DROPS / 103 / 22

Grapeful by DROPS Design

DROPS jakke med vr-border i ”Eskimo”. Str S-XXXL

Stikkord: jakker, nedenfra og opp,
DROPS design: Modell nr EE-130
--------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
f.nr 33, rødmelert mix: 850-950-1050-1150-1250-1350 gr

DROPS Pinne nr 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Bøffelhornknapp mørk nr 536: 7-8-8-8-9-9 stk.

DROPS tights i ”Fabel” og "Alpaca", se oppskrift under modell nr 103-23

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 14.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 17.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 238kr. Les mer.

Knapphull: Det felles til knapphull på høyre stolpe: 1 knapphull = fell 3.m fra midt foran. På neste p legges det opp 1 ny m over den felte.
Fell til knapphull når arb måler:
S: 15, 24, 33, 42, 51, 60 og 68 cm.
M: 15, 23, 31, 39, 47, 55, 63 og 70 cm.
L: 17, 25, 33, 41, 49, 57, 65 og 72 cm.
XL: 17, 25, 33, 41, 49, 57, 65 og 73 cm.
XXL:19, 26, 33, 40, 47, 54, 61, 68 og 75 cm.
XXXL:19, 26, 33, 40, 47, 54, 61, 69 og 77 cm.

Bakstk: Husk på strikkefastheten! Arb strikkes frem og tilbake på p. Legg opp 57-61-65-69-75-79 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Eskimo. Videre strikkes neste p sett fra retten slik: 1 kantm * 1 r, 1 vr * gjenta fra *-* og avslutt med 1 r og 1 kantm. Fortsett vr-borden til arb måler 16-16-18-18-20-20 cm. Videre strikkes det 1 rille - se forkl over. Deretter strikkes plagget ferdig i glstrikk samtidig når arb måler 54-55-56-57-58-59 cm felles det 3 m i hver side til ermhull. Videre felles det til ermhull i hver side på hver 2.p slik: 2 m 2-2-2-3-4-4 ganger og 1 m 1-2-3-3-3-5 ganger = 41-43-45-45-47-47 m. Når arb måler 72-74-76-78-80-82 cm felles de midterste 15-15-17-17-19-19 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 12-13-13-13-13-13 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 74-76-78-80-82-84 cm.

Venstre forstk: Arb strikkes frem og tilbake på p. Legg opp 34-36-38-40-44-46 m (inkl 1 kantm i siden og 5 stolpem mot midt foran) på p 8 med Eskimo. Strikk slik fra siden (1.p = retten): 1 kantm, * 1 vr, 1 r * gjenta fra *-*, avslutt med 5 stolpem i rille. Fortsett vr-borden til arb måler 16-16-18-18-20-20 cm. Videre strikkes det 1 rille over alle m. Deretter strikkes plagget ferdig i glstrikk, men stolpen fortsettes i riller. Fell til ermhull i siden som på bakstk = 26-27-28-28-30-30 m. Når arb måler 69-71-73-74-76-78 cm settes de ytterste 11-11-12-12-14-14 m av på 1 tråd til hals. Videre felles det 1 m på hver 2.p mot halsen totalt 3 ganger = 12-13-13-13-13-13 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 74-76-78-80-82-84 cm.

Høyre forstk: Strikk som venstre forstk, men motsatt. Husk å felle det til knapphull - se forkl over.

Erme: Strikk erme frem og tilbake på p. Legg opp 30-32-34-34-36-36 m (inkl 1 kantm i hver side) med Eskimo på p 8. Videre strikkes det vr-bord slik: 1 kantm * 1 rett, 1 vr * gjenta fra *-* og avslutt med 1 kantm. Strikk til vr-borden måler 8 cm. Deretter strikkes det 1 rille. Videre strikkes ermet ferdig i glstrikk. Samtidig når arb måler 9-9-9-10-10-10 cm økes det 1 m i hver side på hver 7.-6½.-6½.-4.-4.-3½. cm totalt 6-6-6-8-8-9 = 42-44-46-50-52-54 m. Når arb måler 45-45-44-43-42-41 cm felles det 3 m i hver side til ermtopp. Videre felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p slik: 2 m 1 ganger, 1 m 3-4-5-6-7-8 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 53-54-54-55-55-55 cm, deretter felles det 3 m 1 gang i hver side. Fell av, arb måler ca 55-56-56-57-57-57 cm.

