DROPS / 15 / 8

DROPS 15-8 by DROPS Design

DROPS Islender genser og votter i Ardesia el. Vienna med nordisk grafisk røde lus.

DROPS design: Modell nr o-323
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Størrelse: Small - Medium - Large
Materialer: DROPS Ardesia fra Garnstudio
300-300-300 gr f.nr 002, grå
200-200-250 gr f.nr 004, natur

DROPS Vienna fra Garnstudio
280-320-320 gr f.nr 020, grå
200-200-240 gr f.nr 001, hvit

DROPS Alpaca fra Garnstudio
50-50-50 gr f.nr 3620, rød

DROPS Rundp og Ermp 3 og 6.

DROPS Ardesia DROPS Ardesia
85% alpaca, 15% acryl
Strikkefasthet: Ardesia: 10 x 10 cm = 12 m x 16 p på p 6 og mønster. Vienna: 10 x 10 cm = 13 m x 16 p på p 5,5 og mønster.

Vrbord: * 1 r, 1 vr *

Mønster: Hele mønsteret glstrikkes.

Bolen: Alle røde m strikkes med dobbel tråd. ( - dersom genseren strikkes med Vienna brukes p 5,5 i stedet for p 6). Tallet i () = Vienna. Genseren strikkes på rundp og klippes opp til ermhull etterpå. Legg opp 130-134-138 (136-142-150) m på rundp 3 med grå og strikk 6 cm vrbord. Bytt til rundp 6 og M.1 - samtidig som det økes 2-10-18 (8-14-18) m jevnt fordelt på 1.p = 132-144-156 (144-156-168) m. Når arb måler 30-30-31 (30-30-31) cm - husk på strikkefastheten - økes 4 m i hver side til ermhull (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Når arb måler 54-54-56 (54-54-56) cm strikkes M.2 - Samtidig etter 1.p i M.2 felles de midterste 20 (22) m til hals midt foran og arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles mot halsen 2 m x 1 og 1 m x 1 hver 2.p - Samtidig når arb måler 59-59-61 (59-59-61) cm felles 24 (26) m midt bak og deretter felles 1 m i hver side mot halsen på neste p. Etter M.2 strikkes 1 p natur, deretter felles av. Arb måler ca 60-60-62 (60-60-62) cm.

Erme: Legg opp 32-32-34 (36-38-38) m på ermp 3 med gg strikk 5 cm vrbord. Bytt til ermp 6 og M.1 - samtidig som det økes 4-4-2 (6-4-4) m jevnt fordelt på l.p = 36-36-36 (42-42-42) m. Videre økes 2 m midt under ermet ialt 18-18-19 (18-18-19) ganger på S+M: * vekselvis hver 4., 4., og 3.p * L: * vekselvis hver 3., 3. og 4.p * = 72-72-74 (78-78-80) m, de økte m strikkes inn i mønsteret etterhvert. Når det gjenstår 6 cm av ermet (avpass etter mønsteret) strikkes M.2. Etter M.2 måler arb ca 51-49-47 (51-49-47) cm, strikk 5 omg glstrikk med vrangen ut til belegg over klippkanten. Fell av.

Montering: Sy en merketråd ned i de 4 økte m i hver side. Sy 2 maskinsømmer rundt merketråden - 1. søm 1/2 m fra merketråden 2. søm 1/2 m lenger inn. Klipp opp mellom maskinsømmene. Sy skuldersømmen. PLukk opp ca 72 (80) m rundt halsen på rundp 3 med grå og strikk vrbord slik: 8 cm grå, 2 cm hvit, fell av med r og vr. Sy ermene til bolen slik: vekselvis 1 sting i siste rettstrikkede omg på ermet og ett sting i m etter maskinsømmen på bolen. Vend vrangen ut på genseren og sy de siste 5 glstrikkede omg på ermet over klippkanten for hånd.

Striper: * 1 m grå, 1 m rød * Mønsteret glstrikkes.

Votter:

Legg opp 30 m på ermp 6 med grå og strikk 8 omg glstrikk, 1 omg vr (= brettkant - herfra måles arb), M.2 - på siste omg felles 4 m jevnt fordelt = 26 m. Strikk striper. Når arb måler 10 cm settes de midterste 6 m på en tråd til tommel - øk 8 m over de fellte og fortsett rundt. Når arb måler 23 cm strikkes hver 4.m sammen. Når arb måler 24 cm strikkes hver 4.m sm. Når arb måler 25 cm strikkes hver 4.m sm. Fell av når arb måler 26 cm og sy toppen sammen. Tommel: Plukk opp m fra tråden og plukk opp de 8 nye m på ermp 6 og strikk 7 cm striper samtidig felles som det felles midt under tomlen 2 m ialt 3 ganger på hver 3.omg. Fell de resterende m av. Sy sammen i toppen.

Diagram

= grå - Ardesia
= natur - Ardesia
= rød - Camelia

Kommentér oppskrift DROPS 15-8