DROPS / 99 / 15

Country Charm by DROPS Design

Hæklet DROPS top med muslingekant i ”Muskat”. Str S-XXL

Tags: flæse, toppe,

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
250-300-300-350-400 gr f.nr 18, hvid

DROPS Hæklenål nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 17 st x 10 rækker på 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 64.75kr. Læs mere.

Instruktioner

Hækleinfo: Første st på hver række erstattes af 3 lm og hver række afsluttes med 1 st i 3.lm fra forrige række.

Lukketips (ærmegab og hals):
Luk af således i beg af rækken: Erstat 1 st med 1 km. Luk således i slutningen af rækken: Vend arb når der er det antal st tilbage som skal lukkes og hækl tilbage.

Forstk: Hækl 88-97-109-124-139 lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 4 med Muskat.

Første række hækles således: Hækl 1 st i 4.lm fra nålen, *spring over 1 lm, 1 st i hver af de 2 næste lm*, gentag fra *-* = 58-64-72-82-92 st, vend arb.
Læs hele næste afsnit før det hækles videre! Hækl 1 st i hver st fra forrige række – læs Hækleinfo.

Snit: Sæt 1 mærketråd i den 15.-18.-21.-25.-29.st ind fra hver side = 28-28-30-32-34 st imellem mærketrådene. På 2.række tages der ud til snit ved at hækle 2 st i hver af de 2 st med mærketråd i. Gentag udtagningen på hver 2.-2.-2.-3.-3. række totalt 4-4-4-3-3 gange – tag ud indenfor hver mærketråd så st-ant imellem mærketrådene øger. Samtidig når arb måler 6 cm tages der ud 1 gang i hver side ved at hækle 2 st i næst yderste st. Efter alle udtagninger er der 68-74-82-90-100 st. Når arb måler 16-17-18-19-20 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver række - læs lukketips: 4 st 1-1-1-1-2 gange, 2 st 1-2-3-4-4 gange og 1 st 1-1-1-2-2 gange = 54-56-60-62-64 st. Når arb måler 26-27-28-29-30 cm hækles der 1 række men kun over 19-20-21-22-23 st i hver side (der hækles ikke over de midterste 16-16-18-18-18 st = halsudskæring). Luk derefter af i hver side mod halsen på hver række - læs lukketips: 2 st 2 gange og 1 st 3 gange = 12-13-14-15-16 st tilbage på hver skulder. klip tråden når arb måler 43-45-47-49-51 cm.

Rygstk: Hækl som på forstk = 58-64-72-82-92 st - OBS: Der tages ikke ud til snit bagpå. På 2.række tages der ud i hver side ved at hækle 2 st i næst yderste st. Der tages ud totalt 5-5-5-4-4 gange i hver side på hver 2.række = 68-74-82-90-100 st. Når arb måler 16-17-18-19-20 cm lukkes der af til ærmegab i hver side som på forstk = 54-56-60-62-64 st. Fortsæt til arb måler 31-33-35-37-39 cm. Hækl 13-14-15-16-17 st i hver side (dvs der hækles ikke over de midterste 28-28-30-30-30 st). Videre lukkes der 1 st af på næste række mod halsen - læs lukketips = 12-13-14-15-16 st tilbage på skulderen. Klip tråden når arb måler 43-45-47-49-51 cm.

Montering: Sy skuldersømmene yderst i kanten med små pæne sting. Sy sidesømmene på samme måde.

