DROPS / 103 / 19

DROPS 103-19 by DROPS Design

Kort, vid DROPS jakke i ”Angora-Tweed” som går i spiss midt foran. Str S til XXXL

Stikkord: jakker, v-hals,

DROPS design: Modell nr G-055
--------------------------------------------------------

Størrelse: S – M – L – XL – XXL - XXXL
Materialer: DROPS Angora-Tweed fra Garnstudio
300-350-400-400-450-500 gr f.nr 06, brunmlt
Og bruk: DROPS Vienna fra Garnstudio
50 gr i alle str f.nr 42, brun

DROPS Pinne nr 4,5 – eller den p du må ha for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 5
DROPS Bøffelhornknapp nr 536: 4 stk.

30% angora 70% merinoull

Vrbord: *1 r, 1 vr*, gjenta fra *-*.

Felletips (gjelder halsringningen):
Det felles innenfor 7 m stolpe.
Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik etter 7 m: Ta 1 m løs av som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over. Fell slik før 7 m: 2 r sm.

Krepsemasker: Hekle fastm motsatt vei, dvs fra venstre mot høyre. Kanten blir penest når det hekles fra vrangen.

Bakstk: Arb strikkes frem og tilbake på!
Legg opp 97-105-113-121-131-141 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5. Strikk 3 p vrbord – se forkl over. Fortsett med glstrikk. Når arb måler 4-4-5-5-6-7 cm felles det 1 m i hver side på hver 4.cm totalt 5 ganger = 87-95-103-111-121-131 m. Når arb måler 23-24-25-26-27-28 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 3 m 1-1-1-1-2-2 ganger, 2 m 0-1-2-3-3-4 ganger og 1 m 3-4-4-4-4-5 ganger = 75-77-81-85-89-93 m.
Strikk videre til arb måler ca 39-41-43-45-47-49 cm – avpass slik at neste p strikkes fra retten! Nå strikkes det 2 p vrbord over de midterste 35-35-35-37-37-37 m (start og slutt med 1 vr sett fra retten), de øvrige m strikkes glstrikk. På neste p felles de midterste 21-21-21-23-23-23 m av til hals, fell med r over r og vr over vr. Videre felles det mot halsen på hver 2.p – se Felletips: 1 m 2 ganger = 25-26-28-29-31-33 m tilbake på skulderen. Strikk 1 p over alle m og fell deretter av med r over r og vr over vr.

Høyre forstk: Legg opp 10 m. Strikk slik fra midt foran (1.p = retten): 1 m rille, * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger (dvs at det blir 7 m stolpe, disse skal strikkes slik til ferdig mål) de resterende 3 m på p strikkes i glstrikk. På slutten av p legges det opp 3 nye m mot siden, snu arb og ta 1.m løs av p, strikk tilbake – de økte m strikkes inn i glstrikk. Fortsett slik oppover, dvs at det legges opp 3 nye m på slutten av hver p mot siden til det er 55-58-64-67-73-76 m på p (dvs at det økes 15-16-18-19-21-22 ganger). Arb måler nå ca 12-13-14-15-16-17 cm på det lengste.
Sett 1 merke i strikketøyet – herfra måles arb videre! Fortsett med glstrikk og stolpen som tidligere. Når arb måler 4-4-5-5-6-7 cm felles det 1 m i siden på hver 4.cm totalt 5 ganger = 50-53-59-62-68-71 m.
Les hele neste avsnitt før det strikkes videre!

Halsringning: Når arb måler 21-22-23-24-25-26 cm (fra merke) felles det til halsringning mot midt foran – se Felletips: Fell 1 m på hver 2.p totalt 14-12-14-14-14-12 ganger og deretter på hver 4.p totalt 5-6-6-6-7-7 ganger.

Ermhull: Samtidig når arb måler 23-24-25-26-27-28 cm felles det til ermhull som på bakstk. Etter alle fellinger er det 25-26-28-29-31-33 m tilbake på skulderen. Strikk videre til arb måler 42-44-46-48-50-52 cm fra merket, fell av.

Venstre forstk: Legg opp som høyre.
1.p strikkes slik: 3 m gstrikk, *1 vr, 1 r*, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 1 m rille. Snu arb, strikk ut p og legg deretter opp 3 nye m, snu arb og ta 1.m løs av. Strikk ferdig som høyre forstk men med fellinger og økinger i motsatt side.

