DROPS / 115 / 43

DROPS 115-43 by DROPS Design

Hæklet DROPS nederdel i ”Karisma” med bedstemor-ruder i kanten. Str XS-XXL.

DROPS design: Model nr U-572
----------------------------------------------------------
Størrelse: XS - S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
300-350-400-450-500-550 gr f.nr 53, koks
50-50-50-50-100-100 gr f.nr 05, sort
50-50-50-50-100-100 gr f.nr 21, lysegrå
50-50-50-50-50-100 gr f.nr 19, hvid

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – den nål du skal bruge for at få 1 rude = 9,5 x 9,5 cm og 18 m x 12 rækker MØNSTER = 10 x 10 cm.
DROPS Bøffelhornsknap nr 535: 5 stk.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (99)

100% Uld
fra 13.95 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 13.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 13.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 220kr. Læs mere.
MØNSTER:
1.RÆKKE: 1 st i hver fm, slut rækken af med 1 lm til at vende med.
2.RÆKKE: 1 fm i hver st, slut rækken af med 3 lm til at vende med.
UDTAGNINGSTIPS: Der tages ud ved at hækle 2 st i 1 fm.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
NEDERDEL: Arb hækles frem og tilbage ovenfra og ned og sys sammen i siden til sidst.
Hækl 136-157-178-196-217-236 løse lm med koks på nål 4. Hækl første række således: 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver af de 1-1-1-5-5-3 næste lm, * spring over 1 lm, 1 fm i hver af de 6 næste lm *, gentag fra *-* rækken ud = 116-134-152-168-186-202 fm. Fortsæt med MØNSTER – se forkl over – til færdig mål.
HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Når der er hæklet totalt 5 rækker (sidste række er en række med fm) sættes der 6 mærker i arb således: Første efter 11-12-14-14-16-19 m, derefter skal der være 19-22-25-28-31-33 m mellem hver mærke, der vil da være 10-12-13-14-15-18 m efter sidste mærke i slutningen af rækken. På næste række tages der 1 st ud før alle mærker – SE UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningerne på hver 2.række totalt 9 gange – OBS: Tag ud hver 2. gang før og efter mærkerne = 170-188-206-222-240-256 m. Hækl videre til arb måler 29-31-33-35-37-39 cm (eller til ønsket længde), klip tråden.

FARVER PÅ BEDSTEMORRUDERNE:
RUDE A: Luftm + 1.omg = koks, 2.omg = lys grå, 3.omg = hvid, 4.omg = sort, 5.omg = koks.
RUDE B: Luftm + 1.omg = sort, 2.omg = koks, 3.omg = hvid, 4.omg = lys grå, 5.omg = koks.
RUDE C: Luftm + 1.omg = hvid, 2.omg = koks, 3.omg = sort, 4.omg = lys grå, 5.omg = koks.
RUDE D: Luftm + 1.omg = hvid, 2.omg = koks, 3.omg = lys grå, 4.omg = sort, 5.omg = koks.

BEDSTEMOR-RUDE: Hækl 6 lm med nål 4 og sæt dem til 1 ring med 1 km i første lm.
1.OMG: 3 lm, 2 st om ringen, * 3 lm, 3 st *, gentag fra *-* totalt 3 gange og slut af med 3 lm og 1 km i 3.lm fra beg af omg. Vend arb.
2.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue *, gentag fra *-* totalt 3 gange, slut af med 1 lm og 1 km i 3.lm fra beg af omg. Vend arb.
3.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om næste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 1 lm *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 3 st om næste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, slut af med 1 km i 3.lm fra beg af omg. Vend arb.
4.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om næste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 1 lm *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 3 st om næste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 1 lm, slut af med 1 km i 3.lm fra beg af omg. Vend arb.
5.OMG: Hækl 1 fm i hver st og 1 fm i hver lm, slut af med 1 km i første fm.
1 rude = ca 9,5 x 9,5 cm.

ANTAL RUDER: Hækl 5-5-6-7-7-7 ruder A, 6-6-6-7-8-8 ruder B, 5-6-6-6-7-8 ruder C og 4-5-6-6-6-7 ruder D = totalt 20-22-24-26-28-30 ruder.

MONTERING: Sy nederdelen sammen yderst i kanten i venstre side, lad ca 15 cm være til åbning øverst. Sy ruderne sammen yderst i kanten til en lang remse som fig-1 viser, derefter sys remsen sammen i enden så der bliver en ring. Videre sys ruderne fast yderst i kanten nederst på nederdelen.
KNAPHULLER: Langs med den side af åbningen som vender mod forstk hækles der knaphuller således (start nederst): 1 fm i hver af de 2 første m, 3 lm, spring over 1 cm, * hækl fm i 2 cm, 3 lm, spring over 1 cm *, gentag fra *-* totalt 4 gange, slut af med 2 fm øverst, vend og hækl tilbage således: 1 fm i hver fm og 3 fm i hver lm-bue.
KNAPPETILLÆG: Langs med den anden side af åbningen hækles der 5 rækker med fm frem og tilbage, klip tråden. Sy knapperne på knappetillægget.

Diagram

Kommentarer (99)

Skriv din kommentar her!

Sara Jane Hammond 14.01.2018 - 03:34:

I have some more questions regarding the increasing - I am doing the XXL size (202 stitches to begin the increase): -Should the markers be placed in the 5th row and then the increase starts in the 6th (the DC) row? - When replacing the markers where should they be after the first increase? - When it says the increase should be before or after the marker alternately, which stitch should the marker be in for each DC row? Thanks for your help!

