DROPS / 105 / 3

A Secret by DROPS Design

DROPS sjal i ”Alpaca” med forskjellige hullmønster.

DROPS design: Modell nr Z-311
--------------------------------------------------------

Mål:
Lengde: ca 85 cm.
Bredde: ca 170 cm.
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
400 gr f.nr 1101, hvit

DROPS Rundp nr 3 (80 cm) – eller den p du må ha for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.

fra 28.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 28.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 28.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 224kr. Les mer.

Instruksjoner

Mønster: Se diag M.1 til M.5 og X.1 til X.4. Diag viser mønsteret sett fra retten.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.

Øketips: Alle økninger skjer fra retten. Det økes 4 m på hver 2.p slik:
Øk 1 m slik på beg av p: strikk 3 rillem, 1 r, 1 kast og 1 r. På neste p fra vrangen strikkes disse m slik: 3 vr, 3 rillem.
Øk 2 m slik midt bak: start 1 m før m med merketråden, strikk 1 r, 1 kast, 1 glstrikk (= m med merketråd), 1 kast og 1 r. På neste p fra vrangen strikkes disse m slik: 5 vr.
Øk 1 m slik på slutten av p: start 5 m før slutten av p, strikk 1 r, 1 kast, 1 r og 3 rillem. På neste p fra vrangen strikkes disse m slik: 3 rillem og 3 vr.
De økte m strikkes fortløpende inn i mønsteret om ikke annet er nevnt i oppskriften.

Bladmønster:
1.p(= vrangen): * 5 r, 5 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 5 r.
2.p (= retten): 2 vr, * 1 kast, 1 r, 1 kast, 2 vr, 5 r, 2 vr *, gjenta fra *-* til det gjenstår 3 m som strikkes 1 kast, 1 r, 1 kast, 2 vr.
3.-5.-8.-9.-11.-13.-16. og 17.p: strikk r over r og vrang over vrang. Kastene strikkes vrang.
4.p: 2 vr, * 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r, 2 vr, ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse m over, 1 r, 2 r sm, 2 vr *, gjenta fra *-* til det gjenstår 5 m som strikkes 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r og 2 vr.
6.p: 2 vr, * 2 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 2 r, 2 vr, ta 1 m løst av p, 2 r sm, løft den løse m over, 2 vr *, gjenta fra *-* til det gjenstår 7 m som strikkes 2 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 2 r og 2 vr.
7.p: 2 r, * 7 vr, 5 r *, gjenta fra *-* til det gjenstår 9 m, avslutt med 7 vr og 2 r.
10.p: 2 vr, 1 kast, 1 r, 1 kast, 2 vr, ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse m over, 3 r, 2 r sm, 2 vr, * 1 kast, 1 r, 1 kast, 2 vr, ta 1 m løst av p, 1 r, løft de løse m over, 3 r, 2 r sm, 2 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kast, 1 r, 1 kast og 2 vr.
12.p: 2 vr, 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r, 2 vr, ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse m over, 1 r, 2 r sm, 2 vr, * 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r, 2 vr, ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse m over, 1 r, 2 r sm, 2 vr * gjenta fra *-* og avslutt med 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r og 2 vr.
14.p: 2 vr, 2 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 2 r, 2 vr, ta 1 m løst av p, 2 r sm, løft den løse m over, 2 vr, * 2 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 2 r, 2 vr, ta 1 m løst av p, 2 r sm, løft den løse m over, 2 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 2 r og 2 vr.
15.p: 5 r, * 7 vr, 5 r *, gjenta fra *-*.
18.p: 5 vr, * ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse m over, 3 r, 2 r sm, 5 vr *, gjenta fra *-*.
19.p: Strikk r over r og vr over vr, i tillegg økes det i de 5 r m mellom hvert blad slik (øk ved å hente opp m fra forrige p): 1 r, øk 1 m, 3 r, øk 1 m, 1 r.
20.p: Strikk vr over alle m utenom bladene, over disse strikkes det slik: ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse m over, 1 r, 2 r sm.
21.p: Bladenes 3 m strikkes vr, de øvrige m strikkes r og det økes mellom hvert blad slik: 1 r, øk 1 m, 5 r, øk 1 m, 1 r.
22.p: Strikk vr over alle m, utenom de 3 m over bladene som strikkes slik: ta 1 m løst av, 2 r sm, løft den løse m over.

