DROPS / 99 / 7

Sand And Sea by DROPS Design

Heklet DROPS teppe i ”Eskimo” satt sammen av 6-kantede ruter.

Stikkord: pledd, rute, tykke pinner,

DROPS design: Modell nr EE-125
--------------------------------------------------------

Bredde: ca 127 cm.
Lengde: ca 162 cm på det lengste.
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
Fargealternativ-1
500 gr f.nr 40, brunmelert
250 gr f.nr 08, rød
200 gr f.nr 07, orange
200 gr f.nr 10, plomme
150 gr f.nr 26, rosa
150 gr f.nr 33, rødmix
100 gr f.nr 04, lilla
Fargealternativ-2
500 gr f.nr 23, muldvarp
250 gr f.nr 01, natur
250 gr f.nr 21, jeansblå
200 gr f.nr 12, lys blå
200 gr f.nr 13, kamel
100 gr f.nr 15, marine

DROPS Heklenål nr 10 - eller den nålen du trenger for å få en sekskantetrute = ca 31 cm diagonalt fra hjørne til hjørne.

fra 20.50 kr /50g
DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 20.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 23.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 25.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 635.5kr. Les mer.

Instruksjoner

Hekletips: 1.st på omg erstattes av 3 lm.

6-kantet rute:
Hekle 5 lm og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: 6 lm, * 1 dbl-st, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og fest med 1 kjm i 4.lm fra starten av omg (= 6 lm buer).
2.omg: 3 lm, + 2 st i samme m, * 1 st om lm-buen, 3 st i st *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger, avslutt med 1 st i siste lm-bue og 1 kjm i 3. lm fra starten av omg (= totalt 24 st).
3.omg: Hekle 1 st i hver st – se Hekletips, men i hjørnene (dvs i den midterste av de 3 st) hekles det 3 st, avslutt omg med 1 kjm (= totalt 36 st).
4.omg: * 3 st i hjørnet, 2 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, 2 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger, avslutt omg med 1 kjm i første st. Det er nå 3 lm-buer mellom hvert hjørne.
5.omg: Hekle 3 st i hjørnene, 1 st i hver st og 1 st i hver lm-bue, avslutt omg med 1 kjm i første st (= totalt 60 st).
6.omg: Bytt til brunmelert / muldvarp: I hvert hjørne hekles det slik: (1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm og 1 st, videre hekles det * 2 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, 2 lm), gjenta fra ( - ) totalt 6 ganger, avslutt med 1 kjm i første m.

Det hekles totalt 24 ruter.
Disse fordeles fargemessig slik:
Alternativ-1 / Alternativ-2

1. rute: Hekle 5 ruter med denne fargekombinasjonen:
1.-3. omg: rosa / natur
4.-5. omg: rød / jeansblå
6. omg: brunmelert / muldvarp

2. rute: Hekle 3 ruter med denne fargekombinasjonen:
1.-3. omg: orange / kamel
4.-5. omg: rødmix / natur
6. omg: brunmelert / muldvarp

3. rute: Hekle 4 ruter med denne fargekombinasjonen:
1.-3. omg: plomme / jeansblå
4.-5. omg: lilla / lys blå
6. omg: brunmelert / muldvarp

4. rute: Hekle 4 ruter med denne fargekombinasjonen:
1.-3. omg: rød / lys blå
4.-5. omg: plomme / marine
6. omg: brunmelert / muldvarp

5. rute: Hekle 3 ruter med denne fargekombinasjonen:
1.-3. omg: rød / lys blå
4.-5. omg: rosa / jeansblå
6. omg: brunmelert / muldvarp

6. rute: Hekle 5 ruter med denne fargekombinasjonen:
1.-3. omg: rødmix / natur
4.-5. omg: orange / kamel
6. omg: brunmelert / muldvarp

Montering: Se figur-1 for hvordan rutene skal plasseres i forhold til hverandre.
Rutene syes sammen kant i kant med brunmelert / muldvarp – sy med 1 sting i hver m.

Heklet kant: Når teppet er sydd sammen hekles det 1 kant rundt hele med brunmelert / muldvarp.

Hekle slik: 1 st i hver st og 1 st i hver lm-bue, i de hjørnene som ”peker utover” hekles det 3 st i midterste st og i hjørnene som ”peker innover” hekles det 1 st i første st i hjørne fra den ene ruten, deretter hekles det 1 st i siste st i hjørnet på neste rute.

Rina 17.04.2016 - 11:30:

Beste, De gehaakte rand om de deken wordt gemaakt van bruin mix/grijs bruin. Volgens mij staat deze kleur helemaal niet bij de te bestellen kleuren wol. Of zie ik iets over het hoofd? Mijn vraag is dus, hoeveel heb ik nodig van in mij geval grijs bruin? Ik maak ben van plan om de blauwe deken (variatie 2) te maken. Met vriendelijke groet, Rina.

DROPS Design 18.04.2016 kl. 14:03:

Hoi Rina. De kleurennamen zijn aangepast, maar vergeten in het patroon. Het moet 23 mol zijn voor variatie 2. Ik heb het aangepast zodat het duidelijk is.

