DROPS / 119 / 2

Eloise by DROPS Design

DROPS genser i ”Alpaca” med rynkemønster på bærstk. Str S - XXXL

Stikkord: gensere, rundfelling,

DROPS design: Modell nr Z-469
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
OBS: Modellen kan kun strikkes med 2 tråde som der står i opskriften.
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
Farge nr 2110, gulstøvete:
400-450-500-550-600-650 gr.
--------------------------------------------------------
DROPS SETTP og RUNDP (80 cm) nr 5 - eller den p du må ha for å få 17 m x 22 p glstrikk med 2 tråder på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP og RUNDP (80 cm) nr 4 – til riller.

Kommentarer (87)

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 232kr. Les mer.
RILLE (rundt på rundp):
1 rille = 1 omg rett og 1 omg vrang.

FELLETIPS (gjelder bolen):
Fell slik før merket: 2 r sm.
Fell slik etter merket: Ta 1 m løs av p som den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.

RAGLAN:
Det felles på hver side av 3 m riller.
Fell slik FØR 3 m: 2 r sm.
Fell slik ETTER 3 m: Ta 1 m løs av p som den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
--------------------------------------------------------
BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg opp 142-156-170-188-204-220 m på rundp 4 med 2 tråder Alpaca. Sett 1 merke på beg av omg og 1 merke etter 71-78-85-94-102-110 m (disse markerer sidene).
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Strikk 3 RILLER – se forkl over. Bytt til rundp 5 og fortsett med glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 7 cm felles det 1 m på hver side av begge merkene – SE FELLETIPS, gjenta fellingen på hver 2½.cm totalt 6 ganger = 118-132-146-164-180-196 m. Når arb måler 23-24-25-26-27-28 cm økes det 1 m på hver side av begge merkene ved å strikke 2 r i 1 m, gjenta økningen på hver 3.cm totalt 5 ganger = 138-152-166-184-200-216 m. Når arb måler 38-39-41-41-42-43 cm strikkes det 2 riller over 14 m i hver side (= 7 m på hver side av hvert merke) de øvrige m strikkes som før, på neste omg felles de midterste 8 m i hver side av til ermhull = 122-136-150-168-184-200 m tilbake på p. Legg arb tilside og strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 38-40-42-44-46-48 m på settp 4 med 2 tråder Alpaca. Strikk 3 Riller. Bytt til settp 5. Sett 1 merke på beg av omg (= midt under ermet). Fortsett med glstrikk - SAMTIDIG når arb måler 10 cm økes det 1 m på hver side av merket, gjenta økningen på hver 4.-3½.-3.-3.-2½.-2½.cm totalt 8-9-10-10-11-12 ganger = 54-58-62-64-68-72 m. Når arb måler 40 cm (i alle str) felles det 8 m midt under ermet (dvs 4 m på hver side av merket) = 46-50-54-56-60-64 m tilbake på p. Legg arb tilside, strikk 1 erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen = 214-236-258-280-304-328 m.
Sett 1 merke i alle overgangene mellom ermene og bolen (= 4 merker). Fortsett med glstrikk rundt, men de 3 m på hver side av for- og bakstk fortsettes i riller - SAMTIDIG på 2.omg felles det til RAGLAN – se forkl over! Gjenta fellingene på hver 2.omg totalt 2-3-3-3-4-5 ganger = 198-212-234-256-272-288 m. Bytt til rundp 4 og strikk 2 riller.

Videre strikkes det rynkemønster slik:
Bytt til rundp 5 og 1 tråd. Strikk 2 r i alle m omg rundt = 396-424-468-512-544-576 m. Fortsett med 8-8-8-9-9-9 omg glstrikk.

Bytt til rundp 4 og 2 tråder. Strikk alle m r sm 2 og 2 = 198-212-234-256-272-288 m.
Neste omg strikkes slik: 2-2-3-4-2-0 r, * 2 r sm, 5-5-5-4-4-4 r *, gjenta fra *-* ut omg = 170-182-201-214-227-240 m.
Strikk 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr.

