Lavender Rows by DROPS Design

Hæklet vest i DROPS Alpaca med hætte. Til børn str 5 - 14 år.

Størrelse:
5/6 år - 7/8 år - 9/10 år - 11/12 år - 13/14 år
Str i cm:
110/116-122/128-134/140-146/152-158/164
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
250-300-300-350-400 gr f.nr 8105, lys lilla
100 gr i alle str f.nr 0100, natur

DROPS Hæklenål nr 5 - eller den nål du skal bruge for at få 6 st-grupper i bredden og ca 10 rækker i højden med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS Hæklenål nr 2 - til knapperne.
DROPS Lys træknap, nr 503: 4-4-4-5-5 stk

Garnet til denne opskrift koster fra 167.65kr. Læs mere.

Instruktioner

Hækleinfo: I beg af hver række erstattes første st med 3 lm. Hver række afsluttes med 1 st i 3.lm i beg af forrige række.

Lukketips (ærmegab og hals):
Luk af således i beg af rækken: Erstat 1 st-gruppe med 1 km i hver st i gruppen.
Luk af således i slutningen af rækken: Vend arb når der er det antal st-grupper som skal lukkes og hækl tilbage.

Diag: M.1 og M.2 (tegning for forståelse af mønsteret)

Rygstk: Hækl 72-74-79-86-88 lm (inkl 1 lm til at vende med) på hæklenål 5 med 2 tråde lys lilla. Læs Hækleinfo og se M.1 og M.2.
1. række hækles således: Hækl 1 fm i 2.lm, derefter 1 fm i hver af de 2 næste lm, * spring over 3 lm og hækl 1 fm i de næste 4 lm*. Gentag fra *-* totalt 9-10-10-11-12 gange. I str 5/6, 9/10 og 11/12 år afsluttes rækken således: Spring over 3 lm, hækl 1 fm i hver af de 2 sidste lm = 41-43-45-49-51 fm på rækken.
2. række hækles således: 3 lm,1 st i 1. fm
*spring over 1 fm, 2 st i næste fm*, gentag fra *-* = 21-22-23-25-26 st-gr, vend arb.
3. række hækles således: 3 lm, 1 st i 1. st
*spring over 1 st, 2 st mellem de 2 st fra forrige række* (st hækles rundt om hele m). Gentag fra *-*. Fortsæt M.1 til arb måler 10-10-11-12-13 cm. Derefter hækles M.2 (1 st i hver st) til arb måler 17-17-19-20-22 cm. Fortsæt med M.1 til færdig mål samtidig når arb måler 24-26-28-30-32 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver række således - læs Lukketips 1 st-gruppe totalt 2-2-2-3-3 gange = 17-18-19-19-20 st-gr på rækken. Fortsæt til arb måler ca 38-41-44-47-50 cm (der er nu kun 2 rækker tilbage til færdig mål). Nu hækles der 1 række med kun 7 st-grupper i hver side, på næste række hækles der kun over de yderste 6 st-grupper (dvs der hækles ikke over de midterste 3-4-5-5-6 st-grupper = halsudskæring). Klip tråden, arb måler ca 40-43-46-49-52 cm.

Venstre forstk: Hækl 37-37-39-44-44 lm (inkl 1 lm til at vende med) på hæklenål 5 med 2 tråde lys lilla. Læs Hækleinfo og se M.1 og M.2.
1. række hækles således: Hækl 1 fm i 2.lm, derefter 1 fm i hver af de 2 næste lm * spring over 3 lm og hækl 1 fm i de næste 4 lm*. Gentag fra *-* totalt 4-4-5-5-5 gange. I str 5/6, 7/8, 11/12 og 13/14 år afsluttes rækken således: Spring over 3 lm, hækl 1 fm i hver af de 2 sidste lm = 21-21-23-25-25 fm. Hækl videre som på rygstk = 11-11-12-13-13 st-grupper. Husk at hækle M.2 når arb måler 10-10-11-12-13 cm og M.1 igen ved 17-17-19-20-22 cm. Luk af til ærmegab som på rygstk = 9-9-10-10-10 st-grupper. Når arb måler ca 36-39-42-45-48 cm lukkes der af til hals ved at kun hækle over de yderste 7 st grupper mod siden, videre lukkes der 1 st-gruppe mod halsen på næste række - læs Lukketips til der er 6 st-grupper tilbage på skulderen. Klip tråden når arb måler ca 40-43-46-49-52 cm.

Højre forstk: Hækl som venstre forstk men modsat.

Montering: Sy skuldersømmene og sidesømmene yderst i kanten med små pæne sting.

Hæklekant: Kanterne hækles på nål 5 med 2 tråde lys lilla.

Forkant: Start nederst på højre forstk og hækl ca 44 til 52 st op langs forkanten, klip tråden. Hækl st ned langs venstre forstk.

Hætte: Start midt foran og hækl ca 32 til 36 st-grupper rundt i halsen - også over forkanterne. Nu hækles der st-grupper som på vesten til arb måler ca 28-28-28-30-32 cm og klip tråden. Læg hætten dobbelt og sy sammen øverst med små pæne sting.

Hæklekant: Hækl en kant rundt om jakken med 2 tråde natur (dvs op langs med det ene forstk, rundt om hætten og ned langs det andet forstk og rundt om begge ærmegab, der hækles ikke i nederkanten) således: 1 fm i 1.m, *3 lm, 1 st i den 1. lm som netop blev hæklet spring over ca 1 cm, 1 fm i næste m* gentag fra *-* og slut af med 1 km i 1. lm i beg af omg.