Muslingekant: Hækl til sidst en muslinge-kant nederst om ryg- og forstykke på nål 4 således:
1.omg: Hækl 120-130-150-170-190 fm nederst rundt om ryg- og forstykke - dvs 1 fm i hver st, men i 4-2-6-6-6 af st hækles der 1 ekstra fm (jævnt fordelt). Slut af med 1 km i første fm i beg af omg.
2.omg: 1 lm, 1 fm i første fm, *5 lm, spring over 3 fm, 1 fm i næste fm, 7 lm, spring over 5 fm, 1 fm i næste fm*, gentag fra *-* totalt 12-13-15-17-19 gange, men erstat sidste fm med 1 km i første fm i beg af omg (= 12-13-15-17-19 store lm-buer + 12-13-15-17-19 små lm-buer).
3.omg: Hækl km til midten af første lille lm-bue, 1 fm om lm-buen, *10 st om næste lm-bue (= den store lm-bue), 1 fm om næste lm-bue (= den lille lm-bue)*, gentag fra *-* totalt 11-12-14-16-18 gange og slut af med 10 st om sidste lm-bue og 1 km i første fm i beg af omg.
4.omg: 1 km imellem de 2 første st i st-gruppen, 4 lm (= 1 st + 1 lm), *1 st imellem de næste 2 st, 1 lm*, gentag fra *-* totalt 8 gange (= 9 st i st-gruppen), videre hækles der 1 st + 1 lm imellem hver st i alle st-grupper, slut af med 1 km i 3.lm i beg af omg.
5.omg: 1 picot = 3 lm, 1 km i 3.lm fra nålen. *1 fm om første lm, 1 fm om næste lm, (1 picot, 1 fm om næste lm, 1 fm om næste lm), gentag fra (-) totalt 3 gange, 1 fm imellem st-grupperne*, gentag fra *-* totalt 12-13-15-17-19 gange og slut af med 1 km i første fm i beg af omg.

Videre hækles der en tilsvarende muslingekant i 10.række fra nederkanten (efter alle udtagninger er færdige). Hækl på samme måde som rundt om nederkanten - men på grund af forskellig antal st vil antal gentagelser blive forskellig. 1. omg hækles ikke – begynd direkte på 2.omg:
2.omg: Gentag fra *-* totalt 14-15-17-18-20 gange. (= 14-15-17-18-20 store lm-buer + 14-15-17-18-20 små lm-buer). OBS: Antal st på toppen går ikke op med muslingekanten. Justere dette ved at der 4-2-6-0-0 gange (jævnt fordelt) hoppes over 4 st i stedet for 5.
3.omg: Gentag fra *-* totalt 13-14-16-17-19 gange.
4.omg: Som tidligere.
5.omg: Gentag fra *-* totalt 14-15-17-18-20 gange.

Hæklekant: Hækl en kant rundt om ærme-gabene og halsudskæringen således: 1 fm om første st, 1 fm om næste st, *1 picot, 1 fm om næste st, 1 fm om næste st*, gentag fra *-* og slut af med 1 km i første fm.

Diagram

Rosalinde 02.07.2019 - 13:14:

Hallo ik wil het topje langer maken wanneer begin ik dan mijn meerderi gen aub? Groetjes Roosje

DROPS Design 08.07.2019 kl. 12:04:

Dag Rosalinde,

Op het punt dat je normaal zou moeten beginnen met meerderen, tel je het aantal cm bij op dat je het topje langer wilt maken. (Houd er wel rekening mee dat de breedte van het topje onderaan gebaseerd is op de taillebreedte, dus als je hem bijvoorbeeld over de heupen wilt laten vallen zou je meer steken op moeten zetten, dan minderen voor de taille en daarna weer meerderen volgens patroon.)

Laura 22.04.2019 - 05:23:

I am trying to do the armholes for a small and I am totally lost on the armhole shaping. When I decrease my armholes are jagged. I am not sure what I am doing wrong. After all inc are complete = 74dc. When piece measures 16-17-18-19-20 cm [6 ¾bind off for armhole each side – see Binding off tip: 4 dc 1- 2 times, 2 dc 2 -4 times and 1 dc 1- 2 times. The armholes are not rounded.

DROPS Design 23.04.2019 kl. 15:36:

Dear Laura, the armholes may not look rounded when finished but at the very end you will crochet an edge around armholes that will make a cute finishing edge. Happy crocheting!