Bytt til rundp 5 og 1 tråd. Strikk 2 r i alle m omg rundt = 340-364-402-428-454-480 m. Fortsett med 7-7-8-8-9-9 omg glstrikk.

Bytt til rundp 4 og 2 tråder. Strikk alle m r sm 2 og 2 = 170-182-201-214-227-240 m.
Neste omg strikkes slik: 2-2-3-4-2-0 r, * 2 r sm, 4-4-4-4-3-3 r *, gjenta fra *-* ut omg = 142-152-168-177-184-192 m.
Strikk 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr.

Bytt til rundp 5 og 1 tråd. Strikk 2 r i alle m ut omg = 284-304-336-354-368-384 m. Fortsett med 7-7-8-8-9-9 omg glstrikk.

Bytt til rundp 4 og 2 tråder. Strikk alle m r sm 2 og 2 = 142-152-168-177-184-192 m.
Neste omg strikkes slik:
STR S: 2 r, * 2 r sm, 2 r *, gjenta fra *-* omg rundt = 107 m.
STR M: 5 r, * 2 r sm, 2 r, 2 r sm, 1 r *, gjenta fra *-* omg rundt = 110 m.
STR L: * 2 r sm, 1 r *, gjenta fra *-* omg rundt = 112 m.
STR XL: * 2 r sm, 1 r *, gjenta fra *-* omg rundt = 118 m.
STR XXL og XXXL: * 2 r sm, 2 r sm, 1 r, 2 r sm, 1 r *, gjenta fra *-* omg rundt = 115-120 m.
Strikk 1 omg vrang, deretter strikkes det 4 riller. Fell av, arb måler ca 58-60-62-64-66-68 cm.

MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 25.03.2010
OBS: Modellen kan kun strikkes med 2 tråde som der står i opskriften.

Diagram

Marie 08.01.2019 - 10:52:

Hei. Kan jeg strikke denne i to tråder flora og gå ned en halv pinnestørrelse? Strikker i str small. På forhånd takk! Hilsen marie

DROPS Design 11.01.2019 kl. 14:37:

Hei Marie. Alpaca og Flora har i utgangspunktet samme strikkefasthet så det skal gå helt fint å bruke Flora til denne genseren. Når det gjelder pinnestørrelse må du bruke de pinnene som gir deg den samme strikkefastheten som angitt i oppskriften. Pinnestørrelsene vi oppgir er kun veiledende, og du må selv justere størrelsen opp eller ned ved behov slik at du har den riktige strikkefastheten. Hvis du har feil strikkefasthet vil målene på plagget bli feil i forhold til målskissen. Strikk en prøvelapp med de pinnene du tror passer og se om det stemmer med oppskriften. God fornøyelse

Tina 23.10.2018 - 10:51:

Hei, jeg lurer på om rettelsen på oppskriften gjelder der man skal strikke med en tråd for å få boble effekten.

DROPS Design 23.10.2018 kl. 15:51:

Hei Tina. Alle rettelser som står oppgitt er allerede endret i oppskriftsteksten så den er korrekt slik den står. Strikk med 1 og 2 tråder som anvist. God fornøyelse.

Marion 22.04.2018 - 14:57:

Bonjour, dans le 1er motif ondulé, il faut faire 8 rangs de jersey. Faut-il inclure le rang où on double toutes les mailles ou non? Merci pour votre réponse :) Marion

DROPS Design 23.04.2018 kl. 09:35:

Bonjour Marion, le rang où l'on double les mailles est compris dans les 8 rangs jersey, tricotez encore 7 autres rangs jersey. Bon tricot!

Sara 18.10.2017 - 22:42:

Jag har börjat att sticka oket men får inte riktigt ihop maskantalet i mönstret. Jag har 258 maskor och ska börja minska till raglan. Eftersom jag stickar ihop 2 maskor på ena sidan ärmen och sedan lyfter en maska över en annan på andra sidan så får jag det till totalt 4 maskor som minskas per minskningsvarv. Detta upprepas 3 ggr. Då har jag minskat totalt 12 maskor. Enligt mönstret så ska jag ha minskat 258-234=24 maskor. Hur ska jag tänka för att göra rätt?