DROPS Design 15.01.2018 kl. 09:08:

Dear Mrs Hammond, after the fist 5 rows insert markers without working, then start increasing on next row. On first increase row increase after each marker, on next increase row increase before each marker and repeat these increase every 2 rows alternately after and before each marker. Happy crocheting!

DARLENE L RICKERT 31.12.2017 - 05:42:

DROPS Design 16.01.2017 kl. 08:56: I have two questions: 1. I still don't understand your answer to Heather's question. The direction that says" 1 dc in each of the next ch" doesn't make sense to 2. I don't understand the Gauge instructions that read - "size 4mm/G/6 - or size need to get 1 square = 3 1/2 x 3 1/2 and 18 sts x 12 rows in pattern = 4x4. Please provide some clarification.

DROPS Design 02.01.2018 kl. 11:08:

Dear Mrs L. Rickert, the fundation chain will have much more chains that you will need sc (US-English terminology) for 1st row to avoid the first row being too tight, you will then skip chains evenly as given for your size so that you get the correct number of sts and width. To check your tension, work a swatch in pattern (row 1: dc, row 2: sc) over 18 sts and 12 rows = 4"x4". One square should measure 3½” x 3½”. Happy Crocheting!

Sara Jane Hammond 28.12.2017 - 14:48:

Hello! With Row 1 of the pattern, does the chain 3 count as a post or is it just a turning chain? Thank you Sara Jane

DROPS Design 29.12.2017 kl. 09:49:

Dear Sara Jane, it counts as a "post" or a treble, the first one in the pattern (elswhere you will have thre treble there, at the first thime it is 3 chain stitch and 2 treble). Happy Crocheting!

Fetta 06.12.2017 - 21:54:

Bonjour madame Je compte créé mon propre modèle, je demande juste votre avis sur le mélange des carrés Danny et le jersey. Merci.

DROPS Design 07.12.2017 kl. 09:59:

Bonjour Mme Fetta, ce type de mélange peut également donner de jolis résultats, vous trouverez par ex ici quelques modèles alliant des carrés au crochet et du jersey. Bon tricot!

Fetta 02.12.2017 - 18:59:

Je suis entrain de réalisé la jupe avec les carrés granny à la différence du modèle le haut de la jupe je compte le réalisé en jersey endroit donner moi votre avis. Merci

DROPS Design 04.12.2017 kl. 09:24:

Bonjour Mme Fetta, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chaque modèle à chaque demande individuelle, mais vous pouvez tout à fait utiliser nos modèles en base d'inspiration et créer le vôtre. Si besoin, n'hésitez pas à demander conseil auprès du magasin où vous avez acheté votre laine. Bon tricot!

Blanca Oses 25.07.2017 - 01:54:

Como puedo empezar . Soy aprendiz y me gusta mucho la falda para mí . No entiendo gracias

DROPS Design 25.07.2017 kl. 20:21:

Hola Blanca. Te recomiendo primero hacer los cuadrados necesarios para hacer la falda. Y después comenzar con la falda, que se trabaja de arriba abajo. Al final se unen los cuadrados con la falda.

Heather 13.01.2017 - 21:42:

I am confused on the first instruction - I have done 136 chains but am confused when it says 1dc in each of the next 1-1-1-5-5-3. So does that mean I double crochet the following 3 chains and then skip 5 chains before dc again? And then miss another 5 chains again? It certainly doesn't look right if I do this!

DROPS Design 16.01.2017 kl. 08:56:

Dear Heather, work first row as follows in the 1st size: 1 dc in 2nd ch from hook, 1 dc in each of the next ch, * skip 1 ch, 1 dc in each of the next 6 ch*, repeat from *-* a total of 19 times = 116 dc. Happy crocheting!

Nancy Krause 25.12.2016 - 10:12:

Warum wird abwechselnd eine Runde Stäbchen und eine Runde Feste Maschen gehäkelt? Das sieht auf den Bild doch nur nach Stäbchen aus. Hat das eine tiefere Bedeutung mit den abwechselnd häkeln.? Oder ist es egal ob man nur Stäbchen häkelt?

DROPS Design 29.12.2016 kl. 13:53:

Liebe Frau Krause, der Rock ist im Muster gestrickt, dh abwechselnd 1 Reihe mit Stb und 1 Reihe mit fM - so wird auch der Maschenprobe gehäkelt (= 18 M x 12 R im Muster = 10 x 10 cm) Viel Spaß beim häkeln!

Tanja 08.12.2016 - 09:24:

Danke für die schnelle Antwort. Stimmt, Luftmaschenrand ist immer zu fest und zu eng. Den Trick werde ich auch bei anderen Werken anwenden. Super, dass ihr schnelle Hilfeleistung gebt!

Tanja 08.12.2016 - 08:14:

Hallo, Frage zu den ersten 5 Reihen: wird nur in der ersten Reihe abgenommen (überspringen jeder 7. Luftmasche)? 2.Reihe: Stäbchen in jede fm der Vorreihe, 3. Reihe: fm in jedes Stb. der Vorreihe, etc. Danke.

DROPS Design 08.12.2016 kl. 09:03:

Liebe Tanja, damit der 1. Reihe nicht zu eng ist, häkelt man mehr Lm am Anfang, aber dann bei den ersten 5 Reihen muss die Maschenanzahl bleiben. Und genauso wie wird man dann häklen. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentere opskrift DROPS 115-43