DROPS / 112 / 33

Mallard by DROPS Design

DROPS poncho med bølgemønster i ”Silke-Alpaca”.

DROPS design: Modell nr SA-053
--------------------------------------------------------
Størrelse: One-size
Lengde midt bak: ca 50 cm
Materialer: DROPS SILKE-ALPACA fra Garnstudio
550 gr, f.nr 7120, lys grågrønn

DROPS RUNDP NR 5 (80 cm) - eller den p du må ha for å få 20 m x 22 p bølgemønster på 10 x 10 cm.
-------------------------------------------------------

BØLGEMØNSTER:
Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.
--------------------------------------------------------

SKULDERSTK:
Arb strikkes ovenfra og ned fra halsen. Arb strikkes i 2 deler som syes sammen til slutt. Legg opp 81 m på rundp 5 med Silke-Alpaca. Strikk 3 riller. Sett 1 merketråd i den midterste m. Videre strikkes det slik, fra retten: 5 m rille, M.1 over de neste 34 m, 1 rett, 1 kast, 1 rett (= m med merketråd), 1 kast, 1 rett, M.1 over de neste 34 m, avslutt med 5 m rille. Fortsett med dette mønsteret, SAMTIDIG økes det 1 m på hver side av m med merketråd på hver 2.p. Øk med kast som tidligere. De økte m strikkes fortløpende inn i M.1 – NB! På omg der det strikkes 2 m rett sammen og kast strikkes det rett over alle m til det er økt nok m til en hel ny rapport. Fortsett med dette mønsteret og økningene til arb måler 35 cm eller ønsket mål, følg strikkeretningen når det måles, ikke mål midt på skulderstk, og avpass etter en hel rapport av M.1. Fell av. Strikk 2 slike stykker og sy de sammen i ytterste m av de 5 m rille i hver side.

TVUNNET SNOR:
Klipp 2 tråder à 3 meter. Tvinn de sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende.Tre snoren opp og ned øverst i halsen på skulderstk og knyt en sløyfe midt foran.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 04.05.2009
Nytt Diagramm.
Oppdatert online: 26.08.2009
Videre strikkes det slik, fra retten: 5 m rille, M.1 over de neste 34 m, 1 rett, 1 kast, 1 rett (= m med merketråd), 1 kast, 1 rett, M.1 over de neste 34 m, avslutt med 5 m rille. Fortsett med dette mønsteret, SAMTIDIG økes det 1 m på hver side av m med merketråd på hver 2.p.

Kommentarer / Spørsmål (53)

Patricia 04.10.2019 - 23:36:

Bonjour. Je débute dans le tricot. Je n'arrive pas à comprendre lorsque vous dites d'augmenter d'une maille avant et après le marqueur mais cela décale les autres mailles cela me donne 35 mailles d'un côté et de l'autre je fais comment pour la suite ? Merci de me répondre

DROPS Design 07.10.2019 kl. 08:46:

Bonjour Patricia, après cette première diminution, continuez en point fantaisie en augmentant toujours de chaque côté de la maille avec le marqueur; le nombre de mailles en M.1 va augmenter de chaque côté de cette maille, tricotez ces mailles à l'endroit ou à l'envers comme dans M.1 mais tricotez le rang 3 sur ces mailles uniquement quand vous avez suffisamment de mailles (= 1 motif complet en largeur = 17 m). Bon tricot!

Bianca 12.05.2019 - 08:29:

Nog 1 vraag dat meerdere doe je dat dan steeds maar 2 x of de steken die tussen markeerder zit. Of meerder je alleen de eerst naald van het patroon.

DROPS Design 15.05.2019 kl. 08:50:

Dag Bianca,

Je meerdert steek aan beide kanten van de steek met de markeerdraad en dit doe je om de naald. Dus de ene naald wel en de andere naald niet. Het meerderen gaat door over de hele lengte van de poncho.

