DROPS / 99 / 6

Bed of Roses by DROPS Design

Hæklet DROPS sjal med rosenmønster i ”Alpaca”.

Mål: Bredde øverst: ca 152 cm
Længde midt bagpå: ca 74 cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio 250 gr f.nr 1101, hvid

DROPS Hæklenål nr 3 – eller den nål du skal bruge for at få 6 ruder i bredden x 10 ruder i højden på 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 104.75kr. Læs mere.
Mønster: Diag M.1 til M.4 og Fig.1 og Fig.2.

Hækletips 1: Når der hækles lm-ruder hækles st om lm-buen fra forrige række. Når der hækles rosenmønster hækles der som vist på Fig.2.
Hækletips 2: Den sidste st på hver række er erstattet med 1 dbl-st (se Fig.1), dette gøres for at yderkanten rundt om sjalet ikke skal stramme. Bliver det alligevel stramt kan evt 1 dbl-st erstattes med 1 tredobbelt-st.

Tips: Sjalet bør dampes til sidst for at få det bedst mulige resultat.

Sjal: Sjalet hækles nede fra spidsen og op.
Hækl 14 lm på nål 3 med Alpaca. Sæt lm til en ring med 1 km i 1.lm = 1.række (se Fig.1) Fortsæt fra startpilen på Fig. 1.
Efter sidste række på Fig.1 gentages udtagningen i hver side (= X) til færdig mål. Samtidig på den 18.række startes der med at hækle rosenmønster. Start med at hækle M.1 i den 1.rude indenfor den fyldte rude langs med yderkanten i højre side (se pil nederst diag M.1 og Fig.2). Samtidig på den 42.række startes der med at hækle M.2 og M.3 i siderne på sjalet. M.2 starter i den 1.rude indenfor den fyldte rude i højre side af sjalet og M.3 starter i den 38.rude på samme række. Når mønsteret er færdig er der totalt 83 ruder på rækken. Fortsæt udtagning efter Fig.1 6 rækker til = 91 ruder på rækken (udtagningerne er nu færdig). Videre hækles der 1 række med st i st og lm over lm. Fortsæt med M.4 1 gang i højden. Videre hækles der 1 række som rækken der blev hæklet før M.4.

Hæklet kant: Hækl rundt om sjalet fra øverst i højre side, ned i spidsen og op langs med venstre side. Der hækles på nål 3 med Alpaca således:
1.række: 1 fm i 1.lm-bue, 4 lm (= 1 dbl-st), 3 dbl-st om samme lm-bue, 1 lm, * 4 dbl-st om næste lm-bue, 1 lm *, gentag fra *-* og slut af med 4 dbl-st og 1 km i sidste lm-bue.
2.række: Hækl 4 lm (= 1 dbl-st), 2 dbl-st i 1.lm-bue fra forrige række, 4 lm, 3 dbl-st i samme lm-bue, * 3 dbl-st i næste lm-bue, 4 lm, 3 dbl-st i samme lm-bue *, gentag fra *-* og slut af med 1 km i den sidste lm-bue.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Nyt diagram. M.1
Opdateret online: 14.03.2007

Diagram

= stangmaske, hvis der er en luftmaskebue under hækles der i luftmaskebuen, hvis der er en stangmaske under hækles der i den
= dobbeltstangmaske i masken
= 3 stangmasker hæklet sammen: hækl 2 stangmasker i samme maske, men vent med sidste omslag og gennemtræk på begge disse stangmasker, hækl 1 stangmaske i samme maske og træk sidste omslag gennem alle 4 løkker på nålen
= luftmaske
= kædemaske
= 1 stangmaske om luftmaskebuen, 4 luftmasker
= 2 stangmasker, 3 stangmasker hækles sammen (se symbolforklaringen), 2 st
= første omgang starter her
= M.4 hækles således: hækl første maske, gentag * omgangen ud til der er 3 masker tilbage, hækle de sidste 3 masker i M.4
= således hækles sjalet - gentag X
= eksempel på rosenmønster (de første omgange af M.1)

Kommentarer (30)

Skriv din kommentar her!

Muriel 01.09.2018 - 06:32:

Impossible d'avoir les diagrammes et ce sur 3 appareils différents et 3 navigateurs

DROPS Design 06.09.2018 kl. 09:43:

Bonjour Muriel, une récente modification des diagrammes a été effectuée, essayez à nouveau, tout devrait fonctionner. Bon crochet!