Montering: Sy skuldersømmene og sy i ermene. Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm.

Krage: Strikk opp 47-49-51-53-55-57 m (inkl m på trådene) med Eskimo på p 8 (m-antallet må være delelig på 2 + 1 m). Strikk 1 rille samtidig som det økes 10 m (i alle str) jevnt fordelt på siste p. Videre strikkes neste p sett fra retten slik: 5 m rille, vrbord * 1 r, 1 vr * gjenta fra *-* og avslutt med 1 rett og 5 m rille. Strikk til kragen måler 35 cm, fell av med rett over rett og vrang over vrang.

Lommer: Legg opp 20-20-24-24-26-26 m på p 8 med Eskimo. Strikk 1 rille, videre strikkes det glstrikk med 4 m rille i hver side. Når arb måler 17-17-17-19-19-19 cm strikkes det 3 riller øverst. Fell av. Strikk 1 lomme til. Sy 1 lomme fast midt på hvert forstk, rett over vr-borden i nederkanten.

Kommentarer / Spørsmål (29)

BELIN 22.02.2019 - 17:30:

Ai bien réparti mes 10 mailles à peu près uniformément en laissant 5 mailles de chaque côté pour le point mousse et ai bien tricoté ensuite mes 57 mailles sur 35 cm. Je pense donc ne pas le recommencer car ai bien fait à peu près mes répartitions mais vais juste le rapetisser un petit peu pour qu'il ne tombe pas trop à l'arrière. Merci pour votre aide.

BELIN 22.02.2019 - 15:51:

J'ai un souci. J'ai tricoté le col comme expliqué en taille S. J'ai relevé 47 mailles et ai mis 10 mailles d'augmentation au début. Sauf que mon col terminé est droit et ne retombe pratiquement pas sur l'épaule comme le modèle mais part trop à l'arrière (col long 35 cm). Je pense qu'il fallait surement faire plus d'augmentation pour rectifier le tomber. Je vais recommencer le col mais ne sais pas à quel moment augmenter mes mailles. Merci si vous pouvez m'aider.

DROPS Design 22.02.2019 kl. 16:34:

Bonjour Mme Belin, cette leçon explique comment augmenter 10 mailles à intervalles réguliers. Vous tricotez ensuite pendant 35 cm, le col retombera sur les épaules quand vous porterez la veste. Bon tricot!

BELIN 19.02.2019 - 09:29:

Sur ce modèle, le boutonnage est inversé et correspond à un boutonnage garçon et non fille. Vous pouvez vérifier sur d'autres modèles. Par contre, vous ne me répondez pas sur le "peluchage" de la laine Eskimo. Y a t-il un moyen pour y remédier ou non ? Merci pour vos renseignements.

DROPS Design 19.02.2019 kl. 09:34:

Bonjour Mme Belin, la photo a dû être inversée lorsque nous l'avons mise en ligne, mais les explications indiquent bien d'ouvrir les boutonnières le long de la bordure du devant droit (ce qui correspond aux modèles filles en général). DROPS Eskimo est une pure laine, dont les fibres excédentaires vont partir au début, mais après quelques temps, cela sera stabilisé. Votre magasin saura vous conseiller si besoin, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

BELIN 16.02.2019 - 14:36:

En France, les boutonnières sont de l'autre côté. Je ne me suis pas méfiée et dois recommencer un devant car je n'ai pas fait les boutonnières. De plus, la laine filoche énormément. Y a t-il une solution pour améliorer cela ou non car du coup je n'aurais pas pris cette laine mais une autre. Merci pour votre réponse.

DROPS Design 18.02.2019 kl. 09:34:

Bonjour Mme Belin, je ne suis pas sûre de comprendre, les boutonnières en France (sauf erreur de ma part) se font bien sur le devant droit, tout comme dans ce modèle. Pour éviter de défaire, vous pouvez, par exemple, coudre les boutons sur la bordure devant gauche,avec des boutons pressions dessous, dont vous coudrez l'autre moité sur le devant droit. Bon tricot!

Karen Zuurmond 27.12.2017 - 15:07:

Ik wil het vest graag op een rond breinaald breien om geen naden te krijgen is dit mogelijk als je de mouwen bij de naald opzet en hoe moet ik dan minderen?

