DROPS / 100 / 16

Willow Song by DROPS Design

DROPS vest med sirkel og kort erm, bobler og hullmønster i ”Silke-Alpaca”. Str S-XXL

DROPS design: Modell nr SA-007
--------------------------------------------------------

Størrelse: S/M - M/L - XL - XXL
Materialer: DROPS Silke-Alpaca fra Garnstudio
400-450-500-550 gr f.nr 4010, perlegrå

DROPS Pinne nr 4,5 – eller den p du må ha for å få 17 m x 22 p mønster på 10 x 10 cm. NB: Pass på at det ikke strikkes for løst.
DROPS Pinne nr 4 – eller den p du må ha for å få 18 m x 34 riller på10 x 10 cm.
NB: Pass på at det ikke strikkes for løst.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: buet forstk, forkortede pinner, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: bolero,

Vesten strikkes i 3 deler: 1 bakstk (A) + 2 kantstk ( B) som strikkes fra midt bak på ryggen og ender midt bak i nakken. Disse syes sammen til en ring og syes deretter til bakstk - se fig.1. Deretter syes ermene på.

Mønster: Se diag M.1 A, M.2 A, M.3 A, M.4 A og diag M.1 B, M.2 B, M.3 B, M.4 B. Diag viser mønsteret sett fra retten.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner rett.

Boble: 1. p: Strikk 3 m i en m. Snu arb. Videre strikkes det totalt 6 p over disse m. De resterende m på p strikkes ikke. 2. p: Strikk 2 vr, 1 kast, 1 vr. 3. p: Vr, 4. p: R. 5. p: Vr 6. p: Strikk 2 og 2 rett sammen, løft den første m over den andre.

Måletips: Pga tyngden i garnet må alle lengdemål gjøres når arb holdes opp ellers vil plagget bli for langt når det taes på.

Måletips-2: Alle lengdemål på kantstk gjøres langs den korteste siden.

Strikketips: For hver gang man snur midt på p taes 1.m løs av. Stram tråden og strikk videre som før. Dette gjøres for å unngå huller i overgangene.

Øketips (gjelder kantstk): Alle økninger gjøres fra retten. Det økes innenfor første rillem mot midt foran og de økte m strikkes videre som riller. Øk ved å lage 1 kast om p, på neste p strikkes kastet vridd rett (dvs strikk i bakre del av m i stedet for fremre) slik at det ikke blir hull.

Felletips (gjelder kantstk):
Det felles på innsiden av første rillem mot midt foran. Fell ved å strikke 2 m rett sammen.

Ryggstk: Les måletips! Legg opp 62-68-74-80 m på p 4 med Silke-Alpaca. Strikk riller. Når arb måler 5 og 8 cm økes det 1 m i hver side = 66-72-78-84 m. Når arb måler 22-22-23-23 cm felles de midterste 24-26-28-32 m til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 20-22-24-25 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 24-24-25-25 cm.

Høyre kantstk: Husk måletips! Legg opp 39-41-44-46 m på p 4,5 med Silke-Alpaca Oppleggskanten er markert med E på målskissen. Strikk slik (1.p = retten):
Str S/M: 2 m rille, M.1 A, M.2 A, M.3 A, 6 m rille.
Str M/L: 4 m rille, M.1 A, M.2 A, M.3 A, 6 m rille.
Str XL: 1 m rille, M.1 A, M.2 A, M.4 A, 6 m rille.
Str XXL: 3 m rille, M.1 A, M.2 A, M.4 A, 6 m rille.
Når arb måler 10 cm økes det 1 m i på hver 4.-4.-2.-2. p i høyre side totalt 3-5-9-14 ganger – les Øketips = 42-46-53-60 m (5-9-10-17 kantm i rille). Når arb måler 17-19-21-22 cm strikkes det slik – les Strikketips: * 2 p over de første 16-20-21-28 m (5-9-10-17 m rille, M.1 A), 2 p over de første 33-37-38-45 m (5-9-10-17 m rille, M.1 A, M.2 A), 2 p over alle m *, gjenta fra *-* til arb måler 29-32-35-37 cm – les Måletips-2. Videre strikkes det over alle m. Samtidig i str M/L, XL og XXL felles det 1 m på hver 4.-4.-2. p i høyre side totalt 2-3-10 ganger ( = 5-7-7-7 kantm i rille) - les Felletips = 42-44-50-50 m (det felles ikke i str S/M). Når arb måler 45-48-51-54 cm felles de ytterste 18-20-23-23 m i venstre side til skulder = 24-24-27-27 m igjen til halskant. Herfra måles arb videre. Strikk slik: * 2 p over de første 16-18-18-18 m (5-7-7-7 m rille, M.1 A), 2 p over alle m * gjenta fra *-* til ferdig mål - de resterende m etter M.1A strikkes vrang fra retten, rett fra vrangen. Fell av når arb måler 8-9-9-10 cm (målt på den korteste siden).

Venstre kantstk: Legg opp og strikk som høyre men speilvendt. Strikk slik (1.p = retten):
Str S/M: 6 m rille, M.3 B, M.2 B, M.1 B, 2 m rille.
Str M/L: 6 m rille, M.3 B, M.2 B, M.1 B, 4 m rille.
Str XL: 6 m rille, M.4 B, M.2 B, M.1B, 1 m rille.
Str XXL: 6 m rille, M.4 B, M.2 B, M.1 B, 3 m rille.

Erme: Legg opp 45-47-49-51 m på p 4,5 med Silke-Alpaca. Strikk 3 riller - på 1.p etter rillene justeres m-ant til 41-43-45-47. Videre strikkes det glstrikk med vr ut. Når arb måler 6 cm felles det 1 m i hver side på hver p totalt 13 ganger – fell ved å strikke 2 m rett sammen =15-17-19-21 m. Fell av, arb måler ca 12 cm. Strikk 1 erme til.

Montering: – Se målskisse. Sy i ytterste ledd av ytterste m, og pass på at det ikke strammer. Sy sammen kantstk i nederkant (E til E) og i halsen (D til D). Fest kantstk til bakstk ved å sy skuldersømmen (C) og kantstk til nede- og overkant av bakstk (G) og (F). Sy i ermene. NB: Ermhullet er ikke symetrisk - pass på at ermene kommer jevnt på forstk og bakstk. Begynn med å sy ermtoppen til skuldersømmen og sy hver side til ermhullet. Det skal stå igjen ca 14-15-16-17-18 cm under ermet.

Diagram

= bakstykke
= kantstykke
= skulder
= halskant midt bak
= midt bak, nederkant
= rygg
= halsringning
= rett fra retten, vrang fra vrangen
= vrang fra retten, rett fra vrangen
= boble – se forkl over
= dobbelt kast, på neste p strikkes bare det ene, det andre slippes ned.
= 2 rett sammen
= ta 1 m løst av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett løft den løse over.