Bianca 09.05.2019 - 23:54:

Mijn vraag is na 6 naalden ribbelsteek begin he met tekening M1 maar is de tekening heen weer of alleen de goede kant dus aan de verkeerde kant alles av terug ik kom namelijk steeds 6 steken over als ik regel 3 van onderaf neem. Hoor graag snel

DROPS Design 11.05.2019 kl. 18:07:

Dag Bianca,

In de teltekening zijn alle naalden ingetekend, dus zowel de heengaande als de teruggaande naalden. De eerste naald brei je dus recht op de goede kant, de tweede recht op de verkeerde kant, de derde met kantpatroon, de vierde recht op de verkeerde kant, en de laatste twee recht aan de goede kant en averecht aan de verkeerde kant.

Cenia 10.02.2018 - 19:02:

J'adore ce poncho, je veux ^etre sur si je comprends bien, pour les augmentations dans la maille centrale, se font a chaque deux rangs....ma questions est : les augmentations se font au 3e rang, apres les augmentations?

DROPS Design 12.02.2018 kl. 09:46:

Bonjour Cenia, pour augmenter tous les 2 rangs, tricotez 1 rang avec augmentations, le rang retour sur l'envers et répétez ces 2 rangs. Bon tricot!

Deb Bonfiglio 16.01.2018 - 16:54:

I love this garment.... but even as an intermediate knitter, I have the hardest time with DROPS patterns. Please consider writing your patterns in the standard way...row by row. I probably won’t make this just because of the ambiguity of the pattern.

DROPS Design 16.01.2018 kl. 17:02:

Dear Mrs Bonfiglio, should you need any further assistance with our patterns you are welcome to ask your question here or, for any individual help contact your DROPS store, even per mail or telephone. Happy knitting!

Esther 20.07.2016 - 11:32:

In de nederlandse vertaling staan volgens mij zelfs 2x omsl./steek teveel. Ik heb het nu voor mezelf gecontroleerd en aangepast met de originele en de engelse vertaling erbij. Misschien kunnen jullie dit ook controleren voor de nederlandse vertaling?

DROPS Design 20.07.2016 kl. 15:14:

Hoi Esther. Zie mijn antwoord hieronder

Esther 20.07.2016 - 11:27:

Volgens mij zit er een foutje in de nederlandse vertaling, daar wordt 2x een markeerder/markeerdraad genoemd. In het origineel wordt die 1x genoemd en daarin is ook een omsl./steek minder. Als ik tel/brei volgens de nederlandse vertaling kom ik 2 steken tekort in de opzet van 81 steken. Tenzij ik niet goed lees? Kunnen jullie hier helderheid in geven? Alvast bedankt!

DROPS Design 20.07.2016 kl. 15:13:

Hoi Esther. Je hebt gelijk. Ik heb vergeleken met het originele patroon en het was fout vertaald. Ik heb het nu aangepast. Bedankt voor het melden.

Camelia 20.12.2015 - 20:18:

It's beautiful and I would like to make it longer (65-70cm the middle of the back). How many more stitches should I cast on?

DROPS Design 21.12.2015 kl. 11:17:

Dear Camelia, the poncho is worked top down from neck, you can then adjust easily to the desired length. Happy knitting!

Fyrkrkr0 03.09.2015 - 16:30:

On all of your patterns, when in it says "m.1", "m.2" etc., is that referencing charts named/labelled M.1, M.2 or does it refer to the standard knitting instructions in American which is "Make 1 stitch" m.1= make one stitch, m.2 or m2 means make two stitches? Also the charts have a yo on the line between stitches, for example : yo, k1, yo, k1, yo? Or yo, k2tog, yo?

DROPS Design 03.09.2015 kl. 17:15:

Dear Fyrkrkr0, in the oldiest patterns you will see M.1, M.2 .. for diagrams, "M" is the norwegian abbreviation to mønster. In the newest patterns, they are now called A.1, A.2 ... In this diagram, you will work (K2 tog) a total of 3 times, then YO, K1, YO, K1, YO, K1, YO, K1, YO, K1, YO and (K2 tog) 3 times. Happy knitting!

Brigit Dassen 03.04.2015 - 22:45:

Hoe voeg je een nieuw patroon toe als je genoeg steken hebt vermeerderd. Ik ben nu met naald 3 bezig en er zijn 21 st vermeerderd.

DROPS Design 04.04.2015 kl. 19:42:

Als u 17 st hebt, kunt u een nieuwe patroonherhaling breien.

Kommentér oppskrift DROPS 112-33