Sjal: Arb strikkes frem og tilbake på rundp for å få plass til alle m. Legg opp 3 m på rundp 3 med Alpaca. Sett 1 merketråd i den 2.m (markerer midt bak på sjalet). Strikk 1 p slik (= retten): 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r = 5 m (NB! På neste p strikkes kastene vridd rett, dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor fremre, for å unngå hull).
Videre strikkes det rett på hver p samtidig som det økes 4 m på hver 2.p slik: strikk 2 m i den nest ytterst m i hver side og lag et kast på hver side av m med merketråden. Fortsett slik til det er 29 m på p. Videre strikkes det slik:
X.1, M.1 A (= 4 m), M.1 C (= 5 m) og X.2, 1 m glstrikk (= med merketråden), X.3, M.1 A (= 4 m), M.1 C (= 5 m) og X.4.
Når rapp er strikket 1 gang i høyden er det 45 m på p. Videre strikkes det slik:
X.1, M.1 A, M.1 B (= 8 m) gjentas til det gjenstår 6 m (dette m-antallet varierer etter hvilken rad av X.2 som strikkes) før merketråden som strikkes M.1 C og X.2, 1 m glstrikk, X.3, M.1 A, M.1 B gjentas til det gjenstår 9 m (dette m-antallet varierer etter hvilken rad av X.4 som strikkes) på p som strikkes M.1 C og X.4.
Det fortsettes slik til M.1 er strikket totalt 18 ganger i høyden. Det er nå 317 m på p. Strikk 1 p rett fra retten og 1 p vrang fra vrangen. Samtidig økes det på hver 2.p (fra retten) i hver side og midt bak – les Øketips – til ferdig mål.
Videre strikkes M.2. Når M.2 er strikket 1 gang i høyden er det 333 m på p. Strikk 1 p rett fra retten samtidig som det økes 8 m jevnt fordelt (i tillegg økes det som vanlig i siden og midt bak). Strikk 1 p vrang fra vrangen. Strikk 1 p vrang fra retten og 1 p rett fra vrangen. Det er nå 349 m på p.
Neste p strikkes slik: 5 m i siden strikkes med økning som før, * 2 m rett sammen, 1 kast *, gjenta fra *-* fram til 3 m midt bak som strikkes med økning som før, 1 kast, gjenta fra *-* til det gjenstår 7 m som strikkes 2 r sm og 5 m i siden som strikkes med økning som før. Strikk 1 p rett fra vrangen samtidig som det økes 2 m jevnt fordelt. Det er nå 355 m på p. Videre strikkes det slik: 5 m i siden strikkes med økning som før, M.3 (= 9 m) gjentas over de neste 171 m, 3 m midt bak strikkes med økning som før, M.3 over de neste 171 m og 5 m i siden strikkes med økning som før. NB! De økte m i sidene og midt bak strikkes i glstrikk til M.3 er strikket ferdig.
Når M.3 er strikket 1 gang i høyden er det 379 m på p. Strikk 1 p rett fra vrangen samtidig som det økes 2 m jevnt fordelt = 381 m. Neste p strikkes slik: 5 m i siden strikkes med økning som før, * 2 m rett sammen, 1 kast *, gjenta fra *-* frem til 3 m midt bak som strikkes med økning som før, 1 kast, gjenta fra *-* til det gjenstår 7 m som strikkes 2 r sm og 5 m i siden som strikkes med økning som før. Strikk 1 p rett fra vrangen. Strikk 1 p vrang fra retten og øk som vanlig i sidene og midt bak på sjalet samtidig som det økes 14 m jevnt fordelt. Det er nå 403 m på p.
Videre strikkes det slik: 5 m i siden strikkes med økning som før, maskene mellom de 5 kantm og mønsteret strikkes glstrikk med vrangen ut, Bladmønster – se forkl over - over de neste 195 m, 3 m i mitten strikkes med økning som før, maskene mellom de 3 m i mittenog mønsteret strikkes glstrikk med vrangen ut, Bladmønster over de neste 195 m, 5 m i siden strikkes med økning som før, maskene mellom de 5 kantm og mønsteret strikkes glstrikk med vrangen ut,. NB! De økte m i siden og midt bak strikkes i glstrikk med vr ut til 10.p i Bladmønsteret.
Videre strikkes det slik: 5 m i siden strikkes med økning som før, maskene mellom de 5 kantm og mønsteret strikkes glstrikk med vrangen ut, Bladmønster fra 10.p - se forkl over - over de neste 198 m, 3 m i mitten strikkes med økning som før, maskene mellom de 3 m i mittenog mønsteret strikkes glstrikk med vrangen ut, , Bladmønster over de neste 198 m, 5 m i siden strikkes med økning som før, maskene mellom de 5 kantm og mønsteret strikkes glstrikk med vrangen ut,. NB! De økte m i siden og midt bak strikkes i glstrikk med vr ut.
