DROPS Baby / 16 / 11

Prince Charming by DROPS Design

Heklet DROPS krone-pannebånd i ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr Z-056-by
------------------------------------------------------------
Størrelse: 0/1 - 2/4 år
Passer hodemål: 40/46 - 48/52 cm.
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
50 gr i begge str f.nr 6205, lys blå
50 gr i begge str f.nr 0100, natur
----------------------------------------------------------
DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller det nål-nr du må ha for å få 18 fm x 20 rader med 2 tråder på 10 x 10 cm. NB: Det er viktigst å overholde heklefastheten i høyden for at ikke pannebåndet skal bli for stort.
----------------------------------------------------------

HEKLEINFO: Hver rad avsluttes med 1 lm til å snu med.

ØKETIPS: Det økes 1 m ved å hekle 2 lm på slutten av raden. På beg av neste rad hekles det 1 fm i 2.lm fra nålen.

FELLETIPS: Fell 1 fm slik: Stikk nåla ned i første m, hent tråden, stikk nåla ned i andre m, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 løkkene på nåla.
----------------------------------------------------------

PANNEBÅND: Arb hekles på tvers og sys sammen midt bak.

Hekle 11 løse lm (inkl 1 lm til å snu med) på nål 4 med 2 tråder lys blå.
1. RAD: 1 fm i 2. lm fra nålen, 1 fm i de resterende lm = 10 fm – SE HEKLEINFO!
2.RAD: 1 fm i hver fm.
3.RAD: 1 fm i hver fm - SAMTIDIG økes det 1 fm på slutten av raden – SE ØKETIPS!
4.RAD: 1 fm i lm, deretter 1 fm i hver fm = 11 fm.
5.-8.RAD: Gjenta 3. og 4. rad to ganger = 13 fm.
9. RAD: 1 fm i hver fm = 13 fm.
10. RAD: Fell 1 fm på beg av raden - SE FELLETIPS, videre hekles det 1 fm i hver fm = 12 fm.
11. RAD: 1 fm i hver fm.
12.-15. RAD: Gjenta 10. og 11. rad to ganger = 10 fm.
16-17.RAD: 1 fm i hver fm.

Gjenta fra 2.-17. rad totalt 5-6 ganger – arb måler ca 40-48 cm.

MONTERING: Sy sammen pannebåndet kant i kant midt bak. Hekle med 2 tråder natur øverst langs kanten slik – start midt bak: 1 fm i første m, * [2 lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m], gjenta fra [-] frem til spissen på kronen, videre hekles det slik: 1 fm i spissen, 4 lm, 3 dbl-st i den første lm, 1 fm i samme m som første fm i spissen *, gjenta fra *-* langs hele pannebåndet, avslutt etter siste spiss slik: [2 lm, hopp over 1 cm, 1 fm i neste m], gjenta fra [-] frem til midt bak, avslutt med 2 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg.