Lavender Rows by DROPS Design

Virkad väst i DROPS Alpaca med huva. Till barn stl 5 - 14 år.

Storlek: 5/6 - 7/8 - 9/10 -11/12 - 13/14 år
Stl i cl:
110/116-122/128-134/140-146/152-158/164
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
250-300-300-350-400 gr nr 8105, ljuslila
100 gr till alla stl av nr 100, natur

DROPS Virknål nr 5 - eller det nålnr du måste ha för att få 6 st-grupper i bredden och ca 10 varv på höjden med 2 trådar
på 10 x 10 cm.
DROPS Virknål nr 2 - till knapparna.
DROPS Ljus Träknapp, nr 503: 4-4-4-5-5 st

Garnet till detta mönstret kostar 189kr. Läs mer.
Virkinfo: I början på varje varv ersätts första st med 3 lm. Varje varv avslutas med 1 st i 3:e lm i början på föregående v.

Avmaskningstips (ärmhål och hals):
Maska av så här i början på v: Ersätt 1 st-grupp med 1 sm i varje st i gruppen.
Maska av så här i slutet på v: Vänd arb när det återstår det antal st-grupper som ska avm och virka tillbaka.

Diagram: M.1 och M.2 (teckning för att illustrera och ge förståelse av mönstret)

Bakst: Virka 72-74-79-86-88 lm (inkl 1 lm att vända med) på virknål 5 med 2 trådar ljuslila. Läs Virkinfo och se M.1 och M.2.
1:a varv virkas så här: Virka 1 fm i 2:a lm, sedan 1 fm i var och en av de 2 följande lm, * hoppa över 3 lm, virka 1 fm i de följande 4 lm *. Upprepa *-* totalt 9-10-10-11-12 ggr.
I stl 5/6, 9/10 och 11/12 år avslutas v så här: hoppa över 3 lm, virka 1 fm i var och en av de 2 sista lm = 41-43-45-49-51 fm på varvet.
2:a varv virkas så här: 3 lm,1 st i 1:a fm,
* hoppa över 1 fm, 2 st i nästa fm *, upprepa *-* = 21-22-23-25-26 st-grupper, vänd arb.
3:e varv virkas så här: 3 lm, 1 st i 1:a st,
* hoppa över 1 st, 2 st mellan de 2 st på föregående varv * (st virkas runt hela m). Upprepa *-*. Fortsätt M.1 så tills arb mäter 10-10-11-12-13 cm. Nu virkas M.2 (1 st i varje st) tills arb mäter 17-17-19-20-22 cm. Sedan virkas M.1 till färdigt mått, samtidigt när arb mäter 24-26-28-30-32 cm avm 1 st-grupp i varje sida för ärmhål på varje varv så här - läs avm.tips - totalt 2-2-2-3-3 ggr i varje sida = 17-18-19-19-20 st-grupper på varvet. Virka vidare tills arb mäter ca 38-41-44-47-50 cm (det återstår nu endast 2 v till färdigt mått). Nu virkas det 1 varv med endast 7 st-grupper i varje sida (dvs virka inte över de mittersta 3-4-5-5-6 st-grupperna = halsringning), på nästa varv virkas det endast över de yttersta 6 st-grupperna. Klipp tråden, arb mäter ca 40-43-46-49-52 cm.

Vänster framst: Virka 37-37-39-44-44 lm (inkl 1 lm att vända med) på virknål 5 med 2 trådar ljuslila. Läs Virkinfo, se M.1 och M.2.
1:a varv virkas så här: Virka 1 fm i 2:a lm, sedan 1 fm i var och en av de 2 följande lm, *hoppa över 3 lm och virka 1 fm i de följande 4 lm*, upprepa *-* totalt 4-4-5-5-5 ggr.
I stl 5/6, 7/8, 11/12 och 13/14 år avslutas v så här: hoppa över 3 lm, virka 1 fm i var och en av de 2 sista lm = 21-21-23-25-25 fm. Virka vidare som på bakst = 11-11-12-13-13 st-grupper. Kom ihåg att virka M.2 när arb mäter 10-10-11-12-13 cm och M.1 igen vid 17-17-19-20-22 cm. Maska av för ärmhål som på bakst = 9-9-10-10-10 st-grupper.
När arb mäter ca 36-39-42-45-48 cm avm till hals genom att virka 1 v över endast de yttersta 7 st grupperna mot sidan. På nästa varv avm 1 st-grupp mot halsen - läs avm.tips- det återstår då 6 st-grupper på axeln. Klipp tråden när arb mäter ca 40-43-46-49-52 cm.

Höger framst: Virka som vänster framst men motsatt.

Montering: Sy axel- och sidsömmarna kant i kant med små fina stygn.

Kanter och luva: Virka med nål 5 och 2 trådar ljuslila.

Framkant: Börja nederst på höger framst och virka ca 44-52 st upp längs framkanten, klipp tråden. Virka st ner längs vänster framst på samma sätt.

Luva: Börja mitt fram och virka ca 32-36 st-grupper runt halsen - även över m på framkanterna. Sedan virkas det st-grupper som på västen tills arb mäter ca 28-28-28-30-32 cm, och då klipps tråden. Lägg arb dubbelt och sy ihop luvan överst med små fina stygn.

Virkad kant: Virka en kant runt koftan med 2 trådar natur (dvs upp längs det ena framst, runt luvan och ner längs det andra framst och runt båda ärmhålen - det virkas inte längs nederkanten) så här: 1 fm i 1:a m,
* 3 lm, 1 st i den 1:a lm som just virkades, hoppa över ca 1 cm, 1 fm i nästa m * upprepa *-*. På ärmhålen avslutas med 1 sm i 1:a lm i början på v.

Knappar: Det virkas överdrag till 4 knappar med nål 2 och 1 tråd natur så här: virka 2 lm, sedan virkas det 16 st i den första av de 2 lm som virkades, avsluta med 1 sm överst på första st (= varv 1).
varv 2: Virka 1 fm i varje st och avsluta med 1 sm i första fm på v.
varv 3: Virka först 3 lm och sedan 1 st i varannan fm och avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v = 8 st.
Stoppa in knappen inuti överdraget, tråckla runt kanten och drag åt. Sy fast knapparna på vänster framst. Översta knapp placeras ca 1 cm från halsringningen och följande med ca 8 cm mellanrum, hålen i kanten på den andra sidan används som knapphål.

Hanneke 06.09.2018 - 12:08:

Dank je wel , ik ben daar ook mee begonnen ik zit alleen ermee wanneer ik moet minderen

DROPS Design 07.09.2018 kl. 18:02:

Dag Hanneke, Het is voor ons niet mogelijk om een patroon aan te passen naar persoonlijke wensen. Je zult zelf even moeten kijken en meten hoe het uitkomt met de lengte van de arm e.d.

Hanneke 02.09.2018 - 10:56:

Goedendag , ik heb het mouwloos meisjes vest met veel plezier gehaakt , nu zou ik er toch graag mouwen aan willen haken , weet U misschien of er ook een patroon voor is Met vriendelijke groet hanneke

DROPS Design 06.09.2018 kl. 11:17:

Dag Hanneke, Er is helaas geen versie met mouwen, maar wat je zou kunnen doen is vanaf het armsgat naar beneden te haken in patroon M.1/M.2 (Misschien een ideetje om M.2 dan ter hoogte van de ellebogen te haken.

Hanneke 28.08.2018 - 09:22:

Dank je wel !

Hanneke Spaans 26.08.2018 - 11:24:

Ik heb een vraag over het begin van het haken van de capuchon van het gehaakt mouwloos meisjes vest . Er staat begin middenvoor is dat dan beginnen op het linker of rechtervoorpand alvast bedankt groet Hanneke

DROPS Design 27.08.2018 kl. 21:40:

Dag Hanneke, Ja dat klopt, dat is het begin van het rechter of linker voorpand.

Hanneke 19.06.2018 - 16:18:

Dus dan moet ik in de 2etoer 2stokjes overslaan , en hoe ga ik dan verder met de 3etoer

DROPS Design 20.06.2018 kl. 10:39:

Dag Hanneke, De derde toer van M.1 is weer het zelfde als de tweede toer in het telpatroon. Zie diagram 1 onderaan bij het patroon.

Hanneke 19.06.2018 - 11:00:

Ik kan de instructie video van het patroon gehaakt mouwloos meisjes vest met capuchon niet vinden , ik snap de tel tekening niet goed

DROPS Design 19.06.2018 kl. 15:47:

Dag Hanneke, Er is niet specifiek voor dit patroon een video. Bij het patroon staan wel meer algemene video's over hoe je mindert en delen aan elkaar haakt .e.d. Wat begrijp je precies niet? Op de eerste toer haak je steeds twee stokjes in de vaste van de vorige toer en sla je een vaste over. Op de 2e toer haak je steeds 2 stokjes tussen die 2 stokjes.

Hanneke 14.06.2018 - 22:50:

Heb ik het goed begrepen , dat het patroon met een dubbele draad wordt gehaakt

DROPS Design 15.06.2018 kl. 15:23:

Dag Hanneke, Dat klopt inderdaad; het werk wordt met 2 draden Alpaca gebreid.

Daisy 02.07.2016 - 06:47:

Bonjour Concernant les boutons.vos consignes concernent ils les 2 cotés. Cordialement Daisy

DROPS Design 04.07.2016 kl. 10:27:

Bonjour Daisy, chaque housse de bouton se compose de 3 tours, on place ensuite le bouton à l'intérieur et on referme la housse en passant le fil autour des mailles du dernier tour. On doit faire ainsi 1 housse par bouton. Bon crochet!

Daisy 29.06.2016 - 04:52:

Bonjour! Comment s'appelle la bordure de la capuche. Merci

DROPS Design 29.06.2016 kl. 08:22:

Bonjour Daisy, c'est une bordure crochet classique avec des grands picots - cf vidéo. Bon crochet!

Daisy 23.06.2016 - 04:09:

Salut C'est encore moi. J'ai fait les 32 mailles.Mais pour la suite je m'y perd.on dit de faire comme le gilet.c'est à dire de faire le M1 ensuite le M2 et encore le M1 tout le tour? Merci.bonne journée

DROPS Design 23.06.2016 kl. 08:57:

Bonjour Daisy, pour la capuche, on crochète uniquement en groupes de B = en suivant M.2. Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS Children 15-9