DROPS / 101 / 19

DROPS 101-19 by DROPS Design

DROPS jakke i ”Safran” og ”Cotton Viscose” med strukturborder og ¾-lange ærmer. Str S-XXL

200-200-250-250-300 gr f.nr 06, jeansblå
og brug: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
300-300-350-400-450 gr f.nr 22, jeansblå

DROPS Pinde nr 5 – eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik med 1 tråd i hver kvalitet på 10 x 10 cm.
Pga strukturen i mønsteret trækker tøjet sig noget sammen, men bliver meget elastisk.
DROPS Bøffelhornsknap, nr 537: 5 stk

Kommentarer (30) FAQ

100% Bomuld
fra 8.55 kr /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 8.55 kr /50g
Mønster: Diag M.1. Diag viser mønsteret set fra retsiden.

Forkant: (Fra retsiden) 2 m retstrik, 2 ret, 2 vrang og 2 ret.

Retstrik: Strik ret både frem og tilbage på p

Indtagningstips (halsudskæring): Der tages ind indenfor 8 forkantm mod midt foran. Alle indtagninger sker fra retsiden.
Tag ind således før/efter 8 m: 2 vr sammen

Knaphul: Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik 2 m retstrik, 2 ret, slå om, 2 vrang sm og 2 ret.
Luk af til knaphul når arb måler:
Str S: 2, 8, 15, 22, 29 cm.
Str M: 2, 9, 16, 23, 30 cm.
Str L: 2, 10, 17, 24, 31 cm.
Str XL: 2, 10, 17, 24, 32 cm.
Str XXL: 2, 10, 18, 25, 33 cm.

Rygstk: Arb strikkes frem og tilbage på p. Slå 72-78-84-90-102 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 5 med 1 tråd i hver kvalitet. Strik 1 p ret og 1 p vrang. Fortsæt således (fra retsiden): 1 kantm, 1 vr, * 2 r, 4 vr * gentag fra *-* og slut af med 2 r, 1 vr og 1 kantm. Når arb måler 10 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 10.-7.-7.-7.-8.cm totalt 3-4-4-4-4 gange = 78-86-92-98-110 m (de nye m strikkes vrang). Når arb måler 33-34-35-36-37 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p således: 3 m 1-1-1-1-2 gange, 2 m 2-3-3-4-4 gange og 1 m 1-2-3-4-5 gange = 62-64-68-68-72 m. Fortsæt til arb måler 47-49-51-53-55 cm. Nu strikkes de midterste 34-34-38-38-38 m * 2 r, 2 vr * gentag fra *-* og slut af med 2 r (de øvrige m strikkes som før). Når arb måler 50-52-54-56-58 cm lukkes de midterste 18-18-22-22-22 m af til hals = 22-23-23-23-25 m tilbage på hver skulder. Videre fortsættes der med ret over ret og vrang over vrang, men 2 m mod halsen strikkes i retstrik. Når arb måler 52-54-56-58-60 cm lukkes der løst af med ret over ret og vrang over vrang.

Venstre forstk: Slå 40-43-46-49-55 m op (inkl 8 forkantm og 1 kantm) på p 5 med 1 tråd i hver kvalitet. Strik 1 p ret og 1 p vrang. Derefter strikkes næste p således fra siden (fra retsiden):
Str S: 1 kantm, 2 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 2 vr, M.1 (= 17 m), 2 vr og 8 forkantm (se forkl over)
Str M: 1 kantm, 1 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 2 vr, M.1 (= 17 m), 2 vr og 8 forkantm (se forkl over).
Str L: 1 kantm, 2 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 2 vr, M.1 (= 17 m), 2 vr og 8 forkantm (se forkl over).
Str XL: 1 kantm, 1 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 2 vr, M.1 (= 17 m), 2 vr og 8 forkantm (se forkl over).
Str XXL: 1 kantm, 1 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 2 vr, M.1 (= 17 m), 2 vr og 8 forkantm (se forkl over).
Fortsæt således. Samtidig når arb måler 10 cm tages der 1 m ud i siden på hver 10.-7.-7.-7.-8.cm totalt 3-4-4-4-4 gange = 43-47-50-53-59 m (de nye m strikkes i vrang). Fortsæt til arb måler 30-31-32-33-34 cm, nu strikkes der 2 p over de 8 forkantm (de øvrige m på p strikkes ikke), dette gøres for at halsudskæringen skal blive pænest mulig. Derefter strikkes der som før over alle m igen og der tages 1 m ind til hals mod midt foran – læs Indtagningstips: på hver 2.p totalt 5-4-7-6-5 gange og på hver 4.p totalt 8-9-8-9-10 gange. Samtidig erstattes M.1 med følgende: 2 r, 4 vr, 5 r, 4 vr, 2 r (afpas så M.1 afsluttes efter 1 rapport). Samtidig når arb måler 33-34-35-36-37 cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk. Efter alle indtagninger til ærmegab og hals er der 22-23-23-23-25 m tilbage på skulderen. Strik til arb måler 52-54-56-58-60 cm før der lukkes løst af med ret over ret og vrang over vrang.

Højre forstk: Strik som venstre forstk men modsat. Husk at lukke af til knaphul – se forkl over.