Erme: Nederste del av ermet strikkes i 2 deler pga splitt.
1.del: Legg opp 4 m. Strikk slik (1.p = retten): 1 m rille, 1 r, 1 vr og 1 m glstrikk. Legg opp 3 nye m på slutten av p, snu og ta 1.m løs av p, strikk tilbake. Fortsett slik oppover – dvs at det legges opp 3 nye m på slutten av hver p mot siden totalt 9-10-10-11-12-12 ganger, deretter legges det opp 4-3-5-4-3-5 m 1 gang = 35-37-39-41-43-45 m på p – de nye m strikkes i glstrikk.
Strikk videre til arb måler 10-10-11-11-12-12 cm på det lengste. Legg arb tilside.
2.del: Strikk som 1.del men motsatt, dvs at 1.p strikkes slik: 1 m glstrikk, 1 vr, 1 r og 1 m rille. Snu arb, strikk ut p og legg deretter opp 3 nye m. Snu arb og ta 1.m løs av p, strikk p ut. Når 2.del måler det samme som 1.del settes de 2 delene inn på samme p med spissene mot hverandre = 70-74-78-82-86-90 m. Fortsett med glstrikk over alle m til arb måler 39-38-37-36-35-34 cm fra spissen (kortere mål i større str pga høyre ermtopp). Videre felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p slik: 3 m 1 gang, 2 m 3 ganger og 1 m 0-1-2-3-4-6 ganger, deretter felles det 2 m i hver side til arb måler 44 cm, videre felles det 3 m 1 gang i hver side. Fell av de resterende m, arb måler ca 45 cm fra spissen.

Montering: Sy skuldersømmene med maskesting innenfor avfellingskanten. Sy i ermene og sy deretter erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm.

Heklekant: Det hekles med Vienna på nål 5 rundt hele bolen + halsringningen + nederst rundt ermene.
Hekle 1 rad med Krepsemasker fra vrangen – se forkl over.
Videre hekles det 2 knapphullshemper på høyre forstk med Vienna. Den øverste hempen starter 1 cm nedenfor halsfellingen. Hekle slik: 1 fm, 5 lm, hopp over 2 cm og fest med 1 fm, snu og hekle 4 fm om luftm-buen, fest med 1 kjm.
Den andre hempen hekles ca 7 cm nedenfor den første.
Sy i 2 knapper på venstre stolpe og 1 knapp øverst i splitten på hvert erme.

Diagram

Margret Kurze 14.02.2013 - 20:48:

Ich stricke gerade diese Jacke und verstehe nicht, wie ich den Halsausschnitt abketten muss. Was heißt denn:"Blendm abn."? Was heißt bei Armloch: Weiter, bei jeder 2.R. gegen den Hals abk.-siehe Tipp:..

DROPS Design 15.02.2013 kl. 13:45:

Liebe Frau Kurze, es wird neben den Blendenmaschen abgenommen. Wie die Blendenmaschen gestrickt werden, sehen Sie oben in der Anleitung. Gegen den Hals abketten heißt zum Halsausschnitt hin abketten.

Gracia 04.09.2012 - 00:24:

Heb dit vest net gebreid en hij ligt nu te drogen. Eenvoudig patroon, maar met een heel mooi effect.

DROPS Design 16.02.2010 - 02:48:

It's there - right after the Back and Front pieces.

Daphne 16.02.2010 - 00:13:

I have just knitted the back of this lovely design and am working on the front and noticed that there is no pattern for the sleeves HELP Can you please supply the missing pattern. I really want to finish this cardigan!!!! Kind Regards Daphne

Drops Design France 03.04.2009 - 09:24:

Nany, il faut tricoter en côtes sur les 35-35-37-37-37 m centrales, le modèle a été corrigé, merci. bon tricot !

Nany 02.04.2009 - 17:50:

J'ai un souci pour le dos a partir de des 47 CM JE NE COMPREND PAS CE QUe je dois faire merci de m'eclaicir

Cri Cri 09.12.2008 - 21:35:

J'ai exécuté ce modèle sans difficulté Merci

DROPS Design NL 01.01.2008 - 20:05:

Beste gebruikers. Er is een fout ontdekt onder het rechter voorpand van dit patroon: Minderen langs de hals. Het patroon is inmiddels gewijzigd. Gr. Tine.

Hélenda 17.10.2007 - 01:30:

J'aime la couleur et son originalité. Tout simple mais très beau.

Diane 01.08.2007 - 21:09:

Very beautiful. All of the new designs for fall are magnificent. Thank you!

Kommentér oppskrift DROPS 103-19