DROPS / 114 / 25

DROPS 114-25 by DROPS Design

Palmikolliset DROPS sormikkaat ”Alpaca”-langasta.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro Z-434
----------------------------------------------------------
Koko: S/M - L/XL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS ALPACA:
kumpaankin kokoon 100 g nro 7233m, kellanvihreä -mix

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan.
Neuletiheys: 26 s x 34 krs sileää neuletta puikoilla nro 2,5 = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: kohoneule, palmikko, ohjetyyppi: käsineet,

MALLINEULE: Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää yhtä mallikertaa oikealta puolelta katsottuna.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

OIKEA SORMIKAS:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 2,5 Alpaca-langalla 60-66 s. Neulo 2 krs sileää neuletta. Seuraava krs neulotaan näin: *2 s oikein yhteen, 1 langankierto*, toista *-* (= taitereuna). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo vielä 2 cm sileää neuletta. Neulo sitten 4 cm 1 o/1 n -joustinneuletta. Neulo nyt 1 krs sileää neuletta ja kavenna SAMALLA tasavälein 6-8 s = 54-58 s. Seuraava krs neulotaan näin: 3-4 s sileää neuletta, neulo seuraavilla 24 s:lla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti, 3-4 s sileää neuletta (nämä 30-32 s = käden päällä), ja neulo lopuksi 24-26 s sileää neuletta (= kämmenpuoli). Kiinnitä 1 merkkilanka kämmenpuolen ensimmäiseen silmukkaan (= peukalokiilan ensimmäinen s). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn pituus on 15-16 cm, aloita peukalokiilan lisäykset. Lisää nyt merkityn silmukan molemmin puolin 1 s. Toista tällaiset lisäykset 3 krs:n välein yht. 5-6 kertaa = 11-13 s peukalokiilassa (= yht. 64-70 s). Lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta. Kun työn pituus on 19-21 cm, siirrä peukalokiilan 11-13 s + 1 s näiden silmukoiden molemmin puolin apulangalle. Luo seuraavalla krs:lla apulangan silmukoiden tilalle 3 s = yht. 54-58 s. Jatka neulomista kunnes työn pituus on 22-24 cm. Jätä nyt ensimmäiset 6-7 s työhön, siirrä seuraavat 43-46 s apulangalle ja jätä viimeiset 5-5 s työhön.

PIKKUSORMI: = 11-12 s, luo lisäksi pikkusormen ja käden väliin 2 s = 13-14 s. Neulo n. 5-5½ cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

KÄSI: Ota apulangan s:t takaisin työhön ja poimi lisäksi käden ja pikkusormen välistä 2 s = 45-48 s. Neulo käden päällä olevilla silmukoilla mallineuletta kuten aiemmin ja muilla silmukoilla sileää neuletta 3 krs ajan. Jätä käden ja pikkusormen väliin luodut 2 s + 7-8 s käden päältä ja 6-6 s kämmenpuolelta työhön ja siirrä jäljellä olevat 30-32 s apulangalle.

NIMETÖN: = 15-16 s, luo nimettömän ja apulangan silmukoiden väliin 1 s = 16-17 s. Neulo n. 7-7½ cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

KESKISORMI: Ota 8-8 s käden päältä ja 6-7 s kämmenpuolelta työhön, poimi lisäksi keskisormen ja nimettömän välistä 2 s ja luo keskisormen ja apulangan silmukoiden väliin 1 s = 17-18 s. Neulo n. 8-8½ cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

ETUSORMI: Ota jäljellä olevat 16-17 s työhön ja poimi lisäksi etusormen ja keskisormen välistä 2 s = 18-19 s. Neulo n. 6½-7 cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

PEUKALO: Ota peukalokiilan s:t työhön ja poimi lisäksi peukalokiilan takareunasta 5 s = 18-20 s. Neulo n. 5-6 cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

Taita ja kiinnitä reunus kaksinkerroin työn nurjalle puolelle.

VASEN SORMIKAS:
Neulo oikean sormikkaan peilikuvaksi, eli tee peukalokiilan lisäykset kämmenpuolen viimeisen s:n molemmin puolin. Jaa työ pikkusormea varten näin: Siirrä ensimmäiset 24-25 s apulangalle, jätä seuraavat 11-12 s työhön ja siirrä loput 19-21 s apulangalle.

= nosta 1 s oikein neulomatta
= siirrä 1 s apupuikolle työn taakse, neulo 1 s oikein, neulo apupuikon s oikein
= siirrä 1 s apupuikolle työn eteen, neulo 1 s oikein, neulo apupuikon s oikein

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 114-25 alkuperäisohjeeseen.