DROPS / 123 / 21

DROPS 123-21 by DROPS Design

Strikkede lange DROPS vanter i ”Nepal” med flettemønster.

DROPS design: Modell nr NE-006
--------------------------------------------------------
Størrelse: One-size
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
150 gr f.nr 0100 eco natur

DROPS SETTP nr 4,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 24 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP nr 3,5 – til vrbord.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: flette, type oppskrift: hansker,

Se diag M.1 - diag viser 1 rapport sett fra retten. Forklaring til pilene står i oppskriften.
--------------------------------------------------------

VENSTRE VANTE:
Legg opp 48 m på settp 3,5 med Nepal. Strikk vrbord = 3 vr / 3 r i 8 omg – NB: Start med 3 vr. Bytt til settp 4,5. Strikk videre slik: 3 vr, M.1 (= 21 m), * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger. Fortsett mønsteret. Når man kommer til raden i diag markert med 1-tall felles det 1 m i hver av de 3 midterste vr-partiene på undersiden av hånden ved å strikke 2 vr sm. Når man kommer til raden markert med 2-tall felles det 1 m til i hver av de samme 3 vr-partiene ved å strikke 2 vr sm (dvs at det nå bare er 1 vr igjen i disse 3 vr-partiene). Etter denne omg er det 34 m totalt på omg. Når man kommer til raden markert med 3-tall fortsettes det med r over alle de 15 m på undersiden av hånden og M.1 med 3 vr på hver side som før. Når man kommer til raden markert med 4-tall starter økningen til tommelkile. Det økes 1 m på hver side av den nest siste m på omg (= rett-m) ved å lage 1 kast på hver side av m. På neste omg strikkes kastene vridd r for å unngå hull (dvs strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta økningen på hver 2.omg totalt 5 ganger – det skal være 2 m mer mellom kastene for hver økning. Etter alle økningene er det 11 tommel-m og totalt 48 m på p. Når arb måler 5 cm fra der tommelkilen startet settes de 11 tommel-m på 1 tråd og det legges opp 1 ny m bak disse = 38 m. Strikk M.1 ferdig – arb måler nå ca 2 cm fra tommel-m ble satt på 1 tråd. Sett de første 17 m på 1 tråd, behold de neste 9 m på p og sett de siste 12 m på 1 tråd.

LILLEFINGER = 9 m, legg i tillegg opp 1 ny m mot hånden = 10 m. Strikk rundt med r over r og vr over vr som før, den nye m strikkes i r. Når fingeren måler ca 6 cm strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende 5 m, snurp sammen.

HÅND: Sett m fra trådene tilbake på settp 4,5, strikk i tillegg opp 2 m mot lillefingeren = 31 m. Strikk 2 omg med r over r og vr over vr, de 2 nye m strikkes i r. Behold de 2 m som ble strikket opp mot lillefingeren + 5 m på oversiden av hånden og 4 m på undersiden av hånden på p. Sett de resterende 20 m tilbake på trådene.

RINGEFINGER = 11 m, legg opp 1 ny m mot m på trådene = 12 m. Strikk glstrikk rundt i ca 7½ cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende 6 m, snurp sammen.

LANGEFINGER: Sett 5 m oppå hånden og 4 m inni hånden tilbake på settp 4,5, strikk i tillegg opp 2 m mot ringefingeren og legg opp 1 ny m mot m på tråden = 12 m. Strikk glstrikk rundt i ca 8½ cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende 6 m, snurp sammen.

PEKEFINGER: Sett de resterende 11 m tilbake på settp 4,5, strikk i tillegg opp 2 m mot langefingeren = 13 m. Strikk rundt med vr over de 3 m i siden og r over de resterende m i ca 7 cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende 7 m, snurp sammen.

TOMMEL: Sett de 11 m over tommelkilen på settp 4,5 og strikk i tillegg opp 3 m i kanten på baksiden av tommel-m = 14 m. Strikk glstrikk rundt i ca 6 cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende 7 m, snurp sammen.

HØYRE VANTE:
Strikk som venstre, men motsatt. Dvs at vrborden starter med 3 r istedenfor 3 vr. Etter 8 omg vrbord fortsettes det slik: 3 r / 3 vr over 24 m, M.1 og 3 vr. Tommelkilen økes på hver side 2.m på omg. Når lillefingeren skal strikkes blir det slik: Sett de 12 første m på en tråd (= under hånden), behold de 9 neste m på p og sett de 17 siste m på en tråd (= oppå hånden).

= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r, strikk de 2 r fra hj.p r sm
= sett 2 m på hj.p foran arb, strikk 2 r sm, 2 r fra hj.p
= sett 1 m på hj.p bak arb, 2 r, strikk 2 r i m på hj.p
= sett 2 m på hj.p foran arb, strikk 2 r i neste m og 2 r fra hj.p
= 2 r sm
= 2 vridd r sm