DROPS Design 29.12.2017 kl. 20:12:

Je kan de panden en de mouwen wel op rondbreinaalden breien, zodat je geen zijnaden en naden onder de mouwen krijgt. Voor de panden zet je het totaal aantal steken op voor beide voorpanden en het achterpand en je laat de kantsteken weg. Bij de mouwen laat je de kantsteken ook weg. Het is bij dit patroon niet mogelijk om de mouwkop naadloos aan de panden te krijgen. Dat kan alleen bij een ronde pas.

Gaelle 17.08.2016 - 16:36:

Bonjour, j'ai un souci avec les explications pour les manches. Il est écrit : EN MÊME TEMPS, à 9-9-9-10-10-10 cm de hauteur totale, augmenter 1 m de chaque côté 6-6-6-8-8-9 fois tous les 7-6,5-4-4-3,5 cm = 42-44-46-50-52-54 m. Il manque une valeur dans la série 7-6,5-4-4-3,5 cm par rapport au nombre de tailles que vous proposez. Pourriez-vous m'indiquer le chiffre pour une taille XL ? Merci d'avance

DROPS Design 17.08.2016 kl. 17:23:

Bonjour Gaëlle, on augmente pour la manche tous les 7-6,5-6,5-4-4-3,5 cm - information manquante ajoutée, merci. Bon tricot!

Marja West 01.02.2016 - 12:28:

Een vraagje... Als ik ga minderen bij de arms gaten en dat is aan weesrzijden 4x2 en 5x1 dan kom im op 26 minderingen . Dan kan ik nooit van de 46 steken 30 steken overhouden maar hou ik er 20 over...lees ik iets verkeerd??

DROPS Design 01.02.2016 kl. 15:54:

Hoi Marja. Je begint dan met 79 st. Je kant eerst 3 st af aan beide zijkanten, dan 4 x 2 st en 5 x 1 st = dat zijn in totaal 6 + 16 + 10 st minder = 32 st minder = 47 st over zoals aangegeven in het patroon.

Linnea 25.01.2016 - 09:08:

Undrar på bakstycket två saker. När det ska avmaskas för ärmhål på vartannat varv blir det då vartannat rätt varv respektive varannnat avigt varv eftersom man väl bara maskar av i början på varv? Dessutom undrar jag hur man gör då man avmaskat för halsen och sedan ska fortsätta sticka på båda sidor om avmaskningen? För mig känns det inte som att det går att göra så. Hoppas ni förstår vad jag menar med frågorna.

DROPS Design 25.01.2016 kl. 13:55:

Hej. När det står "Fortsätt avm för ärmhål i varje sida på vartannat v" så betyder det att du ska avmaska i början på varje v. När du avmaskar till halsen gör du det på den sidan som är mot halsen på framstyckena så du stickar bara på den ena sidan av avmaskningen. Lycka till!

Susanne 22.12.2015 - 01:39:

Alle de steder hvor der står "luk af på hver 2.p", skal jeg forstå det som at jeg skal lukke af i begyndelsen af hver pind, i hver side af arbejdet..altså skiftevis den ene og den anden side? Er lidt i tvivl, for i andre opskrifter, plejer I at være skrevet på en anden måde, hvis det er tilfældet. Mvh. Susanne

DROPS Design 22.12.2015 kl. 09:37:

Hej Susanne, "luk i hver side på hver 2.p" = Du lukker af i starten af hver pind. God fornøjelse!

Milla 07.02.2014 - 09:01:

Hei, jeg er nybegynner på å strikke jakke. Denne er kjempefin og jeg har garnet klart. Men jeg klarer ikke helt å tolke oppskriften. Skal den strikkes i 3 individuelle deler og deretter sys sammen? For under montering står det kun skuldersømmer og ermer som skal sys på. Dersom delene skal strikkes hver for seg, er det noe spesielt jeg må tenke på hvis jeg likevel velger å strikke de sammen? Setter pris på litt hjelp her før jeg setter i gang :)

DROPS Design 07.02.2014 kl. 10:32:

Hej Milla. Denne jakke strikkes i: bakstk, höyre og venstre forstk og to ermer. Ved montering starter du med at sy skuldersömmene (dvs, forstykkene til bakstykket), saa syr du ermene i jakken og til sidst kan du saa sy erm- og sidesöm sammen i ett. God fornöyelse.

Kommentér oppskrift DROPS 103-22