2013 - 13:10:

Ich finde die Anleitung ziemlich kompliziert. Habe Teile nicht verstanden und improvisiert. Hat aber geklappt ;)

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-721