DROPS Design 19.10.2017 kl. 13:54:

Hej, du ska minska 2 m i varje övergång mellan fram-/bakstycke och ärmar. Eftersom det finns 4 övergångar minskas det totalt 8 m per varv.

Marie 28.06.2017 - 03:49:

Désoler de vous déranger encore.... je suis vraiment bloquer . La manche mesure cm pour toute les tailles,, mais de mon poignet au dessous de bras mesure 50 cm... que dois-je faire???

DROPS Design 28.06.2017 kl. 08:12:

Bonjour Marie, vérifiez d'abord les mesures du schéma avec celles d'un pull similaire que vous aimez, et tricotez quelques cm supplémentaires si vous pensez que les manches seront trop courtes. Bon tricot!

Marie 27.06.2017 - 01:39:

Bonjour, que veux dire , a 39 cm de hauteur, tricoter 4 tours au point mousse sur les 14 mailles de chaque coté=(7 mailles de chaque coté du marqueur) avec les autres mailles comme avant? les autres mailles sont t'elles en jersey?

DROPS Design 27.06.2017 kl. 09:01:

Bonjour Marie, tricotez en jersey comme avant (= à l'end tous les tours) mais les 14 m sur les côtés vont se tricoter (1 tour end, 1 tour env) comme on le voit dans cette vidéo. Bon tricot!

Alison 04.01.2017 - 12:35:

"Note: Due to the shirred pattern on yoke, this design must be worked with 2 strands as said in pattern, and not be replaced with 1 strand as shown in the yarn alternatives." Does this mean the shirred pattern should be worked entirely in 2 strands of alpaca? Or should I change between 1 and 2 strands according to the pattern?

DROPS Design 04.01.2017 kl. 15:16:

Dear Alison, body and sleeves are worked with 2 strands Alpaca held together, but to keep the shirred pattern, you cannot replace the 2 strands Alpaca (yarn group A) with 1 strand yarn group C so that you will work shirred pattern with 1/2 strands of yarn as explained. Happy knitting!

Liza 19.08.2016 - 02:49:

Hi! I have to bind off now, at the neck level... the pattern says work 8 rounds of garter, which ended with a purl round... should i bind off knitting or purling?? Thanks!!

DROPS Design 19.08.2016 kl. 10:00:

Dear Liza, bind off on next row after the 4 ridges, ie bind off knitting. Happy knitting!

Ileana 24.03.2016 - 10:30:

Buongiorno. Quando si comincia a lavorare con 1 capo di filato, il secondo capo va tagliato? Oppure posso portarlo in alto senza tagliarlo e riutilizzarlo quando si ricomincia a usare 2 capi? Se se può portare in alto, come si fa? Grazie

DROPS Design 24.03.2016 kl. 10:45:

Buongiorno Ileana. Non è necessario tagliare il filo quando usa un solo capo. Per spostarlo in alto, è sufficiente che incroci i fili facendo passare un gomitolo sopra l'altro, senza tirare troppo, alla fine del giro. Buon lavoro!

Ewa 14.02.2015 - 17:30:

Hallo :) Eine Frage: Kann man dieses Modell auch mit Paris stricken? Da ja die Maschenprobe genau die Größe von Paris hätte... Bzw. die von Drops for you 5. Vielen Dank und viele Grüße

DROPS Design 15.02.2015 kl. 19:25:

Das geht bei diesem Modell leider nicht, da die Passe abwechselnd mit 2 Fäden und mit 1 Faden gestrickt wird. Sie können für dieses Modell also nur Garne aus der Gruppe A verwenden, da Sie das Modell zwar doppelfädig beginnen - damit ginge auch Paris aus Garngruppe C und es gilt: 2 Fäden A = 1 Faden C - aber oben an der Passe müssen Sie teilweise einfädig stricken, und Paris können Sie schlecht halbieren...

Kommentér oppskrift DROPS 119-2