Når Bladmønsteret er strikket ferdig (= 22 p) er det 455 m på p. Strikk 1 p rett fra vrangen samtidig som det felles 2 m jevnt fordelt = 453 m. Strikk 1 p vrang fra retten og 1 p rett fra vrangen. Det er nå 457 m på p.
Neste p strikkes slik: 5 m i siden strikkes med økning som før, * 2 m rett sammen, 1 kast *, gjenta fra *-* fram til 3 m midt bak som strikkes med økning som før, 1 kast, gjenta fra *-* til det gjenstår 7 m som strikkes 2 r sm og 5 m i siden som strikkes med økning som før. Strikk 1 p rett fra vrangen samtidig som det økes 2 m jevnt fordelt. Det er nå 463 m på p. Videre strikkes det slik: 5 m i siden strikkes med økning som før, M.3 (= 9 m) gjentas over de neste 225 m, 3 m midt bak strikkes med økning som før, M.3 over de neste 225 m og 5 m i siden med økning som før. NB! De økte m i sidene og midt bak strikkes i glstrikk med retten ut til M.3 er strikket ferdig. Når M.3 er strikket 1 gang i høyden er det 487 m på p.
Strikk 1 p rett fra vrangen samtidig som det økes 2 m jevnt fordelt = 489 m. Neste p strikkes slik: 5 m i siden strikkes med økning som før, * 2 m rett sammen, 1 kast *, gjenta fra *-* fram til 3 m midt bak som strikkes med økning som før, 1 kast, gjenta fra *-* til det gjenstår 7 m som strikkes 2 r sm og 5 m i siden som strikkes med økning som før. Strikk 1 p rett fra vrangen. Strikk 1 p rett fra retten og 1 p vrang fra vrangen. Det er nå 497 m på p.
Videre strikkes M.2 (det økes i sidene og midt bak som vanlig). Når M.2 er strikket 1 gang i høyden er det 509 m på p. Strikk 1 p rett fra retten samtidig som det økes 10 m jevnt fordelt (øk som vanlig i siden og midt bak). Det er nå 523 m på p. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Videre strikkes det slik: 5 m i siden strikkes med økning som før, M.4 (= 17 m) over de neste 255 m, 3 m midt bak strikkes med økning som før, M.4 (= 17 m) over de neste 255 m, 5 m i siden strikkes med økning som før. NB! De økte m i sidene og midt bak strikkes i glstrikk med retten ut til M.4 er strikket ferdig. Når M.4 er strikket 1 gang i høyden er det 599 m på p. Strikk 1 p vr fra vrangen, 1 p rett fra retten og 1 p vrang fra vrangen. Det er nå 603 m på p. På neste p strikkes det slik: 5 m i siden strikkes med økning som før, 3 r, M.5 over de neste 289 m, 3 r, 3 m midt bak strikkes med økning som før, 3 r, M.5 over de neste 289 m, 3 r og 5 m i siden som strikkes med økning som før. NB! De økte m i sidene og midt bak strikkes i glstrikk med retten ut til M.5 er strikket ferdig. Når M.5 er strikket 1 gang i høyden er det 771 m på p. Strikk 1 p rett fra vrangen og 1 p rett fra retten over alle m. Fell løst av.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 23.04.2008
Under sjal:
Det er nå 403 m på p...
Videre strikkes det slik: 5 m i siden strikkes med økning som før, maskene mellom de 5 kantm og mønsteret strikkes glstrikk med vrangen ut, Bladmønster – se forkl over - over de neste 195 m, 3 m i mitten strikkes med økning som før, maskene mellom de 3 m i mittenog mønsteret strikkes glstrikk med vrangen ut, Bladmønster over de neste 195 m, 5 m i siden strikkes med økning som før, maskene mellom de 5 kantm og mønsteret strikkes glstrikk med vrangen ut,. NB! De økte m i siden og midt bak strikkes i glstrikk med vr ut til 10.p i Bladmønsteret.
Videre strikkes det slik: 5 m i siden strikkes med økning som før, maskene mellom de 5 kantm og mønsteret strikkes glstrikk med vrangen ut, Bladmønster fra 10.p - se forkl over - over de neste 198 m, 3 m i mitten strikkes med økning som før, maskene mellom de 3 m i mittenog mønsteret strikkes glstrikk med vrangen ut, , Bladmønster over de neste 198 m, 5 m i siden strikkes med økning som før, maskene mellom de 5 kantm og mønsteret strikkes glstrikk med vrangen ut,. NB! De økte m i siden og midt bak strikkes i glstrikk med vr ut.
Når Bladmønsteret ...

= ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse løse m over.
= vrang fra retten, rett fra vrangen
= ta 1 m løst av p, 2 r sm, løft den løse m over.
= 2 m vr sm

Lena Johansson 25.06.2019 - 10:07:

Får inte varv 10 på blad mönstret att stämma. Har många mer maskor på stickorna 5+247+3+247+5. Hur många blad är det. Har 20 på var sida

Helene Dion 01.04.2019 - 03:53:

Bonjour J'aurais besoin de plus d'explication pour cette partie Tricoter ensuite le rang suivant : : 5 m sur le côté avec les augmentations comme avant, *2 m ens à l'end, 1 jeté * répéter de * à * jusqu'à ce qu'il reste 3 m avant le milieu dos, tricoter ces mailles en augmentant comme avant, 1 jeté, répéter de * à * jusqu'à ce qu'il reste 7 m, puis tricoter 2 m ens à l'end et 5 m avec les augmentations comme avant. Merci

DROPS Design 01.04.2019 kl. 15:03:

Bonjour Mme Dion, tricotez ce rang ainsi: 5 m end, 1 jeté, *2 m ens à l'end, 1 jeté*, répétez de *-* jusqu'aux 3 mailles du milieu, tricotez 1 m end, 1 jeté, 1 m end, 1 jeté, 1 m end, 1 jeté, répétez de *-* jusqu'à ce qu'il reste 7 m, terminez par 2 m ens à l'end, 1 jeté, et 5 m end. Bon tricot!

