DROPS / 99 / 26

Girlfriend by DROPS Design

Heklet DROPS lue i ”Silke-Alpaca”.

Stikkord: luer, sommerhatter, striper,

DROPS design: Modell nr SA-001
--------------------------------------------------------

Størrelse: S L
Hodemål: 52/54 56/58
Materialer: DROPS Silke-Alpaca fra Garnstudio
50-50 gr f.nr 0100, natur
50-50 gr f.nr 1340, lysbeige
50-50 gr f.nr 7120, lys grågrønn

DROPS Heklenål nr 5 - eller den nålen du må ha for å få 14 st i bredden og 10 rader i høyden på 10 x 10 cm.

Hekleinfo: På beg av hver omg erstattes første st med 3 lm. Hver rad avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

Lue: Det skiftes farge etter hver 3.omg slik: Natur, lys grågrønn, lysbeige, natur, lys grågrønn og natur = 18 omg.
1.omg: Hekle 4 lm med nål 5 og natur Silke-Alpaca, hekle 11 st i 1.lm = 12 st.
2.omg: Les Hekleinfo! 2 st i hver st = 24 st.
3.omg: * 1 st i første st, 2 st i neste st * gjenta fra *-* = 36 st.
4.omg: * 1 st i hver av de 2 første st, 2 st i neste st * gjenta fra *-* = 48 st.
5.omg: * 1 st i hver av de 3 første st, 2 st i neste st * gjenta fra *-* = 60 st.
6.omg: Hekle 1 st i hver st men øk 5 st jevnt fordelt = 65 st. (For str L gjentas 6.omg = 70 st). Hekle 1 st i hver st til arb måler ca - avpass etter en farge - 18 cm. Videre hekles det 4-6 omg med beige slik: 1 fm i hver st. Klipp og fest tråden.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

DROPS Heklenål nr 5 - eller den nålen du må ha for å få 14 st i bredden og 10 rader i høyden på 10 x 10 cm.
Oppdatert online: 15.03.2007

Kommentarer (24)

Legg inn en kommentar!

Telma 20.11.2013 - 02:07:

Thank you so much for the free pattern! Pattern is excellent and my hat became so beautiful! It is so beautiful pattern!

Daisy 24.02.2013 - 22:49:

Hej! Jag förstår inte hur jag ska göra efter varv 6. Ska jag bara fortsätta att virka en stolpe i varje stolpe? Hur många varv ska man virka? Tack på förhand (är en virknovis...)

Marina 11.11.2012 - 18:53:

Eine kurze, verständliche Anleitung für eine passgenaue, wunderbare Mütze. Auch für Anfänger gut zu meistern. Sogar innerhalb eines (langen) Abends fertig gestellt.

DROPS Design 09.03.2010 - 15:26:

Hej, det kan lätt bli en skarv vid färgbyte men här kommer ett tips: du har öglan på nålen, sticker in nålen och hämtar befintlig trådfärg, då har du två öglor på nålen, sen tar du ny färg, drar genom båda öglorna. Lycka till!

Ewa 09.03.2010 - 14:39:

Hej, När jag virkar och byter färg får jag en ful skarv, hur gör Ni för att det ska bli så jämt å fint. Jag byter genom att virka en fm till hälften och sen dra igenom den nya färgen, vad gör jag för fel? Hälsningar / Ewa

Kickie 18.07.2009 - 19:54:

Hej! Måste fråga, virkas denna mössa i dubbelt garn? Tack på förhand. Kickie =)

Syosticka.se 07.04.2009 - 07:40: www.syosticka.se

Hej Naoko! Det ska vara en sidbrytning efter parantesen så allt du ska göra på varv 6 är att virka stolpar och öka 5 ggr under varvet. Om du virkar large ska du göra varv 6 2 ggr innan du fortsätter. Mvh, Lotta

Naoko 06.04.2009 - 20:05:

Hej! jag är ny börjare, och jag förstår inte hur man virkar varv 6, förklaringen är lite förvirrande för mig. Tack i förhand.

Syosticka.se 04.01.2009 - 10:01: www.syosticka.se

Ml= maille en l'air b= bride /Lotta

Camille 04.01.2009 - 00:17:

Je ne comprends pas le: 11B. Et aussi que veut dire ml? -------- I don't understand terms. Ex: 11B

Kommentér oppskrift DROPS 99-26