Gadenz Monica 14.04.2019 - 18:10:

Non ho capito come fare lo scollo

DROPS Design 14.04.2019 kl. 21:10:

Buongiorno Monica. P.es per la taglia S, per lo scollo lavora solo sulle prime e sulle ultime 19 maglie alte. Deve poi diminuire, sul lato dello scollo, 2 m due volte e 1 m 3 volte; per diminuire, segue le indicazioni riportate nel paragrafo: suggerimento per le diminuzioni. Buon lavoro!

Natalie 17.10.2018 - 14:30:

Thanks again for your help. I’m now at the point to bind off the armhole but don’t understand the directions that say 4 dc 1 time (I’m making size M), 2 dc 2 times, and 1 dc 1 times. Can you explain? Ty

DROPS Design 17.10.2018 kl. 14:49:

Dear Natalie, this video shows how to decrease several sts on each side - see also decrease-tip - : work 1 sl st in the first 4 dc at the beg of the row (= 4 sts "bound off"), then continue row as before until 4 sts remain on row, turn and work next row (decreasing now 2 sts the same way). Happy crocheting!

Natalie 17.10.2018 - 03:15:

Sorry another question. Do you start increasing on row 2? Thank you

DROPS Design 17.10.2018 kl. 08:07:

Dear Natalie, you will start to increase on row 3: work first 1 row over the chain stitches + 1 row with 1 dc in each dc. Insert the markers and start to increase on next row. Happy crocheting!

Natalie 17.10.2018 - 03:01:

I’m confused. Is this pattern starting at the top and working down?

DROPS Design 17.10.2018 kl. 08:04:

Dear Natalie, top is worked bottom up in 2 pieces (back and forth) then you sew both front and back piece together to work the bottom edge top down in the round. Happy crocheting!

Maria Lucia Di Geso 05.08.2017 - 17:27:

Vorrei sapere se dopo la prima riga del lavoro occorre lasciare sempre una catenella dopo le due maglie alte oppure se bisogna lavorare solo le maglie alte. Grazie

DROPS Design 05.08.2017 kl. 22:47:

Buonasera Maria Lucia. Dopo la prima riga lavora 1 maglia alta in ogni maglia della riga precedente, senza nessuna catenella. Buon lavoro!

Laura 22.07.2017 - 14:02:

Buon giorno. Non ho capito.come iniziare bordo inferiore..130.m.b. sul davanti e sul dietro ma poi parla di fare 2 m.basse per due volte _ taglia m _ ma quando ? Quindi alla fine del giro si avranno 262 m.basse? Grazie e cordiali saluti laura

DROPS Design 22.07.2017 kl. 14:14:

Buongiorno Laura. Quando inizia il bordo deve lavorare 1 maglia bassa in ogni maglia alta della prima riga del davanti/dietro, ma solo in due maglie alte a sua scelta (p.es nella maglia alta ai lati) deve lavorare 2 maglie basse e non una. In tutto devono esserci 130 maglie basse, per la taglia M. Buon lavoro!

Laura 21.07.2017 - 07:21:

Buon giorno. Una domanda. Per cucire le.spalle e i lati si fa sul rovescio e con ago prendendo un punto a sx e uno a dx e poi tornando a sx e a dx e così via? Grazie e cordiali saluti laura

DROPS Design 21.07.2017 kl. 08:30:

Buongiorno Laura. Sì, si unisce con l'ago. L'importante è che la parte più spessa della cucitura sia sul rovescio del lavoro. Può eventualmente guardare anche questo video. Buon lavoro!

Laura 16.07.2017 - 15:16:

Buon giorno. Non ho capito bene le diminuxioni. Arrivata a 17 cm devo fare 4 diminuzioni per ogni lato 1 volta..Quindi tutte insieme e poi proseguire al ritorno altre 2 maglie x lato e poi al terzo giro un altra maglia x lato..e corretto?Grazie!Laura

DROPS Design 16.07.2017 kl. 16:20:

Buongiorno Laura. Per la taglia M, le diminuzioni sono, per ogni lato: 4 maglie una volta, 2 maglie due volte e 1 maglia una volta. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 99-15