Helene 17.03.2019 - 16:01:

Bonjour j'ai un petit problème avec le patron M3 comme nous augmentons a tous les 2 rangs le patron n'arrive plus égale comme il le devrait je voudrais savoir si nous devons continuer le patron jusqu'au 3 mailles centrale et comment fait t'on l'autre coté des 3 mailles centrale Merci

DROPS Design 18.03.2019 kl. 10:41:

Bonjour Hélène, continuez les augmentations comme avant, et continuez surtout bien M.3 comme dans le diagramme, les nouvelles mailles (augmentations) faites pendant M.3 se tricotent en jersey. Bon tricot!

Helene 11.03.2019 - 14:59:

Bonjour au début des explications on dit que les augmentations se font sur les rang endroits mais ici on doit les faire sur le rang envers est-ce bien ca Tricoter 1 rang endroit sur l'envers, en même temps, répartir 2 augmentations (en plus des augmentations des côtés et du milieu dos) = 355 m. merci

DROPS Design 12.03.2019 kl. 09:21:

Bonjour Hélène, à la fin du rang sur l'endroit précédent , on a 353 m, au rang suivant sur l'envers, on augmente 2 mailles à intervalles réguliers (1 de chaque côté de la maille centrale) = 355 m. Bon tricot!

Pitsi Ottosen 08.01.2019 - 13:15:

Jeg har nu strikket færdig med den, tusind tak. Jeg taget den næst sidste mønster af, som jeg synes den færdig rigtig fint

Lene 18.11.2018 - 08:50:

Det bladmønster er ved at tage pippet fra mig! Ved 10. pind læser jeg opskriften sådan, at man skal have 5+198+3+198+5 masker på pinden. Men jeg har langt flere. I svarene på tilsvarende spørgsmål kan jeg læse mig frem til, at det kan man godt have, men at man alligevel kun skal strikke mønsteret over 198 masker. Hvor skal disse 198 masker så være placeret??? Midt imellem udtagningen i siden og udtagningen i midten, eller hvordan?

Franziska 29.10.2018 - 18:21:

Ich verstehe M5 nicht. Wenn ich die Umschläge stricke habe ich doch sehr viel mehr Maschen in der 7. Reihe zwischen den Abnahmen?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 08:47:

Liebe Franziska, bei der 7. Reihe stricken Sie 2 M. li. zs (= 3 Abnahme), (1 Umschlag, 1 M re) x 7, 1 Umschlag (= 8 Zunahme), und dann 2 M. li zs (3 Abnahme) = 6 Maschen werden abgenommen und 8 Maschen werden zugenommen = es sind jetzt 2 M mehr pro Rapport. Viel Spaß beim stricken!

DEPAIVE 08.03.2018 - 20:19:

En ce qui concerne le motif feuille le rg 2 j'augmente de 2 m par rapport au rg 1 à chaque fois que je fais le dessin. En fait il y a 2 jetés et il n'y a ni surjet ni maille ensemble ce qui fait qu'après le rg 2 j'aurai +/- 2x 38 m en +

DROPS Design 09.03.2018 kl. 08:54:

Bonjour Mme Depaive, le nombre de mailles va changer pendant le point de feuilles pour créer les feuilles, mais il sera diminué à la fin des feuilles. Bon tricot!

Pia 27.02.2018 - 10:33:

Helt i starten når jeg har strikket x1-m1a-m1b til der er 6 tilbage m1c - x2- midtermaske osv. Når jeg har strikket denne 1 gang i højden, burde jeg så have plads til x1- m1a-m1b 2 gange inden jeg strikker m1c-x2? Håber i forstår spørgsmålet.

Katrin 18.01.2018 - 07:19:

Liebes Drops Team Natürlich variiert die Maschenanzahl im Blattmuster. Jedoch stimmen die 198 Maschen definitiv nicht!

DROPS Design 18.01.2018 kl. 09:36:

Liebe Katrin, diese 198 M sind die 195 M die Sie im Blattmuster stricken + die Zunahmen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 105-3