Knapper: Der hækles betræk til 4 knapper på nål 2 med 1 tråd natur således:
Hækl 2 lm, derefter hækles der 16 st i den første af de 2 lm som blev hæklet, slut af med 1 km øverst i første st (= 1.omg).
2.omg: Hækl 1 fm i hver st og slut af med 1 km i første fm på omg.
3.omg:Hækl først 3 lm og så 1 st i hver 2.fm, slut af med 1 km i 3. lm i beg af omg = 8st.
Put knappen indeni betrækket, sy rundt om kanten og træk sammen.
Sy knapperne i venstre forstk. Øverste knap placeres ca 1 cm fra halsudskæringen og de næste med ca 8 cm mellemrum, hullerne i hæklekanten på den anden side bruges til knaphul.

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Children 15-9) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (27)

Paola 28.09.2020 - 23:11:

Lo estoy haciendo tal cual las instrucciones para talla 7/8 y de ancho deberia medir 37cm sin embargo a mi me mide 26cm, es mucha la diferencia , ¿Cómo puede ser eso?¿Cómo lo arreglo?

DROPS Design 30.09.2020 kl. 21:10:

Hola Paula. Es importante mantener correcta la tensión de la labor. Si tienes la misma tensión con el mismo grosor de hilo y trabajas según el patrón deberías obtener las medidas correctas.

TeresaK 11.10.2019 - 02:59:

I don't understand the gauge instructions. It specifies 6 dc groups in width and 10 rows should be 4"x 4". Using an H hook, 6 dc is about 1 1/2"and 10 rows is 5". It's clear I don't know what a dc group is. Can you help me understand how to get the gauge accurate?

DROPS Design 11.10.2019 kl. 09:12:

Dear TeresaK, a dc-group is as when you work diagram M.1 - read more here about crochet diagrams for example in diagram M.1 there are only 4 dc-groups shown. Happy crocheting!

Hanneke 06.09.2018 - 12:08:

Dank je wel , ik ben daar ook mee begonnen ik zit alleen ermee wanneer ik moet minderen

DROPS Design 07.09.2018 kl. 18:02:

Dag Hanneke, Het is voor ons niet mogelijk om een patroon aan te passen naar persoonlijke wensen. Je zult zelf even moeten kijken en meten hoe het uitkomt met de lengte van de arm e.d.

Hanneke 02.09.2018 - 10:56:

Goedendag , ik heb het mouwloos meisjes vest met veel plezier gehaakt , nu zou ik er toch graag mouwen aan willen haken , weet U misschien of er ook een patroon voor is Met vriendelijke groet hanneke

DROPS Design 06.09.2018 kl. 11:17:

Dag Hanneke, Er is helaas geen versie met mouwen, maar wat je zou kunnen doen is vanaf het armsgat naar beneden te haken in patroon M.1/M.2 (Misschien een ideetje om M.2 dan ter hoogte van de ellebogen te haken.

Hanneke 28.08.2018 - 09:22:

Dank je wel !

Hanneke Spaans 26.08.2018 - 11:24:

Ik heb een vraag over het begin van het haken van de capuchon van het gehaakt mouwloos meisjes vest . Er staat begin middenvoor is dat dan beginnen op het linker of rechtervoorpand alvast bedankt groet Hanneke

DROPS Design 27.08.2018 kl. 21:40:

Dag Hanneke, Ja dat klopt, dat is het begin van het rechter of linker voorpand.

Hanneke 19.06.2018 - 16:18:

Dus dan moet ik in de 2etoer 2stokjes overslaan , en hoe ga ik dan verder met de 3etoer

DROPS Design 20.06.2018 kl. 10:39:

Dag Hanneke, De derde toer van M.1 is weer het zelfde als de tweede toer in het telpatroon. Zie diagram 1 onderaan bij het patroon.

Hanneke 19.06.2018 - 11:00:

Ik kan de instructie video van het patroon gehaakt mouwloos meisjes vest met capuchon niet vinden , ik snap de tel tekening niet goed

DROPS Design 19.06.2018 kl. 15:47:

Dag Hanneke, Er is niet specifiek voor dit patroon een video. Bij het patroon staan wel meer algemene video's over hoe je mindert en delen aan elkaar haakt .e.d. Wat begrijp je precies niet? Op de eerste toer haak je steeds twee stokjes in de vaste van de vorige toer en sla je een vaste over. Op de 2e toer haak je steeds 2 stokjes tussen die 2 stokjes.

Hanneke 14.06.2018 - 22:50:

Heb ik het goed begrepen , dat het patroon met een dubbele draad wordt gehaakt

DROPS Design 15.06.2018 kl. 15:23:

Dag Hanneke, Dat klopt inderdaad; het werk wordt met 2 draden Alpaca gebreid.

Daisy 02.07.2016 - 06:47:

Bonjour Concernant les boutons.vos consignes concernent ils les 2 cotés. Cordialement Daisy

DROPS Design 04.07.2016 kl. 10:27:

Bonjour Daisy, chaque housse de bouton se compose de 3 tours, on place ensuite le bouton à l'intérieur et on referme la housse en passant le fil autour des mailles du dernier tour. On doit faire ainsi 1 housse par bouton. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS Children 15-9