DROPS / 114 / 25

DROPS 114-25 by DROPS Design

DROPS vanter i ”Alpaca” med fletter.

DROPS design: Modell nr Z-434
--------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L/XL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
100 gr i begge str f.nr 7233m, gulgrønn mix.

DROPS SETTP nr 2,5 - eller den p du må bruke for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: flette, struktur, type oppskrift: hansker,

MØNSTER: Se diag M.1. Diag sees fra retten og viser 1 rapport av mønsteret.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
HØYRE VANTE:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 60-66 m på strømpep 2,5 med Alpaca. Strikk 2 cm glstrikk til belegg. Neste omg strikkes slik: * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-* (= brettekant). HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strikk 2 cm glstrikk, fortsett med vrbord = 1 r / 1 vr i 4 cm. Deretter strikkes det 1 omg glstrikk samtidig som det felles 6-8 m jevnt fordelt = 54-58 m. Neste omg strikkes slik: 3-4 m glstrikk, M.1 over 24 m, 3-4 m glstrikk (disse 30-32 m = oppå hånden) og 24-26 m glstrikk = inni hånden – sett 1 merke i den første glstrikkede m inni hånden (= tommel-m). Fortsett mønsteret oppover. Når arb måler 15-16 cm økes det 1 m på hver side av tommel-m, gjenta økningen på hver 3. omg totalt 5-6 ganger (de økte m strikkes i glstrikk) = 11-13 tommel-m og 64-70 m totalt. Når arb måler 19-21 cm settes de 11-13 tommel-m + 1 m på hver side av disse (= 13-15 m) på 1 tråd. På neste omg legges det opp 3 nye m over m på tråden = 54-58 m. Strikk videre til arb måler 22-24 cm. Nå beholdes de første 6-7 m på p, de neste 43-46 m settes på en tråd og de siste 5-5 m beholdes på p.

LILLEFINGER: = 11-12 m, legg i tillegg opp 2 nye m mot hånden = 13-14 m. Strikk glstrikk rundt i ca 5-5½ cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen.

HÅND: Sett de 43-46 m fra tråden tilbake på settp, strikk opp 2 m mot lillefingeren = 45-48 m. Strikk 3 omg med mønster oppå hånden som før og glstrikk over de resterende m. Behold de 2 m som ble lagt opp mot lillefingeren + 7-8 m oppå hånden og 6-6 m under hånden på p og sett de resterende 30-32 m tilbake på tråden.

RINGFINGER: = 15-16 m, legg opp 1 ny m mot m på tråden = 16-17 m. Strikk glstrikk rundt i ca 7-7½ cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen.

LANGFINGER: Sett 8-8 m oppå hånden og 6-7 m inni hånden tilbake på p, strikk i tillegg opp 2 m mot ringfingeren og legg opp 1 ny m mot m på tråden = 17-18 m. Strikk glstrikk rundt i ca 8-8½ cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen.

PEKEFINGER: Sett de resterende 16-17 m tilbake på p, strikk i tillegg opp 2 m mot langfingeren = 18-19 m. Strikk glstrikk rundt i ca 6½-7 cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen.

TOMMEL: Sett de 13-15 m fra tråden over tommelkilen tilbake på p, strikk i tillegg opp 5 m i kanten på baksiden av tommelen = 18-20 m. Strikk glstrikk rundt i ca 5-6 cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen. Brett kanten mot vrangsiden langs brettekanten og sy.

VENSTRE VANTE:
Strikk som høyre men motsatt - dvs at det økes til tommelkile på hver side av den siste glstrikkede m inni hånden. Når lillefingeren skal strikkes blir det slik: Sett de første 24-25 m på 1 tråd, behold de neste 11-12 m på p og sett de siste 19-21 m på en tråd.

= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r.
= sett 1 m på hj.p bak arb, 1 r, 1 r fra hj.p.
= sett 1 m på hj.p foran arb, 1 r, 1 r fra hj.p.
= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p.