Ærme: Arb strikkes frem og tilbage på p. Slå 43-45-47-49-51 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p nr 5 med en tråd i hver kvalitet. Strik 1 p ret og 1 p vrang. Fortsæt således (set fra retsiden):
Str S: 1 kantm, 2 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 2 vr, M.1 (= 17 m), 2 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 2 vr og 1 kantm.
Str M: 1 kantm, 3 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 2 vr, M.1 (= 17 m), 2 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 3 vr og 1 kantm.
Str L: 1 kantm, 4 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 2 vr, M.1 (= 17 m), 2 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 4 vr og 1 kantm.
Str XL: 1 kantm, 1 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 2 vr, M.1 (= 17 m), 2 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 1 vr og 1 kantm.
Str XXL: 1 kantm, 2 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 2 vr, M.1 (= 17 m), 2 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 2 vr og 1 kantm.
Samtidig når arb måler 8 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 3.-2,5.-2.-2.-1,5.cm totalt 8-9-10-11-13 gange = 59-63-67-71-77 m (de nye m strikkes vr). Samtidig når arb måler ca 20 cm erstattes M.1 med 2 r, 4 vr, 5 r, 4 vr og 2 r (afpas så M.1 afsluttes efter 1 rapport). Fortsæt til arb måler 32-32-31-31-30 cm. Nu lukkes der 3 m af i hver side. Luk derefter af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p således: 2 m 3 gange og 1 m 2-3-4-5-6 gange. Videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 40-41-41-42-42 cm. Derefter lukkes der 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 41-42-42-43-43 cm.

Montering: Sy skuldersømmene (forskellen i mønsteret gør at ret og vrang m ikke vil stemme over hinanden på skulderen). Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesømmene i et indenfor 1 kantm. Sy knapper i.

= 1 dobbelt omslag. På næste p strikkes kun det ene omslag, det andet slippes ned.
= tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, løft den løse m over.

Mezei 18.06.2017 - 20:57:

Szeretném megkérdezni hogy az Fm mit jelent minek a rövidítése?

DROPS Design 19.06.2017 kl. 08:40:

Kedves Kézimunkázó! A mintaleírásokban leggyakrabban használt rövidítések: S= sima, F= fordított, SZO= színe oldal, FO = fonákoldal, RH= ráhajtás. A teljes rövidítéslistát a Facebook Magyar DROPScsoprot csoportban találja, és ott további segítséget kaphat a kötéshez.

Jacqueline 02.03.2017 - 17:46:

Hallo. Heb een tip gekregen van vriendin...ga ik proberen...als nog niet lukt kom ik terug...gr. Jacqueline

Jacqueline 01.03.2017 - 19:53:

Hallo. Dank voor het antwoord. Dit heb ik inderdaad ook al gelezen maar ik krijg het patroon niet zo als op de foto. Ergens doe ik iets fout maar weet niet waar en hoe. Heb het al anderson gedaan en met teruggaande naald zoals beschreven maar het word niet wat. Help aub! ga nog maar eens beginnen...gr.Jacqueline

DROPS Design 02.03.2017 kl. 15:42:

Hoi Jacqueline. Kom je er niet uit, kom dan terug en geef aan welke maat je maakt en waar je precies bent in het patroon, dan zal ik het proberen uit te leggen. Succes.

Jacqueline 01.03.2017 - 13:55:

101-19. Kom er niet uit. Motief M.1.Teltekening geeft alle nld van het motief weer op de goede kant? Kan iemand mij uit uitleggen hoe dit moet! Hoor het graag. Gr. Jacqueline

DROPS Design 01.03.2017 kl. 14:30:

Hoi Jacqueline. Je kan hier lezen hoe je onze telpatronen moet breien. Het patroon laat dus alle naalden zien, maar van de goede kant (maar je breit zowel de goede als verkeerde kant in het patroon.

Françoise 20.04.2015 - 15:13:

Bonjour, Selon les explications « BANDE MILIEU DEVANT (sur l’endroit) : 1 m point mousse, 2 m end, 2 m env, 2 m point mousse ». Donc pour le devant gauche, on tricote les côtes m end, m env, M1, 2 m env et 8 m bande milieu devant. En regardant l’image, il ne me semble pas qu’après M1 et 2 m env ce sont des mailles point mousse ? Merci pour votre aide

DROPS Design 20.04.2015 kl. 17:58:

Bonjour Françoise, effectivement, les 8 m de bordure devant se tricotent ainsi (2 m point mousse, 2 m end, 2 m env, 2 m end), pour le devant gauche, on va les tricoter en terminant par 2 m point mousse soit: 2 m end, 2 m env, 2 m end (= côtes) + 2 m point mousse. Bon tricot!

Mervat 05.02.2014 - 07:07:

Can i make elastic band 1/1 or 2/ for this model ??

DROPS Design 08.02.2014 kl. 10:14:

Dear Mrs Mervat, you may adjust the pattern as you want it to be, for your own taste. Some calculations maybe necessary to let the border fit with ribs in the pattern to get a nice look). Happy knitting!

Wendy 26.02.2013 - 18:57:

Is het ook mogelijk om de mouwen in het rond te breien met de rondbreinaald? En zijn er dan extra aandachtsounten?

DROPS Design 27.02.2013 kl. 17:08:

Ja, zeker. Soms kan je alle st passen op een kleine rondbreinld 40 cm of leer de magic-loop techniek. Dan kan je alles in de rondte breien - ook op lange rondbreinaalden.

Isabella Lederer 06.08.2012 - 21:50:

Hallo, kann ich dieses modell auch nur mit einem garn stricken? schöne grüße isabella

DROPS Design 08.08.2012 kl. 17:02:

Siehe unter "Garngruppen". Statt doppelfädig mit Garnen der Gruppe A können Sie auch einfädig mit einem Garn der Gruppe C stricken.

WM Lai 25.04.2011 - 18:28:

Wow, thanks so much for the speedy response. I think I understand now. It's basically a couple extra rows for the front band so that the turn for the neck V-shape is more prominent. Right?

DROPS Design 25.04.2011 - 18:13:

WM Lai, you work the 8 band sts, then turn work and work back. It's like a short row.

Kommentere opskrift DROPS 101-19