DROPS / 109 / 57

Court Jester by DROPS Design

Rillestrikkede DROPS tøfler i vinkelstrikk med 2 eller 8 farger »Eskimo».

DROPS design: Modell nr EE-208
-------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 42/44
Materialer: 2 farvet tøffel: DROPS Eskimo fra Garnstudio

8 farvet tøffel: DROPS Eskimo fra Garnstudio
50 gr f.nr 04, lilla
50 gr f.nr 11, kakigrønn
50 gr f.nr 15, mørk blå
50 gr f.nr 20, plomme
50 gr f.nr 21, blåfiolett
50 gr f.nr 23, muldvarp
50 gr f.nr 36, amethyst mix
50 gr f.nr 50, mørk rosa mix

2 farvet tøffel: DROPS Eskimo fra Garnstudio
100-100-100 gr f.nr 04, lilla
100-100-100 gr f.nr 20, plomme

DROPS Pinne nr 7 - eller den p du må ha for å få 12 m x 24 p rillestrikk på 10x10 cm.
DROPS Heklenål nr 8 - til heklekant.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: rute, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), 44-46 (30cm), type oppskrift: tøfler,

Trådbyttetips: Start ca 25 cm inn på hvert nøste som brukes. Trådenden brukes til montering til slutt.

Måletips: Det er viktig å overholde strikkefastheten og å være nøyaktig når det måles slik at rutene blir kvadratiske. Diagonalen på 1 rute x 2 tilsvarer tøffelens ferdige lengde.

Farge: De 8 fargede tøflene strikkes etter fargediagram (M.1A og B) som viser rutenes ulike farger.
M.1A = Tøffel 1
M.1B = Tøffel 2

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 p rett.

Ruter: Se M.2 for rute-nr.

Montering: Se M.2 for montering. M.3 viser rutenes plassering etter montering.

Tøffel: Arb strikkes frem og tilbake i ruter og syes sammen til slutt. Les Trådbyttetips!
Legg opp 10-11-12 m på p 7 med lilla (for 8 fargede tøfler - se forkl over!) Les Måletips! Strikk riller - se forkl over - i 8½-9-10 cm (= rute 1), bytt til plomme og strikk riller i 8½-9-10 cm (= rute 2). Fortsett å strikke ruter vekselvis med lilla og plomme til det er strikket 6 ruter etter hverandre (= 3 lilla og 3 plomme). Arb måler nå 51-54-60 cm, fell av. Videre plukkes det opp 10-11-12 m på høyre side av rute 2 med lilla (= rute 7). Strikk riller i 8½ -9-10 cm, fell av. Plukk opp 10-11-12 m på venstre side av rute 6 med plomme (= rute 8) og strikk på samme måte.

Montering: Brett tøffelen og sy pent sammen kant i kant etter M.2. - se forkl over.
Sålen på tøffelen blir 24-26-28 cm lang. Strikk 1 tøffel til på samme måte.

Heklekant: Det hekles kant rundt tøffelens åpning med ønsket farge på nål nr 8. Start midt bak og fortsett rundt slik: * 1 fm, 2 lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i første fm.

Diagram

= Søm 1
= Søm 2
= Søm 3
= Søm 4
= Søm 5
= Søm 6
= Søm 7