Christine Bezemer 19.05.2018 - 11:38:

Jeg forstår ikke fig. 2 kan Ikke få det til at stemme, fordi de 3 st i samme m giver for mange masker i næste række

DROPS Design 21.05.2018 kl. 09:46:

Hej Christine, Jo på 2.række hækler du 1 gruppe af 3 st imellem hver af de yderste st og så fordeler du de 4 midterste st imellem de to grupper. St på ydersiden af grupperne hækles i lm. God fornøjelse!

M.J. 11.05.2018 - 14:22:

Dat had ik inderdaad gedaan...maar nu blijft mijn vraag nog steeds of ik het dus goed begrijp dat er nu dus 7 stokjes op de 4 lossen gaan komen in M4?

DROPS Design 12.05.2018 kl. 16:13:

Hallo M.J., Aha, ik had je vraag verkeerd begrepen. Volgens het patroon inderdaad 7 stokjes in de 4 lossen, maar eerlijk gezegd lijkt het me wat veel. Kijk even hoe je uitkomt, misschien is 5 of zelfs 4 stokjes voldoende. Het gaat er denk ik om dat je dichte en open blokjes hebt, zeg maar.

Marjon 06.05.2018 - 21:48:

Ik begrijp M4 nog steeds niet...ik ben klaar met de doek tot M4...omdat deze vakjes niet in verband maar recht boven elkaar staan, was mijn vraag of er dus 7 stokjes op 4 lossen moeten nu? Ipv bij de rest van de doek 2 stokjes, 3 stokjes in 1 stokje, 2 stokjes.

DROPS Design 10.05.2018 kl. 11:57:

Hallo Marjon, Aan het eind bij de beschrijving van de omslagdoek staat beschreven dat je een toer haakt met stokjes in stokjes en lossen boven lossen. Op die manier komen de hokjes a.h.w. boven elkaar en kun je verder met M.4

Marjon 03.05.2018 - 20:42:

M4 7 stokjes op 4 losse?

DROPS Design 06.05.2018 kl. 11:42:

Hallo Marjon, De ontbrekende beschrijvingen bij de symbolen zijn nu ingevuld :)

Melissa 03.05.2017 - 00:18:

Do you have the diagrams in english? The english pattern has diagrams but they are not in english.

DROPS Design 03.05.2017 kl. 09:18:

Dear Melissa, you will find translation of all symbols and text in diagrams under diagram text, just above first diagram. Happy crocheting!

Karin 22.04.2017 - 18:30:

Hallo, ik begrijp het patroon fig2 niet zo goed. In het midden van het patroon moeten er 3st in 1st gemaakt worden. Maar daardoor meerder je toch steeds . alvast bedankt voor uw antwoord

DROPS Design 02.11.2017 kl. 16:25:

Figuur 2 geeft eigenlijk aan hoe je het symbooltje met de zwarte stip haakt. Bij een leeg hokje haak je eigenlijk 4 lossen, bij een zwarte stip, haak je 2 stokjes, een stokjesgroep e 2 stokjes. Op de volgende toer zorg je dat het 'raampjespatroon' a.h.w. weer boven elkaar komt. Hopelijk is het duidelijk zo.

Pia Brandt 07.06.2016 - 07:44:

Jeg skulle til og igang med dette sjal men kan ikke finde det korrekte diagram M 1. Det står bare at det er opdateret den 14.3.2007. Men det skrives ikke ud. Hvor finder jeg det.

DROPS Design 07.06.2016 kl. 08:56:

Hej Pia. Det M.1 der staar her paa siden er det korrekte, saa naar du udskriver dette mönster fölger M.1 ogaa med. God fornöjelse.

Sara Karlsson 14.09.2012 - 14:28:

Vore tacksam om jag kunde få svar på min fråga.

DROPS Design 04.12.2012 kl. 14:47:

Hej, har du set at der er lagt nye diagrammer ud på opskriften. Hvis du følger dem bliver sjalet som på billedet.

Sara Karlsson 23.07.2012 - 12:15:

Jag har försökt mig på denna beskrivning ett par gånger och det blir inte bra. Jag försöker följa fig 1 men när det kommer till starten och slutet så blir fig 1 otydligt, tex varv 3 hur ska jag sluta där? Enligt fig 1 med luftmaskor men då blir starten fel på nästa varv. Mycket tacksam för hjälp då jag tycker sjal är fin. Med vänlig hälsning, Sara

Kommentere opskrift DROPS 99-6