Sherri Morningstar 19.04.2015 - 04:48:

I'm back with another question, sorry. So far I made it thru rnd 3. Now rnd 4 it starts out with 3 doc in corner .... Nothing about the beginning such as ch3 then what are you doing on the way to the first corner? Or is the first corner my end/begin with slip stitch?

DROPS Design 20.04.2015 kl. 09:37:

Dear Mrs Morningstar, the first dc at beg of round will be replaced by 3 ch (see "Crochet tip"), ie on 4th round start with ch3, 2 dc in corner, 2 ch etc... and when working from * again, work 3 dc in corner. Happy crocheting!

Sherri Morningstar 17.04.2015 - 04:03:

Pattern 99-7 calls for "1 dc around ch loop," near the beginning of Row 2. I have never heard that expression. I can't find anything in the videos or online to show me what this is. Can you provide explanation? I'm new to this site. Thanks

DROPS Design 17.04.2015 kl. 09:18:

Dear Mrs Morningstar, the video below shows how to crochet around st/ch-loop (the video shows another pattern but the technique is the same). Happy crocheting!

Angela 31.10.2014 - 09:56:

Pero cuando explicais cada vuelta, no comenzais por el principio, no? Hablais desde las esquinas, pero la esquina no es lo primero que debo hacer, no? Hablo de las vueltas siguientes

DROPS Design 31.10.2014 kl. 20:40:

Hola Angela. Todas las filas/vtas están explicadas desde el primer pt de la fila/vta. Como es un hexágono es normal que la fila/vta se comience en la esquina.

Angela 29.10.2014 - 13:34:

Hola, no entiendo el paso de la vuelta 3, y cuando dice ver tip para la realización del trabajo, no se donde es donde tengo que mirar. ¿Me podeis explicar como debo hacer esta vuelta? Gracias

DROPS Design 31.10.2014 kl. 00:06:

Hola Angela. En la vta 3 empezamos trabajando los puntos altos pero el primer p.a. de la vta se sustituye por 3 p.de cad. (Tip para realización del trabajo - ver arriba antes de Tensión de la muestra)

Rachel Lentferink 07.02.2014 - 12:38:

Vraag over de gebruikte kleuren bij variatie 2: In het overzicht worden 6 kleuren vermeld, terwijl in de beschrijving van de zeshoeken afzonderlijk kleuren vermeld worden die niet in het overzicht staan... zoals gebroken wit, grijsbruin en lichtbeige. Kunt u uitleggen hoe dit zit?

DROPS Design 07.02.2014 kl. 15:51:

Hoi Rachel. De namen van de kleuren zijn in aangepast. Dat is dan alleen gebeurt in de kop van het patroon (materiaal) en niet in het patroon zelf. Ik heb het nu aangepast zodat alle namen kloppen. Let wel op dat 33 rood mix niet meer verkrijgbaar is (zoek een alternatief op de kleurenkaart)

Monique Valkenburg 22.07.2013 - 16:53:

Patroon moeilijk te begrijpen! Haak in hoekjes????? Midden van 3 stokjes????? Zie tips voor haken,kan het daar ook niet vinden!!!

DROPS Design 22.07.2013 kl. 21:33:

In toer 2 maakt u in alle 6 hoeken 3 stk. In toer 3 zijn er dus 3 stk in elke hoek. U haakt dan in het midden hiervan. De tip voor het haken heeft betrekking op de eerste 3 l die het eerste stk vervangen. Als u er hier niet uitkomt, verwijzen we u door naar een DROPS winkel voor ondersteuning. Wellicht is het duidelijker als iemand het u voordoet. Veel succes!

Monique Valkenburg 22.07.2013 - 16:52:

Patroon moeilijk te begrijpen! Haak in hoekjes????? Midden van 3 stokjes????? Zie tips voor haken,kan het daar ook niet vinden!!!

DROPS Design 22.07.2013 kl. 21:33:

In toer 2 maakt u in alle 6 hoeken 3 stk. In toer 3 zijn er dus 3 stk in elke hoek. U haakt dan in het midden hiervan. De tip voor het haken heeft betrekking op de eerste 3 l die het eerste stk vervangen. Als u er hier niet uitkomt, verwijzen we u door naar een DROPS winkel voor ondersteuning. Wellicht is het duidelijker als iemand het u voordoet. Veel succes!

DROPS Design NL 10.09.2009 - 10:17:

Hoi Astrid. Het klopt. Er zijn meer kleuren voor variatie 1 dan voor variatie 2. Tine.

DROPS Design NL 10.09.2009 - 09:29:

Hoi Astrid. Ik heb de patronen en foto's nagekeken, en zo te zien zijn er inderdaad 7 kleuren voor de rode variatie en 6 voor de blauwe. Ik heb voor de zekerheid bij ons Designteam gevraagd. Blijkt het een fout te zijn dan zal ik het hier zsm publiceren. Gr. Tine

Kommentér oppskrift DROPS 99-7